Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Hoi,

Met deze warme dagen dacht ik toch even mijn cpu temperatuur te checken en ik schrok een beetje,
mijn temp liep op met prime tot 68°C.
Ik heb een Gelid tranquillo rev.2 en een i5 3570k niet overklokt de temp is 's avonds gemeten

Ik dacht dat het het aan mijn koeler lag want hij is toch al wat jaartjes oud hij had ook veel verkleuring
op 1 heat pipe wel nog even nieuw koelpasta geprobeerd maar mocht niet baten, dus gister heb ik een nieuwe besteld een Mugen 4 en vandaag geinstalleerd maar weer die hoge temp nu 66°C na een uur Prime met een huiskamer temperatuur van 23°C idle doet hij 35°C.

Kan iemand hier iets mee? want ik weet het niet meer, mijn pc is stofvrij en gaas alles is schoon casefans doen het normaal, mijn cpu fan staat op max rpm onder full load, wat is er veranderd vraag ik me af. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Ik zie je probleem niet? Met dit weer onder kunstmatig zware belasting 66 graden Celsius noem ik niet echt slecht ofzo.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
niks om je zorgen over te maken hoor. alles onder de 70 is in mijn ogen keurig, met deze kamertemperaturen tussen 25 en 29 (van wat ik zag) is er niks geks aan.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
Je cpu doet prima zijn werkt tot 95 graden(dan zal hij minder werken om temps onder controle te houden) bij 105 zegt hij pas ik stop er mee. Om er voor te zorgen dat hij niet kapot gaat. Dus je heb alles dik in orde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
loki504 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 06:41:
Je cpu doet prima zijn werkt tot 95 graden(dan zal hij minder werken om temps onder controle te houden) bij 105 zegt hij pas ik stop er mee. Om er voor te zorgen dat hij niet kapot gaat. Dus je heb alles dik in orde..
en dit is dus de instelling waardoor cpu's kapot gaan....
ik neem er een leuk voorbeeldje: 206'je gaat ook pas bij 6500 rpm in de begrenzer maar dat zegt dus niet dat het niet stuk gaat als je met 6k rom blijft rijden (begin nu niet de het is niet hetzelfde discusie op die temperaturen vind degradatie plaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:20
maks11223344 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 08:34:
[...]

en dit is dus de instelling waardoor cpu's kapot gaan....
ik neem er een leuk voorbeeldje: 206'je gaat ook pas bij 6500 rpm in de begrenzer maar dat zegt dus niet dat het niet stuk gaat als je met 6k rom blijft rijden (begin nu niet de het is niet hetzelfde discusie op die temperaturen vind degradatie plaats)
Nee, maar als de temp dan op 66° bij full load zit, is er toch geen probleem, zoals loki aangeeft? Die temperatuur bereik je in de meeste gevallen toch nooit, of slechts sporadisch, gezien het feit dat een pc meestal idle is (waar hij dus 35 draait in dit geval)...

Als hij constant tegen de 80-90 aanhikt zou ik me wel zorgen gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
95 vind ik ook te hoog. En is ook makkelijk te voorkomen.(tenzij het extreem warm is) maar in warme landem draaien ze ook gewoon computers. En tuurlijk als hij constant op 95 draait is het niet ideaal. Maar ze kunnen er wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de testrun met nieuwe koeler wijst uit dat er niets mis was met de eerste koeler.
ook zie ik geen overschrijding van een kritische drempel voor de CPU. Ja, hij wordt warm maar levert dit problemen op? throttelt de CPU zichzelf terug? crashende apps? blauwe schermen?

wat ook meespeelt: kamer temp., case temp (vooral videokaarten kunnen deze behoorlijk opvoeren) en case air flow: als de CPU gekoeld wordt met hete lucht is dit inefficiënt.

verder is onduidelijk hoe TS zijn PC strest om de max. temp te bereiken.

Al met al goed om de CPU temp te monitoren maar ik zie nog geen aanleiding tot maatregelen. Eerder dat de harddisk te lijden heeft als case temp erg hoog is.

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-07-2015 09:49 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 16:51
Een uur prime draaien en dan 68 graden is heel netjes d:)b , 35 graden idle met 23 graden kamertemp is ook prima.

Alle componenten samen stresstesten is veel nuttiger een tool als OCCT test alle onderdelen tegelijk en je kan eerder zien of er ergens een fout in de airflow van je case zit.
Maar zie het als een ultieme stresstest meer niet....

Je temp bekijken tijdens een normaal potje gamen is veel realistischer
Blijft de gpu rond de 90 en de cpu rond de 70 is er in mijn ogen niks om je zorgen te maken zeker niet met dit warme weer.

Welke kast en hoeveel casefans heb je eigenlijk?
En wat voor fans zitten er op de mugen 4 en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
The-End587 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:03:[/b]

Welke kast en hoeveel casefans heb je eigenlijk?
En wat voor fans zitten er op de mugen 4 en hoeveel?
Ik heb een Corsair Carbide 300r met voor een 140mm fan achter een 120mm fan, de Mugen 4 heeft er 1 de standaard die erbij zat.
Mijn gpu de MSI GTX 970 gaming blijft ongeveer 35 graden idle de SSD 36°C HDD 27.°C , ik meet alles met CPUID hardware monitor kan ik eigenlijk alles mee aflezen.
Normaal met 20°C wordt hij rond de 55°C dus met 23°C zou ik denken dat hij zo'n 60°C wordt, loopt dit niet lineair maar parabool? als ik het goed zeg.

Ik weet wel dat de temp safe is maar ik vind het wel een beetje heet voor mijn gevoel.

Edit: bij een lang potje Witcher 3 wordt hij ook 66°C

[ Voor 3% gewijzigd door Nature op 05-07-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Geloof me, met die temperaturen is absoluut niets mis. Zeker niet omdat het de afgelopen tijd bloedheet is geweest en alle temperaturen in een PC dus sowieso ook al hoger liggen dan normaal.

Kortom... don't worry. Helemaal niets aan de hand.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Temperatuur is echt meer dan goed voor een luchtkoeler met deze zomerse buiten temperaturen.
Zeker in een game als the witcher 3 is 66 graden echt zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
nogmaals, prima prestaties voor zon pc met dit weer.Niks mis mee, de "upgrade" was ook niet nodig.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1