Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09-2021
Beste tweakers,

Door de bliksem inslag gisteren zijn er delen van mijn pc defect geraakt, de pc kan nog wel gewoon aan en is nog te gebruiken ( zo typ ik dit bericht op mijn pc ) maar de LAN ingang op mijn mobo is kapot gegaan, ik wil dus graag deze laten vergoeden door mijn inboedel verzekering.

Echter is de performance van de pc wel omlaag gegaan bijvoorbeeld mijn muis begon te laggen en toen ik een spel speelde was het amper onspeelbaar ( al werkte het wel normaal in een ander spel... )
Mijn vraag is nu dus, is het slim om ook andere onderdelen van mijn pc te laten vergoeden door de verzekering die een opdonder gekregen zouden kunnen hebben wat ik vroeg of laat ga merken?

PS: Sorry als dit in het verkeerde categorie staat dit leek me de meest toepasselijke.

PC Specs indien nodig: https://snapr.pw/i/5ac478a106.png

Informatie van Latency monitor indien nodig:
- https://screenshots.bartstuff.eu/1533213310_035184.png
- https://screenshots.bartstuff.eu/1531213134_035184.png

Alvast bedankt.

EDIT: Ik heb besloten dat ik ga proberen hem helemaal laten te vergoeden maar tegelijke tijd wel te proberen om goedwerkende onderdelen te behouden ( zoals bijvoorbeeld mijn voeding, levert nog steeds juiste wattage aan alles en geen probleem aan te vinden), of vraagt de verzekeraar om bewijs dat je nieuwe apparatuur hebt gekocht? PS: Ik zit bij de ABN amro

[ Voor 14% gewijzigd door DutchLM op 04-07-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Ik zou gewoon je hele pc opgeven voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
skipe schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 03:31:
Ik zou gewoon je hele pc opgeven voor de zekerheid.
Hoe ga ik dat überhaupt uitleggen bij de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

DutchLM schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 05:07:
[...]

Omdat je hele pc als geheel niet meer normaal functioneert voor jou. Bij je verzekering hoef je geen tweaker te zijn die het per onderdeel gaat uittesten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:17
Lijkt me sterk dat een verzekeringsmaatschappij zegt: "oké dan vergoeden we de hele PC". Ze zullen toch vragen wat er precies kapot is, en dan zal je waarschijnlijk niet het hele aankoopbedrag van je PC terug krijgen. Je kunt het natuurlijk wel proberen :).

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 08:38
Koen179 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 08:49:
Lijkt me sterk dat een verzekeringsmaatschappij zegt: "oké dan vergoeden we de hele PC". Ze zullen toch vragen wat er precies kapot is, en dan zal je waarschijnlijk niet het hele aankoopbedrag van je PC terug krijgen. Je kunt het natuurlijk wel proberen :).
mwha hij kan toch zeggen dat de pc na de blikseminslag niet meer naar behoren functioneert en om dat kracht bij te zetten / aantonen kan hij verwijzen naar de onderdelen die niet meer werken.

maar ik zou inderdaad zoals skipe zegt het laten gaan over je gehele pc, het is immers onbetrouwbaar zijn en wie weet wat er nog meer kapot is.

[ Voor 11% gewijzigd door fuqua op 04-07-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koen179 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 08:49:
Alsof de gemiddelde verzekeringsmedewerker weet welke onderdelen er in een PC zitten.

Sommige maatschappijen doen niet eens lastig over bonnetjes.

Al vraag ik me af of blikseminslag wordt gedekt. Bij mij dekt de inboedel alleen tegen schade zonder natuurlijke oorzaak. (Overstroming, hevige stormen en daaruit vloeiende gevolgen zijn onvoorzienbaar en niet verzekerd)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 16:52

Kek

3flix

wat ook kan, hangt van de verzekeringsmaatschappij af: PC naar een reparatuer brengen en daar latere repareren (lees alles zo ongeveer laten vervangen wat defect zou kunnen zijn) en die bon opgeven als gemaakte kosten om het weer werkend te maken.

