Oude hdd niet zichtbaar.

Pagina: 1
Acties:

• Mannus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-02-2025
Dit wkend heb ik mijn MB en CPU vervangen. Vervolgens mijn oude HDD (2 uur daarvoor nog mee gewerkt in oude setup) met installatie aangesloten en opgestart. HDD was niet zichtbaar en bleef in het gigabyte opstart scherm hangen.Toen HDD losgekoppeld en mijn nieuwe SSD aangesloten op dezelfde kabels en windows kunnen installeren.

Weer de oude HDD aangesloten op andere kabels. oude HDD werd nog altijd niet herkende en bleef in het gigabyte opstart scherm hangen, totdat ik de bios in ging en weer verliet. Waarna de pc wel weer ging opstarten. HHD eruit gehaald en naast me neer gelegd en bij het opstarten er achter gekomen dat deze niet draait. Wanneer ik het stroomkabeltje opnieuw erin stop als de pc aan staat gaat deze wel draaien en wordt hij opeens wel herkend. HDD geformatteerd en opnieuw partitie aangemaakt en weer opnieuw opgestart. HDD nog altijd zichtbaar en werkend.

Maar als ik mijn pc compleet afsluit en weer opstart dan is de HDD niet meer zichtbaar, todat ik weer het stroom opnieuw op de HDD zet als de pc aanstaat. En wanneer pc weer compleet uit is geweest dan is de HDD ook weer weg bij het opstarten.

Heb na dit alles de computer weer vanaf nul geformatteerd/geïnstalleerd (SSD zit op poort 0 en HDD op poort 1), maar ook dit heeft niet geholpen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 202,95€ 202,95
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 97,01€ 97,01
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Arc Midi R2 Closed€ 95,59€ 95,59
1Scythe Mugen MAX€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16€ 91,50€ 91,50
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 618,95

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Kun je de smart waardes aflezen??

Maak een screenshot van het schermpje, check dit topic voor meer informatie :) :
Check je SMART

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In bepaalde situaties start een schijf pas op als hj het ATA-commando daarvoor krijgt en gebeurt dit niet automatisch bij het aanzetten van het systeem.

PUIS: Power-Up In Standby

https://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up

Check BIOS en HD-documentatie.

• Mannus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-02-2025
Inderdaad een spin-up time probleem: slechtste 1 huidig 83. Weer wat om uit te zoeken :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tZ2KobD.png?1

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Heb wel eens een keer gezien dat een hd niet werd herkent vanuit koude start,
maar bij 2 keer booten, dan werd de hd de 2e keer wel herkent.
Dacht dat dit een f1 of f3 was, dus ook een samsung, toen lag het aan het moederbord, want op andere pc's werkte de hd goed.
(heb ook al eens andersom gezien, dat de hd alleen gezien werd bij 1e koude boot, een warme boor verdween de hd).

Misschien helpt een bios update van je moederbord.
Anders een andere hd gebruiken als je die hebt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Soms kan je in je BIOS aangeven hoe lang de S-ATA controller moet wachten op de harde schijven om zichtbaar te worden. Je kan eens proberen om deze waarde te verhogen om te zien of dit het probleem verhelpt. Mogelijk wacht je nieuwe moederbord minder lang dan je oude en wordt je harde schijf niet herkend.

Vergewis je er ook van dat de S-ATA stroomkabel én de datakabel aan beide kanten goed insteekt. Zeker de datakabels durven wel eens makkelijk scheef te gaan zitten en dit soort problemen veroorzaken. Probeer ook eens een andere kabel.
Pagina: 1