Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 04:30
Hoe brand ik windows 10 naar een tweede harde schijf en dat het OS daar ook op runt? Bijv. ik ontkoppel de primaire harde schijf(waar geen windows 10 op staat) en dan draait het OS op de tweede waar het oorspronkelijk is geinstalleerd.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Een progamma genaamd ImgBurn het werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows op een HDD branden?

Windows moet je installeren, als je een Windows 10 ISO hebt, dan kun je die naar een USBstick zetten en daar vanaf de installatie starten. Dat gaat nog eens heel veel sneller dan het spul vanaf een optical te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Je begint met een aansteker... nah... niet.

Windows 10 is nog niet uit, dat primair. Weet dus waar je aan begint: je bent als (geavanceerd) tester bezig en wordt geacht dus wát meer te weten dan gemiddeld. Je vraag suggereert echter dat je die kennis niet hebt, maar goed: iedereen moet ergens beginnen.

Wat voor formaat heb je Windows 10 in binnen? ISO of VHD? Een interne disk is natuurlijk niet bedoeld als installatiemedium; je kunt wel, mits je met UEFI overweg kan, dit voor elkaar krijgen maar ideaal is anders. Een ISO kun je uiteraard ook met 7zip uitpakken. Zit je echter vast aan MBR ben je daar niet mee geholpen, de windows bootable drive maker is alles wat je kán doen. En die wil alleen naar FAT32 of EXFAT removable kijken. Een externe harddrive met één 32GB FAT32 partitie kan hiervoor geschikt zijn.

Of wil je gewoon installeren? Je vraag is érg vaag. Je kunt, als je de installer boot, de drive (en afhankelijk van hoe je het al hebt: de partitie) aangeven waar je wilt installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 04-07-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:45

thof

FP ProMod
Je begrippen zijn een beetje verwarrend, ik neem aan dat je Windows 10 op een andere schijf wil installeren dan op de schijf waar nu je huidige Windows installatie op draait.

Wat je zou kunnen doen is:
- Installatie disk/stick maken voor Windows 10 Preview
- Huidige OS schijf fysiek loskoppelen
- Windows 10 installeren op de overgebleven schijf
- Losgekoppelde schijf weer aansluiten
- Bij het opstarten handmatig aangeven van welke disk er geboot moet worden

Je hebt dan twee los staande OS disks. Je kan ook voor een dualboot gaat, maar dan krijg je huidige OS de Windows 10 bootloader als ik mij dat goed herinner.

Let op, Windows 10 blijft een preview en waan je dus niet veilig met twee gescheiden disks.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

---Roel--- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:17:
Een progamma genaamd ImgBurn het werkt helaas niet.
Wat wil je nu precies bereiken? Want op een harde schijf kan je geen data branden met ImgBurn of welke brandtool dan ook. Wil je Windows 10 (preview) op DVD hebben, dan brand je dus een DVD-R(W) met ImgBurn. Heb je al zo'n disk (alhoewel USB stick makkelijker + sneller is) dan kun je toch de disk waar je Windows 10 niet op wilt installeren los halen en de disk waar je wel Windows 10 op wilt hebben aangesloten laten? Of wil je naar een dual boot? Genoeg vragen dus voordat we je goed op weg kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Bedankt voor de reacties.
Het probleem is dat mijn usb stick niet herkend wordt door windows 7. Ik heb al eerder windows server geïnstalleerd via diezelfde usb maar dat was ook geen pretje(volgens mij zijn sommige blokken beschadigt ik heb meer dan 10 pogingen gedaan om het op de usb te krijgen).
Ik heb geen DVD die groot genoeg is vandaar dat ik een tweede harde schijf gepakt heb die ik nog had liggen. Vandaar wil ik de ISO daarop hebben maar persoonlijk weet ik niet precies wat branden inhoud. Ik had ergens gelezen dat je op een HDD niet kan branden. GEEN dual boot. Het probleem is dus dat ik geen werkende usb heb die groter is dan 3,82G. Ik denk dat ik gewoon wel een nieuwe koop. Ik denk dat ik wel weet hoe ik een ISO te branden en ik ga windows 10 niet uitgebreid testen ook al wordt het verwacht van MS, ik wil gewoon iets nieuws uitproberen.

