Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Beste Tweakers,

Ik wil hier het volgende voorleggen: Ik ben bijna een jaar in dienst bij mijn huidige werkgever als Netwerkbeheerder (medior). Onlangs kwamen in een gesprek de salarissen van mijn collega's ter sprake, waaruit blijkt dat er tussen mij en enkele (senior) collega's een verschil van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
is.

Qua werkzaamheden doen we praktisch hetzelfde. Qua leeftijd schelen we max. 15 jaar. Op het gebied van praktijk kennis scoren mijn senior collega's uiteraard beter, terwijl ik op (voor)opleidingen en certificeringen weer hoger scoor.

Ik ben niet perse op zoek naar een salarisverhoging, maar vind het verschil in salaris aanzienlijk. Is dit gangbaar of is het tijd om over mijn salaris te gaan praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:29

EiT

Hou er rekening mee als je 25 bent verdien je ook gewoon minder dan als je 40 bent.
Er komt natuurlijk ook werk ervaring bij kijken.

Geeft natuurlijk wel ruimte voor onderhandelingen bij functioneringsgesprek. Gewoon 10% opslag vragen de volgende keer, er is waarschijnlijk budget voor. Natuurlijk wel met goede argumenten komen dat je het waard bent. Jaar er op doe je het zelfde ;)

Kan ook zijn dat je zelf te laag hebt ingezet toen je werd aangenomen.
1000 ga je er in ieder geval niet bij krijgen. Maar ja kan natuurlijk wel kijken of je er 150-200 per jaar op voorruit kan gaan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom zouden opleidingen IRL belangrijker zijn dan ervaring?

---

Netto is in dezen totaal niet relevant. Wat krijgen mensen van gelijk niveau en gelijke ervaring en functie bruto? Liefst 'superbruto', voor werkgeverslasten. Dan pas heb je een eerlijke vergelijking. Er kan qua salaris en qua taken, verantwoordelijkheden, kennis een groot verschil zitten tussen medior en senior. Als is een verschil van zeg 2500/maand bruto behoorlijk. (Of bedoel je per jaar? Dan is het niet noemenswaardig, me dunkt. Zeker netto niet: dan bestaan het verschil al puur uit pensioen etc)

Ik zou haast zeggen: dan heb je een first world problem als jij dat vooruitzicht ook heb. En hooguit kunnen anderen hebben tenminste meer onderhandelings-skills ;)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 03-07-2015 21:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tja, als werkgever kan ik genoeg redenen geven dat een 40 jarige een flink stuk meer zal verdienen. Werkervaring, extra opleidingen, langer in dienst, verantwoordelijkheid (medior vs senior), zeker bij lange jaren in dienst zijn papieren leuk aan het begin, maar met de jaren ben jij als persoon belangrijker voor het bedrijf dan die papiertjes die je ooit gehaald hebt.

En ook de markt heeft z'n werk gedaan, we zijn nog niet zo bijzonder lang uit de crisis dus kan best dan iedereen alles wat lager inzet dan mensen die 10-15 jaar geleden zijn aangenomen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een papiertje zegt iets over wat je hebt gedaan, niet over wat je kunt ;)
Bekijk het eens anders: jij hebt nog mogelijkheden zat om door te groeien. Zij zitten al lang en breed aan hun max.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Uiteraard lijkt
Members only:
veel geld maar vergeet niet dat zij ooit ook op jouw niveau begonnen zijn.
Elk jaar, 15 jaar lang, een paar procent loonsverhoging en jij zit er ook op.
Zou me hier niet al te veel zorgen over maken.
Uiteraard zou je het kunnen gebruiken in onderhandelingen, maar aan de andere kant; zo werken cao's nou eenmaal.

edit; switchie heeft ook collega's die een veel beter belegde boterham verdienen dan hijzelf. nooit een seconde druk overgemaakt. ervaring mag best betaald worden en ik gun het hen dan ook van harte

[ Voor 24% gewijzigd door Standeman op 06-07-2015 13:05 . Reden: Hoi de mo tags even in de gaten ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
netto is natuurlijk een belachelijk verschil, zelfs als iemand 15 jaar ouder is. Je spreekt over max. 15 jaar. Wat is "min" in dit verhaal?

