NAS / server

Pagina: 1
Acties:

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 08:48
Graag jullie advies voor het upgraden / nieuwe nas / server.

Ik heb nu een acer easy store h340 met windows home server v1. Dit OS is end-of-life. OS updaten is lastig (geen monitor aansluiting!) en de specs laten ook niet veel toe.
Daarom dacht ik aan een nieuw moederbord en processor met de bestaande case en voeding. Dat wordt even prutsen, maar met dit forum moet het lukken.
De server kan dan headless in de meterkast en gaat aan als de kinderen een filmpje willen kijken of als we de foto's willen bekijken. Aanzetten met wol en anders uit. In de toekomst wake on internet maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
File sharing met samba en bittorent sync, backups van andere (windows pc's) opslaan, torrents downloaden.
Offsite backup doe ik naar mijn broer met een debian server waar ook bittorrent sync op draait. Misschien geen conventionele backup oplossing, maar door gewijzigde/gewiste files te archiveren is het toch een backup.

In de toekomst: plex, vpn, eenvoudige website (blog), home domotica.

Ik dacht aan debian als os met open media vault. Als plugins greyhole (diskspanning met redundancy), transmission, bittorent sync, ..
Freenas met zfs heb ik overwogen, maar vind ik te hoge systeem eisen hebben (als je het goed wilt doen: 16 GB ram met ecc, ander moederbord en processor dus nodig, prijs meer dan verdubbeld).

Wat mag het systeem gaan kosten?
€250 lijkt me mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
case met voeding (200W) acer easy store h340
3 hdd's: 2x3 TB, 1x750 GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,50€ 35,50
1Asus H97I-PLUS€ 84,95€ 84,95
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 47,95€ 47,95
1Transcend MTS600 32GB€ 31,24€ 31,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,64

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel nic of atheros zou kwalitatief goed moeten zijn en beter compatibel met linux dan een realtec nic.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te groot: +-30x30x30 cm voor in de meterkast. Als dat niet haalbaar is, maakt de grootte van het systeem niet uit, dan zet ik het op zolder.
Zuinigheid is niet essentieel, ik zet de server aan als ik hem nodig heb.
Geluid maakt me niet uit.
Ssd voor installatie os en toch nog 4 sata poorten over. Processor en 8 gb ram voor genoeg power en ruimte voor uitbreiding. Alternatief een moederbord met onboard cpu. Deze oplossing is zuiniger, maar maar 4 sata poorten en een mindere processor.

Ga je overklokken?
Nee

Vragen
Processor, geheugen, ssd: overkill of juist te weinig?
Is het verstandig de voeding te her gebruiken?
Toch beter een helemaal nieuw systeem bouwen met een (m)ATX bord en op zolder neerzetten?
Ander OS of andere nas oplossing?

Wat vinden jullie van de setup?

[ Voor 3% gewijzigd door JorisV op 04-07-2015 17:06 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich lijkt het me een goede samenstelling van componenten. 32 GB SSD is klein, maar als ik me goed herinner wel voldoende voor de gemiddelde Linux distro. Je zou nog kunnen overwegen voor de zekerheid naar 64GB te gaan. De meerprijs daarvoor is niet zo heel hoog. 8GB geheugen is een beetje overkill tenzij je ZFS als filesystem gaat gebruiken. Aan de andere kant zijn de systeemeisen die FreeNAS stelt nog al overdreven, en dan met name die aanbevolen 16GB van ze. Voor een toepassing als deze zal 8GB prima voldoen. De J1900 is vooral zuiniger onder belasting, idle wil de G1840 het geloof ik nog wel eens winnen afhankelijk van het moederbord. Daar staat dan weer tegenover dat een G1840 met name single threaded veel sneller is.

Ik zag op zich op dat forum dat er wel de nodig kennis verzameld is over het ombouwen van die Acer Easy Store H340 maar dat daar doorgaans ook wel de nodige problemen overwonnen moeten worden. Als alternatief zou je kunnen overwegen die H340 zonder schijven te verkopen en zelf van de opbrengst een nieuwe behuizing en voeding te halen. Zal misschien wat duurder uitpakken, maar brengt ook minder risico mee.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Ik zou sowieso switchen naar enkel 8GB, met maar 2 sloten wil je zo veel mogelijk GB/slot hebben.

Je zegt ook "maar 4 poorten" bij je cpu+mobo vs mobo en cpu los, maar ze hebben allebei 4 poorten.

Draai zelf ook FreeNAS en kan bevestigen dat de systeemeisen totaal van de plank geslagen zijn, ZFS 1x 4TB met 4GB RAM en het draait als een zonnetje.

• JorisV
Dank voor de suggesties!
Als het ombouwen van de Easystore niet lukt kan ik altijd nig een nieuwe case kopen. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog veel krijg bij verkoop.

Krijg ik veel performance drop bij 1 ipv 2 reepjes geheugen? De prijs maakt idd niet uit.

