Installatieproblemen met de iMac G5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-02 22:29
Hoi applelovers!

Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.

Ik heb voor mijn vader een goedkope G5 op de kop getikt zodat hij wat kan surfen en tekst verwerking. Alleen de harde schijf zou kapot zijn (originele HD zat erin; 160gb Sata). Ik heb een nieuwe gekocht en erin gestopt (250gb Sata).

Bij opstarten kreeg ik het akelige blauwe scherm met het mapje Finder/vraagteken. Meerdere pogingen gedaan via een gebrande CD en DVD met de OS X van internet geplukt. Hij blijft bij elke poging op de laatste 2% hangen en geeft dan aan dat er zich een fout tijdens het installatieproces heeft voorgedaan.

De HD is geformatteerd, ik heb werkelijk alle toetsenbordcominaties geprobeerd maar niets helpt. Ook aan de Ethernetkabel gehad zodat hij de juiste t/d kon pakken, de tijd een aantal jaren terug gezet maar niks blijkt te werken om die laatste 2% ook te voltooien. Ook aan een andere IMac (oude generatie aluminium) met FireWire kabel laat geen resultaat zien.

Heeft iemand van jullie nog een ideetje? Klopt het dat ik dit niet via USB op de iMac kan installeren? Ik ben benieuwd naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Heb je toevallig een screenshot of foto van de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
Nee helaas, ik ben nu weer stug een nieuwe poging aan het doen. Staat verder ook niets bij, als er nu een foutcode bij stond had ik al heel wat verder gekomen. Is het handig als ik dat maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Het zou misschien wat meer info kunnen geven.
Heb je de originele cd/dvd's erbij? zoja kun je dan een hardware test uitvoeren?

Wat je kan proberen is even de ram verwisselen of als je meer dan 1 ram module hebt deze om en om testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
Welk OS probeer je te installeren? Hij kan tot 10.5 Leopard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
Ik probeer inderdaad 10.4 of 10.5, beide geven dezelfde problemen. Ik heb een paar via Spotnet gedownload en torrents. Ik wil eerst kijken of ik via internet een versie kan vinden, voordat ik een CD van Apple aanschaf. Is een kleinigheidje voor de oude heer haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Zou je de ram wissel kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
Ga ik doen! iMac ligt inmiddels open, ik houd je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan gewoon prima van USB booten hoor.

Je geeft aan dat je al een Mac hebt; kun je daar de USB op maken. Dacht dat je voor APF moest kiezen i.p.v. MBR.
Maar wat met Google moet het lukken. :)

Hoe lang blijft die trouwens staan? Kon nog wel eens een half uurtje duren.

G5 krijgt helaas (Leopard) geen updates meer. Kan je niet beter voor Linux kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
HollowGamer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:20:
Kan gewoon prima van USB booten hoor.

Je geeft aan dat je al een Mac hebt; kun je daar de USB op maken. Dacht dat je voor APF moest kiezen i.p.v. MBR.
Maar wat met Google moet het lukken. :)

Hoe lang blijft die trouwens staan? Kon nog wel eens een half uurtje duren.

G5 krijgt helaas (Leopard) geen updates meer. Kan je niet beter voor Linux kiezen?
Kan ik dan gewoon het torrent-bestand op usb plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Wrmdm92 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:23:
[...]

Kan ik dan gewoon het torrent-bestand op usb plaatsen?
Moet even terugdenken hoor.. Dacht dat je een bestand moest uitpakken en die bestanden wat erin stonden, moest kopiëren naar de USB.

Zoek even op osx 10.5 bootable usb
Misschien ook nog g5 erachter zetten (als dat iets uitmaakt).

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 05-07-2015 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
nickholtus schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:03:
Zou je de ram wissel kunnen proberen?
Goed dat je dit aankaartte, ik heb idd 2 modules ingebouwd van 512 mb per stuk (dat we daar vroeger op konden werken :O). Helaas werkt de module 1 niet individueel dus die hebben we er uit gelaten. Ik ga nu de installatie opnieuw proberen op module 2 die wel werkt. Keep ya in touch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Wrmdm92 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:27:
[...]

