• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-01 08:45
Sinds vandaag start mijn PC niet meer op, gister werkte de pc nog wel. Wanneer ik op de power knop druk gebeurt er niks, geen lampjes geen piepjes. In eerste instantie ging ik er van uit dat de pc geen stroom kreeg, dit bleek niet zo te zijn want de usb poorten geven wel stroom af. Mijn 2e gedachte ging naar de powerknop, hier zit het probleem ook niet in, dit heb ik getest met een andere.

Voordat ik onderdeel na onderdeel ga testen leek het me wel handig om een beetje advies te vragen. Wat is verstandig? Wat zouden jullie doen?

Hieronder een lijstje van de bak:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 172,40€ 172,40
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 120,95€ 120,95
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 81,95€ 81,95
1Sharkoon VS3-V Rood€ 26,95€ 26,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 175,50€ 175,50
1DeepCool Ice Edge 400 XT€ 21,50€ 21,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 148,20€ 148,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,40

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hoe heb je de powerknop precies getest als ik vragen mag?
Heb je eventueel een andere voeding liggen die je kunt proberen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
Lijkt in eerste instantie toch voedingsprobleem. Ondanks dat je stroom op de usb poorten hebt kan er een deel stuk zijn. Zeker met het warme weer en als je bv veel stof in de kast hebt is er bv grote kans op statistische elektriciteit

Zou beginnen om de stroom eraf te halen.
Dan powerknop eens 30 seconden indrukt te houden. Dan haal je alle stroom van alle componenten.
Daarna pc openmaken om te controleren op stof en dit schoon te maken. Ook een goed moment om alle stekker even na te lopen dat alles nog goed vast zit.
Stroom er weer op en en kijken wat er gebeurt.

Als er dan nog niets gebeurt zou ik beginnen met een andere voeding.

• bieowbie
De powerknop heb ik getest door deze aan te sluiten aan een andere pc en te starten. De kast is zo goed als stofvrij (De pc is pas een half jaar oud en staat op een bureau). Ik zal het zo is proberen om een andere voeding erin te zetten. Tthanks voor jullie tips!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik zie geen voeding in je lijstje staan? Welke voeding heb je precies?

Show me your moves.

• bieowbie
Kon de voeding zo 123 niet terug vinden in de pricewatch, daarom linkje naar fabrikant zijn site.

Dit is de voeding:

http://www.coolermaster.com/powersupply/modular/v750s/

UPDATE: Stroom eraf, 30 seconden powerknop indrukken en daarna stroom erop heeft geholpen. Hoe kan dit probleem zichzelf hebben veroorzaakt?

[ Voor 28% gewijzigd door bieowbie op 05-07-2015 19:42 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
BobZeegers schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:40:
Kon de voeding zo 123 niet terug vinden in de pricewatch, daarom linkje naar fabrikant zijn site.

Dit is de voeding:

http://www.coolermaster.com/powersupply/modular/v750s/

UPDATE: Stroom eraf, 30 seconden powerknop indrukken en daarna stroom erop heeft geholpen. Hoe kan dit probleem zichzelf hebben veroorzaakt?
Hoe het komt geen idee zolang je het kan oplossen dat is het belangrijkste >:)
Mooi dat de oplossing gewerkt heeft.

Door de powerknop in te druk ontlaad te het gehele systeem. Mogelijk toch een probleem met voeding of moederbord. Maar het kan ook een incident geweest zijn. Wacht het rustig af of het weer gebeurt en dan is het vroeg genoeg om de boel verder te onderzoeken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:11
Is het het enige apparaat dat 'niet meer werkt' ?
Toevallig veel onweer/bliksem gehad gisteren? De voeding heeft wel de benodigde beveiligingen, maar toch...

• bieowbie
mitsumark schreef op maandag 06 juli 2015 @ 17:13:
Is het het enige apparaat dat 'niet meer werkt' ?
Toevallig veel onweer/bliksem gehad gisteren? De voeding heeft wel de benodigde beveiligingen, maar toch...
Toevallig is de ventilator, die op mijn bureau stond, tergelijker tijd ook gestopt met werken. Dit zijn de enige 2 apparaten in huis die kapot zijn het lijkt mij dus eerder toeval dan blikseminslag. Of denk ik dat verkeerd?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14

icecreamfarmer

en het is

HMM apart ik wilde net een topic aanmaken met hetzelfde probleem. Maar misschien dat jij hetzelfde hebt?
PC werkt al 3 jaar goed, de laatste weken echter werkte de powerbutton niet goed maar na 2 of 3x drukken deed hij het wel. Ik gokte op een losse aansluiting.

Tot zondag toen hij niets meer deed en ook niet wilde opstarten met de powerknop op het moederbord (maximus v gene). Alles krijgt stroom omdat de ledjes werken echter willen de fans niet eens draaien.

Na lang soebatten (aansluitingen nagelopen, etc.) heb ik het cmos gereset en toen werkte het weer. Bios geupdate en dacht dat ik er vanaf was. Echter gisteren deed hij het weer niet. CMOS reset uitgevoerd en hij start weer op :?

Temps zijn niet verontrustend. Maar ik snap niet waarom hij pas opstart na een cmos reset, die stond gewoon op de default instellingen.

Start de jouwe ook op na een cmos reset?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics.
CSL Beleid

Schopje richting PMG.