Even ter vergelijking... ik heb een collega die ongeveer 11 jaar ouder is. Hij verdient bruto plusminus € 1.350,- meer dan wat ik verdien, wat meer is dan het salaris wat ik kreeg toen ik 8 jaar geleden begonnen ben met werken. Qua werk doen we over het algemeen hetzelfde en qua niveau zijn we gelijkwaardig aan elkaar. Ik weet daarnaast weer bepaalde dingen die hij niet weet en doe dingen die hij niet doet, en vice versa. Ik vind het verschil tussen onze salarissen behoorlijk groot en hoop dan ook dat hier gauw verandering in zal komen. Hij mag van mij best wat meer verdienen, maar niet € 1.350,- meer. Niet omdat ik hem niet mag (in tegendeel, we zijn in eerste instantie zeer goede vrienden, daarnaast zijn we toevallig collega's), maar omdat ik vind, in mijn persoonlijke situatie, dat dit niet geoorloofd is.

Maar ik maak bijvoorbeeld ook meer uren en meer overuren, om maar even een verschilletje te benoemen in mijn voordeel. Hoe zit dat bij jou precies? Zijn je collega's misschien 24/7 beschikbaar voor de baas en wil jij na 17.00 uur niet meer gebeld worden en zet je je telefoon op stil?

Last but not least... ga jij op een gegeven moment, op hun leeftijd, hetzelfde verdienen als wat zij verdienden op diezelfde leeftijd (of meer (inflatie en zo))? Even uitgaande van het max. leeftijdsverschil van 15 jaar zou je er netto € 960,- per jaar (€ 80,- per maand) op vooruit moeten gaan, door ieder jaar een verhoging te krijgen. Dat is bruto ongeveer het dubbele. Of 5% van een huidig salaris van € 3.200,- en 5% is een zeer redelijke en normale verhoging. Als je ieder jaar die 5% zou krijgen moet je meteen dit topic sluiten :)

[ Voor 0% gewijzigd door Standeman op 06-07-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kan liggen aan:
- Onderhandelen, de een krijgt een goede deal bij binnenkomst en de andere een wat mindere
- Wat voor pensionsopbouw heb je, heeft hij bijvoorbeeld geen pensioenafdracht?
- Heeft die een leaseauto? Of juist niet?
- Elk jaar waarschijnlijk een periodieke verhoging, logischerwijs zou hij dan meer moeten verdienen
- Misschien nog een ouder contract van voor de crisis waardoor bedragen hoger waren/zijn gebleven
- Verschil in arbeidsethos
- Verschil in de kwaliteit van de werkzaamheden
- Verantwoordelijkheden
- Misschien om opslag gevraagd, reden een gezin, hypotheek, of iets anders

Ik verdien zelf ook meer dan mijn naaste collega's maar dat valt te verantwoorden uit een aantal van de bovenstaande punten (wij zijn wel rond dezelfde leeftijd)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Denk overigens dat we niet alleen naar absolute, maar ook even naar relatieve bedragen moeten kijken. Versus minimumloon is
Members only:
natuurlijk een absurd verschil. Maar wat als TS, laten we zeggen, maandelijks 10k mag bijschrijven?