Goed dat je dit aankaartte, ik heb idd 2 modules ingebouwd van 512 mb per stuk (dat we daar vroeger op konden werken :O). Helaas werkt de module 1 niet individueel dus die hebben we er uit gelaten. Ik ga nu de installatie opnieuw proberen op module 2 die wel werkt. Keep ya in touch!
Is het gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Ik weet dat er tegenwoordig iig een console is waar je fouten terug kan vinden. Tijdens de installatie bij vensters. Geen idee meer of dat toen ook al was maar je zou er naar kunnen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
Hij draait nu! nog redelijk vlot maar wel op 10.4.11. Als ik hem verder wil updaten geeft hij aan dat alle updates geïnstalleerd zijn. Hoe krijg ik hem nu toch op 10.5.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Wrmdm92 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:10:
Hij draait nu! nog redelijk vlot maar wel op 10.4.11. Als ik hem verder wil updaten geeft hij aan dat alle updates geïnstalleerd zijn. Hoe krijg ik hem nu toch op 10.5.8?
Mooi, was het ram het probleem?
Als je 10.5.8 wilt moet je een 10.5 retail iso of dmg downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
nickholtus schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:16:
[...]

Mooi, was het ram het probleem?
Als je 10.5.8 wilt moet je een 10.5 retail iso of dmg downloaden
1 van de RAM modules kon de PC niet individueel laten draaien, de 2e wel. Deze zit er nu in. Ik haal vanmiddag 2 1gb modules op zodat hij ook wat meer aan kan. Is het ook mogelijk om via een omweg 10.6 of hoger er op laten draaien? Ik zie hier en daar wel wat video's op Youtube dat 10.10.3 zelfs draait op de G5. Dat Intel zal toch op een manier te omzeilen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Het is helaas niet mogelijk om hoger dan 10.5.8 te gaan, apple is afgestapt van powerpc cpu's waardoor er in 10.6 en hoger geen drivers voor PowerPC zijn. Dit is hetzelfde waarom je niet zomaar windows op een arm pc kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
En 10.5 was een betaalde upgrade die alleen op DVD kwam. Niet via de Appstore. Die werd pas in 10.6 geïntroduceerd

En 10.10 kan je vergeten. Ik weet niet hoe zij dat doen maar OSX heeft sinds 10.6 geen code meer ingebouwd om de PowerPC aan te sturen. Ze zullen dat sowieso niet native doen en ik denk eerder dat ze bijvoorbeeld een Macbook hebben ingebouwd zodat het lijkt alsof ze de G5 nog draaien.

Edit: ik heb de filmpjes bekeken op youtube hoe ze Yosemite op een G5 draaien en mijn gok kwam aardig in de buurt. Het zijn allemaal Hackintosh macs geworden. Ze maken hem open halen alle hardware eruit stoppen een kleine pc erin, proberen zoveel mogelijk van de originele onderdelen (dvd, LCD, speaker, etc) gebruik te maken. Er zit dus geen G5 meer in, en je moet het meer zien als een Case waarin ze een PC stoppen

[ Voor 89% gewijzigd door Pendora op 05-07-2015 14:40 . Reden: Filmpjes op youtube bekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Wrmdm92 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:19:
[..]

Dat Intel zal toch op een manier te omzeilen moeten zijn?
Je hebt je huiswerk toch gedaan, voordat je deze G5 kocht?

Het enige wat wel lukt (sort of) is 32bit EFI's omzeilen, maar ook hiervoor geld Intel only.
Anders zoals hier ook aangeven over op Hackintosh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
HollowGamer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:00:
[...]

Je hebt je huiswerk toch gedaan, voordat je deze G5 kocht?

Het enige wat wel lukt (sort of) is 32bit EFI's omzeilen, maar ook hiervoor geld Intel only.
Anders zoals hier ook aangeven over op Hackintosh.
Dat 32bits EFI is alleen om OS Mavericks en later op 32Bit intel Macs te installeren. Niet om powerPC te omzeilen. Sorry dat zei je ook..... Die hadden nog geen EFI maar openfirmware

[ Voor 3% gewijzigd door Pendora op 05-07-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Pendora schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:20:
[...]

