Stream + Game PC (~700 euro)

Pagina: 1
Acties:

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bij deze een oproep aan jullie wijsheid. Twee vrienden willen graag een nieuwe desktop en ik heb mijn hulp aangeboden met het selecteren en monteren van de onderdelen.

De systemen gaan veel op elkaar lijken, vandaar dat ik één topic aanhoudt. Het enige wezenlijke verschil is dat het tweede systeem een aparte videokaart krijgt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem 1 zal gebruikt worden voor het streamen van Project M toernooien. Project M draait op een Wii en capture cards zijn aanwezig. Naast een tweetal webcams en headset hoeft deze PC verder niks grafisch zwaars te doen. Ter informatie, aangezien het om een Wii spel gaat is 720p qua kwaliteit voldoende.

Systeem 2 gaat gebruikt worden voor games (op 1080p)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is zo'n 500 euro (+ 150-200 euro voor de grafische kaart)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig, het gaat puur om de kast en z'n ingewanden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Processor
- Moederbord
- Geheugen
- Voeding
- Kast
- Koeler
- Opslag
- Optioneel: Videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen MS-Tech voeding ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
SSD is verplicht (mijn eigen eis).

Ga je overklokken?
Zeer zeker niet.

Hier kom ik dan op uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,10€ 180,10
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 188,95€ 188,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,-€ 50,-
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,56

Ter toelichting: Voeding is wat ruim voor een systeem zonder losse videokaart, maar ik wil graag de ruimte houden om deze in een later stadium toe te kunnen voegen. Kast is goedkope unit geworden, stilte en kabelmanagement zijn niet van belang. Het moederbord heb ik gekozen omdat ik zelf een B5 heb en daar tevreden over ben.

De videokaart twijfel ik nog over, ik ga sowieso naar tweedehands kijken hier op de Pricewatch maar dat aanbod is natuurlijk variabel.

Bij deze de vraag, lijkt dit jullie wat qua balans of zijn er te dure / te goedkope onderdelen aanwezig?

Alvast bedankt!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Per saldo toch twee verschillende systemen voor twee totaal verschillende toepassingen. Ik vraag me dan af of die streaming PC echt een quad core i5 nodig heeft en of die game PC genoeg heeft aan een R9 280. Aan de andere kant is streaming software doorgaans wel multithreaded en is een R9 280 wel een aardige kaart voor dit budget.

Ik zou zeggen:kijk naar de (recommended) requirements voor die streaming software en probeer uit te zoeken of die R9 280 inderdaad voldoende is voor wat er op gespeeld gaat worden. Een GTX960 lijkt me overigens wel het enige alternatief binnen dit budget. Een R9 290 zou natuurlijk helemaal mooi zijn maar, zelfs als je op de andere onderdelen maximaal bezuinigt ga je dan nog over budget.

Verder een nette build overigens. Moederbord zou iets goedkoper kunnen en daar houdt het dan ook wel een heel eind mee op.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Tribits schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:56:
Per saldo toch twee verschillende systemen voor twee totaal verschillende toepassingen. Ik vraag me dan af of die streaming PC echt een quad core i5 nodig heeft en of die game PC genoeg heeft aan een R9 280. Aan de andere kant is streaming software doorgaans wel multithreaded en is een R9 280 wel een aardige kaart voor dit budget.

Ik zou zeggen:kijk naar de (recommended) requirements voor die streaming software en probeer uit te zoeken of die R9 280 inderdaad voldoende is voor wat er op gespeeld gaat worden. Een GTX960 lijkt me overigens wel het enige alternatief binnen dit budget. Een R9 290 zou natuurlijk helemaal mooi zijn maar, zelfs als je op de andere onderdelen maximaal bezuinigt ga je dan nog over budget.

Verder een nette build overigens. Moederbord zou iets goedkoper kunnen en daar houdt het dan ook wel een heel eind mee op.
Voor streamen heb je wel een goede CPU nodig.

Je kan voor systeem 1 een Xeon E3 1231v3 nemen, maar dan moet je er wel een videokaart in prikken aangezien die geen iGpu heeft. De Xeon is een i7 zonder iGPU, dus je hebt het voordeel van Hyperthreading (4 cores 8 threads). Als je hem puur voor het streamen (coderen) gebruikt en niet voor gamen kan je er een kaart van €40 in stoppen puur voor het beeld, of je zegt ik stop alles bij elkaar voor een echte i7.

Voor systeem 2 voldoet een i5 4460

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenk13 op 04-07-2015 07:54 ]

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Het systeem wat jij hebt neergezet is eigenlijk meer dan prima voor beide toepassingen. Ik denk dat je ook voor het systeem dat voor streaming gebruikt gaat worden een videokaart er in moet houden. Als 720p streamen al genoeg is, kan je makkelijk met een i5 aan. Daarnaast is het zo dat als hij wel wilt gaan gamen o.i.d. dan kan hij dat ook.systemen zijn mooi in balans!

-

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Dank voor jullie input! Ik ga nog even opzoek naar wat extra benchmarks, vooral qua streaming. Mocht er een beslissing worden gemaakt dan laat ik het weten. Ik zal jullie opties voorleggen aan de betalende partijen.

Nogmaals bedankt voor de hulp!