p4 2.8ghz 4GB ram win xp 32bit goed genoeg ?

Pagina: 1
Acties:

• NacerDeen
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Heb een pc gekregen van iemand hij moest er vanaf , en dat kan je wel zien aan de specs het is namelijk een hp compac 7700
P4 2.8ghz 80gb harde schijf 256mb ram en volgens mij video on board

Nu heb ik inmiddels 4x 1gb ram ddr gekocht en , de schijf gedefragmenteerd en de xp opnieuw geïnstalleerd Inc de sp1 sp2 en sp3 update , computer stofvrij gemaakt
Nu wil ik morgen een 5.1 low profile geluidskaart kopen

De 80gb schijf maakt niet uit ik bezit namelijk nog een 1TB externe harde schijf van me ouderlijk huis

Nu kan ik morgen tevens een 512mb videokaart ophalen type : ASUS HD4350

Ik heb een 27 inch monitor draai op 1980x1020

Is de setup voldoende voor youtube filmpjes full hd ?

Mvg D.

• NacerDeen
  • Niet online
Geen kut opmerkingen aub, zit ik noch jij op te wachten ( gezien op veel forums hatelijk gereageerd word hedendaags)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Waarom Windows XP?
Dat is end of life.

Maar zal je vast Youtube op kunnen afspelen.
Zeker met die 4350 vidkaart.

Abort, Retry, Quake ???

• NacerDeen
  • Niet online
Ik heb geen ander besturingssysteem wat ik legaal kan verkrijgen vandaar het xp besturingssysteem.

Maar gaat dit niet haperen want momenteel is het echt waardeloos het hapert me toch een eind weg , belachelijk

Verwijderd

Dit gaat niet werken. De harde schijf, de processor en het geheugen zijn gewoon te traag om iets fatsoenlijks mee te doen. De pentium 4 2.8Ghz zegt helemaal niets over 'hoe snel' die daadwerkelijk is. Een athlon 64 met een 3000+ rating maakt gehakt van die P4....

Wat je wel nog kunt doen is eventueel een SSD overwegen (tweedehands) en deze samen met Windows 7 installeren op je PC. De SSD zal enorm veel gaan compenseren want de schijf is op dit moment de allertraagste factor.

• NacerDeen
  • Niet online
De pc zelf is niet sloom hoor maar heb ook alleen de sp1 2 3 updates & Works en 2 wat oude spelletjes van vroeger erop gezet ( Quake 3 , Counterstrike 1.6 ) die draaien overigens gewoon goed erop niet op de hoogste setting ( Counterstrike in de strijd soms wat haperingen) maar goed voor mij is het eigenlijk alleen dat youtube dat belangrijk is op deze pc en eigenlijk die 2 spelletjes ik verwacht geen assasins creëd te kunnen spelen op een p4 ,

Kan het liggen aan het Windows XP besturingssysteem?

Of zal ik er Ubuntu op zetten hoor van diverse kanten dat dit zeer goed systeem is namelijk

Ik wacht op jullie reacties.

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-12 08:15
Voor internet géén Windows XP gebruiken, installeer daarvoor Lubuntu of Xubuntu, beide lichtgewicht varianten van Ubuntu. Lubuntu is iets lichter, maar Xubuntu werkt net iets fijner IMO. Met Lubuntu/Xubuntu gaat deze PC hoogstwaarschijnlijk YouTube aankunnen.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

Verwijderd

Zit er hardware acceleratie in ubuntu met videos?

Als dat niet het geval is dan denk ik dat HD niet echt voor dat systeem weggelegd is.

Installeer je een SSD dan haal je de grootste bottleneck er al uit, en kan je prima windows 7 draaien.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met Windows XP ga je helaas niets bereiken. Gebruik dan liever Linux, dan heb je nog kans dat er goede recente software te krijgen is en dat je GPU die je gaat halen gebruikt kan worden voor HTML5 video. Flash kan je vergeten, daar is je CPU en je RAM gewoon te weinig en te langzaam voor.

SSD doet wonderen, maar als je Linux gebruikt kan je als je het niet erg vind om te wachten voor opstarten of het laden van applicaties nog wel met een HDD werken. Je zou wel het beste de bestaande schijf kunnen vervangen, waarschijnlijk issie flink versleten en ook voor HDD normen traag.

Windows XP in elk geval alvast vergeten, dat gaat niet werken, ook met met een nieuwe doos hardware en de laatste versies van software die Windows XP nog ondersteunt.
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 03:23:
Zit er hardware acceleratie in ubuntu met videos?
Als dat niet het geval is dan denk ik dat HD niet echt voor dat systeem weggelegd is.
Ja, dat kan met Linux. Gaat goed werken met HTML5 video, met Flash wil het ook wel, maar dat is voor die P4 gewoon niet echt aan te raden.
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 03:23:
Installeer je een SSD dan haal je de grootste bottleneck er al uit, en kan je prima windows 7 draaien.
Ik denk dat je er inderdaad wat op vooruit gaat, maar de CPU en het RAM zijn echt heel traag, zo traag dat je met een SSD eigenlijk de rest van de PC een grote bottleneck maakt. Daarnaast kan je voor de prijs van een 250GB SSD ook een tweedehands computer kopen met i5, GPU en DDR3... :p

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 05-07-2015 03:27 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afgezien van het feit dat steeds meer software gewoon niet meer op XP is te installeren binnen afzienbare tijd. En dat websites toch bepaalde versies gaan eisen zoals java, silverlight en flash. En dat kan je zeer binnenkort gewoon vergeten met XP.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 05 juli 2015 @ 03:25:
Ik denk dat je er inderdaad wat op vooruit gaat, maar de CPU en het RAM zijn echt heel traag, zo traag dat je met een SSD eigenlijk de rest van de PC een grote bottleneck maakt. Daarnaast kan je voor de prijs van een 250GB SSD ook een tweedehands computer kopen met i5, GPU en DDR3... :p
Niet helemaal waar...

