CPU fan gaat niet automatisch aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:00
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een systeem gebouwd (voor volledige specificaties zie lijst hieronder). Hij werkt prima, op één (niet onbelangrijk) puntje na: de fan van de CPU koeler (Cooler Master Hyper 412S) gaat niet automatisch aan... :F. Als ik hem een handje help door hem een duwtje te geven draait hij prima en blijft hij ook constant draaien. Echter is dit natuurlijk niet wat ik elke keer wil gaan doen, hij moet het uit zichzelf kunnen ;). In een heel enkel geval gaat hij wel automatisch aan als ik de computer opstart.

Mijn eerste gedachte was dat de fan "stuk" is, of in ieder geval werkt het mechanisme waardoor hij aan zou moeten gaan niet (goed). Daarna dacht ik: misschien ligt het aan de connector. Toen heb ik een andere connector geprobeerd, dit mocht ook niet baten. Mijn standaard case fan doet het wel gewoon goed op de CPU-fan connector. Ik denk dus toch dat het de fan is die niet goed functioneert, wel raar want de CPU koeler was zo goed als nieuw (één keer gebruikt volgens de koper).

Wat denken jullie? Bij voorbaat dank voor de reacties! :)

Hierbij mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Tray€ 296,30€ 296,30
1ASRock B75 Pro3€ 78,50€ 78,50
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 259,90€ 259,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master Storm Scout II Advanced€ 91,99€ 91,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 94,95€ 94,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 28,95€ 28,95
1BitFenix Spectre Pro Led Rood, 120mm€ 11,31€ 11,31
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 58,-€ 58,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,85

[ Voor 64% gewijzigd door Koen179 op 05-07-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoulv12
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik denk dat de fan dan kapot is, heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
verwissel de cpu fan met 1 van je 120mm fans en kijk dat eens aan. anders RMA sturen of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Koen179 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:00:
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een systeem gebouwd (voor volledige specificaties zie lijst hieronder). Hij werkt prima, op één (niet onbelangrijk) puntje na: de fan van de CPU koeler (Cooler Master Hyper 412S) gaat niet automatisch aan... :F. Als ik hem een handje help door hem een duwtje te geven draait hij prima en blijft hij ook constant draaien. Echter is dit natuurlijk niet wat ik elke keer wil gaan doen, hij moet het uit zichzelf kunnen ;). In een heel enkel geval gaat hij wel automatisch aan als ik de computer opstart.
[...]
Dus als je hem start is alles normaal, maar na een tijdje valt hij gewoon compleet stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Het is wisselvallig of hij aan gaat bij het indrukken van de powerknop, maar als hij eenmaal draait valt hij niet meer stil (totdat ik de computer uitzet natuurlijk).

@loki504: dat heb ik geprobeerd, die 120mm fan ging wel gewoon aan. Ik denk dan toch dat ik Cooler Master ga vragen om een vervangende fan, even kijken of ik de bon nog kan vinden. Een andere 120mm PWM fan zou natuurlijk ook prima werken, maar ik ga eerst proberen of ik een vervangende fan kan krijgen. Aangezien de CPU koeler echt 1x gebruikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Klinkt als een ventilator die niet genoeg stroom krijgt. Hij levert wel stroom, maar duidelijk niet genoeg aangezien je hem in gang moet duwen. Waarschijnlijk een defect motortje of iets mis met de bekabeling.

RMA naar waar je hem gekocht hebt en zet er ondertussen even de stock fan terug op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft de ventilator drie of vier kabeltjes? In het geval van vier kabeltjes moet je in het Bios de ventilatoraansturing wijzigen naar PWM. Wellicht staat deze nu op voltage en dan gaat je moederbord een lagere spanning geven aan de ventilator om hem traag te doen draaien indien de temperaturen niet te hoog zijn. Echter kan niet elke ventilator bij een lage spanning starten. Als je hem dan een zetje geeft gaat hij meestal wel aan.

Indien je ventilator slechts drie kabels heeft of je moederbord heeft geen optie om de ventilator met PWM aan te sturen dan kan je de ventilator testen door de automatische snelheidssturing aan te passen of uit te schakelen zodat de ventilator een hogere spanning krijgt en dus wel in gang geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ik denk dat je fan kapot is. De fan heeft een soort aanloopmechanisme om vanuit stilstand te kunnen gaan draaien. Het heeft te maken met faseverschuiving. In de fan zit een printplaatje die daarvoor zorgt. Die ene keer dat je fan wel aanslaat is omdat de positie van de magneet tegenover de spoelen gunstig staat. De uitlijning van het anker (het draaiende gedeelt van de motor) tegenover de stator (het huis om het anker en waarin zich de poelen bevinden) is dan al uit fase waardoor een start makkelijker is. De andere keer dat hij niet start is omdat het anker dan recht tegenover een spoel staat en blijft staan omdat de electronica geen verschuiving verzorgt. Zoiets....... poeh, das een lap text...

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Hoi Tweakers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties nog! :)

Ik denk zelf ook dat de fan niet naar behoren werkt en daarom wil ik graag een vervangende fan aanschaffen. Nu dacht ik zelf aan een fan met PWM (4-pin), zodat ik de snelheid kan aanpassen. Hebben jullie suggesties? Ik kan namelijk niet goed vinden welke fans nou geschikt zijn als CPU fan (meeste zijn bedoeld als case fan). De kleur heb ik het liefst zwart, of met rode led. Wat ik wel belangrijk vindt dat ie redelijk wat lucht verplaatst, omdat hij de CPU koel moet houden. Stil is natuurlijk ook belangrijk (al zijn die twee eisen een beetje tegenstrijdig ;)).

Deze had ik zelf gevonden:

1. pricewatch: Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm
2. pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
3. pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm
4. pricewatch: Corsair AF120 Quiet Edition, 120mm

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Sickleflow fans zijn herrieschoppers. Voor een koelblok of radiator kan je het beste een fan kopen met een hoge static pressure (de ventilatorbladen zitten dan vrij dicht op elkaar) omdat de lucht er doorheen moet worden geduwd. Om er even 2 op te noemen:

pricewatch: Noctua NF-P12 PWM, 120mm
pricewatch: Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, heb je in de Bios de fanspeed al eens op 'Full On' gezet en dan getest wat er gebeurt?
Het kan zomaar zo zijn dat je moederbord namelijk geen opstartboost geeft, maar direct op low-speed probeert de fan te starten. Sommige ventilators hebben een boost nodig om op gang te komen, en dan kan er daarna worden teruggeschakeld naar een lagere snelheid.

Dat klinkt dan ook als een 'WOOSH' direct nadat je de powerknop ingedrukt hebt, waarna het ook meteen weer stil moet worden.

Best kans dat je in dat geval gewoon even een bios update moet doen, omdat die startup boost niet in een oudere versie zit.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 26-07-2015 16:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
Ik heb inderdaad de fanspeed al op Full On gezet, maar dit maakte niets uit. Ik vermoed dat het een technisch defect is met het zelf opstarten van de fan, omdat alle andere fans die ik op dezelfde connector aansluit wel gewoon uit zichzelf opstarten.

@D4NG3R: bedankt voor de tip m.b.t. static pressure fans, dit wist ik nog niet! Ik vind die Noctua fan er niet zo mooi uit zien, en omdat ik een window in me kast heb vind ik het uiterlijk toch wel een beetje belangrijk :9. Die Cooler Master fan ziet er gelikt uit!
Pagina: 1