Zou ik van te voren en navragen maar dat is ook en manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De correcte term in dit geval is „inductieschade”, want als er daadwerkelijk bliksem ingeslagen was op de computer, dan was er geen moederbord meer geweest. Het hangt van je verzekeringspolis af of inductie al dan niet gedekt is.

De meeste mensen weten niet wat een „moederbord” is, dus maak het verhaal niet te moeilijk. Als je met je verzekering belt, dan kunnen zij het vrij gemakkelijk vertellen wat de oplossing is (jij maakt dit één keer in je leven mee en zij elke dag). Zij zeggen dan bijvoorbeeld wel of je de computer mag laten repareren in de plaatselijke computerwinkel en hoeveel het mag gaan kosten.

Nou is een LAN poort beter beveiligd dan de gemiddelde poort, maar ik zou minimaal het moederbord vervangen, anders heb je misschien nog jaren last van onverklaarbare problemen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:10
Ik vind je symptoom van laggen eigenlijk heel raar: dat klinkt imho meer als een hitteprobleem en een throttlende pc dan schade door blikseminslag: Vooral met dit tropisch weer is dat geen hele onwaarschijnlijke situatie. Zou je de temepraturen van je CPU, GPU en wat dan nog niet meer eens willen loggen tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Wimmel

Hello

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Na bliksem in de straat vertoonde alles met een utp-poort problemen. Van switch tot pc. In overleg met mijn verzekering heb ik door de lokale computerzaak een schaderapport laten opstellen. Op basis hiervan is alles vergoed (meerdere pc's en netwerkapparatuur).

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Misschien is het alleen je moederbord, ASRock 970 Pro3 R 2.0. Je zou deze eens goed kunnen inspecteren op bolle condensators. Zoveel mogelijk components uitbouwen en van links naar rechts en boven naar beneden alle condensators bekijken. De + zegmaar aan de bovenkant moeten volledig horizontaal liggen.

Een paar bolle condensators is inderdaad indicatie langsspanning/dwarsspanning en schade aan je mobo, echter alleen een mobo vervangen zijn gelukkig geen erg hoge kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sowieso proberen om die hele computer te laten vergoeden. Mijn ervaring met inboedelverzekeringen is erg positief: nooit gedoe, erg veel gedekt.

Je hebt wel kans dat je een defectverklaring nodig hebt, en die krijg je meestal alleen van een winkel als je daar alle nieuwe hardware besteld. Nu is dat geen probleem, want dan kunnen zij daar gelijk een offerte voor maken, en dat bedrag betaald de verzekering uit (soms direct naar de leverancier, soms naar jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:27
Een paar jaar terug ook ingeslagen in de buurt toen ik aan het gamen was op mijn pc. Een knal en de spanning er af in het huis. Ik dus naar de meterkast om de aardlek weer over te halen. Maar pc wou niet meer aan.

Verzekering gebeld en die zijden dan moet je naar een computer winkel en die moet een schaderapport maken. Dus ik naar de pc winkel op de hoek. Die zijden we bellen als we het weten na een week nog niks gehoord. Ik bellen "owja vergeten naar te kijken". 2 dagen daarna werd ik gebeld met de conclusie dat de voeding defect was.

Ik thuis alles zelf nog even testen maar er was veel meer kapot. Gpu gaf artifacts hdd corrupt. Ram gaf fouten en 1 core defect van de cpu.

Ik weer de verzekering gebeld en verteld dat de pc winkel zijn werk niet goed had gedaan en toen werd mij verteld van maak maar een lijst met wat je nodig bent dat alles weer werkt dan betalen we dat. Kwam toen op een 1200 euro volgens mij en daar deden ze niet moeilijk over.

Ik heb nog met veel moeite mijn defecte monitor en voeding proberen te repareren maar die inductie maakt meer kapot dan jij kunt meten. Dus als je denkt dat hij kapot is gewoon vervangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga hem proberen helemaal te vergoeden maar wel te proberen om dan goedwerkende onderdelen te houden ( zoals bijvoorbeeld mijn voeding, levert nog steeds juiste wattage aan alles en geen probleem aan te vinden), of vraagt de verzekeraar om bonnetjes van je nieuwe aankoop? btw, ik zit bij ABN.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchLM op 04-07-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
DutchLM schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 05:07:
[...]