Een systeem van dat tijdperk is de harde schijf altijd de traagste factor geweest. Als je een programma opstart, een spelletje gaat spelen of in dit geval een video gaat bufferen dan is de snelheid van de harde schijf met de techniek van nu gewoon achtergesteld. :P

Een SSD heeft geen accestimes meer, daar ga je al op vooruit. Een SSD heeft een veel snellere doorvoer dan die 80GB maxtor ooit kan behalen, ook daar ga je op vooruit vooral met multitasken. Gezien TS 4GB geheugen erin geprikt heeft is Windows 7 in combinatie met een SSD dan ook een goede optie.

De CPU is geen rekenwonder maar het 'kan'. Prop maar eens voor de grap een SSD in een 2.8GHz notebook (of trager) en je zal een wereld van verschil merken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dit is natuurlijk de tweakers hobby machine bij uitstek.
Maar je maakt het je wel erg moeilijk door met XP te willen werken. Dat werkt gewoon niet meer lekker.
Als eerste zou ik dus overwegen om over te stappen naar win7. Dat kan je gewoon gebruiken voor 3 maanden zonder te activeren.
Met een ssd zou ik oppassen, het kan werken, het kan met dergelijke oude hardware echter ook niet al te best samenwerken.

Voor de rest kan de hardware met gemak HD afspelen. Dat kan nog wel met een cpu die veel minder krachtig is. Vergelijk bijv met een netbookje met Atom 1,6 GHz CPU en 2 GB geheugen dat ik hier heb staan, geen probleem alles loopt soepel, ook als ik hem aansluit op mijn full HD monitor.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

My 2 cents: als je overweegt om een ander OS te installeren en wel bij Windows wil blijven, installeer dan Windows 8.1 Trial. Zoals reepje hierboven al zegt; je kan het 90 dagen gratis gebruiken en daarna alsnog bedenken of je het wil kopen/activeren. Het grote voordeel vind ik, is dat als je met Internet Explorer naar YouTube zou gaan, dat je geen aparte Flash-plugin nodig hebt maar dat Windows/IE hier zelf voor zorgt. En als je verder had gelezen op de forums hier, lijkt het erop dat een flink aantal mensen merken dat hun oude PC/laptop sneller "voelt" met Windows 8.1 dan met Windows 7.

Blijf je niet bij Windows, pak dan een kant & klare Linux-distro en mijn suggestie daarin is de versie LXLE. Specifiek gemaakt/ontwikkeld om een goede experience te hebben op zo oud mogelijke hardware. Oftewel, weinig power kwijtraken om het OS draaiend te houden en zoveel mogelijk power overhouden om dingen te kunnen doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Mijn vader draait een vergelijkbaar systeempje. Enkel zonder dedicated gpu en maar 2gb ram.
Staat momenteel lubuntu op en draait perfect youtube en popcorntime. Voor de rest briefje typen en wat internetbankieren gaat er perfect op. Ik zou het systeempje laten zoals het is. En geen kosten aandoen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:11
Je kunt waarschijnlijk niet van die externe schijf starten en het is de vraag of de USB-aansluiting wel versie 2.0 is.

De 80 GB is dus wel degelijk van belang. Het is ook de vraag of je externe schijf intern gebouwd kan worden, als er sata onboard zit zou dat kunnen en een stuk sneller zijn dan de 80.

Ook is het de vraag welke chipset je nu hebt, daaruit is dan weer op te maken of YouTube filmpjes door de onboard grafische chip ondersteund wordt. Maar die 4350 zou sowieso HD moeten accelereren en dan zou het moeten lukken.

De oudste Pentium 4 2.8 GHz is uit 2002. Gezien de 80 GB schijf zal het niet een van de latere versies zijn.

Het hele ding is natuurlijk zwaar verouderd.

Voor 75 euro heb je een volledig AMD 3.2 GHz dual core:
V&A aangeboden: Complete basis PC zonder HDD

Of voor 95 euro:
Core 2 duo
V&A aangeboden: PC zonder HD en optical drive aangeboden

Die zal vele malen sneller zijn en een stuk minder warm worden.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 05-07-2015 14:03 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12 18:16
Ook een belangrijke vraag, is je HDD nog een PATA of een SATA ? Als het een Pata is (en je mobo heeft sata poorten) is een 2e hands SSD een goed idee, maar je zal niet veel snelheid meer uit je SSD halen aangezien het Sata 100 is ofzo. Dus om te beginnen is het ''updaten'' naar een Sata HDD (als het kan) denk ik nog het beste.

Maar ja. het is wel een 2002 systeem. Ik denk dat het niet echt meer veel gaat opleveren helaas. Zoals boven aangegeven kan je beter €75 uitgeven aan een 2e hands PC.

