Ik dacht dat die FUD al even lang begraven was als de meeste computers van deze generatie
Linux anno 2015: installeer bijv Linux Mint (Ubuntu + 'non-free' drivers er standaard bij). Klaar. Incl nieuwste stabiele proprietary drivers, incl acceleration van alles wat erin zit. Het is daadwerkelijk makkelijker dan bij Windows waar je in ieder geval eerst naar ati.com moet gaan om drivers te halen.
Als iemand Windows gewend is, is een andere Windows natuurlijk een pre (al is IMHO de overstap van XP naar iets met de Metro/Modern interface minstens even groot als naar willekeurige Linux desktop environment), maar als er nul budget is en wel de wens om het legaal te houden, dan vallen nieuwere Windows af, en XP is omwille van EOL ook afgevallen. Dan hou je Linux over als valide keuze die niet ingewikkelder hoeft te zijn dan Windows. Sterker nog, ik vind al jaren de installatie van nagenoeg alle Linux distro's (nouja, muv of LFS Gentoo, maar daar kies je dan ook voor

) stukken makkelijker dan Windows, vooral als het aankomt op meerdere harde schijven, mix van HDD en SDD of bijv wens om user data op andere schijf op te slaan. Bij Windows (iig tem 8, 10 nog niet geprobeerd op dit vlak) is dat bijna niet te doen zonder een custom installation disk...
Wel is het zo dat advanced GPU features doorgaans een stuk later in Linux drivers terechtkomen - maar gezien leeftijd hardware hier is dat niet bepaald een issue

De kunst is hem juist om de cpu zo veel mogelijk te offloaden. Dit doe je al door een kaart met hardware acceleratie te nemen. Er zijn natuurlijk ook veel gevallen waar je wél gewoon op je cpu zit te wachten maar als je alle wachttijden daaromheen zo klein mogelijk maakt (met een nieuwere hdd of als het even kan een ssd) blijft het nog een redelijk werkbare pc. Al is en blijft het een systeem van meer dan 10 jaar terug...
Dat zeker. Je kunt het trouwens goed vergelijken met een moderner Atom-systeem qua performance - inderdaad iha soepel genoeg, maar vaak genoeg wachten op CPU.
Hardware is wat dat betreft maar deel van het plaatje - je kunt zeer veel winnen door software, en dan vooral je OS, goed in te stellen. Een default Windows install bevat allerlei services die voor normaal desktopgebruik overbodig of in ieder geval goed misbaar zijn, maar die wel je CPU op kunnen vreten als ze actief worden. Idem mbt beveiligingssoftware - het is sowieso noodzakelijk, maar ipv 'in de achtergrond draaien' terwijl je probeert te werken kun je veel beter op regelmatige basis scannen nadat je zelf klaar bent met het systeem (en je die CPU cycles dus niet mist).
TheLion01 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:26:
Ik zou er zoiezo geen XP meer op zetten. Dat is vragen om gezeik (met beveiliging e.d.).
Misschien is ElementaryOS wel een leuk OS voor je. Is niet verschrikkelijk zwaar en persoonlijk vind ik het er erg gelikt uitzien. Beetje een opzet à la OS X.
Verder is ChromiumOS ook een aanrader voor zulke systemen als je alleen maar dingen op internet doet! Zal denk ik wel lekker draaien op je PC'tje.
Pas daarmee op - ChromiumOS is lekker gelikt, maar volledig SSD-optimized. Op een HDD-based system zal het hemeltergend traag zijn. Bovendien ondersteunt ChromiumOS itt ChromeOS geen Flash, dus die filmpjes gaan (voorzover ze niet HTML5 native zijn) een probleem vormen - al is maar de vraag in hoeverre die CPU ueberhaupt iets met flash kan natuurlijk.
Elementary is idd een Linux-based OS X-kloon, met een voor Linux wat afwijkende manier van werken en configureren. Voor iemand die van Mac afkomt zou het wel eens makkelijker kunnen werken, maar voor iemand die van Windows afkomt is het gelijk op twee manieren anders (boven de motorkap Mac-lookalike, onder de motorkap Linux) - en itt bijv Mint moet je zelf achter je drivers aan, al schijnt dat voor AMD vrij simpel te zijn.
Al met al zou ik niet veel tijd en moeite laat staan geld in zo'n systeem steken, maarja, ik heb i3 en Atom systemen in de kast liggen verstoffen, dus ik heb makkelijk praten. Enige upgrade die zinnig is hier, is iets dat je tzt mee kan nemen naar een systeem met betere (krachtigere, zuinigere) CPU, en dat is een SSD. Ws heb je het budget niet om gelijk een grote van honderden GB te nemen, maar voor EUR 30 heb je al een 40GB Intel 320. Natuurlijk niet nieuwste of snelste, maar groot zat om alles muv /home en /var op te zetten en gaat je dan verschil als dag en nacht met HDD opleveren. Voor EUR 70 heb je een 120GB Samsung Evo 850 dat wel als single drive kan dienen voor eenvoudig systeem, en later in nieuw systeem je OS-drive kan worden.