• Winterpeeen
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2020
Ik heb sinds enige tijd problemen met BSOD's die in de logboeken staan geregistreerd als kernal 41 (63). Ik ben verder absoluut geen expert op het gebied van computers.

Ik heb eerst zoveel mogelijk gegoogeld en op basis daarvan het volgende gedaan:
-virusscanners (avast) / malwarescanners (ccleaner): geen problemen.
-drivers updaten met driverreviver: alles geüpdatet.
-ram-test met memtest86: geen problemen.
-cputest met prime95: temperatuur steeg tot 80 en durfde het daarom niet aan om de test nog langer te laten doorgaan. Tot die momenten waren er trouwens geen errors. Ik meet de temperatuur trouwens met Realtemp 3.70.

Ik heb:
Microsoft Windows 7 Home Premium
Versie 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
Processor Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, 3401 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
BIOS-versie/datum AMI 7.16, 23-3-2012
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 6,00 GB
Totaal fysiek geheugen 5,98 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 2,50 GB
Totaal virtueel geheugen 12,0 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 7,35 GB
Ruimte voor wisselbestand 5,98 GB
AMD Radeon HD 7500

Mijn vragen:
-zegt het wat dat de temperatuur relatief hoog was tijdens prime95 en kan dat de oorzaak zijn van de BSOD's?
-kan het probleem liggen aan onregelmatige stroomtoevoer? Er springen hier redelijk vaak ook lampjes.
-wat kan ik nu verder nog testen om te checken waar het probleem ligt?

Alvast bedankt!

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

De kernel fout is volgens mij alleen een melding dat je een harde restart (spontane restart, reset knop) hebt gehad.
De echte BSOD melding heb je misschien niet eens gezien, maar kan je terugkijken met BlueScreenView

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Je kan de stopfout dan googlen
Ik heb het probleem zelf ook gehad en bij mij lag het aan het geheugen.
Ik had geheugen van 1,65 Volt (uit mijn oude setup) en een mobo dat eigenlijk op 1,5 volt draait, maar volgens het bios wel op 1,65 Volt ingesteld kon worden.
Memtest gaf tijdens de test geen problemen (test was 24 uur)

Het wisselen van het geheugen loste het probleem op.
In jou geval zou ik aan de voeding denken, er staat niet welke je hebt, maar je spreekt al over spanning problemen in je huis en een mindere kwaliteit voeding valt dan al gauw buiten de tolerantie.

De hoge temp bij prime is niet abnormaal als een standaard cooler hebt.

Succes

• Winterpeeen
Dank voor je reactie Hoekies.

Iemand anders raadde mij eerst aan nog te kijken of mijn BIOS wel up to date was voordat ik naar mijn voeding zou gaan kijken.

Op de voeding zelf stond :
100-240V 8A
50-60 Hz
max 300W

De pc is trouwens een standaard model (HP P6 2104 ed),

Ik zal een deze dagen dus eerst nog even naar de BIOS kijken en daarna naar de voeding.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ga maar voor de voeding, 300watt is denk ik zeker niet genoeg prik

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• hoekies
Dat het aan je bios kan liggen denk ik niet, alleen als je onboard componenten hebt veranderd.

Ik ben meer geneigd naar de voeding te kijken.

Als ik er een grove berekening op los laat is de max belasting van je PC 278 Watt, maar met veroudering gaan onderdelen meer verbruiken en gaat de tolerantie van de voeding omlaag.
Tevens is de vraag of de opgegeven wattage van de voeding het afgegeven of het opgenomen vermogen is, dit is de efficiëntie

De efficiëntie, ofwel het percentage van het uit het stopcontact opgenomen vermogen dat daadwerkelijk aan de componenten binnen de PC wordt doorgegeven. Wanneer de componenten in totaliteit 400 watt verbruiken, verbruikt een systeem met een 80% efficiënte voeding 400 / 0,80 = 500 watt stroom. Een zelfde PC met een 90% efficiënte voeding haalt slechts 400 / 0,90 = 444 watt uit het stopcontact.

Ik zou als ik jou was eerst met een andere voeding testen van minimaal 350 Watt. Brons (80% efficiëntie).
278/0,8=347,5

• Winterpeeen
Dank voor het meedenken!

Ik heb met het oog op de wens mijn videokaart ook in de toekomst te updaten een nieuwe voeding gekocht (600W). De pc deed het een uurtje voordat ik de BSOD weer kreeg...

Ik ga voor de zekerheid nog eens een cpu en memory test doen. Een extra memtest, prime95 verliepen prima. Temperaturen waren lager dan voorheen.Ik heb nu ook een Furmark gedaan en behalve dat ik relatief lage fps heb vanwege - neem ik aan - de kwaliteit van mijn videokaart, viel de pc niet uit o.i.d..

Zelf ben ik een beetje huivering voor het updaten van een BIOS gezien het feit dat mijn pc op onverwachte momenten uitvalt en dat schijnbaar erg schadelijk is voor een computer waarvan de BIOS aan het updaten is.

Zou Windows opnieuw installeren kunnen helpen?

Update: ik heb de pc weer naar de fabriekssettings gezet. Tot op heden (+- zes uur na het terugzetten) heeft er nog geen BSOD plaatsgevonden.

[ Voor 26% gewijzigd door Winterpeeen op 10-07-2015 19:06 ]

• hoekies
Sorry voor de verlate reactie , ik was een paar dagen weg voor werk.

Een herinstall zou kunnen helpen, zeker als je ziet dat de PC onder prime en furmark gewoon blijft werken zonder BSOD.

Ik ben nog steeds benieuw wat de BSOD is , heb je die al bekeken met bluescreenview?
Wat je ook kan doen is opstarten met F8 en dan de optie "automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" aanklikken.
Komt er dan een BSOD dan herstart de PC niet en kan je de fout code zien.

• Winterpeeen
Dank voor je reactie. Ik was ook enkele dagen weg dus lees je bericht nu pas.

De computer werkt op dit moment nog steeds. Ik had ook voor de reset geprobeerd de minidumpfiles te vinden maar volgens mij maakte de pc ze toen nog niet aan. Ik heb nu wel de automatische restart uitgezet. Als het toch weer mis gaat dan meld ik mij weer. Nogmaals dank voor het meedenken!
Pagina: 1