TIME TO UPGRADE !!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan trouwens uit ervaring zeggen dat dat ding een stuk soepeler gaat lopen met win 7 32 bit (x64 kan ie niet aan) dan op XP. Jaren zo gedraaid. HD films in mediaplayer (al dan niet classic) ging goed, alleen moet je dan niet teveel andere dingen willen doen.
Youtube in HD verwacht ik ook wel dat ie zal trekken, al zul je dan misschien wel wat met je buffering grootte in flash oid moeten doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-12 11:07
NacerDeen schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:25:
Geen kut opmerkingen aub, zit ik noch jij op te wachten ( gezien op veel forums hatelijk gereageerd word hedendaags)
Valt mee hè? :*)

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-12 22:48
Zolang het verschil tussen hatelijk en wat je niet wilt horen maar duidelijk blijft :) .

Zoals vele voor mij al hebben aangegeven, geen xp meer gebruiken. Je geeft zelf aan geen legale W7 te hebben, dan is linux de ideale oplossing. Lekker even inlezen en dat erop knallen. Die p4 zal W7 ook niet heel lief vinden dus alleen maar voordelen bij een leuke distro.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11 12:55
Reepje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 07:13:
Voor de rest kan de hardware met gemak HD afspelen. Dat kan nog wel met een cpu die veel minder krachtig is. Vergelijk bijv met een netbookje met Atom 1,6 GHz CPU en 2 GB geheugen dat ik hier heb staan, geen probleem alles loopt soepel, ook als ik hem aansluit op mijn full HD monitor.
Als hij de amd 4350 ophaalt waarschijnlijk wel ja.

Maar een 2,8ghz pentium 4 kan tot 480p soepel afspelen maar 720p gaat al haperen, ik had een tijdje terug een vergelijkbaar systeem gekregen en had nog een geforce 6600 gt liggen maar dat maakte geen verschil aangezien die nog geen moderne video acceleratie had.
Zelfs met een overclock naar 3,6ghz was die nog niet snel genoeg voor 720p..

Dus het hangt er echt van af of hij die videokaart installeerd. En windows 7 of linux zou ook beter zijn voor de peformance. (daarnaast kun je nog wat grafische dingetjes uitzetten in windows zelf om de prestaties nog wat op te schroeven.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Inderdaad. Voor iemand die geen correcte startpost/inzet heeft en op dag 1 van zijn registratie maar meteen geen kut-opmerkingen eist, is het best een net topic geworden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
de 4000 series radeon chips hebben wel ondersteuning voor dxva en flash acceleratie. Maar voor zover ik weet alleen in combinatie met windows vista of hoger. Bij xp zal je dus altijd problemen blijven houden met videos afspelen. Windows 7 is in dit geval de beste optie., Ik zie bij het opzoeken van het moederbord voor dit systeem dat er gewoon een pci-e 16x slot beschikbaar is. In dit geval moet je niet zon antieke 4000 series kaart halen, maar een low-profile 6000 series kaart ofzo. Deze hebben een bredere geheugenbus, recente driver ondersteuning, en betere dxva support waardoor ook youtube 1080p materiaal zonder al te veel cpu load speelbaar zou moeten zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door gravitone op 05-07-2015 18:01 ]

• gravitone
Radeon 6450 low profile is waarschijnlijk de voordeligste oplossing om dit systeem bruikbaar te maken voor je doeleinde. In combinatie met minimaal windows 7 uiteraard. Met XP gaat het je never nooit lukken.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het heeft geen enkel zin om 4GB geheugen of een videokaart voor dit systeem te kopen omdat je voor minder geld ook een veel snellere computer kan kopen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 21:56

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Vergeet niet: een 720p mkv of een 720p stream op youtube via flash is een groot verschil. Ik heb nog jaren een htpc gehad voor 720p mkv's op een P4 2.8Ghz. 720P ging goed zolanf de bitrate niet te hoog werd (meer dan 10GB voor een reguliere film).

Youtube op 720 ging goed, zolang er maar niet teveel actie was (screen tearing).

Uit mijn hoofd draaide ik:
WinXP Pro met SP2 (met 3 werkte mijnvapturekaart niet)
2GB DDR Ram
Enkele PATA harde schijven
GF 6600TD.. Deze had een simpele vorm van extra acceleratie, maar de drivers hiervoor waren een rommeltje.

Ik zou het eens met Win7/8 proberen.. Deze gaan veel efficienter om met acceleratie voor flash binnen IE/FF/Chrome.. XP is van zichzelf erg licht, maar verliest dat voordeel door de verloren support..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NacerDeen schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:43:
Ik heb geen ander besturingssysteem wat ik legaal kan verkrijgen vandaar het xp besturingssysteem.

Maar gaat dit niet haperen want momenteel is het echt waardeloos het hapert me toch een eind weg , belachelijk
Kabuntu - Ubuntu....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Zo'n SSD kan het verschil zijn tussen ja en nee.

Juist omdat je geen accesstimes en een veel grotere doorvoer behaalt dan een gewone schijf zou ik ervoor kiezen.

Pak maar eens een oude laptop, steek er maar eens een SSD bij, de winst gaat wel met 45% omhoog.

• gravitone
Een ssd gaat natuurlijk 0 invloed hebben op youtube 1080p performance....

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:47
-The_Mask- schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:35:
Het heeft geen enkel zin om 4GB geheugen of een videokaart voor dit systeem te kopen omdat je voor minder geld ook een veel snellere computer kan kopen.
Dit ja...

Totaal geen zinnige investering...voor een paar tientjes koop je een prima dual-core waarmee je zoveel verder komt 8)7

Verwijderd

gravitone schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:58:
Een ssd gaat natuurlijk 0 invloed hebben op youtube 1080p performance....
Niet waar...

Die cache van youtube moet ergens worden opgeslagen. En die cache moet ergens uitgelezen worden.

