Nepton 240m + 2500k te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 10:23
De configuratie:

p8p67 rev 3.1
i5 2500k @ 4.4ghz + 1,35vcore
Nepton 240m
fractal design define r4
R9 290 tri oc

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/jqexk5n2d/info.jpg

Ik ben onlangs overgestapt van een scythe mugen 3 naar nepton 240m
met het idee om misschien iets hogere kloksnelheid te halen.
Maar het tegenovergestelde is gebeurd de temperaturen zijn eerder iets gestegen.
Vooral tijdens idle blijven de temperaturen rond de 35a40 graden.

Nu moet ik er wel bij zeggen de cooler master bovenin gemonteerd is en lucht de kast inzuigt.

Kan dit veroorzaakt worden door goedkope cpu paste?
Of is de scythe mugen gewoon beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Warmte stijgt, dus je laat de fans beter naar boven toe blazen, uit de case.

Koelpasta kan een paar graden verschil maken (2 of 3° oid), dus het zal eerder niet goed bevestigd zijn, of een zeer onlogische en tegenwerkende airflow. Wat dat laatste betreft, lucht vooraan / onderaan laten aanzuigen, bovenaan en achteraan laten uitblazen. Denk even na of alles logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 08:54
Kan aan meerdere dingen liggen maar de omgevingstemperatuur kan ook 10 graden hoger zijn dan normaal hè. Voor een eerlijkere vergelijken met jouw vorige koeler dien je naar het verschil boven ambient te kijken. Monteer het gewoon nog een keer als je niet tevreden bent en kijk of je verschil merkt.

EDIT: Je haalt de koele lucht van boven de kast naar binnen? Dat zou ik afraden en juist omkeren.

[ Voor 14% gewijzigd door steff85 op 03-07-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
Ik zou blij zijn als ik idle 35 haal met deze temperaturen (het is nu 32 graden in mijn kamer). Dat is met dit weer namelijk normaal. Die 67 graden is ook voor stressed met dit weer echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Monteren met de de fans onder de radiateur en de lucht de kast uitblazen heb ik al geprobeerd.
Dat levert nog hogere temperaturen op omdat de R9 290 dan gaat meespelen met de temperaturen denk ik.

Ik moet er wel bij zeggen dat 65a70 graden tijdens prime95 small fft's getest is.
tijdens gamen hangt hij rond de 60a65 graden omdat de videokaart dan behoorlijk mee speelt met de temperatuur.

Ik heb (intake) 2x 140mm (7v) voor in de kast. (exhaust)1x 140mm(7v) achterin de kast. (exhaust)1x 120mm(12v) in sidepanel thv de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Chris96 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:30:
Monteren met de de fans onder de radiateur en de lucht de kast uitblazen heb ik al geprobeerd.
Dat levert nog hogere temperaturen op omdat de R9 290 dan gaat meespelen met de temperaturen denk ik.
Dan moeten je fans de lucht door je rad duwen. Niet optimaal. Beter je fans bovenop je rad, zodat ze de lucht aantrekken door je rad, en zo naar buiten.

Het is warm nu, dus dat helpt natuurlijk ook niet.
Op zich zijn je temps geen probleem, CPU mag 72.6°C worden volgens de specs.

Is die 1.35V Vcore nodig? Mijn 2500K loopt dan wel 'maar' op 4,2GHz, ie doet 't wel met 1,24V.
Hoe lager het voltage, hoe lager 't verbruik en dus minder warmte. Kan je eventueel nog wat proberen finetunen.

(Dat finetunen zou ik ook eens een keertje moeten doen, dit was een one-time try, en omdat het stabiel was hierbij gebleven :+)

[ Voor 28% gewijzigd door Tweaker36 op 03-07-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
Chris96 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:30:
Ik heb (intake) 2x 140mm (7v) voor in de kast. (exhaust)1x 140mm(7v) achterin de kast. (exhaust)1x 120mm(12v) in sidepanel thv de videokaart.
Ik kan me niet voorstellen dat het gunstig is om de radiatorwarmte naar binnen toe kwijt te raken. ;) Forceer de lucht naar buiten toe met push opstelling.

Verder zou je zeggen dat die sidepanel outtake beter een intake zou zijn. Verse lucht bij de videokaart. Warmte stijgt wel op, bovendien heb je ook al rear outtake.

Die burn-in test is helemaal geen verkeerde, zolang je temperaturen maar vergelijkt met dezelfde omstandigheden. En goed dat je verschil benadrukt tussen stresstest onder (realistische) game-load en burn-in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
Tweaker36 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:38:
[...]

Dan moeten je fans de lucht door je rad duwen. Niet optimaal. Beter je fans bovenop je rad, zodat ze de lucht aantrekken door je rad, en zo naar buiten.
Push configuratie geeft meer warmte-afgifte dan pull configuratie bij dezelfde fans. Niet dat een extreem verschil zou opleveren, soms heb je geen keuze. Maar indien vrije keuze is pull effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Sidepanel intake? Daar zit geen stoffilter voor.
Je zou zeggen dat je dan koude lucht van onderin aanzuigt en aan de zijkant afvoert.
Want alleen onder en voor zitten stoffilters.. Foutje van fractal design?

Heeft het zin om de radiateur naar de voorkant de verhuizen?

[ Voor 6% gewijzigd door Chris96 op 03-07-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
Stoffilters zijn niet noodzakelijk en een luxe van Fractal, een fout kun je het nooit noemen. Je bent ook niet verplicht om er een fan te plaatsen. Je kunt er zelf een stoffilter voor maken als je het zo belangrijk vindt.

Het verhuizen van de radiator zal hem niet opeens veel beter doen presteren. (Overigens is het de meest logische positie in de behuizing waar die nu zit.) Ik zou om te beginnen opnieuw het CPU-blok op jouw processor monteren. Desnoods tweemaal om zeker te zijn dat temperaturen steeds hetzelfde blijven. (Hopelijk heb je hier genoeg koelpasta voor liggen.)

Daar moet de focus op liggen. Ben je ervan overtuigd dat het CPU-blok goed gemonteerd is en dat je dit vrijwel niet meer kunt verbeteren, kun je pas naar andere zaken kijken zoals een sidepanel intake en radiatorfans outtakes maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Ik zal het cpu blok nog eens opnieuw monteren dan weet ik echt zeker dat hij goed zit.

De radiateur fans omdraaien zal ik nog eens uit testen.
En misschien een fan onderin monteren en de hddcage verwijderen zal misschien nog wat helpen.

Ik had gehoopt iets meer koelcapaciteit te krijgen. Want op 4700mhz kan ik hem niet stabiel krijgen zonder de temperaturen richting te 80 te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
De hitte van 80 graden met Mugen was aan de hoge kant, maar de hogere koelcapaciteit met zo'n radiator zou uiteindelijk een hogere vcore mogelijk moeten maken om hem wel stabiel te krijgen op 4700MHz. Maar dan zit je al dicht bij de limiet als je zoveel vcore voedt, dus veel hoofdruimte verwacht ik niet.

Heb je ook reviews bekeken waarbij vergeleken is met jouw vorige Mugen koeler? Soms scheelt het niet veel in graden maar juist wel in geluidsproductie. Daarnaast nemen velen ook waterkoeling voor de mooie look. Ik verwacht wel dat je ten opzichte van jouw Mugen aan iets lagere temperaturen moet kunnen komen.
Pagina: 1