DVI Beeldscherm op DVI-D Videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Cyranh
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-10-2022
Hallo!

Ik heb een MSI GTX970 Gaming 4G videokaart en wil daar op graag 2 beeldschermen aansluiten. Nu vond ik dit beeldscherm dat me erg aansprak vanwege de verstelbare hoogte (dat schijnt zeldzaam te zijn), maar deze heeft alleen een DVI aansluiting. Gaat dit passen op mijn videokaart die alleen Displayport, DVI-I, DVI-D en HDMI heeft?

Alvast bedankt :)
-Cyranh

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja dat gaat.
DVI met achtervoegsel geeft alleen maar aan of er wel of geen analoog signaal bij de aansluiting in zit.
Dat is van belang als je een DVI->VGA stekkertje wil gebruiken.

DVI-D is Digital Only, DVI-I is met analoog signaal erbij. Een DVI-D stekker kan je trouwens ook altijd in een DVI-I aansluiting stoppen, maar andersom niet. Is vooral te herkennen aan de 4 pinnetjes bij de brede pin in de stekker.

Eitherway, het scherm is eigenlijk altijd volledig digitaal (dus DVI-D) maar de connector is vaak DVI-I zodat je gewoon willekeurig DVI kabels kan prikken, zonder je druk te hoeven maken over het achtervoegsel.

Er bestaan trouwens ook nog Single Link en Dual Link kabels. Die herken je vooral aan het feit dat de pinnetjes opgedeeld zijn in 2 blokken bij Single en 1 heel groot breed blok bij Dual.
Dual heeft meer bandbreedte en geniet de voorkeur. Single Link kabels passen trouwens ook gewoon (missen alleen pinnen) maar je kan dan tegen problemen aanlopen met resoluties en refreshrates. Tot 1080p is Single genoeg, wil je hoger, dan moet je Duallink hebben.

Edit:
In jouw geval heb je dus in ieder geval twee Single Link DVI-D kabels nodig.
De schermen zijn 1080p (1920x1080) dus Single is voldoende, maar je hebt 1 DVI-D en 1 DVI-I aansluiting op de kaart. Dus minstens 1 DVI-D kabel, de andere maakt niet uit of het DVI-I of -D is, maar een tweede -D kabel past gewoon in de -I aansluiting.

Edit2: even gekeken bij, als je die schermen besteld, ff twee van deze kabel erbij bestellen: https://www.4launch.nl/sh...7390#p-4-productid-361804.
Is n DVI-D Duallink, dus meteen voorbereid op hogere resoluties op een later tijdstip.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 05-07-2015 12:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cyranh
@McKaamos Onwijs bedankt voor de uitgebreide reactie. Super! :D

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:26
Dit heeft niet heel veel met je kabels te maken, maar ik denk zeg het toch even.

Zit jij heel dicht op je monitor? Want persoonlijk vind ik 21,5" echt te klein als ik er ~70cm vanaf zit. Daarom heb ik nu ook een 24" scherm.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cyranh schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:47:
@McKaamos Onwijs bedankt voor de uitgebreide reactie. Super! :D
Graag gedaan :)
3L3ktr1k schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:48:
Dit heeft niet heel veel met je kabels te maken, maar ik denk zeg het toch even.

Zit jij heel dicht op je monitor? Want persoonlijk vind ik 21,5" echt te klein als ik er ~70cm vanaf zit. Daarom heb ik nu ook een 24" scherm.
Ik draai met 2x 19inch. Groot zat voor mij.
Komt neer op persoonlijke smaak, wens, eis, etc.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:26
McKaamos schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:15:
[...]

Graag gedaan :)

[...]

Ik draai met 2x 19inch. Groot zat voor mij.
Komt neer op persoonlijke smaak, wens, eis, etc.
Ja dat is het zeker, maar ik denk vermeld het maar ven, voor dat 'ie spijt heeft :).

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
en zijn die 19" ook full hd? Want dat maakt ook wel het e.e.a. uit. Stijgende resolutie = kleinere letters.

• Cyranh
Ik ben een 15.6 inch 1920x1080 scherm gewend, dus ik denk dat ik me met twee 21 inch schermen helemaal prima vermaak hahaha. Toch bedankt :)
Pagina: 1