[ Voor 1% gewijzigd door Standeman op 06-07-2015 13:06 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:35
Ik vind dat je er helemaal niets mee te maken hebt hoeveel je collega verdient. Salaris is iets dat je afstemt met je werkgever. Als je meer wil dan moet je daarom vragen en redenen geven waarom je meer zou moeten verdienen. De reden 'hij verdient meer dan ik' is geen reden en zou bij mij ook geen reden zijn om je er een cent bij te willen geven.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

MagicTempest schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:49:
Ik vind dat je er helemaal niets mee te maken hebt hoeveel je collega verdient. Salaris is iets dat je afstemt met je werkgever. Als je meer wil dan moet je daarom vragen en redenen geven waarom je meer zou moeten verdienen. De reden 'hij verdient meer dan ik' is geen reden en zou bij mij ook geen reden zijn om je er een cent bij te willen geven.
Een typische reactie van een Nederlandse ouderwetse werkgever die er van uit gaat dat niemand praat en het woord transparantie niet kent... Als het goed is waardeer je al je personeel ongeveer op dezelfde manier, dus ervaring, stukje leeftijd, enz. Dat maakt het voor iedereen acceptabel en je bent als werkgever eerlijk bezig met je personeel.

In het geval van TS gebeurd dit niet, vroeg of laat komt zoiets uit, als werkgever zijn je motivaties dan ook direct duidelijk: zo weinig mogelijk betalen heeft meer prio dan je personeel eerlijk waarderen.

In veel andere landen is het zelfs normaal om je salaris te delen. Vanwege transparantie een goed iets. Al ben ik daar ook wel weer tegen omdat het dan en statusding wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:34
Eigenlijk is
Members only:
toch helemaal niet zoveel?

Even voor een grove berekening:

Stel zij zaten 15 jaar geleden ook op jouw niveau. Elk jaar een salarisverhoging van €150,- bruto is €2250,-. Waarschijnlijk is er ook 1 extra verhoging geweest bij overgang medior naar senior (zeg even €250,-, dat is laag geschat denk ik). Dan zit je al aan €2500 wat het verschil al goed verklaart.

Je moet het salaris dat je in 15 jaar kunt opbouwen niet onderschatten. Zeker in het begin stijg je hard. Daarnaast, zoals eerder gezegd, is het goed mogelijk dat zij richting het plafond van hun schaal zitten waar jij nog veel kunt stijgen..

[ Voor 0% gewijzigd door Standeman op 06-07-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zou goed zijn als justVR zou reageren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
Mythio schreef op maandag 06 juli 2015 @ 08:44:
Eigenlijk is
Members only:
toch helemaal niet zoveel?

Even voor een grove berekening:

Stel zij zaten 15 jaar geleden ook op jouw niveau. Elk jaar een salarisverhoging van €150,- bruto is €2250,-. Waarschijnlijk is er ook 1 extra verhoging geweest bij overgang medior naar senior (zeg even €250,-, dat is laag geschat denk ik). Dan zit je al aan €2500 wat het verschil al goed verklaart.

Je moet het salaris dat je in 15 jaar kunt opbouwen niet onderschatten. Zeker in het begin stijg je hard. Daarnaast, zoals eerder gezegd, is het goed mogelijk dat zij richting het plafond van hun schaal zitten waar jij nog veel kunt stijgen..
Maar als hij over 15 jaar absoluut gezien op het niveau zit dat zijn collega's nu krijgen krijgt die verhoudingsgewijs nog steeds veel minder dan zijn collega's nu krijgen, omdat 15 jaar inflatie daarin niet is meegenomen.

De vraag is meer hoeveel ervaring justVR en zijn collega's hebben. Is dat 1 jaar om 16 jaar of 20 om 35 jaar? In de eerste situatie kan ik het verschil veel beter verklaren dan in de 2e situatie. Mijn collega's met een HBO functie gaan er volgens mij in de eerste 5 jaar (als ze starter zijn in dit type werk) bij normaal functioneren met ~40% in brutoloon op vooruit (voor inflatiecorrectie)

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
Dank voor alle antwoorden. Ik heb dit topic geopend om advies, niet zozeer dat ik ontevreden ben met mijn salaris of dat ik meer salaris wil.