Leuke vid:

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2015 19:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar dat is sequentieel lezen en schrijven. Dat is met een HDD ook sneller, maar gaat nou ook weer niet het verschil vormen tussen niet af te spelen en wel af te spelen. Als het eenmaal in RAM geladen is, dan moet het af te spelen zijn, als dat hapert, dan doet een SSD daar niets mee.

Verwijderd

Het is een 80GB model PATA schijf waar TS het over heeft. Ik denk dat de snelheid van die disk niet zo bijzonder hoog is, je blij mag zijn met 40MB hoogstens sequentieel lezen / schrijven, los van de accesstimes.

Ik ben van mening dat een SSD op een oude computer zowat wonderen doet. Je haalt de traagste factor er namelijk mee uit. En dat waren schijven terug in die tijd met XP. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

40MB/s, dat is 320Mb/s, dat is niet echt een bitrate die echt veel gebruikt wordt voor Youtube filmpjes.
Tuurlijk, met een SSD is het wat korter bufferen, maar het maakt voor het afspelen eigenlijk niets uit.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:31

auto660

1991 240 GL Brick

TERW_DAN schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:37:
40MB/s, dat is 320Mb/s, dat is niet echt een bitrate die echt veel gebruikt wordt voor Youtube filmpjes.
Tuurlijk, met een SSD is het wat korter bufferen, maar het maakt voor het afspelen eigenlijk niets uit.
Als je dit systeem nog bruikbaar wilt maken moet je:

- minimaal 2gb ram hebben (dat heb je dus)
- een amd radeon 4xxx kaart hebben voor de hardware acceleratie (die heb je dus ook)
- een wat nieuwere hdd of een ssd (met die 1tb zal je dus ook wel goed zitten)
- windows vista of nieuwer (geen linux, dat is een zooitje met gpu drivers)

De kunst is hem juist om de cpu zo veel mogelijk te offloaden. Dit doe je al door een kaart met hardware acceleratie te nemen. Er zijn natuurlijk ook veel gevallen waar je wél gewoon op je cpu zit te wachten maar als je alle wachttijden daaromheen zo klein mogelijk maakt (met een nieuwere hdd of als het even kan een ssd) blijft het nog een redelijk werkbare pc. Al is en blijft het een systeem van meer dan 10 jaar terug...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 17:48
Weet niet wat je betaald hebt voor 1 GB DDR maar je had beter een chromecast of raspberry pi kunnen kopen als het je om youtube filmpjes gaat.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
je kan ubuntu draaien heb er goede dingen mee gedaan maar ook dan als je windows gewend bent niet aan te raden.
Windows xp is eol dat wilt zeggen er komen geen updates meer voor deze os.
De drivers worden dan ook niet meer ondersteund.
Voor op deze config een windows 8.1 te draaien lijkt me ook niet logies.
Een goede middenweg zou dan windows 7 zijn.
Maar mischien weer ietje te zwaar omdat je maar een single Pentium 4 hebt.
misschien helpt het om een crazy intern geheugen eraan hardware matig te koppelen a 16 gb.
Maar het ligt eraan of het moederbord dat wel allemaal ondersteunt.
ik zou zowiezo eens gaan kijken naar je hd want die is aan de lage kant.
1 tb harde schijf zal wel op zijn plaats zijn echter effe achterwege gelaten wat voor een merk dat moet zijn.
deze setup is voldoende om mee te internetten en mischien filpjes te bekijken.
maar je moet er geen moderne games mee draaien want die specs die halen dat niet.
Het zou een goede internet pc zijn. :)
Al met al een leuke configuratie om ut 99 mee te draaien.
Ik zou er persoonlijk een voodoo videokaart erin stoppen en ut 99 ermee draaien.
Als je van dit soort games houd teven zou je er quake 3 fatsoenlijk ermee kunnen draaien. _/-\o_
ik wouw dat ik zo een config kreeg ik wist er wel raad mee.
Maar wat de moeilijkste keuze is de keuze van je os, wat ga je er mee draaien, ubuntu of toch windows 7?
ubuntu is gratis.
De setup is voldoende om ermee te internetten.

mvg :rjmno1

• The Eagle

The Eagle

Das leuk, maar als je dat allemaal optelt kun je net zo goed een i3 halen die minder zuipt, sneller is en zonder issues win 8.1 draait.

En groeten vinden we hier ongewenst, zie ook de faq ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En Quake 3 en UT99 draaien al op een Pentium 1..... allemaal niet zo heel spannend.

Maar ontopic, waarom is Ubuntu niet aan te raden? Het is een best leuk OS, en als je even een beetje moeite steekt in wat dingen uitzoeken is de overstap vanaf Windows natuurlijk wel aanwezig, maar wil niet zeggen dat je niet een bruikbaar OS hebt.

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-12 20:57
Ik zou er zoiezo geen XP meer op zetten. Dat is vragen om gezeik (met beveiliging e.d.).

Misschien is ElementaryOS wel een leuk OS voor je. Is niet verschrikkelijk zwaar en persoonlijk vind ik het er erg gelikt uitzien. Beetje een opzet à la OS X.

Verder is ChromiumOS ook een aanrader voor zulke systemen als je alleen maar dingen op internet doet! Zal denk ik wel lekker draaien op je PC'tje.

