Toon posts:

Geen hdmi output

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een eigen pc build met een msi radeon r9 290x. Ik had hierbij een tijdje een oude monitor met een vga kabel + vga-displayport adapter maar dit gaf natuurlijk niet het mooiste beeld maar mijn monitor had alleen maar vga. Nu heb ik een nieuwe monitor (asus VS278Q) maar als ik deze verbind met hmdi, of een dvi-d kabel zegt hij no signal. Met de oude vga kabel met adapter heb ik wel beeld maar natuurlijk niet moeders mooiste.
Hoe kan het dat ik geen hdmi verbinding krijg? Heb in het menu wel hdmi geselecteerd maar nog steeds no signal.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Prik je de kabel wel in de videokaart en niet in het moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Jep

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ondertussen wel beeld, alleen ik zie alleen maar mijn achtergrond zonder icoontjes enzo, dus denk dat het probleem in de software/instellingen zit

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Klinkt alsof je videokaart het beeldscherm als 'tweede beeldscherm' ziet waarbij het bureaublad wordt uitgebreid.

Wellicht even de AMD catalyst drivers verwijderen met een programma als DDU (Display Driver Uninstaller).
Vervolgens kan je opnieuw de nieuwste AMD drivers installeren - dit verhelpt vaak dit soort problemen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Weer een stapje dichterbij, ik heb nu beeld. Alleen met de vga kabel had ik een max resolutie van 1920x1080, en met hdmi maar 1680x1050, of ik kan kiezen voor 1080p (HDTV???) moet ik dan 1080p gebruiken of heb ik dan alsnog niet de optimale kwaliteit?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:05
Ik heb je monitor even gegoogled, en die heeft een verticale resolutie van 1080, je moet dus inderdaad 1080p kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik 1080p kies heb ik voor nu de optimale kwaliteit? Dan heb ik nog een laatste vraagje: mijn monitor heeft een max. Refresh rate van 75 hz, maar bij de catalyst instellingen kan ik naar max. Tot 60hz gaan. Is hier een rede voor?
Zoals je ziet heb ik totaal geen verstand van monitoren maar ik doe mijn best hier verandering in te brengen :$

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:05
-Ja, als je als uitgangsresolutie 1080P kiest, is dat precies gelijk aan de 'native resolution' van je monitor. En dat is precies wat je wilt voor optimale beeldkwaliteit. (zou je een andere uitgangsresolutie kiezen, dan moet je monitor het ingangssignaal 'scalen' (oftwel bewerken/rekken/krimpen) zodat het toch fullscreen op je monitor komt.)

-De refreshrate van het uitgangssignaal hangt af van de gekozen resolutie en ook van de kracht van je videokaart. (kort door de bocht). Wat ook meespeelt, en misschien wel het belangrijkste: Met wat voor kabel je videokaart met je beeldscherm is verbonden.
60Hz over één HDMI-kabel met 1080P is in ieder geval normaal.

Eigenlijk weet ik er niet genoeg van. Google eens op r9-290x refreshrates.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
1080p staat in dit geval voor 1920 x 1080px; een full-hd resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Dit is het maximale dat jouw monitor kan weergeven en inderdaad de optimale kwaliteit. Ik meen echter dat HDMI vaak is gelimiteerd tot 60 Hz; de monitor zou het beste via DisplayPort aangesloten kunnen worden op je R9 290X. Ik denk dat je dan wel de 75 Hz kan selecteren, mits de monitor dit ook daadwerkelijk support op Full-HD.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1