Afschermen van BSN-nummer, waarvoor nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat ik me al een tijdje afvraag, is waar de paniek omtrent het BSNvandaan komt. Even uitleggen. Als ik nieuwsberichten tegenkom die gaan over privacy en de bescherming van persoonsgegevens, dan wordt er altijd een beetje extra aandacht gegeven aan het BSN. Ook raadt de rijksoverheid af om dit nummer te laten staan op een kopie van je paspoort of ID-bewijs.

Prima, dat kan ik volgen. Toch zijn er een aantal niet-overheidsinstanties die dit nummer hebben. Mijn zorgverzekeraar, mijn hypotheekverstrekker, mijn bank, al mijn (ex-)werkgevers, en misschien nog een handjevol dat ik vergeet. Toch ben ik waakzaam als het gaat om het verstrekken van dit nummer, maar nu vraag ik me af: waarom eigenlijk?

Iedereen die in Nederland een BTW-nummer heeft en een website, is verplicht dit te publiceren. Daarmee is dus al een flinke database aan BSN's, vrij beschikbaar. Tel dat op bij de talloze instanties waar mijn BSN staat geregistreerd, en dan kom je dus automatisch tot de conclusie dat die niet echt meer een 'geheim' nummer is waar niemand bij zou moeten kunnen.

Wat ik me dus al een tijdje afvraag is, wat kan iemand, als hij mijn BSN in handen krijgt, wat hij zonder dat nummer niet zou kunnen?

Als je namelijk ergens een kopie van je paspoort voor nodig hebt, dan kun je dat prima photoshoppen. Mijn geblurde BSN is prima te vervangen door een ander random-BSN wat je van de site van een willekeurige ondernemer hebt gejat omdat je een keer een factuur met BTW-nummer hebt gekregen. Daarmee kun je dus een ongeldige kopie van mijn paspoort maken, waarmee je ongetwijfeld ene hoop narigheid kunt aanrichten. Maar hoe is dat erger dan als je daadwerkelijk de beschikking had over dat nummer?

Volgens mij bestaat de 'veiligheid' van een BSNbij de gratie van het feit dat iedereen er zo geheimzinnig over doet. Oftewel, als je een kopie van een paspoort met een BSNkunt overleggen, dan MOET je haast wel die persoon zijn, en dus krijg je toegang tot alle diensten die we je mogelijk zouden willen leveren.

Zijn er voorbeelden van identiteitsfraude te vinden, die niet mogelijk waren geweest als het BSN van het slachtoffer niet bekend was geweest?

En als we nu tot de conclusie komen dat dit hele systeem eigenlijk een farce is, wat zou dan wél een goede oplossing kunnen zijn om vast te stellen dat je daadwerkelijk met een persoon te maken hebt die is wie hij zegt dat hij is? En hoe doe je dat online?

[ Voor 1% gewijzigd door Kurkentrekker op 05-07-2015 20:23 . Reden: Pijnlijke spelfout in 'BSN-nummer' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:49:
En als we nu tot de conclusie komen dat dit hele systeem eigenlijk een farce is, wat zou dan wél een goede oplossing kunnen zijn om vast te stellen dat je daadwerkelijk met een persoon te maken hebt die is wie hij zegt dat hij is? En hoe doe je dat online?
De officiele methode is inloggen via DigiD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afschermen van BSN-nummer, waarvoor nodig?
Identiteitsfraude wordt anders wel erg makkelijk. Een online bankrekening op andermans naam openen kan bv erg lucratief zijn voor criminelen. Dat er een beperkt aantal btw-nummers in omloop zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat je dan maar alle burgerservicenummers op straat moet gooien.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 05-07-2015 20:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:55:
[...]

Identiteitsfraude wordt anders wel erg makkelijk. Een online bankrekening op andermans naam openen kan bv erg lucratief zijn voor criminelen. Dat er een beperkt aantal btw-nummers in omloop zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat je dan maar alle burgerservicenummers op straat moet gooien.
Ik zeg ook niet dat die nummers dan maar allemaal op straat gegooid moeten worden. Ik zou er eerder voor pleiten dat het online aanvragen van een bankrekening niet meer zo simpel kan. Als het echt zo makkelijk is dat ik nu naar buiten kan lopen en met het BTW nummer en de adresgegevens van de loodgieter die op het busje tegenover mijn huis staan, een rekening kan openen bij een respectabele bank en kredieten kan aangaan, moeten we dat systeem dan niet direct veranderen? Of helpt het dat het ene deel van de bevolking zijn BTW-nummer netjes blijft afschermen, terwijl alle 900.000 ZZP'ers vogelvrij zijn voor identiteitsfraude? Dat is toch raar?
RemcoDelft schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:54:
[...]