Verwijderd

rjmno1 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:41:
Ik zou er persoonlijk een voodoo videokaart erin stoppen en ut 99 ermee draaien.
offtopic:
Een beetje videokaart maakt hedendaags gehakt van een voodoo in UT. Dit omdat je AF / AA en dergelijk toe kunt passen op de zwaarste settings, en daarmee visueel een veel beter beeld krijgt dan dat de voodoo ooit kan. Volg de nostalgie wel maar een 3dfx kaart nu nog inzetten is bestwel stom. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

auto660 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:45:
[...]

- windows vista of nieuwer (geen linux, dat is een zooitje met gpu drivers)
Ik dacht dat die FUD al even lang begraven was als de meeste computers van deze generatie :+

Linux anno 2015: installeer bijv Linux Mint (Ubuntu + 'non-free' drivers er standaard bij). Klaar. Incl nieuwste stabiele proprietary drivers, incl acceleration van alles wat erin zit. Het is daadwerkelijk makkelijker dan bij Windows waar je in ieder geval eerst naar ati.com moet gaan om drivers te halen.

Als iemand Windows gewend is, is een andere Windows natuurlijk een pre (al is IMHO de overstap van XP naar iets met de Metro/Modern interface minstens even groot als naar willekeurige Linux desktop environment), maar als er nul budget is en wel de wens om het legaal te houden, dan vallen nieuwere Windows af, en XP is omwille van EOL ook afgevallen. Dan hou je Linux over als valide keuze die niet ingewikkelder hoeft te zijn dan Windows. Sterker nog, ik vind al jaren de installatie van nagenoeg alle Linux distro's (nouja, muv of LFS Gentoo, maar daar kies je dan ook voor :+ ) stukken makkelijker dan Windows, vooral als het aankomt op meerdere harde schijven, mix van HDD en SDD of bijv wens om user data op andere schijf op te slaan. Bij Windows (iig tem 8, 10 nog niet geprobeerd op dit vlak) is dat bijna niet te doen zonder een custom installation disk...

Wel is het zo dat advanced GPU features doorgaans een stuk later in Linux drivers terechtkomen - maar gezien leeftijd hardware hier is dat niet bepaald een issue :z
De kunst is hem juist om de cpu zo veel mogelijk te offloaden. Dit doe je al door een kaart met hardware acceleratie te nemen. Er zijn natuurlijk ook veel gevallen waar je wél gewoon op je cpu zit te wachten maar als je alle wachttijden daaromheen zo klein mogelijk maakt (met een nieuwere hdd of als het even kan een ssd) blijft het nog een redelijk werkbare pc. Al is en blijft het een systeem van meer dan 10 jaar terug...
Dat zeker. Je kunt het trouwens goed vergelijken met een moderner Atom-systeem qua performance - inderdaad iha soepel genoeg, maar vaak genoeg wachten op CPU.

Hardware is wat dat betreft maar deel van het plaatje - je kunt zeer veel winnen door software, en dan vooral je OS, goed in te stellen. Een default Windows install bevat allerlei services die voor normaal desktopgebruik overbodig of in ieder geval goed misbaar zijn, maar die wel je CPU op kunnen vreten als ze actief worden. Idem mbt beveiligingssoftware - het is sowieso noodzakelijk, maar ipv 'in de achtergrond draaien' terwijl je probeert te werken kun je veel beter op regelmatige basis scannen nadat je zelf klaar bent met het systeem (en je die CPU cycles dus niet mist).
TheLion01 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:26:
Ik zou er zoiezo geen XP meer op zetten. Dat is vragen om gezeik (met beveiliging e.d.).

Misschien is ElementaryOS wel een leuk OS voor je. Is niet verschrikkelijk zwaar en persoonlijk vind ik het er erg gelikt uitzien. Beetje een opzet à la OS X.

Verder is ChromiumOS ook een aanrader voor zulke systemen als je alleen maar dingen op internet doet! Zal denk ik wel lekker draaien op je PC'tje.
Pas daarmee op - ChromiumOS is lekker gelikt, maar volledig SSD-optimized. Op een HDD-based system zal het hemeltergend traag zijn. Bovendien ondersteunt ChromiumOS itt ChromeOS geen Flash, dus die filmpjes gaan (voorzover ze niet HTML5 native zijn) een probleem vormen - al is maar de vraag in hoeverre die CPU ueberhaupt iets met flash kan natuurlijk.

Elementary is idd een Linux-based OS X-kloon, met een voor Linux wat afwijkende manier van werken en configureren. Voor iemand die van Mac afkomt zou het wel eens makkelijker kunnen werken, maar voor iemand die van Windows afkomt is het gelijk op twee manieren anders (boven de motorkap Mac-lookalike, onder de motorkap Linux) - en itt bijv Mint moet je zelf achter je drivers aan, al schijnt dat voor AMD vrij simpel te zijn.

Al met al zou ik niet veel tijd en moeite laat staan geld in zo'n systeem steken, maarja, ik heb i3 en Atom systemen in de kast liggen verstoffen, dus ik heb makkelijk praten. Enige upgrade die zinnig is hier, is iets dat je tzt mee kan nemen naar een systeem met betere (krachtigere, zuinigere) CPU, en dat is een SSD. Ws heb je het budget niet om gelijk een grote van honderden GB te nemen, maar voor EUR 30 heb je al een 40GB Intel 320. Natuurlijk niet nieuwste of snelste, maar groot zat om alles muv /home en /var op te zetten en gaat je dan verschil als dag en nacht met HDD opleveren. Voor EUR 70 heb je een 120GB Samsung Evo 850 dat wel als single drive kan dienen voor eenvoudig systeem, en later in nieuw systeem je OS-drive kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-12 13:34
dion_b schreef op zondag 05 juli 2015 @ 23:53:
[...]

