Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk merk autoband kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.114 views

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57
Op mijn Vectra B uit 2001 zitten nog de originele banden uit datzelfde jaar. De auto heeft nu 102.000km gereden en de banden zijn nagenoeg af.

Nu wil ik graag nieuwe banden gaan kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende merken en zoveel verschillende meningen dat het moeilijk is om te bepalen welk merk band voor mijn auto, rijstijl en rijafstand per jaar geschikt zijn.

Ik zoek dus all-seasons banden, ben een rustige rijder en rij ongeveer 12.000 tot 15.000 km per jaar. De auto betreft een Vectra B uit 2001 met een 1600 motor.

Mijn vader zegt dat Pirelli banden goed zijn, maar ik ken dit merk totaal niet. Ook worden bij 'acties' bij de Bandentopper in Kolham regelmatig "Hankook" banden aangeboden. Wederom, een merk dat ik niet ken. Ik ken eigenlijk alleen maar Michelin, Vredestein, Continental en Good Year van merknaam.

Wat is jullie suggestie?

Mijn YouTube Channel

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Goede band, maar geen zogenaamde allseason : Goodyear EFFICIENTGRIP PERFORMANCE

Vrij nieuw en ook als winterband goedgekeurd : Michelin CrossClimate:
http://www.autofans.be/re...-de-michelin-crossclimate

Een band uit 2001 is trouwens wel erg oud en nou niet bepaald veilig. Eerder vervangen de volgende keer.

[ Voor 43% gewijzigd door Hoyden op 03-07-2015 20:37 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
>> VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Waarom all seasons? En Pirelli is bekend van zijn kalender met mooie dames en voor banden met veel grip. Maar daardoor wel een grotere slijtage. Om welk maat banden gaat het?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grotere slijtage lijkt me prima gezien de leeftijd en weinige kilometers. Bij motoren houden ze aan dat banden maximaal 8 jaar oud mogen zijn. Bij auto's komt het iets minder nauw, maar het rubber wordt droog en hard.

Toen ik 4 bandjes voor de auto zocht heb ik de lokale aanbiedingen bij bandenboeren bekeken, en kwam ik uit bij ATU (gaat nu weg uit Nederland). Vrijwel wekelijks liggen er wel folders in de bus. Neem een aanbieding, zoek de juiste maat, en kijk welke het voordeligst is. Merk maakt niet echt uit, alles wat bekend klinkt lijkt me goed, de merkloze dingen zou ik proberen te vermijden.
Verder heeft elke band een heel mooi label waarop je grip nat/droog, slijtage, brandstofverbruik etc. met een A-B-C-enz label kan vergelijken. En een band is een compromis, dus ze zijn nooit allemaal A.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Kijk gewoon eens naar een test van ADAC ("sommerreifen") / ANWB in jouw maat.

Echt slechte banden heb je volgens mij tegenwoordig niet meer, tenzij je echt in het C-segment gaat zitten met merken als 'Champion' etc.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar Continental / Michelin / Pirelli ofzo.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2015 20:53 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
Ik zou je aanraden om de reviews daarvan eens op de website van tyrereviews.co.uk bekijken. Hier staan reviews van mensen die de banden zelf gebruiken, onder tal van verschillende auto's, in verschillende klimaten/weersomstandigheden over de hele wereld. Zo'n reviews zeggen vaak aanzienlijk meer dan een ANWB test die in gecontroleerde omgevingen de banden testen met één en dezelfde auto.
Ook staan er rechts in beeld tal van links naar internationale bandentests, waar de ADAC en dergelijken ook wel eens tussen staan.

edit: Kleine toevoeging, op bovenstaande website staan de banden ook (min of meer) van high-end naar low-end gerangschikt. Dit moet je echter met een redelijke korrel zout nemen. Ja, merken als Pirelli, Michelin of Goodyear maken gemiddeld genomen zeer goede banden, maar in b.v. de mid-range tier staan genoeg merken die banden hebben die minstens net zo goed zijn (Yokohama of Toyo b.v.).

[ Voor 25% gewijzigd door Moi_in_actie op 03-07-2015 21:23 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Wat belangrijk is, is dat je gewoon een A-merk band haalt. Dus geen Wanli of Futura of iets dergelijks. Dit zie je snel genoeg aan de prijs trouwens.

Banden is misschien wel het belangrijkste maar ook vaak genegeerde onderdeel van je auto. het is toch je enige contact met de weg. Geef er dus gerust iets extras aan uit voor een goed setje rubber. Ik ken mensen die daar op besparen en 2e hands of chinese troep halen, en uiteindelijk betaal je later alsnog de rekening.

A-merk banden gaan langer mee, bieden meer grip, besparen je meer brandstof en zijn veiliger.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49

-Stef-

Slainthe!

All season, dan heb je elk seizoen dus net geen goede banden.

Waarom jaarlijks een paar tientjes besparen op je enige contact met het wegdek? Verkeerde zuinigheid wat mij betreft.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Hankook heeft prima banden hoor, groot merk in het buitenland (vooral Korea/Japan)

Smiling as the shit comes down...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Hoe heb je trouwens 14 jaar rondgereden op 1 setje banden? Dan hoor je toch nooit meer door de APK te komen?

TheS4ndm4n#1919

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Met de tips boven en hulp van Google, lijkt me dit topic wel voldoende gevuld. Er zijn genoeg bronnen om te kijken hoe banden presteren en wat er slecht en goed is
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.