Toon posts:

Mag een verzekeraar zonder reden van opgaaf opzeggen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuitte onlangs op een nogal sneaky voorwaarde in een (rechtstbijstand)verzekering van zelf.nl, namelijk het volgende:
Aan het einde van een verzekeringsjaar mogen wij je verzekering zonder reden opzeggen. Als wij dit doen, laten wij je dit
minimaal twee maanden voor het einde van het verzekeringsjaar weten.
https://zelf.nl/pdf/polis...tsbijstandverzekering.pdf

Ik vroeg me af of dit toegestaan is, aangezien daarmee een drempel kan onstaan tussen het inschakeling van de rechtstbijstand. In de zin van, "Pas op dat je niet teveel bij ons claimt, want we kunnen je naar willekeur eruit mikken".

Een opzegging door een verzekeraar is knap vervelend bij het afsluiten van een nieuwe verzekering, want dan heb een formele opzegging op je naam.

Wat ik wel eens eerder ben tegengekomen bij een andere verzekeraar, is dat er stond in de voorwaarden dat ze een verbeterplan / traject met je mogen opstellen indien je bovengemiddeld schades claimt. Dat lijkt me een stuk netter..

Is het toegestaan wat zelf.nl hier doet?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

lijkt mij dat een contract gewoon afloopt en er dus in principe niet eens sprake van "opzeggen" hoeft te zijn?
Wat is de contractsduur van je polis?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Contractduur is een jaar. Maar normaliter wordt daarmee bedoeld dat de consument daarna mag opzeggen. Bedrijven kunnen vaak opzeggen wanneer er sprake is van fraude, betalingsachterstand e.d. Maar in principe niet "zomaar".

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je dat laatste onderbouwen, of is dat je persoonlijke invulling? Heb je zelf al gezocht of daar regels voor zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43
Een formele opzegging? Als je geroyeerd wordt, dan heb je een probleem. Dit is gewoon het 'niet verlengen' van een overeenkomst. Daar weet een andere verzekeraar niets van.

[ Voor 14% gewijzigd door detulp050 op 05-07-2015 12:13 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:08:
Contractduur is een jaar. Maar normaliter wordt daarmee bedoeld dat de consument daarna mag opzeggen. Bedrijven kunnen vaak opzeggen wanneer er sprake is van fraude, betalingsachterstand e.d. Maar in principe niet "zomaar".
Dat heb je leuk bedacht, maar zo werkt dat niet. Bedrijven zullen meestal niet opzeggen zolang je netjes betaalt en (dus) geld oplevert, maar zij zijn op exact dezelfde manier aan het contract tussen jou en hen gebonden als jij. En dus kunnen zij ook opzeggen als het contract daarin voorziet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:01:
Ik vroeg me af of dit toegestaan is, aangezien daarmee een drempel kan onstaan tussen het inschakeling van de rechtstbijstand. In de zin van, "Pas op dat je niet teveel bij ons claimt, want we kunnen je naar willekeur eruit mikken".
Is dat niet iets wat alle verzekeraars wel doen? Als jij in een jaar 3 claims op je inboedelverzekering hebt zijn ze je ook liever kwijt. Ik zou het niet direct als drempel zien.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als het bedrijf geen verzekeringen van dat type meer wilt verkopen, dan kan de verzekeraar de verzekeringen toch stopzetten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JvS schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:14:
Als het bedrijf geen verzekeringen van dat type meer wilt verkopen, dan kan de verzekeraar de verzekeringen toch stopzetten.
Dat ligt aan de voorwaarden waaronde de eerdere verzekeringen zijn afgesloten lijkt me?

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:11:
Kun je dat laatste onderbouwen, of is dat je persoonlijke invulling? Heb je zelf al gezocht of daar regels voor zijn?
Ik ben geen jurist, ik heb een vermoeden dat het zo is.
detulp050 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:13:
Een formele opzegging? Als je geroyeerd wordt, dan heb je een probleem. Dit is gewoon het 'niet verlengen' van een overeenkomst. Daar weet een andere verzekeraar niets van.
In dat geval is het minder ernstig dan dat ik aanvankelijk dacht. Hoe zeker ben je van deze stelling? Zie bijvoorbeeld deze slotvraag van zelf.nl:
Een verzekeraar heeft jou, een gezinslid of huisgenoot, de laatste 5 jaar niet een
rechtsbijstandverzekering geweigerd, opgezegd of onder beperkende
voorwaarden geaccepteerd.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verzekering is niet opgezegd (als in tussentijds beindigd) en is ook niet geweigerd. Contract loopt gewoon af.
Als jij op dat moment een nieuwe polis c.q. verlenging aanvraagd en de verzekaar zegt "nee, sorry" dan is er sprake van weigering.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt inderdaad logisch.
Pagina: 1