Mogelijk CPU kapot? Welke CPU als vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-12-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een CPU, I5-3450S (2.80GHz), die vermoedelijk kapot is. Het is een Dell Desktop pc, inspiron 660s.
Nu kom ik er niet achter watvoor moederbord erin zit... zal wel een Dell geheim zijn :p De socket is LGA115X. Het lijkt me logisch dat alle processoren met een socket LGA1150-1155 erin kunnen?
Ik wil alleen niet de verkeerde kopen dus ik vraag het hier voor alle zekerheid.

Omdat sommige mensen het misschien interessant vinden en nog een tip hebben zal ik uitleggen wat ik heb gedaan om tot de conclusie te komen dat waarschijnlijk de CPU kapot is.

De PC start wel, maar geeft geen beeld. Je hoort ook geen piepjes, de fans gaan wel draaien en de DVD-drive werkt ook gewoon, er is gewoon geen beeld. Ik begon met het testen van de VGA kabel. Was in orde. Ik ging de geheugenkaartjes testen, 1 van de twee was defect. Alleen met de defecte opstarten geeft de bekende piepjes. Ik hoopte dat dit het was, maar helaas, het beeld bleef zwart met alleen de goede geheugenkaart erin.
Ik heb het moederbord uit de kast gehaald en alles weer aangesloten. Vervolgens een losse videokaart erop gezet maar daarmee kreeg ik ook geen beeld... Dus leek me dat het ook niet aan de onboard VGA lag.

Vervolgens dacht ik dat de PSU slecht was, had ik ooit eens eerder gehad. Dus een andere PSU erop, had geen zin. De hardeschijf was prima trouwens, of althans ik kon hem met een andere pc wel benaderen. En een andere hardeschijf in de Dell pc had ook geen nut.

Ik heb het batterijtje uit het moederbord gehaald en opnieuw gestart, zonder effect. Stroom eraf, batterijtje eruit, power knop gebruiken. Hele nacht zonder stroom gelaten met de batterij eruit. Geen effect.
Enige dat ik nog kon bedenken dat dat er een fout in het moederbord zat, maar die is niet kapot lijkt me gezien de piepjes bij de kapotte geheugenkaart? En het feit dat alles nog draait.
Of de CPU.... Ik heb alleen gewoon niet de spullen en andere onderdelen om dat te testen.
Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag. Een antwoord op mijn eerste vraag is ook welkom.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenanSaray
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10-2024
Het is een lga 1155 socket processor dus een lga 1150 processor gaat niet passen.

Wat is een signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als ik de specs moet geloven is het een 1155 socket. Daar zou ik geen 1150 CPU in proberen te douwen, dan is die namelijk ook gelijk stuk.

Het enige dat ik nog kan bedenken is om al je componenten (CPU, geheugen, harde schijf, evt VGA-kaart) op een ander moederbord aan te sluiten en om een andere socket 1155 CPU op in je Dell te proberen om uit te sluiten dat je moederbord kapot is.

Als je dat niet zo hebt liggen kan je bijvoorbeeld in V&A kijken naar socket 1155 CPU's, en dan van je budget af laten hangen hoe snel je die wil hebben. Ik zou waarschijnlijk voor een i5 3570 gaan als je moederbord die ondersteunt (check de Dell website of dat kan).

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 04-07-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib1987
Thx voor de snelle reacties!

@gwystyl
Ik heb de spullen helaas niet liggen om het moederbord te testen... Maar de kans dat het moederbord kapot is is niet heel groot toch aangezien hij nog wel reageert?
Verder weet ik dus niet goed wat dat moederbord ondersteund... De Dell website is niet duidelijk. Ik heb wel het moederbordtype gevonden nu. DIB75R/Pinevalley Motherboard 48.3GX01.011. Ik vind het moeilijk om de specificaties te vinden, zou het deze zijn? http://microdream.co.uk/d...d-478vn.html#.VZhShUbj_XY
Bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OEMs als Dell ondersteunen zelden CPU upgrades. Niet gek dat je geen info kunt vinden dus. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar dan moet je zelf op onderzoek uitgaan naar welke andere systemen met zelfde moederbord uitgeleverd waren en welke CPUs daar op zaten en wat je op basis daarvan over compatibele CPU cores, voltages en TDP kunt afleiden.

