Oud gereedschap gevonden, wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag een hoop dat iemand mij kan helpen. Bij het opruimen van de spullen van mijn opa kwamen wij een hoop rommel tegen. Ook heel veel gereedschap en veel bijzondere spullen. Is er iemand die kan vertellen wat dit is:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MT2QgqMl.jpg

Er staan geen meet eenheden op. Alleen de punten zijn scherp, de randen niet. Het is zelf gemaakt en het is van staal. De punt en de boog zijn in hoogte verstelbaar. Wij hebben er al aardig over gediscussieerd, maar kunnen het niet verzinnen.

Heeft iemand een idee?

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2015 09:37 . Reden: plaatje even als plaatje ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Foto uploaden naar http://oudegereedschappen.nl/foto-sturen/ en ze vertellen je wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Het lijkt mij toch een soort meet gereedschap. Waarbij je denk ik de vormen van iets kunt overnemen dmv die punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit kan prima in Algemene Zaken en tevens heb ik de titel iets verduidelijkt en het plaatje direct zichtbaar gemaakt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2015 09:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het lijkt mij een variant op een zwaaihaak te zijn, dus om een hoek te meten.
Steun waterpas neerzetten, de haak boven tegen drukken, vastzetten, en je kunt op je gemak de hoek meten/aflezen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat deed je opa? Misschien is dat nog een aanknopingspunt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bedankt voor de reacties (en voor het aanpassen van de topictitel) Ik heb meteen even zitten googelen en een zwaaihaak zou zeker kunnen. Mijn opa heeft in het verleden zijn eigen garage gehad, maar deed ook van alles zelf in huis. Timmeren was daar inderdaad een van dus het zou goed kunnen. Wat is dan alleen niet snap is waarom zit er een gebogen kant op, dat heeft een zwaaihaak toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.G.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10-2018
Lijkt mij iets om te controleren of er een slag in het wiel zit, op de afbeelding de rechter punt (bij spaak wielen kun je dit herstellen door spaken strakker of losser te draaien) en de linker punt laat zien of je dan vervolgens de spaak te strak hebt gedraaid waardoor het wiel niet meer exact rond is en je dus verder moet afstellen.

Dit wordt toegepast bij fietswielen en misschien ook, op een andere manier voor autovelgen.

[ Voor 12% gewijzigd door J.G. op 04-07-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

volgens mij is het een soort krasblok

Je gebruikt dit op een vlakke plaat (te zien aan de vlakke voet). Je kunt vervolgens een lijntje krassen op een bepaalde hoogte.

Afbeeldingslocatie: http://www.dkmtools.nl/Afbeeldingen/images/33133143030.jpg
lijkt een oldschool versie van dit

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-07-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
J.G. schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:35:
en de linker punt laat zien of je dan vervolgens de spaak te strak hebt gedraaid
Ik denk eerder andersom, waarbij iets langs de ronde haak loopt en de rechter punt de afwijking aanwijst. Dan zou er dus een schaal bij horen, waarop je de afwijking kunt aflezen.
Maar bij nader inzien is het niet bedoeld voor een bewegend object want de vleugelmoer is om een bepaalde stand te fixeren. Bovendien is het "draaipunt" niet erg nauwkeurig in die sleuf sleuven. Het is dus voor een statische situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.G.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10-2018
torp schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:50:
[...]

Ik denk eerder andersom, waarbij iets langs de ronde haak loopt en de rechter punt de afwijking aanwijst. Dan zou er dus een schaal bij horen, waarop je de afwijking kunt aflezen.
Maar bij nader inzien is het niet bedoeld voor een bewegend object want de vleugelmoer is om een bepaalde stand te fixeren. Bovendien is het "draaipunt" niet erg nauwkeurig in die sleuf sleuven. Het is dus voor een statische situatie.
Exact, de vleugelmoer is om een bepaalde stand te fixeren, bijvoorbeeld voor een andere wielmaat.

Rechterpunt voor zijwaartse slag en linkerpunt voor hoogteslag. Je plaatst de punt op de maximale afwijking en gaat daar vanuit de slag door het stellen van de spaken terugregelen. En de punten bij elke afstelling weer op de maximale afwijking instellen en vervolgens net zo lang de spaken stellen totdat de slag er niet meer is.

Ik kan met dit apparaat prima uit de voeten om hoogte/zijslag uit een fietswiel te halen.
Hier een link naar een supermoderne variant voor zij/hoogteslag te verhelpen
http://www.centrimaster.de/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 19:28
-SimJoc- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 03:15:
Ik heb een vraag een hoop dat iemand mij kan helpen. Bij het opruimen van de spullen van mijn opa kwamen wij een hoop rommel tegen. Ook heel veel gereedschap en veel bijzondere spullen. Is er iemand

Heeft iemand een idee?
Kunst?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1