Ook al werkt het nu nog, de kans is groot dat na een blikseminslag je PC het alsnog begeeft na een X aantal maanden. Gewoon dat hele ding opgeven als schade door blikseminslag. Ik zou die PC niet meer vertrouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Whatson op 04-07-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Ardjee schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 09:16:
Ik vind je symptoom van laggen eigenlijk heel raar: dat klinkt imho meer als een hitteprobleem en een throttlende pc dan schade door blikseminslag: Vooral met dit tropisch weer is dat geen hele onwaarschijnlijke situatie. Zou je de temepraturen van je CPU, GPU en wat dan nog niet meer eens willen loggen tijdens het gamen?
Het is eerder dat de cursor aan en uit knippert, dit gebeurt alleen soms als ik zit te gamen verder op het bureaublad niet.
Heb heel vaak speccy op mijn 2e scherm staan voor temperaturen en die blijven prima. ( zo rond de 70 graden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De verzekering wil dat je de PC naar een winkel brengt en die de diagnose doet. Ze geloven je niet op je blauwe ogen normaalgesproken. ;)

Maar kun je eens de volledige specs geven, ipv een plaatje met de halve specs.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DutchLM schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:26:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga hem proberen helemaal te vergoeden maar wel te proberen om dan goedwerkende onderdelen te houden
Ik zou dat niet eens doen. Flikker gewoon alles weg, de kans dat het niet meer goed werkt is vrij groot. En als je verzekering 't spul vergoedt, is er geen reden om het niet te vervangen. Tenzij je natuurlijk je verzekering probeert te tillen, maar dat lijkt me niet zo'n goed plan.

Misschien dat je hardware nu nog werkt, maar over een maand ofzo toch gekke dingen gaat doen. Wat ik wel zou doen als je geen backup hebt is proberen je data nog over te zetten, maar daarna 't spul gewoon wegtikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:37:
[...]
Misschien dat je hardware nu nog werkt, maar over een maand ofzo toch gekke dingen gaat doen.
Dat gebeurt soms idd, bij een enkel onderdeel maar nooit met elk onderdeel natuurlijk. Je kan altijd nog later de verzekering weer contacteren als er later nog wat stuk gaat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:44:
[...]

Dat gebeurt soms idd, bij een enkel onderdeel maar nooit met elk onderdeel natuurlijk. Je kan altijd nog later de verzekering weer contacteren als er later nog wat stuk gaat.
Natuurlijk, niet alles zou stuk gaan, maar ik denk dat je verzekering er ook niet meer intrapt als jij 2 maanden na dato nog aankomt zetten met een verhaal dat er weer iets stuk is.
Daarom, als ze een hele PC willen vergoeden, dan zou ik daar gewoon lekker voor gaan en niet moeilijk doen. Je bent immer schadeloos gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:46:
[...]

Natuurlijk, niet alles zou stuk gaan, maar ik denk dat je verzekering er ook niet meer intrapt als jij 2 maanden na dato nog aankomt zetten met een verhaal dat er weer iets stuk is.
Heeft niks met erin trappen nodig, is gewoon een bekend fenomeen bij blikseminslag.
Daarom, als ze een hele PC willen vergoeden, dan zou ik daar gewoon lekker voor gaan en niet moeilijk doen. Je bent immer schadeloos gesteld.
Zoals ik al zei is het vaak de bedoeling dat een winkel de diagnose doet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:49:
[...]
Heeft niks met erin trappen nodig, is gewoon een bekend fenomeen bij blikseminslag.
Dat weet ik, maar dat wil niet zeggen dat de verzekering alles maar blijft vergoeden als ze al wat hebben uitgekeerd.
Althans, mijn verzekering doet dat iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kan er prima van te voren een afspraak over maken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLM
Bedankt voor jullie tijd allemaal, ik ga maandag de verzekering bellen en hopen dat ze alles vergoeden, iemand nog tips hoe ik het beste met ze kan praten zodat ik meer kans heb hierop? ( Zonder te liegen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ze hebben er ongetwijfeld wel een protocol voor, dus ze vertellen wel wat je moet doen of wat ze vergoeden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Uit de voorwaarden inboedelverzekering:

'Wat doen wij als u een schade aan ons doorgeeft?
Als u een schade aan ons doorgeeft stellen wij vast wat er is gebeurd. En hoe groot uw schade is. U geeft ons de informatie die wij nodig hebben.
Soms vragen wij een deskundige om ons te helpen om informatie te verzamelen. U mag dan zelf ook een deskundige inschakelen. Schakelen u en wij ieder een deskundige in? Dan benoemen deze deskundigen eerst samen een onafhankelijke deskundige. Daarna bepalen uw deskundige en die van ons ieder wat er is gebeurd. En hoe groot uw schade is. Zij proberen het samen eens te worden. Worden zij het samen niet eens? Dan beslist de onafhankelijke deskundige over het onderlinge verschil.'

Heel eenvoudig, inslag, schade, computer zal beoordeelt moeten worden. Als je zelf een adres hebt waar je vaker onderdelen besteld zullen ze je graag willen helpen, en natuurlijk de benodigde nieuwe onderdelen willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DutchLM schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 19:29:
Bedankt voor jullie tijd allemaal, ik ga maandag de verzekering bellen en hopen dat ze alles vergoeden, iemand nog tips hoe ik het beste met ze kan praten zodat ik meer kans heb hierop? ( Zonder te liegen )
Niet aangeven dat er een mogelijkheid is dat er nog en onderdeel wel werkt. Lieg je ook niets aan want je weet het niet, en de kans is groot dat het later toch kapot blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Kijk je pc doet het niet meer althans het internet waar de bliksem is ingelsagen jij kan er niets aan doen.
Je hebt gewoon recht op een nieuwe pc.
Maar de verzekering kan niet controleren of er een goede harde schijf er nog inzit of een goede videokaart.
Die onderdelen die goed zijn haal je er dus uit, en je hebt recht op een gehele nieuwe pc.
Geen haan de daar naar kraait.
In het gunstigste geval neemt ie een lege kast mee lol.

[ Voor 6% gewijzigd door rjmno1 op 05-07-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Wildfire

Joy to the world!

Jeroenneman schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 08:57:

[...]

Al vraag ik me af of blikseminslag wordt gedekt. Bij mij dekt de inboedel alleen tegen schade zonder natuurlijke oorzaak. (Overstroming, hevige stormen en daaruit vloeiende gevolgen zijn onvoorzienbaar en niet verzekerd)
Is het hele idee van een verzekering nou juist niet om je in te dekken tegen dingen niet te voorzien zijn? Indekken tegen dingen die je kunt voorzien is namelijk niet echt nodig.

---

Ik heb zelf als medewerker van een computerzaak al diverse malen een schaderapport moeten opstellen. Weliswaar niet voor blikseminslag maar voor ellende van een andere oorzaak. Klanten kunnen met dat rapport naar hun verzekering.

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 05-07-2015 22:37 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wildfire schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:34:
[...]

Is het hele idee van een verzekering nou juist niet om je in te dekken tegen dingen niet te voorzien zijn? Indekken tegen dingen die je kunt voorzien is namelijk niet echt nodig.
Tja, ik heb liever wat lagere maandlasten en dan bescherming tegen alleen de "realistische" gevaren, zoals inbraak, glas water ergens overheen, schade door een sigaret op je tapijt etc.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Wildfire

Joy to the world!

Jeroenneman schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:37:
[...]

Tja, ik heb liever wat lagere maandlasten en dan bescherming tegen alleen de "realistische" gevaren, zoals inbraak, glas water ergens overheen, schade door een sigaret op je tapijt etc.
Als je de afgelopen jaren ziet dat het weer steeds extremer wordt is het zeker een goed idee om je daar juist wel tegen te laten verzekeren.

Ik hoop dat TS wel een goede dekking heeft, scheelt veel gedoe.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
francoski schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:37:
[...]

Niet aangeven dat er een mogelijkheid is dat er nog en onderdeel wel werkt. Lieg je ook niets aan want je weet het niet, en de kans is groot dat het later toch kapot blijkt.
Inderdaad. Gewoon een doen alsof je er geen verstand van hebt ;)
Pagina: 1