Nogmaals het probleem is dat ik niet via USB of DVD kan branden, anders hoefde ik dit topic niet te maken. Als mijn eerste reactie een beetje vaag is: het warme weer verandert de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een HDD kun je inderdaad niet branden. Wat je probeert te doen gaat simpelweg niet werken (of iig heel veel ge-emmer gepaard). Een ISO op een HDD zetten en dan bootable maken kan wel, maar is erg onhandig.
Loop naar de Action (of willekeurig andere winkel) en leg een paar euro neer voor een nieuwe USBstick als je oude stick stuk is.

Windows installeren via USB is een eitje, maar dan moet je natuurlijk geen defecte stick hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Ja, ik denk dat het slechts geluk was dat die het de vorige keer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:02
Oow je kan ook de install.wim file uitpakken uit de ISO en deployen op je tweede harde schijf met dism :+ of zeg ik nu iets geks?

Trouwens, weet je zeker dat het een tweede harde schijf betreft? En geen tweede partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Oke ff een resumé:

Je hebt dus een 'windows 10 dvd' bestaande uit een .iso bestand (ter info: iso= een kopie van een hele dvd of andere soort optische schijf) dat is dus de windows installatie schijf.
De iso moet je op een dvd branden met imgburn of iets anders wat kan branden. daarna boot je de pc van dvd af en dan installeer je windows dus van dvd naar je hdd
je kan de iso ook op een usb stik zetten(kopieren) met een tool https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool die de stick ook gelijk bootable maakt. En dan boot je de pc van usb af en dan installeer je hem dus van usb naar je hdd

heb je dit ook op deze manier gedaan?

Dan het 'branden' op 2de hardeschijf:
ik denk dat je bedoelt installeren op 2de hardeschijf ;)
dat kan je dan met de dan zelfgemaakte windows installatie usb doen.

Maar hoe je dat precies wil? dat moet je ons dan nog even duidelijk maken.
(wil je 2 windows naast elkaar (dualboot)) of (wil je 1 windows en dan aleen op de 2de hdd), enz enz

Ps.
Dan zeg je nog dit..
"Ik heb geen DVD die groot genoeg is ...........3,82G"
dat past prima op een dvd schijfje van 1eu

[ Voor 40% gewijzigd door Mel33 op 05-07-2015 13:07 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
mell33 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:45:
Oke ff een resumé:

Je hebt dus een 'windows 10 dvd' bestaande uit een .iso bestand (ter info: iso= een kopie van een hele dvd of andere soort optische schijf) dat is dus de windows installatie schijf.
De iso moet je op een dvd branden met imgburn of iets anders wat kan branden. daarna boot je de pc van dvd af en dan installeer je windows dus van dvd naar je hdd
je kan de iso ook op een usb stik zetten(kopieren) met een tool https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool die de stick ook gelijk bootable maakt. En dan boot je de pc van usb af en dan installeer je hem dus van usb naar je hdd

heb je dit ook op deze manier gedaan?

Dan het 'branden' op 2de hardeschijf:
ik denk dat je bedoelt installeren op 2de hardeschijf ;)
dat kan je dan met de dan zelfgemaakte windows installatie usb doen.

Maar hoe je dat precies wil? dat moet je ons dan nog even duidelijk maken.
(wil je 2 windows naast elkaar (dualboot)) of (wil je 1 windows en dan aleen op de 2de hdd), enz enz

Ps.
Dan zeg je nog dit..
"Ik heb geen DVD die groot genoeg is ...........3,82G"
dat past prima op een dvd schijfje van 1eu
Ik bedoel echt heel iets anders. Ik heb GEEN usb of dvd die groet genoeg is. Ik heb mijn gedachten gezet op een usb van kingston omdat je met een dvd een reader nodig hebt en je maar een aantal keren kunt schrijven naar een dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

---Roel--- schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:44:
[...]

Ik bedoel echt heel iets anders. Ik heb GEEN usb of dvd die groet genoeg is. Ik heb mijn gedachten gezet op een usb van kingston omdat je met een dvd een reader nodig hebt en je maar een aantal keren kunt schrijven naar een dvd.
Begin daar inderdaad maar even mee.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_van_Essen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-07-2021

Steyn_van_Essen

Van i8088 tot i7-980X in 25 jr

Beste Roel,

kWas me net a/h inlezen mbt Windows 10 en zag deze post.