Ik vroeg me slechts af of dit verschil in eerder beschreven situatie 'normaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:15
Bij mijn werkgever zijn de verschillen nog groter. Vaak is het niet zozeer de ervaring, maar het moment dat ze instromen. Als zij 10 jaar geleden, voor de crises zijn ingestroomt hadden zij een veel betere onderhandelingspositie dan jij nu hebt. Nu kan het bedrijf niet zomaar hun loon verlagen.

Zij krijgen dus eigenlijk meer dan ze verdienen. Als er ooit is een tekort is moet je opnieuw onderhandelen en als er dan een overschot is mag je dat salaris houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:33
justVR schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:34:
Dank voor alle antwoorden. Ik heb dit topic geopend om advies, niet zozeer dat ik ontevreden ben met mijn salaris of dat ik meer salaris wil.

Ik vroeg me slechts af of dit verschil in eerder beschreven situatie 'normaal' is.
Draai het eens om:
Jij zit al 15 jaar op een job, er komt een nieuwe binnen vers vanaf school en die gaat hetzelfde verdienen. Wordt jij als ervaren senior ook niet blij van. :)

Gewoon dit als doel stellen: Over 15 jaar wil je meer verdienen dan de
Members only:
meer die hij nu verdient.

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:35
André schreef op zondag 05 juli 2015 @ 23:32:
[...]

Een typische reactie van een Nederlandse ouderwetse werkgever die er van uit gaat dat niemand praat en het woord transparantie niet kent... Als het goed is waardeer je al je personeel ongeveer op dezelfde manier, dus ervaring, stukje leeftijd, enz. Dat maakt het voor iedereen acceptabel en je bent als werkgever eerlijk bezig met je personeel.

In het geval van TS gebeurd dit niet, vroeg of laat komt zoiets uit, als werkgever zijn je motivaties dan ook direct duidelijk: zo weinig mogelijk betalen heeft meer prio dan je personeel eerlijk waarderen.

In veel andere landen is het zelfs normaal om je salaris te delen. Vanwege transparantie een goed iets. Al ben ik daar ook wel weer tegen omdat het dan en statusding wordt...
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Een werkgever zou zijn personeel min of meer op dezelfde manier moeten waarderen, maar dat is wel afhankelijk van een aantal factoren. Niet in de laatste plaats ervaring. Twee mensen met exact dezelfde baan, ervaring, productiviteit, verantwoordelijkheden etc. zouden dus ongeveer hetzelfde moeten verdienen bij dezelfde baas.
Maar iemand die net om de hoek komt kijken en puur op basis van 'hij verdient meer dan ik' om salarisverhoging komt vragen heeft het toch echt verkeerd begrepen. (overigens zeg ik niet dat TS dat doet)

Ik heb er geen moeite mee dat mensen aan elkaar vertellen wat ze verdienen, maar naar mijn mening is het totaal irrelevante informatie. Eigenlijk is er maar één ding wat kan gebeuren als mensen hun salaris aan elkaar vertellen: een van de twee vindt na het vertellen dat hij/zij te weinig verdient. Waar het naar mijn mening om gaat is dat je zelf het idee hebt dat je een eerlijk salaris krijgt voor het werk dat je doet. Dat een collega dan 1000,- meer krijgt is niet relevant (maar zodra je het weet voel je je bekocht)

Ik ben trouwens geen werkgever.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn langere reactie even weggegooid, het kwam neer op: Denkt TS nou écht dat 15+ jaren aan ervaring geen grote bedragen salaris waard zijn? Google de "pie chart of knowledge" eens. Ervaring gaat jou zoveel efficiënter maken dan je nu bent. Als 25-jarige ben jij nog onderdeel van het leerproces. Die lui met 15+ jaren aan ervaring weten over het algemeen veel meer, en weten ook beter om te gaan met de onbekende factoren die jou nog bizar veel stress opleveren.