Ik dacht dat die FUD al even lang begraven was als de meeste computers van deze generatie :+

Linux anno 2015: installeer bijv Linux Mint (Ubuntu + 'non-free' drivers er standaard bij). Klaar. Incl nieuwste stabiele proprietary drivers, incl acceleration van alles wat erin zit. Het is daadwerkelijk makkelijker dan bij Windows waar je in ieder geval eerst naar ati.com moet gaan om drivers te halen.

Als iemand Windows gewend is, is een andere Windows natuurlijk een pre (al is IMHO de overstap van XP naar iets met de Metro/Modern interface minstens even groot als naar willekeurige Linux desktop environment), maar als er nul budget is en wel de wens om het legaal te houden, dan vallen nieuwere Windows af, en XP is omwille van EOL ook afgevallen. Dan hou je Linux over als valide keuze die niet ingewikkelder hoeft te zijn dan Windows. Sterker nog, ik vind al jaren de installatie van nagenoeg alle Linux distro's (nouja, muv of LFS Gentoo, maar daar kies je dan ook voor :+ ) stukken makkelijker dan Windows, vooral als het aankomt op meerdere harde schijven, mix van HDD en SDD of bijv wens om user data op andere schijf op te slaan. Bij Windows (iig tem 8, 10 nog niet geprobeerd op dit vlak) is dat bijna niet te doen zonder een custom installation disk...

Wel is het zo dat advanced GPU features doorgaans een stuk later in Linux drivers terechtkomen - maar gezien leeftijd hardware hier is dat niet bepaald een issue :z

[...]

Dat zeker. Je kunt het trouwens goed vergelijken met een moderner Atom-systeem qua performance - inderdaad iha soepel genoeg, maar vaak genoeg wachten op CPU.

Hardware is wat dat betreft maar deel van het plaatje - je kunt zeer veel winnen door software, en dan vooral je OS, goed in te stellen. Een default Windows install bevat allerlei services die voor normaal desktopgebruik overbodig of in ieder geval goed misbaar zijn, maar die wel je CPU op kunnen vreten als ze actief worden. Idem mbt beveiligingssoftware - het is sowieso noodzakelijk, maar ipv 'in de achtergrond draaien' terwijl je probeert te werken kun je veel beter op regelmatige basis scannen nadat je zelf klaar bent met het systeem (en je die CPU cycles dus niet mist).

[...]

Pas daarmee op - ChromiumOS is lekker gelikt, maar volledig SSD-optimized. Op een HDD-based system zal het hemeltergend traag zijn. Bovendien ondersteunt ChromiumOS itt ChromeOS geen Flash, dus die filmpjes gaan (voorzover ze niet HTML5 native zijn) een probleem vormen - al is maar de vraag in hoeverre die CPU ueberhaupt iets met flash kan natuurlijk.

Elementary is idd een Linux-based OS X-kloon, met een voor Linux wat afwijkende manier van werken en configureren. Voor iemand die van Mac afkomt zou het wel eens makkelijker kunnen werken, maar voor iemand die van Windows afkomt is het gelijk op twee manieren anders (boven de motorkap Mac-lookalike, onder de motorkap Linux) - en itt bijv Mint moet je zelf achter je drivers aan, al schijnt dat voor AMD vrij simpel te zijn.

Al met al zou ik niet veel tijd en moeite laat staan geld in zo'n systeem steken, maarja, ik heb i3 en Atom systemen in de kast liggen verstoffen, dus ik heb makkelijk praten. Enige upgrade die zinnig is hier, is iets dat je tzt mee kan nemen naar een systeem met betere (krachtigere, zuinigere) CPU, en dat is een SSD. Ws heb je het budget niet om gelijk een grote van honderden GB te nemen, maar voor EUR 30 heb je al een 40GB Intel 320. Natuurlijk niet nieuwste of snelste, maar groot zat om alles muv /home en /var op te zetten en gaat je dan verschil als dag en nacht met HDD opleveren. Voor EUR 70 heb je een 120GB Samsung Evo 850 dat wel als single drive kan dienen voor eenvoudig systeem, en later in nieuw systeem je OS-drive kan worden.
Ik zat ook aan Linux mint te denken, maar ik heb vermoedelijk een zelfde processor met 4 GB gewerkt, een P4 2,8 GHz met HT en om eerlijk te zijn schoot het echt niet op. Een goedkoop upgradesetje op vraag en aanbod doet wonderen.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een single-core CPU met een veel te diepe pipeline gaat nooit echt opschieten, en HT helpt voor geen meter bij single-user desktop tasks. Zelfs de eenvoudigste Core2Duo-derivaat Pentium Dual Core maakt hier totaal gehakt van, sterker nog ik gok dat een dualcore Atom nog veel soepeler zal werken (al gaat het bij zware single-thread taken niet beter werken).

Maar goed, TS heeft zo te horen echt geen budget. Upgrade die nog zin heeft en nauwelijks iets hoeft te kosten is die P4 2.8GHz vervangen door een Pentium D. Nadeel is dat dat nog veel meer gaat verbruiken en het maar de vraag is of die Compaq de TDP ervan aankan qua voeding en koeling.

