Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

invloed van snelheid USB stick op readyboost

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:32
Mijn werklaptop is helaas nog vervloekt met een 32 bits versie van Windows 7, en hoewel er fysiek 8 GB ram in zit heb ik daardoor maar zo'n 3,2 GB werkelijk tot mijn beschikking. Dat is eigenlijk echt niet genoeg voor alle applicaties die ik door de dag gebruik, waardoor het systeem regelmatig met het knarsen van de HD kop tot (bijna) stilstand komt terwijl ik naar een praktisch continu brandend rood ledje zit te kijken.

Overstappen naar 64 bit is een optie, maar is nog problematisch omdat niet alle applicaties hier goed op werken. De HD vervangen door een SSD is niet iets dat ik zelf kan doen (bedrijf gebruikt bitlocker) en IT krijg ik niet zo ver denk ik. Bovendien heb ik niet zoveel aan een SSD over als ik hem straks toch niet meer nodig zou hebben voor mijn werklaptop.
Daarom wil ik eens proberen of readyboost mijn werkdagen wat draaglijker kan maken (en een grote USB stick komt altijd wel weer eens van pas).

Ik heb nog geen snelle USB stick, dus die zou ik daarvoor gaan kopen. Ik heb een vrije USB 3.0 poort dus zoek ik een lekker snel exemplaar, maar ik vraag me af of iemand wellicht ervaring heeft met een situatie als deze en een idee heeft hoeveel invloed de snelheid van de stick heeft. Ik overweeg de volgende twee:

pricewatch: Sandisk Ultra Fit 64GB Zwart
pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart

De eerste heeft als voordeel dat deze zo compact is dat ik hem gewoon permanent in de laptop kan laten zitten, terwijl ik de tweede iedere dag er uit moet halen en weer inprikken 's als ik verder werk. Ook loop ik af en toe rond met mijn laptop en dan is het niet fijn om zo'n lange stick er uit te laten steken.

De prestaties tussen de twee verschillen echter nog best, hoewel ze allebei niet slecht zijn. In dezelfde volgorde:
http://usb.userbenchmark....t-USB-30-64GB/Rating/2698
http://usb.userbenchmark....e-USB-30-64GB/Rating/1459

Bij random 4k read is de grote stick 2 keer zo snel (gemiddeld 8,9 tegen 4,4 MB/s), maar de random 4k write scheelt al een factor 4 a 5 (gemiddeld 8,7 tegen 1,9 MB/s).

Leuke cijfers, maar ze zeggen me eigenlijk helemaal niks of het nou een groot verschil zou bieden in werkelijke vermindering van HD geratel frustratie.... Iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen? Zou het echt significant schelen als ik de extreme pak in plaats van de lekker compacte ultra fit?

Gamertag: Finraziel42

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:33
Leuke ICT hebben jullie 32 bit en dan 8GB RAM.
Zou voordat ik een poging tot USB doe eerst een poging met praten bij ICT eens doen. Als jij netjes alles kunt onderbouwen zullen ze waarschijnlijk toch wel een actie doen lijkt mij. Het is immers een hulpgevend onderdeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Ik schat zo, je merkt er niets van. Je hebt namelijk wel 4 GB (3,2 available) maar dat op een 32 bits systeem. Dat mag redelijk genoemd worden.
Readyboost zal wel een procentje of 10 (5?) toevoegen als je veel te weinig geheugen hebt, zoals een 64 bits OS met 2 GB. Maar in die situatie zit je niet.

edit, wellicht een idee om een RAM disk te gebruiken voor die 4 GB die nu niets staan te doen? Dat RAM doet pakweg 3000 MB/s. Daar kan geen usb stick tegenop.

Reepje wijzigde deze reactie 03-07-2015 20:19 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finraziel
Nou ja, in theorie maakt het helemaal niks uit hoeveel geheugen je hebt. Je kunt 16 GB ram hebben, maar als je openstaande applicaties alsnog meer geheugen proberen aan te spreken dan zal windows gebruik gaan maken van de pagefile. En bij zwaar gebruik van de pagefile zou het in theorie flink kunnen helpen als die pagefile op solid state geheugen staat in plaats van op een harde schijf waarvan de prestatie compleet in elkaar zakt omdat de kop als een gek heen en weer moet springen door de random IO access.

Alleen... hoe zich dat naar de praktijk vertaalt in het geval van readyboost weet ik niet en het is erg lastig om daar op het web achter te komen. Zoals gezegd hangt het helemaal af van je gebruik en hoeveel geheugen je applicaties daarmee proberen te alloceren. Ik heb zelf ook wel netbooks gebruikt met 1 GB ram die nergens last van hadden omdat ik er domweg niet al te veel op deed. In zo'n situatie zal readyboost dus helemaal niks doen. Aan de andere kant zit mijn werklaptop constant te swappen, dat is gewoon zichtbaar in de performance monitor (continu disk access naar de pagefile zichtbaar).
Veel gepubliceerde testen van de effectiviteit van readyboost zijn ook helemaal niet goed uitgevoerd, dan wordt er een benchmark gedraaid waarbij het geheugen meestal helemaal niet volop gebruikt wordt. Nogal logisch dat je dan niet zoveel effect gaat zien. Pas als meerdere applicaties samen meer geheugen proberen te gebruiken dan je hebt kom je echt in de problemen met swappen en in die situatie zou je readyboost moeten testen. Maar dat heb ik nog nergens gezien.