Ervaring is geld waard. Over 15 jaar is TS net zo ver en verdienen de broekies van 25 ook minder dan hijzelf. En tegen die tijd snapt hij het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

justVR schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:34:

Tegenvraag: zijn de verantwoordelijkheden op jouw afdeling of met de betreffende collega's ook hetzelfde? Denk hierbij bijvoorbeeld aan escalaties waarbij collega A het eerste aanspreekpunt is en op dat moment altijd een management-/financiele beslissing mag nemen terwijl collega B dit niet in zijn functie/werk heeft zitten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

11supplier schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:44:
Bij mijn werkgever zijn de verschillen nog groter.
Precies dat dacht ik ook net. Ik heb het vermoeden dat er bij ons seniors rondlopen die wel 3-4k netto p/m meer krijgen dan ik.

Er is bijna niet over te oordelen zonder de exacte situatie te kennen. Basissalaris op zich is natuurlijk ook al van belang om te bepalen of dit veel is of niet.

En pas op hiervoor YouTube: What happen when you give one monkey cucumbers but grapes for another monkey :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zoijar op 06-07-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik vind
Members only:
best meevallen qua verschil, afhankelijk natuurlijk van hoe/wanneer die ander erbij is gekomen bij je bedrijf. Als hij inderdaad max. 15 jaar ouder is, en al lang(er) bij het bedrijf werkt, dan heeft hij in die jaren z'n strepen waarschijnlijk al verdient. Hij weet veel meer van de ins en outs van het bedrijf, heeft laten zien hoe (en hoe netjes) hij werkt etc., en misschien heeft hij destijds ook een betere onderhandelspositie gehad omdat in zijn tijd de economie goed lag. Heel vreemd vind ik dat verschil om die reden dan niet. Het is ook niet echt reëel om te zeggen dat iemand maar een bepaald bedrag meer "mag" verdienen… dat is sterk afhankelijk van nogal wat andere zaken :)

Maar als je 't er niet mee eens bent kun je toch even om de tafel zitten met je baas om te kijken of je daarover kan praten?

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Is er sprake van een salarishuis met schalen e.d.?

Dan is het logisch dat er een verschil is. Ik weet niet (maar kan het me wel voorstellen) of het verschil tussen de onderste en bovenste trede van een schaal
Members only:
is.

Als jullie NU hetzelfde werk doen, dan is jouw toekomstperspectief in potentie mogelijk een stuk beter

[ Voor 1% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2015 16:13 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

poehee schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:38:
Is er sprake van een salarishuis met schalen e.d.?

Dan is het logisch dat er een verschil is. Ik weet niet (maar kan het me wel voorstellen) of het verschil tussen de onderste en bovenste trede van een schaal
Members only:
is.
Kijk eens naar de overheid, als voorbeeld:
Salarisschaal 11: € 2.850 - € 4.380
beleidsmedewerker, projectadviseur, adviseur personeel en organisatie, hoofd publieksvoorlichting, contractmanager, adviseur werkprocessen

Salarisschaal 12: € 3.340 - € 4.964
senior beleidsmedewerker, directiesecretaris, speechschrijver, wetgevingsjurist, senior projectleider, senior medewerker begrotings-voorbereiding

Salarisschaal 13: € 3.722 - € 5.553
senior beleidsspecialist, senior wetgevingsjurist, senior communicatieadviseur
Daar kan je dus binnen de schaal al grote verschillen hebben; daarnaast zijn sommige functies bij de overheid verdeeld over 2 schalen (arbeidsjaren, functie-naampje etc) en kan het verschil dus zomaar van schaal 12 naar 13 al meer dan 2200 bruto zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2015 16:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Dit verschil is heel erg normaal, het is ook niet zo'n groot bedrag..

