Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC €700-800

Pagina: 1
Acties:

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:13

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor de zomervakantie wil ik graag een game pc in elkaar gaan zetten. Ik heb me hier nu al een tijdje in zitten te verdiepen en denk dat ik al een mooi lijstje bij elkaar heb.
De voornaamste twijfel heb ik eigenlijk bij de monitors. Maar ik zou ook graag jullie mening willen over de rest van het systeem uiteraard.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, office, maar ook gebruik maken van Android Studio. (hoewel dit geen grote applicaties zijn)
Verder wil ik zo nu een dan een video opnemen (terwijl ik game) en wat photoshoppen.
Besturingssysteem wordt Windows 8 (->10), en misschien later nog als dual boot een Linux systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage ga ik zelf proberen. Kosten mogen tussen de 700 en 800 euro liggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een muis, die ik bij mijn laptop gebruikte.
Logitech M705

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een i5 processortje en een mooi moederbordje, hier komt ook een mooie speaker aan die ik al in mijn bezit heb. (en via HDMI kabel naar de TV, voor films/series/YT)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij hoeft niet zeer stil te zijn, maar als het even kan is dit toch gewenst.

Ga je overklokken?
Nope, geen overklokken.

Bij voorbaat dank voor alle nuttige reacties! _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,10€ 180,10
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI R7 370 Gaming 2GB€ 161,95€ 161,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 76,95€ 76,95
1NZXT H230 White€ 71,95€ 71,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 763,75

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VX229H Zwart€ 137,60€ 137,60
1BenQ GW2265HM Zwart€ 119,-€ 119,-
1Philips 227E6QDSW Wit€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,60

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 18:44
Aardig lijstje. waarom ga je voor maar 120GB ssd? De SSD die je kiest is wel zeer goed maar ook erg prijzig. Voor hetzelfde geld heb je het dubbele aan opslag ruimte.(pricewatch: Crucial BX100 250GB)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:54
Even vlug een aantal punten waar je op kunt besparen zonder prestaties in te leveren:

HDD: Neem de goedkoopste 1tb schijf in de pricewatch, scheelt 16 euro
SSD: Crucial maakt ook erg goede ssd's, ik zou daar eens naar kijken (250gb model het liefst).
Voeding: pricewatch: Antec VPF Series 450W, omdat je geen window in je kast hebt en deze goedkoper is zonder kwaliteit in te leveren ;).

Scherm is persoonlijk, een scherm wat erg veel aangeraden wordt hier op Tweakers is de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart. Niet voor niets, want ik heb hem zelf ook en ik ben er erg over te spreken. Vandaar dat ik hem dan ook aan iedereen aanraad :)

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
De HDD heb ik gekozen voor de goede prestaties en het feit dat deze 5 jaar garantie heeft. Dat vond ik zelf erg belangrijk. Bovendien heb ik gehoord dat seagate schijven een lagere meantime between failures hebben.

De SSD zal ik effe over nadenken, 18 euro voor wat extra ruimte is immers niet verkeerd.

Die voeding is wel Bronze, dus volgens mij lever ik dan wel in op prestaties.

Het scherm ziet er prima uit, maar vind ik wel wat aan de dure kant.

Edit: Ik heb dus even gekeken naar wat testresultaten, deze waren zeer dubieus. Wat ik wel meteen zag was dat Crucial 3 jaar garantie heeft en Samsung 5 jaar, wat ook iets zegt over de betrouwbaarheid van de schijf. Maar wat betreft prestaties kom ik hier niet wijs uit, kan iemand daarmee helpen?
http://nl.hardware.info/v...l/producten/272983-266759

[ Voor 29% gewijzigd door TheAncientDovah op 04-07-2015 14:10 ]

• Koen179
Bronze voedingen zijn op zich prima hoor, een gold voeding is efficiënter maar dat verschil ga je bijna niet merken op je energierekening. Het scherm is inderdaad wat aan de dure kant (vergeleken met de andere schermen), maar een goed scherm is toch belangrijk omdat je er elke dag naar kijkt. Ik zou daar dus niet teveel op besparen.

