Electra van keuken naar de schuur. Doe ik het goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 15:07

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds een paar weken een nieuwe schuur geplaatst en is er electra van de keuken naar de schuur gebracht. In de schuur krijg ik bruin / groengeel / blauw / zwart binnen.

In de keuken zit een schakelaar. Als ik die omzet wil ik graag dat de schuur stroom heeft. Als ik hem omzet moet de schuur uit staan. Ik denk dat het prettig is om de hele schuur van het stroom af te kunnen halen.

Hoe moet ik nu de boel in de schuur aansluiten? Zie schema wat ik nu heb. In de schuur is nu een lamp voor als je in het donker erbij moet. Aan de buitenkant wil ik nog iets doen met 2 of 3 ledlampjes die de tuin een beetje licht geven / voor de sfeer.

Hoe moet ik tewerk gaan om dit te laten werken? 8)7 O-)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8di0DAua9iRYegHo0JRWgQ1e/full.jpg?nohitcount=1

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:28
Belangrijke vragen:
• Moet de lamp in de schuur altijd met de schakelaar kunnen worden ingeschakeld, ongeacht de stand van de schakelaar in de keuken ? Of is die schakelaar in de keuken een soort 'noodknop' die alles helemaal uitschakelt ?
• Wie/wat bepaalt of de verlichting aan de buitenzijde van de schuur aangaat ? Een handmatige schakelaar of bijvoorbeeld een schemerschakelaar ? En moet dat wel of niet afhankelijk zijn van de schakelaar in de keuken ?

Bedenk eerst exact wat je wilt, en pas daarna de technische kant. Zoals een leraar van mij ooit zei: 'Als je het in plat Brabants niet kunt uitleggen kun je er ook geen schema van maken'.

Ohja, als je niet weet hoe en wat qua stroom, dan doe je er inderdaad verstandig aan om hulp te vragen / een expert te raadplegen. Wat aanrommelen kan gevaarlijk uitpakken ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Carpento op 04-07-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
De schakelaar in de keuken is de baas. Hij zegt: schuur, jij hebt nu stroom.

De schakelaar in de schuur is om het lampje in de schuur aan te kunnen doen. Bijvoorbeeld in de winter als je de fiets in de schuur zet of je moet wat pakken in de schuur.

Het stekkerblok is om patatjes te bakken. of iets anders wat even stroom nodig heeft in de tuin. Dan zetten we even de schuur "aan"

De verlichting buiten de schuur moet gewoon gaan branden als de schuur stroom heeft. Stel: Het begint te schemeren dan kan ik via de keuken de schuurverlichting aanzetten.

Dit systeem is altijd al zo geweest toen we het huis kochten. De kabel van de keuken naar de schuur is er ook 1 die er al was en hergebruiken we.

Is het zo helder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
RoyK schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:09:
De schakelaar in de keuken is de baas. Hij zegt: schuur, jij hebt nu stroom.
Duidelijk.
De schakelaar in de schuur is om het lampje in de schuur aan te kunnen doen. Bijvoorbeeld in de winter als je de fiets in de schuur zet of je moet wat pakken in de schuur.
In zo'n geval kán het een beetje nutteloos aanvoelen om eerst naar de keuken te moeten om schakelaar 1 om te zetten om vervolgens in de schuur zelf schakelaar 2 om te moeten zetten :p
Het stekkerblok is om patatjes te bakken. of iets anders wat even stroom nodig heeft in de tuin. Dan zetten we even de schuur "aan"
Dat kan, geen probleem.
De verlichting buiten de schuur moet gewoon gaan branden als de schuur stroom heeft. Stel: Het begint te schemeren dan kan ik via de keuken de schuurverlichting aanzetten.
Jup, en je hoeft nooit in het donker patatjes te bakken want dan gaat -ongeacht tijdstip van de dag of hoeveelheid zonlicht- doodleuk je buitenverlichting aan :P
Dit systeem is altijd al zo geweest toen we het huis kochten.
Je hebt wel nu de uitgelezen kans om een systeem beter te maken ;)
De kabel van de keuken naar de schuur is er ook 1 die er al was en hergebruiken we.
Dat geeft ook niet maar die vier adertjes verplichten je niet tot bepaalde keuzes. Ongeacht de stand van de keukenschakelaar heb je namelijk een geschakelde fasedraad (zwart) en eentje die gewoon altijd stroom levert (de bruine). Aan jou de keuze welke apparaten je op welke dra(a)d(en) aansluit. Je huidige planning komt op mij wat onhandig over :P
Is het zo helder? :)
Je uitleg wel, je systeem lijkt me niet even doordacht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
haha, dat zal vast ook niet. Ik zit nog een beetje in de gedachte vastgeroest zoals het was. Ik woon hier nu 7 jaar en ik weet niet beter dat de schuur aan of uit gezet moet worden.