Oslik blyat! Oslik!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-12 20:09
Ik zat te browsen door V&A mss is dit wat voor je aangezien je zelf een HDD hebt:
V&A aangeboden: PC zonder HD en optical drive aangeboden
Wel aardig lijkt me ook voor een beetje licht gamen, ik kan niet zien of er een windows licentie bij zit.

edit: ik geef ook deze optie omdat ik denk dat de computer waar jij mee bezig bent toch veel irritatie zal opleveren en erg gelimiteerd is, met deze optie kan je eigenlijk games tot 2011/2012 op hoge settings spelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Nature op 06-07-2015 01:01 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me vrij ver buiten budget, en sowieso geen goede koop. Een C2D-systeem heb je in V&A al voor EUR 30. Voor minder dan deze EUR 90 heb je al een erg complete C2Quad of een G840 (eenvoudige SandyBridge So1155 CPU die desondanks vloer veegt met alle C2x) systeem.

Oslik blyat! Oslik!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-12 20:09
Er werd gesproken over een SSD kopen om het systeem nog een beetje vooruit te branden, dan leek me dit een betere optie het was ook een beetje een opzetje.

edit: Ik ben even gaan kijken naar aanleiding wat je zei, ik kon eigenlijk weinig vinden wat mijn optie overtreft.
Je zei C2D systeem €30 ik heb er 1 gevonden met een E4600
V&A aangeboden: Desktop systemen C2D E4600, E7500, I5

Het zijn oude kantoor PC's dus wss onboard graphics een te lage voeding voor een discrete GPU de CPU is veel slechter dan de E8400 3GHz vs 2.4GHz, 6MB cache vs 2MB.

G840 systeem die je opnoemde daar heb ik er 1 van gevonden.
V&A aangeboden: dual core G840

IGP voeding dus waarschijnlijk te laag om een discrete GPU aan te kunnen.

Ik heb gekeken tot half Mei mss staat er wat meer maar ik denk dat mijn optie die uitgerust is voor gaming de beste optie op het moment is op V&A. En een C2D E8400 is beter dan de C2Q Q6600 voor oudere games door hogere klok en omdat ze meestal echt helemaal single threaded zijn is mijn ervaring.
Voeding is er vrij aardige CPU/GPU €95 vs Pentium 4 met SSD a €80 ik zou het wel weten, er kan zomaar iets komen die de optie compleet wegblaast dat kan altijd.

[ Voor 79% gewijzigd door Nature op 06-07-2015 19:30 ]

• The Eagle

The Eagle

Een P4 is geen enkele investering waard. Nul, noppes, nada. Alles is weggegooid geld. Een hobby mag best geld kosten, maar als TS het in een bodemloze put wil mikken geef ik hem graag mijn bankrekeningnummer :P

Ik zeg even een ongelicenseerde win7 32 bit er op om te testen en dan hopen. Als de hoop vervliegt kan ie bij het grofvuil of in onderdelen verpatst. Ik denk dat ie in het laatste geval nog het meeste op zal leveren.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Reepje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 07:13:

En die draait ook met ddr1?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:19

Thomg

Aww yiss

The Eagle schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:25:
Een P4 is geen enkele investering waard. Nul, noppes, nada. Alles is weggegooid geld. Een hobby mag best geld kosten, maar als TS het in een bodemloze put wil mikken geef ik hem graag mijn bankrekeningnummer :P

Ik zeg even een ongelicenseerde win7 32 bit er op om te testen en dan hopen. Als de hoop vervliegt kan ie bij het grofvuil of in onderdelen verpatst. Ik denk dat ie in het laatste geval nog het meeste op zal leveren.
Nou moe, het is niet alsof een SSD weggegooid geld is. Als je later de P4 alsnog weggooid kan je de ssd altijd nog meenemen :o

Dit is natuurlijk wel een grote als, zonder sata is het einde verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 06-07-2015 20:13 ]

• Jumpman
  • Laatst online: 10:06
Voor € 180,00 koop je een Mini PC met een Intel Core i3-4010U, 2 GB DDR3 RAM en een 32GB SSD. Deze heeft HDMI, VGA, 4 x USB 3.0 en laat de Pentium 4 2,8 GHz stof eten. Tevens zit hier Windows 8.1 Bing op, die je gratis kan updaten naar Windows 10. Zoek maar eens op mini PC.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

had het niet eens gelezen. Is de befaamde P4 2.8ghz met een vreselijk lange pijplijn. Eerste instructie er in en ende van de dag heeft ie die eindelijk verwerkt .;-) (beetje overdreven).

Maar wanneer je geen hardware acceleratie gebruikt met een geschikte grafische kaart dan kan je 1080p echt wel vergeten. Het is gewoon een hele slechte investering om hier geld aan uit te geven. Zelfs Windows 7 draait er niet goed op zonder SSD en het is de vraag nog maar of alle hardware door Windows 7 wordt ondersteund.

Daarnaast is XP gewoon een draak, om hardware versnelling te gebruiken heb je de laatste versies van Flash en IE nodig en HTML 5 kan je min of meer wel vergeten. Misschien Chrome???? maar over een paar maanden kan je voor XP niks meer downloaden wat nog werkt.