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Die Antec VPF heeft opzich ook alle beveiligingen tegen shade etc., maar wat ontbreekt ik hier ook weer zag is dat Antec 3 jaar garantie geeft t.o.v. 5 jaar bij Cooler Master.
Wel zag ik ook nog deze voeding waar ik eventueel op zou kunnen overstappen, maar hier lees ik iets over een coil whine, en dat horen mijn oren niet graag.
pricewatch: XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze

Heeft een MVA scherm ook nog voordelen ten opzichte van een IPS scherm? Want de dynamische contrastratio is niet alles, hij heeft dan wel weer een betere reactietijd, is wat groter, maar ook wat duurder.

Om nog heel even terug te komen op de SSD, een een review op hardware.info las ik dat ze de 120 GB SSD van Samsung afraden, de prestaties van deze SSD lagen namelijk onder de prestaties van de varianten met meer opslagcapaciteit. (en ook vanwege de ruimte, maar dit heeft geen betrekking op de merkkeuze)
Als ik die van Crucial dan weer ga vergelijken met de 250 GB Samsung, dan zie ik wel dat die van Samsung duidelijk beter is. Ik denk dus dat ik de Samsung 850 EVO 250 GB ga pakken.
http://nl.hardware.info/v...l/producten/272983-266760

• Koen179
Als je puur naar specificaties kijkt is de Samsung inderdaad wat beter, echter is dit voornamelijk in synthetische benchmarks. De real-world performance van de Crucial BX is ook gewoon erg goed (net iets langzamer dan de Samsung 850, maar dit ga je gewoon niet merken). Tenzij je natuurlijk erg veel data gaat schrijven, maar dat is ook weer niet aan te raden op een ssd. Het blijft jouw keuze natuurlijk, wij geven je alleen advies :)

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

TheAncientDovah schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:35:
[...]
Als ik die van Crucial dan weer ga vergelijken met de 250 GB Samsung, dan zie ik wel dat die van Samsung duidelijk beter is. Ik denk dus dat ik de Samsung 850 EVO 250 GB ga pakken.
http://nl.hardware.info/v...l/producten/272983-266760
Verschil in snelheden ga je op je PC niet merken, dat verzeker ik. Daarbij, is 2 jaar garantie leuk, het klinkt leuk, maar daar ga je geen gebruik van maken.

De monitor die hierboven werd aangeraden is geweldig. Een perfecte bang for buck. Erg mooi paneel, IPS-like maar iets minder, en 24", iets dat eigenlijk een minimum is, zeker voor gaming.

Show me your moves.

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Ik hoop inderdaad geen gebruik te maken van de garantie, maar mocht er zich een situatie voordoen waarin dit wel nodig is, dan wil ik die zekerheid wel graag hebben. Vooral omdat de SSD natuurlijk de primaire schijf wordt, wil ik een schijf die betrouwbaar is.

Als ik dan toch wat groter ga kijken voor schermen.
Dan kom ik voor een redelijke prijs bij deze monitor uit. Wat vinden jullie hiervan?
pricewatch: LG 24MB56HQ-B Zwart

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Ik heb nog eens zitten kijken naar monitoren en zag ook toevallig in het show je gameroom topic iets voorbijkomen over een vrij goed geprijsde 2K monitor. Mijn vraag is echter, kan mijn videokaart dat wel aan al ik die zou kopen?

Verder zag ik nog de volgende modellen, die ook wel interessant waren.

#ProductPrijsSubtotaal
1LG 23MB35PY-B Zwart€ 157,51€ 157,51
1LG 24MB56HQ-B Zwart€ 152,-€ 152,-
1LG 25UM55-P Zwart€ 170,10€ 170,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,61

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Of een voeding 80 Bronze of gold is heeft niks met de kwaliteit te maken. Bij gold zijn de onderdelen efficiënter gemaakt, dus bijvoorbeeld dubbele isolatie, meer gebruik van koper ect. Maar dat zegt niks over de kwaliteit, Capxon (een vredelijk slecht condensator merk) maakt ook gold caps, zelf platinum caps. Maar toch zijn die caps in kwaliteit slechter dan bijvoorbeeld de bronze Rubycon caps.