Ik vermoed dat in de oude schuur enkele zwart / blauw / groengeel aangesloten waren. En vanaf dat punt de rest (schakelaar+verlichting binnen de schuur / stekkerdoos / buitenverlichting

Misschien is het beter dat de schuur gewoon altijd stroom heeft, maar dat de schakelaar in de keuken alleen de buitenverlichting aan / uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ik zou het een onprettig idee vinden om op afstand stopcontacten onder spanning te zetten terwijl je niet weet wat er allemaal ingeprikt zit. In een hypothetisch geval staat de friteuse nog ingeschakeld maar is de stroom eraf. Dan zou je in de keuken ongemerkt een apparaat aanzetten van 2000 watt terwijl je alleen je buitenverlichting wilde aandoen.

Ik zou zeggen: een hoofdschakelaar voor de schuur is een goed idee maar die zou ik in de schuur zelf doen. Op het moment dat je dan die hoofdschakelaar omzet heb je zicht op wie er aanwezig is en wat er aan apparatuur aangesloten zit. Enne, je hoeft er weinig meters extra voor de lopen: in de schuur moest je kennelijk toch al zijn. Daar ging je immers een apparaat gebruiken/aansluiten B)

Vervolgens doe je de LED-verlichting achter de geschakelde draad, met desnoods een schemerschakelaar ertussen. Met die schemerschakelaar erbij kies je in de keuken uit twee opties:
• 'het licht gaat aan wanneer het donker wordt'
• 'het licht gaat nooit aan'
(Let op: je verliest dan wel de optie 'het licht moet nú direct aan, omdat iemand in de keuken dat graag wil' !).

En sjah, de lamp in de schuur, die zul je dan niet op afstand kunnen uitdoen, alleen met een schakelaar in de schuur zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst een andere vraag, waar ik nog niks over gehoord heb: Hoe is je keuken gezekerd? Als je keuken op een aparte groep zit, wat niet heel vreemd is, dan is het niet logisch om daar je schuur ook op te zetten. Handiger is om een hele nieuwe groep naar de schuur te trekken. Zeker als je (heel af en toe) verwacht dat daar machines of een friteuse kan worden aangesloten.

In je tekeningen mis je nu in ieder geval de nulleidingen van je verlichting, zonder dat gaat het licht niet aan. (maar dat wist je vast wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik kom er morgen op terug! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:49
Let er ook op dat je schakelaar in de keuken 3000 Watt (hele groep) kan schakelen.
Anders werkt hij misschien maar enkele tientallen keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
jeroen3 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:36:
Let er ook op dat je schakelaar in de keuken 3000 Watt (hele groep) kan schakelen.
Anders werkt hij misschien maar enkele tientallen keren.
En dat de zwarte draad vanaf de schakelaar tot in de schuur 2,5mm² is. Op een 1,5mm² draad moet je geen WCD's gaan aansluiten.

In de grondkabel zal het vast wel 2,5mm² zijn, maar komt die kabel rechtstreeks uit de schakelaar of zit daar ergens een doos tussen? In de huisinstallatie zijn de zwarte draden meestal 1,5mm².

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk je wel de groep na waar de schuur en het punt van de keuken op zit ?
niet dat je de wasmachine, vaatwasser etc er op hebt als je wil frituren ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik kan wel een paar vragen beantwoorden zo vanaf de laptop in bed haha :D

Onder de grond ligt er natuurlijk een zware kabel. De stroom komt niet direct af van de schakelaar in de keuken. Dit hele verhaal werkt al een jaar of 20 zo in de tuin. Maar wij hebben de oude schuur verwijderd en een nieuwe geplaatst.