[ Voor 3% gewijzigd door sbmuc op 06-07-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08

bonyuri

Investigator!

sbmuc schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:02:
Het is waarschijnlijk wel een groot bedrag op het salaris van TS, maar dat doet niet af aan de discussie :)
Met 15 jaar werkervaring meer zou ik al niet zo gelukkig zijn met "maar" een verschil van dat-ene-bedrag-wat-iedereen-in-de-member-tag-zet

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Dit soort reacties snap ik nooit. Vergelijken met directe collega's die gelijkwaardige werkzaamheden doen is juist één van de beste methodes om je waarde te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Helemaal eens!
De TS zit bij deze werkgever zit voor salaris xxxx dan heb jij daarvoor getekend en ben(was) je het daarmee eens. Vind je het te weinig dan ga je naar een werkgever die je meer geld biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
sbmuc schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:02:
Dat was dan ook mijn vraag. Dank voor alle waardevolle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08

bonyuri

Investigator!

MarcoC schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:16:
[...]

Dit soort reacties snap ik nooit. Vergelijken met directe collega's die gelijkwaardige werkzaamheden doen is juist één van de beste methodes om je waarde te bepalen.
Soms lijkt het of iemand gelijkwaardige werkzaamheden doet terwijl in de praktijk misschien wel niet zo is. Denk aan overwerk, werken in het weekend, standby, etc.
Misschien heeft die persoon wel geen lease auto, terwijl jij er wel een hebt en ga zo maar door...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
sbmuc schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:25:
[...]
De TS zit bij deze werkgever zit voor salaris xxxx dan heb jij daarvoor getekend en ben(was) je het daarmee eens. Vind je het te weinig dan ga je naar een werkgever die je meer geld biedt.
Niet erg verstandig om als werkgever zo te denken. Want dan loopt je investering en opgedane ervaring weg omdat jij geen goed beloningsbeleid hebt. Als er verschillen in beloning tussen collega's zijn, dan moeten die verklaarbaar zijn (prestaties, senioriteit etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
bonyuri schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:27:
[...]

Soms lijkt het of iemand gelijkwaardige werkzaamheden doet terwijl in de praktijk misschien wel niet zo is. Denk aan overwerk, werken in het weekend, standby, etc.
Misschien heeft die persoon wel geen lease auto, terwijl jij er wel een hebt en ga zo maar door...
Dat snap ik, maar dat is toch juist een goede manier om je waarde te bepalen? Juist door die verschillen zou je je eigen vaardigheden beter op waarde moeten kunnen schatten.

Ik zeg niet dat je per se hetzelfde zou moeten verdienen als iemand die gelijkwaardige werkzaamheden doet, wel dat het goed vergelijkingsmateriaal is. Maar op de één of andere manier is het zo ontstaan dat vergelijken betekent dat de uitkomst moet zijn dat er weinig verschil is (zie de uitdrukking "dat is appels met peren vergelijken", terwijl die vergelijking juist hele nuttige conclusies kan opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ten eerste is leeftijd vaak bepalend voor ca 80% van het salariscomponent. Imo vaak onterecht vanwege de kokervisie die men met veel leeftijd/ervaring heeft. Als er iets nieuws geïmplementeerd moet worden springt de "oude garde" bij wijze van spreke direct in de auto op weg naar de dokter ;).

Daarnaast is het ook mogelijk dat het bedrijf voor de crisis veel betere resultaten behaalde, en collega's die toen al in dienst waren hebben nog steeds hun oude voorwaarden plus elk jaar ~x% inflatiecorrectie. Voor de werkgever zijn ze die collega's liever kwijt dan rijk, en voor jou betekent dat dat je hun hoge salaris compenseert......

Als het je echt om het salaris te doen is zul je een andere baas moeten zoeken, kom je er vanzelf achter of je echt te laag wordt betaald of dat je collega's gewoon veel te hoog zitten (en dus nooit meer wegkomen bij dat bedrijf, lijkt mij ook geen fijn vooruitzicht).

Overigens vind ik het bedrag waarover gesproken wordt wél aanzienlijk, maarja ik ben ook precies in de crisis begonnen met werken :P

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2015 22:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1