Er zitten gewoon meer snufjes in die de efficiëntie beter maken. Tussen bronze en gold is dit meestal meer gebruik maken van koper aangezien dit het snelste de beste efficiëntie oplevert (daarom heb je ook bijna geen 80+ silver voedingen) Maar in kwaliteit maakt dat 0 uit en ga je er ook 0 van merken.

Verder zie ik de MSI R7 370 Gaming 2GB maar waarom niet gewoon voor de R9 270 gaan ? De 370 is een rebrand van de 270 en de 370 heeft er niet eens extra steamprocessors bijgekregen. Volensmij is alleen het geheugen iets sneller maar dat ga je echt niet merken. Eventueel kan je nog voor een R9 280 gaan, dat is sowiezo beter dan de 370.

Je kan die videokaarten ook 2e hands op V&A krijgen hè. Kijk maar eens bij de 2e hands R9 280's of de GTX 770's.

Een coil whine (coil noise) is een defect en als je dat (te luid) hoort moet je hem gewoon terug brengen naar de winkel.

TIME TO UPGRADE !!!

• Jasp_16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-12-2022
Je gaat als het goed is niet je ssd als main schijf gebruiken. Door veel op en af te schrijven van je ssd maak je hem langzamer. Dus je muziek en word, excel en dat soort bestanden zet je op je hard drive. Je ssd gaat je os op en een paar games die je voor langere tijd gaat spelen. Ook moet je je ssd niet meer dan 80% vol willen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 23:07
Als je budget het toelaat is een r9 280 nieuw te scoren rond zo'n 180 a 190 euro: Net weer een stapje sterker dan een 370, zonder al teveel extra kosten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Jasp_16 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:00:
Je gaat als het goed is niet je ssd als main schijf gebruiken. Door veel op en af te schrijven van je ssd maak je hem langzamer.
Dit is niet waar, of heb je daar een bron van ;).?

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Een R9 280 staat bekend om een coil whine zover ik weet, bovendien gaat dit ook net iets mijn budget te boven.
Zover ik weet zijn er geen klachten van coil whine bij de MSI R9 280, maar die is nog duurder.

Volgens verschillende reviews (hardware.info en Tweakers) liggen de prestaties van de 270 en de 370 dicht bij elkaar.
Maar ik denk dat de prestaties van de 370 nog verbeterd zullen worden door optimalisaties van de drivers. Tenzij iemand daar een andere duidelijk onderbouwde mening bij heeft.

Maar de monitor, wat kunnen jullie mij daarvoor adviseren? Kan ik met een 370 een 2K monitor gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door TheAncientDovah op 04-07-2015 21:42 ]

• rickboy333
TheAncientDovah schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:41:
Een R9 280 staat bekend om een coil whine zover ik weet, bovendien gaat dit ook net iets mijn budget te boven.
Zover ik weet zijn er geen klachten van coil whine bij de MSI R9 280, maar die is nog duurder.
Nogmaal een coil whine is een defect. Als je het hoort moet je hem terug brengen, een graka, een voeding, een wasmachine zelf speelgoed kan last hebben van coil whines, kan je me een bron geven van de vakundige persoon die dat beweert.
TheAncientDovah schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:41:
Volgens verschillende reviews (hardware.info en Tweakers) liggen de prestaties van de 270 en de 370 dicht bij elkaar.
Maar ik denk dat de prestaties van de 370 nog verbeterd zullen worden door optimalisaties van de drivers. Tenzij iemand daar een andere duidelijk onderbouwde mening bij heeft.
Nee door een patch of driver optamalisatie krijg je niet zomaar op een machishe manier extra steamprocessors bij _/-\o_ Als ze gaan optimaliseren heeft dit alleen gevolgen voor bijvoorbeeld je frame rates bij bepaalde spellen. Maar nee een driver update maakt een kaart niet hardwarematish beter. Daarnaast zullen die zelfde update voor de 370 voor de komende jaren ook voor de 270 meetellen.

TIME TO UPGRADE !!!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Reviews op tweakers klagen bij verschillende modellen over coil whine, voornamelijk bij die van de Club 3D. Bij MSI vind ik deze klachten niet.

Dat het niks verbeterd aan de hardware weet ik, maar toch gaan de prestaties omhoog.