Dat 32bits EFI is alleen om OS Mavericks en later op 32Bit intel Macs te installeren. Niet om powerPC te omzeilen. Sorry dat zei je ook..... Die hadden nog geen EFI maar openfirmware
Waren die ook niet EFI? Dacht dat deze EFI 1.1/1.0 ofzo werden genoemd? Wiki: Intel-based Macintoshes do not use Open Firmware; they use Extensible Firmware Interface. - De oudere dus inderdaad OF. :)
UEFI is toch deels gekomen op basis van EFI 2.0?

Anyway, voor de G5 en eerder maakt het niet veel uit.
Door de ontbrekende CPU-support voor PPC, zit je sowieso zonder upgrade naar 10.6. ;)

Linux kan nog een optie zijn, alleen is daar ook niet meer zo heel veel voor beschikbaar.
O.a. omdat pakketten grotendeels gemaakt zijn voor x86/x64 en tegenwoordig ARM.

Had Ubuntu niet een aantal maanden geleden PPC support 'gekilled'?

Hoop btw. dat je niet teveel hebt betaald voor de G5, toch alweer een oud beestje. ;)
De kasten blijven daar in tegen wel erg mooi en modern. :)

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 05-07-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
HollowGamer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:27:
[...]

Waren die ook niet EFI? Dacht dat deze EFI 1.1/1.0 ofzo werden genoemd? Wiki: Intel-based Macintoshes do not use Open Firmware; they use Extensible Firmware Interface. - De oudere dus inderdaad OF. :)
Ik meende dat de huidige EFI versie van Apple nog steeds 1.1 is maar Wikipedia spreekt me dat tegen:
Apple uses EFI for its line of Intel-based Macs. Mac OS X v10.4 Tiger and Mac OS X v10.5 Leopard implement EFI v1.10 in 32-bit mode even on newer 64-bit CPUs, but full support arrived with Mac OS X v10.8 Mountain Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
HollowGamer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:27:
[...]

Anyway, voor de G5 en eerder maakt het niet veel uit.
Door de ontbrekende CPU-support voor PPC, zit je sowieso zonder upgrade naar 10.6. ;)

Linux kan nog een optie zijn, alleen is daar ook niet meer zo heel veel voor beschikbaar.
O.a. omdat pakketten grotendeels gemaakt zijn voor x86/x64 en tegenwoordig ARM.

Had Ubuntu niet een aantal maanden geleden PPC support 'gekilled'?

Hoop btw. dat je niet teveel hebt betaald voor de G5, toch alweer een oud beestje. ;)

De kasten blijven daar in tegen wel erg mooi en modern. :)
haha nee gelukkig niet, incl refurished HD zat ik op 35 euro, dit inclusief de het grote USB-toetsenbord van apple ( de platte nieuwere versie zeg maar) en een magic mouse. De deal kon dus sowieso zonder de G5 al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Die deal kan met alleen de magic mouse er al uit. Maar het probleem zit hem dus in het werkgeheugen? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem met 2 kasten, maar geen idee waar het aan ligt. Mn RAM zou moeten werken, maar komt voornamelijk van de stort dus kan ook best dat het niet werkt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Ram altijd testen, veel klanten met zulke problemen gehad en vaak is het een ram probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrmdm92
supersnathan94 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:27:
Die deal kan met alleen de magic mouse er al uit. Maar het probleem zit hem dus in het werkgeheugen? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem met 2 kasten, maar geen idee waar het aan ligt. Mn RAM zou moeten werken, maar komt voornamelijk van de stort dus kan ook best dat het niet werkt hoor.
Het lag idd aan 1 van de RAM modules, ik heb nu 2 x 1GB erin en hij draait zowaar nog sneller dan mijn MacBook Air haha. Nu nog het juiste torrent-linkje vinden voor 10.5 en dan updaten naar 10.5.8.

Vragen om warez is niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 06-07-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Warez delen is niet toegestaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Hoedje op 06-07-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
Voor de duidelijkheid vragen om updates / nieuwe versie van Mac OS X via niet officiële wegen is niet toegestaan en valt onder het warez beleid.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1