Kortom, zonde van het geld.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• NacerDeen
  • Niet online
Was eventjes paar dagen spoorloos maar ik ben niet 'verdwenen' uhmm eventjes een update dus

Ik heb inmiddels de 4gb ram erin ( was 13 euro kwijt via marktplaats de verzendkosten zaten erbij inbegrepen

Heb 5euri betaald voor een 7.1 low profile geluidskaart

En 20euro voor de videokaart.( asus hd 4350 met 512mb ram )

Heb bij elkaar dus 38 euro uitgegeven haha

Ik heb buntu geprobeerd, 1 woord : gatverdamme werkte echt totaal niet snel (niet sneller dan windows in ieder geval en lange laadtijden ) en eenvoudig maar dat is misschien wennen

Heb via Internet aardig wat xp tweaks gevonden en uitgevoerd ( automatisch updaten uitschakelen, de ballonnen, opstart tijd enzovoort ) veel Google en lezen doen wonderen haha )

Ik moet zeggen hij is niet sssssuper sloom dat je denkt van wauw wat een drama daar ben ik wel verbaasd over eigenlijk of misschien ben ik gewoon niks gewend , nou breekt die ook geen snelheidsrecord maar goed, ik gebruik deze pc alleen voor Quake 3 ( heerlijk oud spelletje haha) , Counterstrike 1.6 , works en nu.nl en youtube en thats it eigenlijk ik ga niet naar de bekende jiggyjiggy websites en ik doe geen bankzaken / email of administratie deze desktop

YouTube doet het overigens als ik hem laag zet gewoon goed, maar zodra ik het beeld op theater modus of full screen wil zetten op 720 begint deze te haperen.

De drivers voor de kaart had ik allemaal geüpdatet en nu de automatische klokconfiguratie van AMD Overdrive aan het draaien om te kijken wat deze p4 maximaal aan kan? ( inmiddels geeft deze tijdens het typen van dit bericht de volgende gegevens aan )

Kernklok : 790
Geheugen klok : 505
Huidige GPU-tempratuur 61graden
Huidige GPU - activiteit 99%

Hij gaat nog omhoog inmiddels is deze naar 515 gegaan (geheugenklok)

Dit is toch een automatisch ' tune ' programma van AMD ??

Tevens draai ik nu een 2 daagse testVM om me RAM geheugen goed af te stellen (Google tip voor xp ' tuning '

Ik ben benieuwd naar de resultaten, & ik wil jullie alvast bedanken voor alle goede feedbacks en reacties

Ik hoop op nog meer tips en tricks van jullie mede tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door NacerDeen op 08-07-2015 03:39 . Reden: (bepaalde typ fouten en vergeten leters) ]

Verwijderd

Aangezien je toch met XP werkt, installeer dan gelijk Tweak-xp pro via http://www.majorgeeks.com/files/details/tweak_xp_pro.html

Er zit ergens een optie in, dat je caching in kunt stellen. Dit varieert van 512KB tot 128MB. Volgens mij was de ideaale waarde 4096KB voor XP machines. Hoger kan ook maar gezien wat je ermee wilt doen zou ik het op 4MB laten. Het is erna een stuk responsiever (Na reboot) en helpt caching juist je "XP" bak te versnellen.

De trial versie kan je inderdaad die tweaks mee instellen, je hoeft het erna ook niet meer te gebruiken.

Ik zou XP niet al te lang nog blijven gebruiken, het besturingssysteem is EOL (End of life) en wordt niet langer ondersteund. Er zijn nog wel losse servicepacks hier en daar te vinden maar ook die komen niet uit kanalen vanuit microsoft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 03:26 ]

• NacerDeen
  • Niet online
Zal ik morgen avond na me werk zeker eventjes downloaden , Dank je wel Jism ben zeer benieuwd

Ik zag overigens net dat de huidige waarden op GPU-klok : 110 mhz staan en Geheugenklok op : 250mhz staat

Volgens mij na de ' auto-tune ' zou ik ook al verschil moeten merken op YouTube of is dit alleen voor " in-game " ??

Verwijderd

Ik ben toentertijd juist geupgrade naar een andere computer omdat op een dergelijke P4 Youtubefilmpjes en soortgelijke taken eigenlijk niet goed te doen zijn. Dat was nog een wat sneller model ook (P4 541 @ 3,2 GHz). Overigens zou ik XP links laten liggen, de veiligheid daarvan is inmiddels niet meer acceptabel.

Voor de hobby is zo'n systeem als dit leuk, maar als je het echt wilt gebruiken zou ik toch eens kijken naar iets nieuwers.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 03:52 ]

• NacerDeen
  • Niet online
😊

[ Voor 100% gewijzigd door NacerDeen op 08-07-2015 11:03 ]

Verwijderd

De meeste exploits komen binnen met gebruik van IE. En aangezien die ook al EOL op XP is, is je beste keuze om met Chrome te gaan werken. Chrome is veiliger, maar ook sneller, en heeft dat op een XP machine een goede werking. Installeer ook adblock; je pc heeft dan minder resources nodig om een webpagina te openen of om bijv youtube clips te kijken.

Tweak xp pro & autotune zou ik niet doen, autotune past ook dingen toe die je eigenlijk niet wilt. Zo uit m'n hoofd was last access timestamp, overbodige services en visueel gevulde thema's uit inclusief caching. Dat zou het 'beste' resultaat geven.

Vroegah... had ik ook een trage PC met windows en heb ik dat zo fijn gekregen door setting voor setting te tweaken... tot het punt dat het gewoon lekker draait en probleemloos met games werkt in combinatie met een GF2 MX, Athlon 600 en 384MB geheugen.. Het kan met XP en oude hardware, je moet het wel goed aanpakken.

Overigens; je kaart opereert op 2D modus. Dan worden de kloksnelheden van je GPU altijd 'teruggezet' om stroom te besparen. Het is in 2D niet nodig om op volledige snelheid te draaien, alleen op 3D. Anders verbruikt het alleen maar meer stroom zonder dat je er iets voor terugziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 03:47 ]

Verwijderd

n.v.t.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 11:15 ]

Pagina: 1