De boel staat op een eigen stop gedeeld met de vaatwasser geloof ik. Onze keuken heeft 3 stoppen. De schuur staat op 1 van deze stop. Morgen kan ik de details daar wel van checken.

Op het stopcontact van de schuur worden geen gekke dingen gedaan. Het gekste zijn patatjes bakken. En dat doe ik in de tuin en niet in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Ben zelf met een soortgelijk iets bezig met de tuin, alleen bij mij is de zwarte draad aangesloten op de licht- en tijdsensor van de oprit. In de schuur zelf regel ik de stroom wel/niet naar de buitenwcd's (aan/uit), verlichting in tuin (aan/uit/auto). Verlichting aan en in de schuur met een opbouwschakelaar. De extra schakelaar in de keuken kan je wel gebruiken om alles uit te zetten. Ik heb me het schompes gezocht en ben uiteindelijk bij machineschakelaars van Eaton Moeller uitgekomen. Zij hebben voor elk wat wils. Die schakelaars kunnen ook 20A aan. Kies je bv 4 polig, dan kan je de hele schuur uitschakelen, maar hoeveel nut heeft dat eigenlijk? Dat kan je ook via de groepenkast doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik zou de stroom aansluitingen doen zoals Carpento aangeeft, alleen schakelbaar in de schuur zelf. Maar de verlichting in de schuur zou je via een hotelschakeling aan kunnen sluiten, dan kan je het licht in de keuken al aandoen, en in de schuur weer uit en visa versa. Dat is denk ik handiger voor als je bijvoorbeeld thuis komt, en eerst de fiets in de schuur wilt zetten voordat je naar binnen gaat. De buitenverlichting zou je met een schemerschakelaar kunnen doen, eventueel achter een extra schakelaar in de keuken.

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 05-07-2015 09:55 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
RoyK schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 23:56:
Onder de grond ligt er natuurlijk een zware kabel. De stroom komt niet direct af van de schakelaar in de keuken. Dit hele verhaal werkt al een jaar of 20 zo in de tuin. Maar wij hebben de oude schuur verwijderd en een nieuwe geplaatst.
Wat bedoel je nu te zeggen? Het zit al 20 jaar zo dus het zal wel goed zijn?

Voor mij zou het juist reden zijn om de boel even goed na te kijken.
FiXeL schreef op zondag 05 juli 2015 @ 09:54:
Ik zou de stroom aansluitingen doen zoals Carpento aangeeft, alleen schakelbaar in de schuur zelf. Maar de verlichting in de schuur zou je via een hotelschakeling aan kunnen sluiten, dan kan je het licht in de keuken al aandoen, en in de schuur weer uit en visa versa. Dat is denk ik handiger voor als je bijvoorbeeld thuis komt, en eerst de fiets in de schuur wilt zetten voordat je naar binnen gaat. De buitenverlichting zou je met een schemerschakelaar kunnen doen, eventueel achter een extra schakelaar in de keuken.
Voor een wisselschakelaar heb je weer wel een extra ader nodig, ik krijg niet de indruk dat TS een nieuwe kabel naar buiten wil leggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maak het niet zo moeilijk jongens, het ligt ook aan de woonsituatie. ik heb het zelf ook zo gehad. als je naar bed gaat zet je de schakelaar uit en in de ochtend weer aan. Ik was het alleen vergeten toen we een vrieskist in de schuur hadden geplaatst om de schakelaar aan te laten :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

btw: je praat over 3 stoppen waar de keuken achter zit ?

Ik denk niet dat je keuken 3 groepen heeft, als je tegenwoordig over stoppen praat raad ik je aan je meterkast eens te bekijken of je wel een aardlekschakelaar hebt. Als techneut ben ik verplicht je te wijzen hier op. Een woningeigenaar is verplicht zijn stroom in huis goed te beveiligen, ook verzekeringstechnisch kan dat problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Haha ik zal het straks allemaal even ophelderen. Eerst even F1 kijken

Pagina: 1