Toon posts:

CPU upgrade, nu of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
CPU, i7 4790K vs i7 5820K

Wat is je budget?
400-600

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
r9 290, 800 watt voeding, waterkoeling CPU..

Hallo Tweakers,

Zit voor een dillemna. Heb nu een FX 8350 en zit er aan te denken te upgraden naar een i7. De vraag is: Nu de i7-4790K kopen, de i7-5820K kopen, of wachten tot die laatste goedkoper wordt (moederborden en RAM)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Karige post. Waarom wil je upgraden, wat heb je zelf al opgezocht? En waar denk jij de i7 voor nodig te hebben wat je 8 core momenteel niet kan?

Wachten tot het goedkoper word.. dan kan je altijd wel wachten, niemand weet wanneer dat gebeurd en of dat gebeurd.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Loop je momenteel tegen een CPU bottleneck aan? Zo nee > Waarom 'upgraden'?

Voor de rest; met bovenstaande.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Sommige mensen zeggen dat ik tegen een CPU bottleneck aanloop, en optimization voor de 8350 is heel schaars geworden, neem aan omdat AMD gestopt is met hun 'high-end'/'gaming' cpu lijn.
Op het moment haal ik op 1050p 30-75 fps op GTA 5.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Sommige mensen zeggen, maar wat ondervind je zelf? 30-75 fps in GTA5 op 1050p met welke instellingen en GPU? Andere "klachten"? Loopt de boel nog stock? Stock koeler?

Daarbij is de AMD vrij powerhappy. Welk moederbord heb? Misschien throttelt de boel wel gewoon.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 05-07-2015 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grass op normal, anti aliasing 2x, AO op normal, post fx op normal, rest op very high en long shadows aan. Als ik alles lager zou zetten krijg ik weinig frames extra.
Reden dat ik wil upgraden is gewoon dat ik voel dat mijn 8350 al wat achter begint te lopen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dan nog snap ik niet goed wat je überhaupt met een dikke i7 moet. Voor gamen gaat dit echt geen meerwaarde bieden, je koop dan zelfs een processor die nota bene duurder is dan je grafische kaart.

Kan je nog even je volledige systeem posten, het liefst in een wenslijst met behulp van de pricewatch: Handleiding Pricewatch

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
Neem lekker een i5 4460 of 4960 die hele fx serie presteert niet beter dan een i5 als het om games gaat zie hier.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-02 20:06
Is het niet handig om eerst te kijken of je CPU aan het bottlenecken is? Dit doe je door bijv. GTA V te gaan doen, en tijdens het gamen te controleren hoeveel % je CPU belast wordt. Als dit constant 100% is, of in ieder geval heel hoog. Dan kan het idd zo zijn dat je een bottleneck hebt.

Is dit niet het geval, dan is upgraden nog niet nodig.

-

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Demian Brunt schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:41:
Neem lekker een i5 4460 of 4960 die hele fx serie presteert niet beter dan een i5 als het om games gaat zie hier.
Dat klopt helemaal, ware het niet dat met een overklok een octocore niet heel veel onderdoet. En aangezien TS die al heeft, is een upgrade nu niet heel spannend.

Ik zou eerst, zoals PAHvandam hierboven al stelt, uitzoeken of de cpu niet gewoon bottleneckt (door bijv. een matig bordje met onvoldoende fasen en stroomvoorziening).

Verwijderd

Topicstarter
heb een sabertooth 990FX, denk dat dat dus wel goed zit. En de CPU draait niet de hele tijd 100%, de usage springt steeds openeer. Wat wel altijd 100% is als ik gta 5 speel is pagefile usage, en als ik het me goed herinner ook de RAM usage. RAM upgrade?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Hoeveel RAM is er in dat systeem aanwezig?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:10:
heb een sabertooth 990FX, denk dat dat dus wel goed zit. En de CPU draait niet de hele tijd 100%, de usage springt steeds openeer. Wat wel altijd 100% is als ik gta 5 speel is pagefile usage, en als ik het me goed herinner ook de RAM usage. RAM upgrade?
Het is niet gek dat je CPU op 100% springt met GTA5 zolang je maar geen lagg ervaart. Een i5 4460 heeft afentoe ook wel moeite met GTA5 in bepaalde gebieden maar dat is echt minimaal, ik zou lekker bij die fx blijven aangezien een i5 niet heel veel scheelt en een i7 gewoon useless is voor het gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Er is 8GB 1600 MHZ valueRAM aanwezig.

Maar ok, upgrade dan gewoon mijn RAM. Zou een nieuwe of 2de videokaart ook overbodig zijn? Upgraden naar Fury wanneer deze uit is?
Pagina: 1