Hoe zit het met het volledig doorlopen van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter? Ik mis hier een hoop troubleshooting[/]

• bieowbie
icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:05:
HMM apart ik wilde net een topic aanmaken met hetzelfde probleem. Maar misschien dat jij hetzelfde hebt?
PC werkt al 3 jaar goed, de laatste weken echter werkte de powerbutton niet goed maar na 2 of 3x drukken deed hij het wel. Ik gokte op een losse aansluiting.

Tot zondag toen hij niets meer deed en ook niet wilde opstarten met de powerknop op het moederbord (maximus v gene). Alles krijgt stroom omdat de ledjes werken echter willen de fans niet eens draaien.

Na lang soebatten (aansluitingen nagelopen, etc.) heb ik het cmos gereset en toen werkte het weer. Bios geupdate en dacht dat ik er vanaf was. Echter gisteren deed hij het weer niet. CMOS reset uitgevoerd en hij start weer op :?

Temps zijn niet verontrustend. Maar ik snap niet waarom hij pas opstart na een cmos reset, die stond gewoon op de default instellingen.

Start de jouwe ook op na een cmos reset?
Je bedoelt de batterij van de bios eruit en weer erin? Dat heb ik in ieder geval niet gedaan. Wat ik heb gedaan is het volgende:
1. Stroom eraf
2. Powerknop 30 seconden inhouden
3. Stroom erop

Sindsdien geen problemen meer ondervonden. Dit was voor mij tot nu toe dus de fix die ik zocht.

[ Voor 6% gewijzigd door bieowbie op 07-07-2015 11:41 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

BobZeegers schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:40:
[...]

Je bedoelt de batterij van de bios eruit en weer erin? Dat heb ik in ieder geval niet gedaan. Wat ik heb gedaan is het volgende:
1. Stroom eraf
2. Powerknop 30 seconden inhouden
3.
Nee ik heb een knop op het moederbord zitten waarmee ik hem kan resetten.

Ik heb het moederbord trouwens ook via de rog software uitgelezen en het lijkt gewoon te werken. Omdat een Bios reset helpt denk ik aan een software probleem. Maar het is apart als dat pas na 3 jaar de kop op steekt.

Stroom er op en eraf hielp bij mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 07-07-2015 11:45 ]

• bieowbie
Misschien heeft de bios batterij zijn beste tijd gehad? Er staat mij iets van bij dat het wordt aangeraden om om de 2 a 3 jaar de bios batterij te vervangen.

Heb je al een keer een cleaninstall uitgevoerd?

Je kan ook de bios updaten, alhoewel dit niet aan te raden is. En ik eigenlijk ook niet denk dat hier het probleem in kan zitten omdat het 3 jaar wel goed gefunctioneerd heeft.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is je eigen topic, heb je het door ;)? Hmm, blijkbaar reageer je op een hijack.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 07-07-2015 13:30 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

br00ky schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:21:
[...]

Dit is je eigen topic, heb je het door ;)? Hmm, blijkbaar reageer je op een hijack.
Ik had gehoopt dat hij hetzelfde probleem had. ;)
Maar ik zal eens naar de cmos batterij kijken.

• bieowbie
br00ky schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:21:
[...]

Sorry, ik was er niet van bewust dat dat niet toegestaan is.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Batterij gemeten en die geeft netjes 3,1v af. Daar ligt het dus niet aan.

• bieowbie
icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:43:
Batterij gemeten en die geeft netjes 3,1v af. Daar ligt het dus niet aan.
Ik zou persoonlijk toch gewoon de batterij vervangen, iets wat ook wordt aangeraden om na 2 a 3 jaar te doen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

CMOS batterij vervangen en hij doet het nog steeds niet.
Ik snap er niets van, het is zo random.
Gisteravond deed hij het wel, deze ochtend ook echter ik kom terug van mijn werk en hij geeft geen kik meer.
Batterij vervangen en ik kan weer 2x opstarten. Ik ga eten en kom terug doet niets meer.

Waar kan hem dit in godesnaam inzitten. Ik bedoel als hij in post komt dan kan ik nog iets doen maar nu?

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ok nieuwe ontwikkeling.
Ik heb net dit geprobeerd: http://www.wikihow.com/Check-a-Power-Supply
En het lijkt erop dat de psu het niet goed doet.
Hij doet niets wanneer ik dat doe, nog krijg ik voltages uitgelezen met de multimeter.
Het aparte is waarom hij dan wel reageert op een bios reset :?

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ok de PSU goed door gemeten en de standby rails levert zoals het hoort 5,1v.
Ik kreeg echter niet bovenstaande methode werkend. Wanneer ik dat ipv met een paparclip met de multimeter doe zie ik dat er 3,1v door loopt. Is dat misschien beneden de drempelwaarde om de psu volledig op te starten? Zodoende krijg ik geen voltage op de overige lijnen.

Daarnaast lijkt hij sporadisch op te starten en dan kan ik hem uit lezen en valt mij op dat de voltages gewoon kloppen.

Mijn theorie nu is dat de PSU door een of andere reden het bootsignaal niet meer goed registreert en zodoende niet volledig aan gaat. Iemand daar ervaring mee?

• bieowbie
Gister weer hetzelfde incident. Aangezien de tijd er tussen zit, lijkt het mij nog steeds te gaan om incidenten. Zelfde fix heeft het iig weer (tijdelijk) opgelost.
Pagina: 1