Maar met het hoog op de toekomst denk ik dat de 370 toch een betere keuze is, in verband met de ondersteuning. Ik wil die videokaart de komende 6 jaar gebruiken, en ben niet van plan een nieuwe te kopen, tenzij ik noodgedwongen ben door een defect dat optreedt na de garantieperiode.

• rickboy333
TheAncientDovah schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:02:
Reviews op tweakers klagen bij verschillende modellen over coil whine, voornamelijk bij die van de Club 3D. Bij MSI vind ik deze klachten niet.
Ja klopt ik heb ook even gekeken op internet en het blijkt een groot probleem te zijn bij de Club 3d kaarten. Dan maar een R9 280 kaart van [url="hhttp://tweakers.net/pricewatch/382846/sapphire-r9-280-3gb-gddr5-oc-dual-x-with-boost.html"]Sapphire[/url], Asus of MSI Als je zeker van wil zijn dat je geen coil whine krijgt moet je even goed googelen. Daarnaast hebben bepaalde Nvidia kaarten daar ook wel eens last van.

De 370 is op het oog van de toekomst niet veel beter dan de 270. Het is precies dezelfde videochip en de ondersteuning zal denk ik gelijk lopen. Misschien net in het laatste jaar niet meer maar ik denk van niet. De HD 5000's zijn er pas net uitgegaan en die waren rond 2009 te koop ofzo ? De 3xx is nu te veel betalen omdat AMD van alle 2xx's af wil zijn waarna ze de prijs van de 3xx's gaan droppen.

TIME TO UPGRADE !!!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
rickboy333 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:13:
De 3xx is nu te veel betalen omdat AMD van alle 2xx's af wil zijn waarna ze de prijs van de 3xx's gaan droppen.
Enig idee wanneer dat die prijzen gaan droppen?
Hebben we het dan over een maand, of een paar maanden tot een half jaar?

Overigens weet ik nog steeds niet wat ik moet aanvangen met de monitor.
Bij de 2K monitor ben ik bang dat ik hem toch op 1080 moet gaan draaien omdat de videokaart het anders niet bijhoudt....

• sknk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 19:17
TheAncientDovah schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:18:
[...]

Enig idee wanneer dat die prijzen gaan droppen?
Hebben we het dan over een maand, of een paar maanden tot een half jaar?

Overigens weet ik nog steeds niet wat ik moet aanvangen met de monitor.
Bij de 2K monitor ben ik bang dat ik hem toch op 1080 moet gaan draaien omdat de videokaart het anders niet bijhoudt....
Die R7 370 is op 1920x1080 al zeer mager, dus gamen op 2560x1080 gaat denk ik geen succes worden. Als ik jou was zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld een gebruikte R9 280x, deze zijn stukken beter en gaan voor dezelfde prijs, of nog lager, weg.

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
sknk schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:26:
[...]

Die R7 370 is op 1920x1080 al zeer mager, dus gamen op 2560x1080 gaat denk ik geen succes worden. Als ik jou was zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld een gebruikte R9 280x, deze zijn stukken beter en gaan voor dezelfde prijs, of nog lager, weg.
Helaas heb ik het niet zo op tweedehands goederen, in verband met de garantieperiode. Vooral als het om elektronica gaat.

Maar ik denk wel inderdaad dat ik dan niet de 2K monitor pak, maar de pricewatch: LG 24MB56HQ-B Zwart .

De computer zelf is dan voor 800 euro, dat is dan een mooie prijs voor wat ik krijg.

Bedankt voor al jullie adviezen.

• rickboy333
Er zijn genoeg aanbieders hier op Tweakers waarbij je de gerantie er gewoon bijkrijgt:

Club 3D Radeon R9 280X royalQueen aangeboden
Sapphire TRI-X R9 280X 3GB GDDR5 OC aangeboden
Asus R9280X-DC2T-3GD5 aangeboden
Asus R9 280 STRIX 3GB aangeboden

Zolang je die bon hebt en er is iets met die kaart kan je gewoon garantie claimen, echter kan je niet je geld terug krijgen als je het claimt (logisch ook) Daarnaast is dit geen Marktplaats en zijn de meeste Tweakers niet zo zuur :P

Je kan ook vragen of de verkoper even belt naar de winkel waar hij het heeft gehaald zodat hij een nieuwe bon kan krijgen zodat jij garantie kan claimen indien nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door rickboy333 op 05-07-2015 17:01 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Ik vraag me nu af hoeveel extra kabels ik moet bestellen.
Voor zover ik weet zit alles erin, behalve de SATA kabels, en dus zou ik hier een of twee van moeten bestellen...