De officiele methode is inloggen via DigiD.
Maar kun je daar als commercieel bedrijf gemakkelijk gebruik van maken? Bijvoorbeeld als telecomprovider die wil verifiëren of Jan Jansen, ook echt Jan Jansen is? Zou ideaal zijn als je bij KPN met je DigiD kunt inloggen, een abonnement aanvragen, en vervolgens alle spullen netjes worden opgestuurd naar het adres dat in de GBA is vastgelegd bij dát DigiD. Dan kun je al een stuk minder snel een abonnement in iemands naam afsluiten...

[ Voor 22% gewijzigd door Kurkentrekker op 05-07-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:07:
[...]

Ik zeg ook niet dat die nummers dan maar allemaal op straat gegooid moeten worden. Ik zou er eerder voor pleiten dat het online aanvragen van een bankrekening niet meer zo simpel kan. Als het echt zo makkelijk is dat ik nu naar buiten kan lopen en met het BTW nummer en de adresgegevens van de loodgieter die op het busje tegenover mijn huis staan, een rekening kan openen bij een respectabele bank en kredieten kan aangaan, moeten we dat systeem dan niet direct veranderen? Of helpt het dat het ene deel van de bevolking zijn BTW-nummer netjes blijft afschermen, terwijl alle 900.000 ZZP'ers vogelvrij zijn voor identiteitsfraude? Dat is toch raar?
Tja... Ik zeg niet dat er niets verbetert kan worden, maar je hebt te allen tijden te maken met een trade-off: Het gemak versus het risico. Een groot gedeelte van de mensen wil gewoon alles online kunnen doen en zou (waarschijnlijk) moord en brand schreeuwen als ze bv ergens voor naar een bankfiliaal zouden moeten: "En dat in deze tijd!!!1!11!!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:12:
[...]
"En dat in deze tijd!!!1!11!!".
Volmondig eens :) Maar waarom vereist een bank waar ik nog geen rekening heb, niet dat ik inlog met DigiD, in plaats van het resultaat van een half uurtje photoshoppen om een rekening te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:17:
[...]

Volmondig eens :) Maar waarom vereist een bank waar ik nog geen rekening heb, niet dat ik inlog met DigiD, in plaats van het resultaat van een half uurtje photoshoppen om een rekening te openen?
Ten eerste omdat DigiD (volgens mij?) iets van de overheid is, en dus niet iets van een commerciële partij, en ten tweede heb ik persoonlijk meer vertrouwen in het inlogsysteem van de bank dan in het digid-systeem. Daar is in het verleden ook (meer dan) genoeg op afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 23:06
Het is BSN of burgerservicenummer, niet BSN-nummer (BurgerServiceNummer-nummer). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:17:Maar waarom vereist een bank waar ik nog geen rekening heb, niet dat ik inlog met DigiD, in plaats van het resultaat van een half uurtje photoshoppen om een rekening te openen?
Overal dezelfde logingegevens gebruiken is veel onveiliger.
De laatste betaalrekening die ik online opende vereiste perse een kopie van een afschrift van mijn andere bankrekening. Ik vond dat onzin (kopie paspoort vonden ze niet genoeg), en heb ze een PDF gestuurd waar letterlijk op staat dat het bewerken van een PDF helemaal geen garantie is dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Die hebben ze geaccepteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:19:
[...]

Ten eerste omdat DigiD (volgens mij?) iets van de overheid is, en dus niet iets van een commerciële partij, en ten tweede heb ik persoonlijk meer vertrouwen in het inlogsysteem van de bank dan in het digid-systeem. Daar is in het verleden ook (meer dan) genoeg op afgegeven.
Dat systeem is ook niet feilloos, maar aan de andere kant bevat het wel een aantal waarborgen waardoor identiteitsfraude lastiger wordt. Als we dit met z'n alles wat zouden kunnen verbeteren, zouden we richting een goed en veilig systeem kunnen werken waarbij we niet meer zo panisch over een BSN zouden hoeven doen, én een veilige manier hebben om je online te legitimeren bij verschillende partijen. Commercieel, en (semi-)overheid.
Tommert38 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:20:
Het is BSN of burgerservicenummer, niet BSN-nummer (BurgerServiceNummer-nummer). ;)
Oeps. Kan een modje de topictitel wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:26:
[...]