Op het mobo dat ik heb uitgezocht zit een m.2 poort voor de ssd, zodat ik 4 sata poorten overhoud voor de opslag.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Veel zal je niet krijgen voor een Easystore zonder schijven, maar een euro of 75 lijkt me nog wel haalbaar zo even puur op de gok. Ik zou alleen niet weten wat voor kast je dan als alternatief zou moeten halen. Zat HTPC spul met weinig inbouw mogelijkheden of kasten die dan net weer een slagje te groot zijn.

Een enkel reepje geheugen in plaats van twee maakt alleen wat uit als je de iGPU gebruikt en aangezien je headless gaat draaien is dat niet het geval. Aan de andere kant leek me de kans dat je een NAS nog een keer uit gaat bereiden naar 16GB ook vrij klein.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribits op 05-07-2015 15:06 ]

• JorisV
Zou dit systeem esxi kunnen draaien? Dit is weer van een andere orde, dat begrijp ik ook wel. Maar het lijkt me veiliger een website en vpn afgezonderd te draaien. Dan is 1 reepje van 8 GB geheugen niet gek natuurlijk, want dan zal 16 GB handig zijn. Processor moet kunnen (vt-x, geen vt-d), intel nic is handig. Mobo weet ik niet.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Dat soort specifieke vragen kan je beter stellen in het Zuinige ESXi Server topic denk ik.

• JorisV
Ik ga de ssd vergroten naar 64 GB en RAM op 2x4 GB houden. Esxi gaat een beetje boven m'n pet, maar als ik het aan de gang krijg moet dit voldoende zijn om een beetje mee te spelen.
Dank voor de reacties.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1 woord: synology.
Zit in de juiste prijsrange, doet alles wat je wilt en meer. Enige crux is dat je de data op je huidige schijven even elders onder moet brengen als je dat veilig wilt stellen. Maar dan staat het spul stabieler en veiliger dan je zelf ooit kun fixen.
Is nog de juiste maat ook ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JorisV
Dank je, dat moet ik eigenlijk ook overwegen. Al is er maar1synology die in de buurt van het budget komt, de ds414j. Reviews zijn enthousiast. In feite is het precies de opvolger van de easystore. Nadelen daarvan: geen monitor aansluiting, geen mogelijkheden er iets buiten het eco systeem op te zetten. Nu is synology geen microsoft die windows homeserver gewoon afschrijft.
Tsja, dus zelf prutsen aan een systeem met veel meer mogelijkheden of een kant en klaar systeem. Dilemma's, dilemma's. 8)7

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-10 22:27

Satom

Verzamel ervaringen

Ik heb nu ongeveer een jaar of 2 een QNAP (TS-221) staan, maar moet zeggen dat ik best wel een knutselaar ben en graag van alles wil doen met mijn NAS. Als ik had geweten dat de QNAP software zo gesloten was (en verouderde pakketten, denk aan Apache), had ik ervoor gekozen om zelfs iets in elkaar te zetten. Nu weet ik niet in hoeverre Synology gesloten is(?)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DS414j wil je niet, die heeft een mindere CPU. Weet niet in hoeverre je RAID wilt draaien, maar die 750Gb disk kun je er ook als USB schijf aanhangen natuurlijk. Kost je alleen een externe behuiIng. Dan kun je naar de 214 of 214+ of 214play kijken. Of een 215+ maar die is wel duurder.
Synology kun je ook buiten synology's eigen appstore zaken op zetten. Het is gewoon linux namelijk. Check even in het synology topic wat er allemaal mogelijk is, en ook welke je evt zou moeten hebben ivm cpu compatibiliteit met apps :)
Maar wees gerust: voor synology is zoveel out of the box te krijgen dat bijna alles wat je er mee wilt doen wel ondersteund wordt. Kijk ook even naar synology hybrid raid btw, dat zou voor jou nog wel eens van toepassing kunnen zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JorisV
OK, ik wil graag 4 schijven kunnen gebruiken. Als computer stelt de DS414j niet zoveel voor. Dus nu de knoop doorgehakt. Ik ga lekker knutselen met een nieuw systeem in het oude doosje. Ik zal laten weten of het lukt. Het moederbord is al binnen!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

nexhil

BAM!

Misschien is xpenology ook iets voor je?

Dan draai je het OS van de synology op je eigen hardware.
Volgens mij kun je dan ook VM's draaien.
What is XPEnology?

XPEnology is an operating system (boot image) which enables you to install and run Synology DiskStation Manager (DSM). The advantage of XPEnology is that it is compatible with different types of hardware which means that you could turn almost every (old) pc/server into a NAS. One more benefit is that you can run XPEnology as a virtual machine (VM) on ESXi, Hyper-V and VirtualBox.
http://www.xpenology.nl/introductie/

[ Voor 62% gewijzigd door nexhil op 10-07-2015 09:10 ]

• JorisV
Zeker, dank. Dat ziet er briljant uit!
Als ik geluk heb en ik krijg esxi aan de praat lijkt me dit prachtig om uit te proberen, en bijvoorbeeld te vergelijken met open media vault. Het beste van twee werelden. Redelijke hardware en top software.
Pagina: 1