Weet iemand hoeveel SATA kabels er meegeleverd worden, als dit al gebeurd?
In de meeste reviews op internet zeggen ze dat er "a bunch of modular cables" meekomt.

• toekaloma
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10 13:01
ik zie dat je een relatief dure cpu hebt tegenover je grafische kaart. ik zou een amd fx 8320e pakken en er dan natuurlijk een ander moederbord bij zoeken en dan een r9 380 pakken voor het grafische werk. als je per se een intel cpu wilt neem dan een i3 4330. en de r9 390. ook zou ik overwegen om nog even naar een nvidia gpu te kijken bijvoorbeeld de gtx 960. als laatste zou ik nog even kijken of je kunt besparen op het moederbord. verder veel plezier met het bouwen

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Het is zover, ik ga vandaag bestellen.
GPU wordt een MSI R9 380 4GB. Verder komt er 200 watt bij de voeding en neem ik een Samsung monitor.

Alleen weet ik nog steeds niet welke kabels ik erbij moet pakken...
Ik denk een extra SATA kabel, maar kan dit niet bevestigen.

De monitor moet aangesloten worden met de Displayport kabel, wordt deze meegeleverd?
(Ik heb de HDMI aansluiting namelijk nodig voor de TV)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
TheAncientDovah schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:18:
Verder komt er 200 watt bij de voeding
Want? Waarom denk je 650W nodig te hebben?
Alleen weet ik nog steeds niet welke kabels ik erbij moet pakken...
Ik denk een extra SATA kabel, maar kan dit niet bevestigen.
Klik even door naar de site van je moederbord, staat keurig vermeld hoeveel er meekomen.
De monitor moet aangesloten worden met de Displayport kabel, wordt deze meegeleverd?
(Ik heb de HDMI aansluiting namelijk nodig voor de TV)
Ook dat vind je eenvoudig op de site van je scherm.

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Als het goed is, is dus maar een DisplayPort kabel nodig.

Maar ik heb dus voor de grotere voeding gekozen omdat er een grotere videokaart in is gezet, die ook meer verbruikt.
Bovendien is dit extra wattage niet verkeerd als ik ooit veranderingen zou willen gaan aanbrengen aan de computer.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Met een 380 zit je met 450W nog steeds prima hoor :) Pas met een pricewatch: Sapphire R9 295X2 8GB ga je dan problemen krijgen.

Ik kan verder ook geen andere veranderingen aan je pc bedenken die ervoor zorgen dat 450W niet voldoende gaat zijn...
TheAncientDovah schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:33:
Als het goed is, is dus maar een DisplayPort kabel nodig.
Geen idee welk scherm je bedoelt eerlijk gezegd. Die LG? Ik lees bij die niks over DP aansluitingen...

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 12-07-2015 14:42 ]

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Klopt ja, dat was een foutje.
Heb nu een iets duurdere illyma met dvi-d (meegeleverd)
Bestelling is gedaan, komt binnen drie dagen aan.

Ik post wel wat plaatjes

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
Heb de computer vandaag ontvangen.
Onderdelen van Azerty in prima staat, maar wat later dan verwacht geleverd.

In elkaar zetten ging prima met wat zoeken. (was de eerste keer)
Daarna voor het eerst opstarten...beeld bleef zwart, maar toen zei de handleiding dat ik op delete moest drukken en ja hoor....

Toetsenbord is nog even wennen, maar het werkt prima.
Ben nog even bezig met de drivers, en het zijpaneel ligt nog open.
Maar hier alvast wat foto's voor de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0c14hDg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uvPURtW.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/raCFPF6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nAy58QP.jpg

Pagina: 1