Overal dezelfde logingegevens gebruiken is veel onveiliger.
De laatste betaalrekening die ik online opende vereiste perse een kopie van een afschrift van mijn andere bankrekening. Ik vond dat onzin (kopie paspoort vonden ze niet genoeg), en heb ze een PDF gestuurd waar letterlijk op staat dat het bewerken van een PDF helemaal geen garantie is dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Die hebben ze geaccepteerd...
Dat is toch hét bewijs dat we naar een slimmer systeem moeten? Eentje waarbij single-factor authentication met een onveilig wachtwoord dat je voor alles gebruikt niet mogelijk is, maar ook een gebruiksvriendelijke manier die écht alleen door jou gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:28:
Dat is toch hét bewijs dat we naar een slimmer systeem moeten? Eentje waarbij single-factor authentication met een onveilig wachtwoord dat je voor alles gebruikt niet mogelijk is, maar ook een gebruiksvriendelijke manier die écht alleen door jou gebruikt kan worden?
Zoals? Ik kan geen systeem bedenken wat hieraan voldoet...

Ken je deze al?
nieuws: Duizend Nederlanders gaan opvolger DigiD testen voor aankopen in webwinkels
Probleem met de overheid is dat ze iets verzinnen, en er vervolgens een gedrocht van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:31:
[...]

Zoals? Ik kan geen systeem bedenken wat hieraan voldoet...

Ken je deze al?
nieuws: Duizend Nederlanders gaan opvolger DigiD testen voor aankopen in webwinkels
Probleem met de overheid is dat ze iets verzinnen, en er vervolgens een gedrocht van maken...
Ik ook niet. Dat is precies een van de redenen dat ik dit topic opende: om eens na te denken waarom we zo panisch met een BSN om gaan, en welk systeem wél zou kunnen werken. Of, waar zo'n systeem aan zou moeten voldoen.

Helaas zal de overheid het inderdaad up fucken. Maar voor commerciële partijen, die ook schade lijden door identiteitsfraude, is het toch ook slim om met een goede oplossing te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:37:
Maar voor commerciële partijen, die ook schade lijden door identiteitsfraude, is het toch ook slim om met een goede oplossing te komen?
Voor commerciele partijen is het een afweging voor de laatste kosten. Iedereen altijd aan de balie hebben kost meer dan x miljoen per jaar afschrijven aan fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:55:
[...]

Een stuk mooier zou natuurlijk zijn om dat te doen met een digitale handtekening. Nu moet je een afweging maken: wil ik service X waar ik mijn BSN / paspoortkopie / NAW-gegevens voor af moet geven en vertrouw ik die serviceverlener die gegevens toe? Zij kunnen het dan weer misbruiken, of lekken omdat ze het niet veilig opslaan (de winkels die 'voor het gemak' even een paspoortkopie maken bij elke aankoop staan me nog wel in het geheugen). Een digitale handtekening kan zoiets oplossen.

Om te verifiëren om iemand bij persoonsgegeven X hoort is de traditionele oplossing altijd geweest om dan gewoon om persoonsgegeven X te vragen, maar dat is echt niet meer nodig.

Maar goed, wie snapt dat. Ik wil Henkie de timmerman wel eens een digitale handtekening zien accepteren / uitgeven. Ook is het geheel natuurlijk zo zwak als de zwakste schakel en wil je dan echt niet dat iemand de macht over zijn eigen handtekeningen verliest. Dit zou een mooie infrastructuur met hippe readers (vergelijkbaar met die bank-dingen) vereisen en mensen die dit allemaal goed genoeg snappen.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 06-07-2015 08:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:04
Kurkentrekker schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:26:
[...]
Oeps. Kan een modje de topictitel wijzigen?
Dat hoeft niet want beide schrijfwijzes zijn toegestaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoe zit dat dan met 't huren van een auto in het buitenland? Moet je ook vaak een kopie van ID laten zien/afgeven. Streep je daar ook je BSN op door?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 13:29
Dan gebruik ik mijn speciale IDkaart zonder BSN. :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 06-07-2015 16:52 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36

Mx. Alba

hen/die/zij

Voor mijn DigID heb ik ingesteld dat ik per se two-factor authentication wil gebruiken. Dus zelfs als je aangeeft dat je alleen met username en wachtwoord wil inloggen, doet hij toch een SMS-verificatie. Iemand die met mijn DigiD wil inloggen moet dus niet alleen mijn login en wachtwoord hebben, maar ook mijn telefoon.

Verder ben ik het eens met wat TS zegt. Mijn vriendin en ik zijn beiden ondernemers en in de BTW-nummers van onze bedrijven (die verplicht vermeld moeten worden op websites, facturen, etc.) zitten dus gewoon onze BSNs verwerkt. Ik vind het zo hypocriet dat de overheid aan de ene kant tegen iedereen zegt dat je voorzichtig moet zijn met je BSN, terwijl ze aan de andere kant honderdduizenden mensen verplichten om hun BSN gewoon op straat te gooien. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1