Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:11
Op dit moment gebruik ik een ASUS RT-N66U als WiFi router met als basis 10 Mbit/s Internet.
De volgende apparaten zijn via WiFi met deze router verbonden:

MacBook Pro 15” Retina 2014 met AC optie
Ipad Air 2 met AC optie
Samsung Galaxy S3 en S4

De 1 Gbit/s LAN poorten worden en zullen niet gebruikt worden.

Op mijn MacBook zie ik dat nu in de 5 GHz mode 450 Mbit/s mogelijk is en in de 2.4 GHz mode 217 Mbit/s, althans zo lees ik dat.
Binnenkort ga ik naar een 100 Mbit/s glasvezel Internet.
De router komt dan in de meterkast te staan en alle apparaten worden op dezelfde etage gebruikt (appartement).

In feite zou de huidige Asus router deze snelheid (100 Mbits/s) toch volledig via WiFi door moeten geven of zie ik dat verkeerd?

Nu overweeg ik ook om een AC router (Apple Airport Extreme) te bestellen maar levert die dan ook echt veel meerwaarde op?
Graag uitleg / advies hoe dit nu precies in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedraad is het iig geen enkel probleem weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:41
De router die je hebt zou dit internet in principe zonder problemen door moeten kunnen geven. Een ac-router kopen zal alleen hebben als je ook hardware hebt die dit gaan gebruiken. Daarnaast is het bereik op ac (5 Ghz) een stuk minder goed, waardoor je uiteindelijk alsnog niet ze snelheid zult halen die je misschien wil.

Ik zou het gewoon even uitproberen (hij zal 't waarschijn gewoon doen), en als je toch merkt dat het niet snel genoeg is kun je altijd nog kijken naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:59
In principe zou je de 100 mbit/s wel moeten halen met de N66U, maar dit zou op Wifi AC natuurlijk wel wat makkelijker gaan op 2.4GHz. Ik zou vooral geen Apple Airport Extreme aanschaffen, omdat er wel goedkopere AC routers zijn die je hetzelfde kunnen bieden. Zeker op 5GHz moet het met de N66U goed komen, mits je bereik hebt. Een meterkast doet niet veel goeds voor je bereik, maar als je hemelsbreed er niet zo ver vandaan bent zou het niet uit moeten maken.

Je kunt het ook altijd nog proberen met de N66U, mocht het niet goed werken kun je kijken naar een Wifi AC router. Persoonlijk favoriet is de Asus RT-AC68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
phpn3rd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:00:
...Een ac-router kopen zal alleen hebben als je ook hardware hebt die dit gaan gebruiken. Daarnaast is het bereik op ac (5 Ghz) een stuk minder goed, waardoor je uiteindelijk alsnog niet ze snelheid zult halen die je misschien wil.
Zoals ik al schreef gebruik 2 apparaten met AC optie en dat zijn ook de apparaten waarmee ik via WiFi het meeste via Internet download.Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van 5 GHz omdat op een appartement nogal veel WiFi verkeer plaatsvind en dat meestal in de 2.4 GHz mode.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Airport Extreme omdat ik had gelezen dat de MacBook Pro en wellicht ook de Ipad 2 Air een chipset gebruikt die nog weleens moeilijk wil doen met andere AC routers .
De Extreme sluit natuurlijk naadloos aan bij de MacBook en de Ipad.

Overigens denk ik dat ik het na de verhuizing en de beschikbaarheid van 100 Mb Internet eerst even met de huidige Asus router probeer en als dat onvoldoende blijkt te zijn kan ik alsnog besluiten om een AC router te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door srna513006 op 04-07-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je 5GHz kunt gebruiken en je 3x3 MiMo apparaten hebt (die dingen die aangeven "450Mbps" verbinding te hebben) kun je makkeljik zat 100Mbps hiermee halen. Geen reden iets nieuws te kopen.

Wel een tip: stop de router niet weg in de meterkast maar hang'm juist in het zicht erbuiten. Dan is ontvangst optimaal. Aangezien je geen apparaten bedraad gaat aansluiting heb je daar alvast geen belemmeringen voor.

Verder mbt de WiFi-ac chip in de Macs, dat zijn allemaal Broadcom BCM4360-derivaten. Die waren toen ze eerst uitkwamen bijzonder nukkig, ondertussen zijn de drivers redelijk op orde en gedragen ze zich in het algemeen goed, ook met andere chipsets (heb een AP met een QCA9880 chip erin waarmee ik probleemloos 500Mbps haal met m'n 2014 MacBook Pro). Wil je toch liever iets met zelfde BCM4360, dan hoef je absoluut geen dure AirPort te halen. Zelfs TP-Link heeft er ondertussen eentje (Archer C9), al zou ik momenteel als je niet zelf wilt hobbyen met firmware eerder de Asus AC68U aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Kijk, hier heb ik wat aan, helder en duidelijk verhaal.
Inderdaad, de router niet in de meterkast plaatsen maar ergens daar in de buurt hoog aan de muur.
Zou mijn vrouw niet echt blij mee zijn maar dat lossen we ook wel weer op.
Pagina: 1