En tja, ik weet niet of de IT afdeling er zoveel aan kan doen. Die 8 GB zit in de laptops, die komen zo standaard binnen, en we werken nou eenmaal nog met oude applicaties waar ook geen budget voor is om daar flink aan te gaan sleutelen zodat het wel werkt op windows 8 x64. En een SSD plaatsen, het probleem is niet dat ik een IT-er moet overtuigen (ik denk dat die het roerend met mij eens zullen zijn dat alle systemen eigenlijk gewoon een SSD zouden moeten krijgen), het is dat je de management lagen er boven moet overtuigen en dat wordt erg lastig. Er wordt alleen maar bezuinigd en het is niet alsof ik mijn werk niet kan doen met de situatie zoals die nu is (het is alleen strontvervelend).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Dan zet je de swap file op de RAM disk? klaar.

Hierzo een tut
http://www.tomshardware.c...emory-upgrade,2778-4.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finraziel
Hmmm... ik wist niet dat dat kon, cool. Daar ga ik ook eens naar kijken dan, bedankt voor de link :)
Ik zal echter ook moeten kijken of dat uberhaupt mogelijk is bij mij, windows zit namelijk redelijk dichtgetimmerd en ik kan niet overal bij zoals je dat op je eigen PC zou kunnen (zelfs al heb ik ergens wel admin rechten weten te ontfutselen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Finraziel
Aangezien ik eigenwijs ben, en omdat ik las dat het gebruik van een ramdisk op die manier toch wel eens voor wat stabiliteitsproblemen kon zorgen, heb ik toch readyboost eens geprobeerd.

Ik heb daarvoor een sandisk extreme usb 3.0 64 GB stick gehaald zodat de snelheid van de stick het probleem niet mag zijn. Na het opnieuw formatteren (exFAT, met FAT32 kan max 4 GB gebruikt worden omdat readyboost alles in een grote file gooit) heb ik readyboost geactiveerd en ingesteld dat hij 32 GB kan gebruiken, wat iets minder dan de helft voor mij overlaat als ik eens wat ruimte nodig heb (en 32 GB is het maximale wat readyboost kan gebruiken blijkbaar). Misschien overkill, maar ik wou ook daar uitsluiten dat ik misschien door te weinig ruimte niet de resultaten zou krijgen waar ik op hoopte.

De resultaten? Ze overtreffen mijn meest optimistische verwachtingen! Mijn systeem is heerlijk responsief en ik heb geen enkele keer meer een queue depth van betekenis op de harde schijf gezien (de scale van resource monitor blijft steken op 0,05 wat ik maar opvat als dat hij het grootste deel van de tijd uit zijn neus zit te eten). Dat was voorheen anders, op de momenten dat het systeem traag werd (wat bijna continu was) zag ik de queue depth meestal tussen 3 en 5 zwabberen. Ik kan met volstrekte eerlijkheid zeggen dat dit voor mij voelt als het gaan van een fysieke harde schijf naar een SSD.

Ook na een uurtje lunchpauze terugkomen had nu geen merkbaar effect op de snelheid. Voorheen was dan duidelijk dat Windows in de tussentijd het nodig gevonden had om zo ongeveer alles naar de pagefile te verplaatsen (geen idee wat het kreng dan allemaal in de tussentijd aan het doen was waar dat nodig voor zou zijn), waardoor het erg lang duurde voor het systeem weer een beetje normaal begon te reageren. Totaal geen last meer van. Het is zelfs zo dat ik nu nog meer programma's en tabbladen open laat staan dan voorheen. Ik begon namelijk vaak zaken weer af te sluiten omdat ik me ergerde aan de traagheid van de laptop, maar dat is niet meer aan de orde.

Daarbij natuurlijk wel de kanttekening dat dit komt door mijn specifieke situatie. Geen mogelijkheid om extra geheugen in te prikken (of naar 64 bit windows te switchen) en geen mogelijkheid om een SSD te plaatsen. En daarbij dus wel continu zoveel programma's gebruiken dat windows excessief gebruik gaat maken van de pagefile. En ik heb een erg snelle USB stick gebruikt op een USB 3.0 poort.

Ik vind het verder wel erg leuk om zelf te ervaren dat readyboost dus wel degelijk zeer effectief kan zijn, ook al wordt het bijna overal op internet afgedaan als een vrij waardeloze functie als je niet op antieke hardware probeert te werken.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True