Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een beetje op internet rond gekeken, maar ik kom er niet uit. Daarom vraag ik het hier (hopelijk zit ik in het goede gedeelte van het forum). Ik ben al een tijdje bezig met Adobe Illustrator en kwam zodoende op een artiest genaamd Cranio Dsgn. Hij maakt prachtige werken en ik raakte door hem geïnspireerd; zijn stijl sprak mij heel erg aan. Om met zijn stijl te oefenen heb ik geprobeerd om dit werk van hem enigszins te benaderen:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/fn7bk4.jpg

Dit heb ik er van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/mb6btj.jpg

Er zijn natuurlijk overduidelijk overeenkomsten te zien, maar ik heb niets van zijn werk gekopieerd. Ik heb zijn werk als referentie er naast gehouden en een andere foto gebruikt om tot dit resultaat te komen. Ik was niet van plan om dit werk te verkopen of iets dergelijks, maar wou het misschien doneren aan een goed doel (Stichting Leeuw) zodat zij er wellicht wat leuks mee kunnen, maar wil ze natuurlijk ook niet met problemen opzadelen :p. Verder wou ik het opnemen in mijn portfolio. Ik weet alleen niet of ik dat mag, want het idee en de stijl zijn niet van mij, maar heb wel alles zelf gemaakt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Als je er zeker van wilt zijn zou je ook de artiest van het origineel kunnen benaderen en vragen of hij het goed vindt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Heeft hij er uberhaupt een copyright op? Als hij dat niet heeft kun je die ook niet schenden.

Anders is het inderdaad aan te raden de persoon te benaderen.

[ Voor 29% gewijzigd door skipe op 04-07-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:17

thof

FP ProMod
skipe schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:35:
Heeft hij er uberhaupt een copyright op? Als hij dat niet heeft kun je die ook niet schenden.

Anders is het inderdaad aan te raden de persoon te benaderen.
Copyright misschien niet, auteursrecht in Nederland automatisch op alles wat je maakt (tenzij anders overeengekomen).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:27
Ik heb hem reeds geprobeerd te contacteren, maar krijg geen reactie (anderhalve week geleden inmiddels). Kan natuurlijk zijn dat hij op vakantie is.
skipe schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:35:
Hij heeft het gemaakt en hij verkoopt het via curioos, dus dan zit er toch automatisch copyright op neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:39
Nee, dit is geen schending van het auteursrecht. Als jij geen delen van zijn werk hebt gebruikt mag dat gewoon, behalve als de stijl vastgelegd is als handelsmerk of patent. Je kan het op je portfolio zetten, maar ik zou het zeker niet doneren, meer vanuit fatsoen. Ook zou ik erbij vermelden dat je zijn stijl gekopieerd hebt.

Copyright is hetzelfde als auteursrecht en is altijd automatisch. Dit betekend dat iets dat iemand anders gemaakt heeft niet gebruikt mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van die persoon. Bij veel gratis afbeeldingen is een licentie aanwezig (zoals Creative Commons of Wikimedia license) die een aantal soorten gebruik toestaat.

Note:
Ik ben geen advocaat, dus je moet dit niet zien als legaal advies.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfos op 07-07-2015 20:12 ]

Pagina: 1