Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stemmen via app/internet

Pagina: 1
Acties:

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:42
Hallo allemaal,

Vanavond hebben we een jeugdavond en daarin wordt het nieuwe bestuur gekozen. Nu leven we in 2015 en willen we in plaats van dat we met ouderwetse briefjes werken doen via de smartphone. We zijn met ongeveer 15 man en hebben een tv tot onze beschikking (met een pc eraan), waar we dan heel mooi de uitslag op willen laten zien. Nu ken ik al sites als Socrative of alternatieven (http://www.21edingen.nl/eding-3-stemmen/), maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan: of men kan, doordat hij of zij zijn cookies verwijderd meerdere keren stemmen, of indien men moet inloggen via facebook kan ik als 'admin' zien wie op wie stemt. Nu wil ik alleen weten hoeveel mensen op een bepaald persoon stemmen, want het stemmen zelf moet anoniem gebeuren. Weten jullie misschien een service die wel aan deze eisen voldoet?

Alvast bedankt!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat is dus het grote nadeel van digitaal werken.
Er zijn geen methoden om zonder de user te identificeren kunnen bepalen of het gaat om een unieke stem.

IP adressen bijhouden werkt niet omdat je met een mobiel dan minstens 2x kan stemmen.
1x via GSM internet en 1x via Wifi thuis. mogelijk nog vaker omdat er vast wel meer WiFi netwerken zijn waar de gebruiker toegang toe heeft.

Een cookie kan gewist worden, dus dat werkt ook niet. Ff je cache legen, voila! je kan weer.

User Agent String werkt ook niet. Die is per browser verschillend, dus als je Chrome, FireFox en IE gebruikt heb je sowieso al 3 stemmen. En dan kan je de string in de meeste browsers ook nog aanpassen, dus dan issie al niet meer gelijk.

MAC adres kan je vziw niet zien, dus is ook niet te locken aan een device. Plus, die is ook softwarematig instelbaar/overschrijfbaar.

Kortgezegd, er is geen methode om 1 device uniek te identificeren.

De enige methode is door een user een set credentials te geven (user/password combi b.v.) en dan bij te houden of met die credentialset een stem is afgegeven.
Dus b.v. die Facebookmethode is een goed voorbeeld.

Wat je dan eventueel wel kan doen, is na sluiting van het stemmen de links met de users te vernietigen.
Dan komt het alleen nog aan op de eerlijkheid van de beherende persoon om niet prijs te geven wie er heeft gestemt op persoon X in de tijd waarin het nog ingezien kan worden (tijdens de stemperiode dus)

Andere optie is om het stemmen in een lokaal LAN te doen met 1 vast device en dan bij te gaan houden wie er het stemhokje in geweest is.
Hoe je het ook wend of keert, er moet een controle zijn die de gebruiker uniek identificieert. Apparaten zijn niet in die mate uniek te identificeren dat je een betrouwbaar en eerlijk stemsysteem hebt.

Er is een reden waarom politieke verkiezingen gebruik maken van je BSN. Daarmee wordt er uniek geidentificeerd wie er heeft gestemd.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 05-07-2015 16:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11

BCC

Het is wel mogelijk om uniek en anoniem te stemmen, het is alleen erg complex. Je zou stem codes uit kunnen delen waarmee 1x anoniem gestemd kan worden. Die laat je dan door een scriptje generen per stemronde en geautomatiseerd e-mailen/sms'en. Niet waterdicht, naar prima voor jouw use case denk ik.

Anders googelen of hier eens kijken:
https://vote.heliosvoting.org/#

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 05-07-2015 16:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BCC schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:31:
Het is wel mogelijk om uniek en anoniem te stemmen, het is alleen erg complex. Je zou stem codes uit kunnen delen waarmee 1x anoniem gestemd kan worden. Niet waterdicht, naar prima voor jouw use case denk ik.
Dat is precies wat ik zeg. Die user identificeert zich met die code.
Goed, aan de code kan je dan misschien niet persé zien wie het is, maar als er een beetje opgelet wordt met het uitdelen kan je het nog achterhalen.

Je zal sowieso moeten bijhouden of de code gebruikt is, en voor veiligheidstoepassingen zou je die ook moeten linken aan de stem.
Als er een gat gevonden wordt in de security, mag dat niet ten koste gaan van die stem.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt prima socrative gebruiken: maak briefjes met nummers, van 1 tot 15 (als je met zoveel mensen bent) Deze briefjes deel je anoniem uit, maar wel alle 15. Je moet dus net zoveel mensen hebben als briefjes. Mensen kunnen zo prima stemmen (en zo spannend zal het toch niet zijn?

Je kunt dan anoniem de uitslag laten zien, omdat ook voor jullie, geen nummers aan mensen zijn gekoppeld. Je kunt dan ook meteen zien wanneer je een stem teveel binnen krijgt.

Wat wél een probleem zou kunnen zijn: weet je zeker dat iedereen mobiel internet heeft of dat je al deze mensen op de wifi toegang kunt geven? Daar komt nog bij dat mensen wél de gelegenheid moeten hebben om de bijbehorende app te downloaden en te installeren. Doe je dat op de betreffende avond dan kan het wel eens heel lang duren...

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:42
Hartelijk bedankt allemaal! We hebben de site https://vote.heliosvoting.org/# gebruikt. Hier kan je aangeven dat iedereen die stemt op de avond een email krijgt. De resultaten worden op het device zelf versleuteld en voor mij was het alleen mogelijk om de totale uitslag te laten zien. Er waren twee telefoons die het niet trokken om de stemmen te encrypten, dus deze mensen hebben via de laptop gestemd. Nogmaals bedankt!
Pagina: 1