Ik weet niet of dit een antwoord is op de vraag die je stelt, maar ik gebruik al lange tijd Linux-based tools om backups/restores van harde schijven (of partities daarop) te doen. Zo kan ik Windows (of Linux) naar een bepaalde datum terugzetten als ik het heb vernaggeld, besmet is geraakt of als het gewoon vervuild/traag wordt.
In de DOS tijd (vroeger) had je hiervoor het commando 'diskcopy' (met al zijn beperkingen), Linux-based tools gebruiken i.h.a. de Unix-variant 'dd' (~ duplicate disc, hoewel dit niet de oorspronkelijke naam is). Met 'dd' kun je veel meer (ook ISO's op HDD zetten en omgekeerd, maar soms is backup/restore-software (veelal een schil om 'dd' heen) handig. Sowieso omdat je eerst Linux moet kunnen starten.
Ik gebruik momenteel Clonezilla (was altijd gratis, geen tool voor beginners) en het bevalt: als je meerdere PC's met (ongeveer) dezelfde hardware hebt (of VM's) dan kun je de backup v/d ene PC ook naar een andere PC (of VM) terugzetten.

M.vr.gr,

Steijn van Essen
From i8088 to i7-980X in 25 years and still waiting ...

Steijn van Essen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

....................

Okay..

Ik ga ervan uit dat je DISK een externe schijf is..
Zo ja.. volg deze instructies.

Druk op Win+X (rechtermuisknop startknop)
Selecteer Opdrachtprompt (Administrator)

In de opdrachtprompt toets in:
DISKPART

je krijgt het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Windows\system32>diskpart

Microsoft DiskPart version 6.3.9600

Copyright (C) 1999-2013 Microsoft Corporation.
On computer: XXXXXXXXX

DISKPART> _

voer de opdracht LIST DISK uit en identificeer je Externe HDD.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DISKPART> LIST DISK

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          238 GB  1024 KB        *
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online          465 GB  1024 KB
  Disk 3    Online          279 GB  5120 KB

DISKPART> _

Als b.v. je externe schijf 320GB is dan selecteer je de schijf die daar het meest overeenkomt (in mijn geval is dit disk 3)

je gebruikt SELECT DISK <diskid>

code:
1
2
3
4
DISKPART> SELECT DISK 3
Disk 3 is now the selected disk.

DISKPART> _

Let op de volgende opdrachten zullen de SCHIJF VOLLEDIG WISSEN, maar ook prepareren voor installatiemedia.

voer de opdracht CLEAN uit.
wanneer de schijf succesvol is "schoongemaakt" voer dan de volgende opdrachten uit.
CREATE PRIMARY PARTITION
FORMAT QUICK FS NTFS LABEL InstallOS
ACTIVE
ASSIGN
EXIT

Diskpart zal afsluiten met "Leaving diskpart..."

Nu heb je een leeg geformatteerde harde schijf. Je kunt .b.v. 7-Zip gebruiken om je ISO uit te pakken naar je HDD (Vanaf de root dus b.v. X:\)

wanneer je ISO volledig is uitgepakt naar je harde schijf is deze schijf als het goed is bootbaar. Deze boot dan de windows setup en daarmee kun je het OS installeren naar een INTERNE vaste schijf van een computer.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmmm..... Iemand die (feitelijk) vraagt: "Hoe een OS op een tweede Harddisk te branden?" gaan adviseren om met "Diskpart" te gaan spelen :o

Sowieso zou ik (persoonlijk) die externe disk niet/nooit als NTFS formateren maar als FAT óf FAT32, NTFS is alleen nuttig als je er middels NT rechten op fileniveau aan wil verbinden (iets wat je op een externe/portable disk niet wil hebben en wat sowieso zinloos is omdat je op een andere NT PC altijd een "Take Ownership" kunt doen als admin van die NT PC). Als je bestanden groter dan 4GB op je externe/portable disks kwijt moet dan heb je daar exFAT voor.

[ Voor 70% gewijzigd door Will_M op 24-07-2015 23:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1