Er is trouwens vrij veel over de DIB75R te vinden, naast die link van jou ook:
http://www.findlaptopdriv...nevalley-mainboard-specs/

Maar...

Bij de symptomen die je noemt lijkt het me niet voor de hand liggend dat je CPU dood is. Ik zou eerder aan moederbord of voeding denken. Voeding heb je al uitgesloten, maar moederbord zeker nog niet. Dat fans en schijven draaien zegt enkel dat je werkende 12V hebt uit de voeding. Dat je piepjes krijgt als je foute DIMMs erin zet enkel dat de eerste paar stappen van system init werken. Dat wil absoluut nog niet zeggen dat mobo foutloos is.

Enige manier om hier zekerheid in te krijgen is CPU in ander systeem of ander CPU in dit systeem prikken.

Voor meer tips bij dit soort issues:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib1987
@dion_b
Bedankt voor je reactie!
Ik hoef geen upgrade, als die pc maar weer werkt. De PC is niet van mij, en de mensen van wie hij is hebben niet echt veel middelen om onderdelen aan te schaffen. Ik heb alleen geen extra moederbord of processor om mee te testen. Maar ik ga wel informeren of iemand er een heeft.

Maar je denkt dus eerder dat het een moederbord probleem is dan? Ik heb ook overal gelezen dat het vaker het moederbord is dan de processor, maar dacht inderdaad dat hij nog werkte gezien de piepjes e.d.
Er zijn geen andere manieren om te testen behalve de onderdelen op een ander moederbord zetten of een andere CPU erin te doen?
Ik ga proberen een socket 1155 moederbord te zoeken bij vrienden/familie. Denk dat dat misschien nog wel lukt. Een processor niet vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen andere manier biedt uitsluitsel. Dat heb ik onder vergelijkbare omstandigheden 16 jaar terug geleerd. Was arme student, had mooie nieuwe zelfbouw-PC op basis van een Celeron 366. Deed dezelfde aanname die jij doet. Heb al m'n geldreserves gestopt in een Celeron 433. Die exact even weinig deed als de 366. Was gewoon dode moederbord. Dus overbodige CPU met verlies moeten verkopen en crappy low-end moederbord moeten nemen om tenminste iets werkend te hebben...
Achteraf geleerd dat ik eerste moederbord met soldeerbout had kunnen redden - gevalletje bad caps - maar dat was mosterd ruim drie jaar na de maaltijd

Juist als budget beperkt is, is het belangrijk de diagnose goed te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib1987
Ja dat is ook zo. Ik ga proberen on een van beiden te testen zodat ik uitsluitsel heb.

Weet je toevallig nog wat er gesoldeerd moest worden op het moederbord? Want ik ken wel iemand die veel werkt met chipjes programeren en verbindingen maken met solderen e.d. Maar diegene onderzoekt geen hele pcs. Als hij weet wat er is kan hij hrt misschien wel herstellen? Kan het altijd proberen als dat ding toch kapot blijkt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij ouderdom van een moederbord is het meest voorkomende mankement een kapotte condensator, deze zal dan een bolling hebben aan de bovenkant ipv plat zijn. Dit bedoelt dion_b zeer waarschijnlijk met gevalletje bad caps. (Caps = capacitor = condenser = condensator)

Zie bijvoorbeeld: http://cdn.overclock.net/...4_bulging_capacitors.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib1987
Nou het was dus niet de processor. Had er een goedkope G1620 in gedaan omdat ik door de opmerking van Dion_b maar niet teveel uit wilde geven. Deed niets. En ik zie ook geen kapotte condensator.... Een compatibel moederbord voor die Dell is ook moeilijk te vinden... Datzelfde moederbord kost vrij duur. Denk dat ik beter een budget pc kan bouwen met dezelfde socket en die originele i5 gebruiken. Die processor is wel vrij goed geloof ik. Als hij nog werkt :)

Als ik het moederbord vervang moet er toch waarschijnlijk een nieuw OS op... is OEM van Dell..
1 van de geheugenkaartjes was ook stuk. Dus een passende voeding en een andere kast "extra" en je hebt een (nagenoeg) nieuwe pc die wat makkelijker te repareren is....
Pagina: 1