comp herkent ide cdrom niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
ben nou bij een vriend van me een oude pentium 75 aan het maken (hij is student, geen geld voor een nieuwe pc). probleem is dat de ide cd rom niet herkend wordt door de pc.
harde schijf is primary master
cd-rom is secondairy master
heb de cd al als primary slave gehad werkt ook niet. de ide-kabels zijn goed, als ik ze omwissel werkt het ook nog (de harde schijf iig).
iemand een idee hoe ik de cd hier aan het werk kan krijgen? win95 installeert niet echt makkelijk zonder cd...

Maak je eigen poll

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 11:50

Xoverride

sabai sabai

Hmmz dus als ik het goed begrijp heb je dit geprobeerd:

Harddisk zit op 1 poort met daaraan een cd-rom speler HD zit op master, cd-rom op slave..

Je Kabel heb je er goed ingedaan?,

Heb je ook al geprobeerd om alleen je HD op je MOBO te zetten en op je andere IDE poort je cd-rom speler?

suc6

• BOOTZ
Op maandag 18 juni 2001 10:54 schreef Xoverride het volgende:
Hmmz dus als ik het goed begrijp heb je dit geprobeerd:

Harddisk zit op 1 poort met daaraan een cd-rom speler HD zit op master, cd-rom op slave..

Je Kabel heb je er goed ingedaan?,

Heb je ook al geprobeerd om alleen je HD op je MOBO te zetten en op je andere IDE poort je cd-rom speler?

suc6
nee op dit moment zit de hd op primary en de cd op secondary (allebei als master dus). en de bios herkent het gewoon niet.....

Maak je eigen poll

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-03 00:07

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Secondary master??

Op een ide kabel is of master of slave?

Dus 1 apparaat is master en bij twee is 1 master en de ander slave.
Dan heb je ook nog 2 ide controllers dus je kan in totaal 4 apparaten aansluiten.

Dus kijk eens of je a. het op de kabel goed hebt aangesloten, master/slave.
of B. de tweede ide controller staat niet aan in het bios.

Ik denk dat de 2e niet aan staat in het bios.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 12:07
had pas het zelfde met de p100 van me ouders. Had toen ook een primairy master hd en een secundairy master cd rom. Het probleem was: er zat achter bijde apparaten geen slaves, dus moes ze op single zetten. Hoefd bij me eige nieuwe zooi nie, maar bij dat oude spul dus wel....

Verwijderd

heb je vasty al gecontroleerd maar staan de jumpers goed

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
cd op sec. slave en ff checken of de jumpers wel goed staan..

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 13:39
Ziet ie wel op de standaard IDE controller en niet op zo'n speciale UDMA 66/100 controller ? Ziet er niet iets anders op de zelfde kabel wat eventueel kan storen (CDROM, Harddisk) Staat de secundary IDE wel aan in het BIOS ? Herkend het BIOS de speler wel ?

• BOOTZ
ja, secondairy ide staat aan, en hij probeert bij het opstarten ook te autodetecten, alleen hij vindt niks...

Maak je eigen poll

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Kijk ook ff of je de audio kabel wel goed hebt aangesloten.
Had ik pas ook verkeerd in de test jumpers gefrot en dan doet ie dus niks |:(

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48
ben nou bij een vriend van me een oude pentium 75 aan het maken (hij is student, geen geld voor een nieuwe pc). probleem is dat de ide cd rom niet herkend wordt door de pc.
mischien een wreed stomme opmerking van mij, maar als dat het probleem is waarom jij hem probeerd te maken, zou die dan mischien niet heel toevallig kapot zijn? ;)

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Toch onvoldoende info.

Probeer je win95 te installeren vanaf een DOS of WIN9x boot diskette.?
Die oudere Moboos hadden nog geen autodetect voor een CDRom speler.
Moet dus ff CDRom IDE-driver en MSCDEX.EXE in de config.sys en autoexec.bat meegeladen worden.

[offtopic behulpzaam]
En een P75 ? toch wel ff tweaken zeker.
Bij een P75 loopt de bus clock op 25 MHz. Dit is dus echt niks. Een 486-100 is bijna sneller.
Zoek de jumpers/switches op het mobo op waar de bus frequentie mee ingesteld wordt en begin maar eens met een freq. van 60 MHz. in te stellen. Een beetje goede P75 haalt dit makkelijk, P75 loopt dan op 90 MHz, maar de rest DATA naar Video en HD gaan i.p.v. op 25MHz op 30 MHz, is toch wel ff 5MHz oftewel 20% sneller.
Nog beter als ie op 66MHz= 33MHz busclock kan lopen.
* PokkeNoise heeft een P75 die 120 MHz haalt = 2x66MHz, maar ook één die maar 90 MHz. haalt.
[/offtopic behulpzaam]

? weet jij wat.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Heb je in de BIOS alles wel op AUTO staan (om de kabels te checken e.d.)?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Op maandag 18 juni 2001 19:34 schreef PokkeNoise het volgende:
...En een P75 ? toch wel ff tweaken zeker.
Bij een P75 loopt de bus clock op 25 MHz. Dit is dus echt niks. Een 486-100 is bijna sneller.
Kerel!! Een p75 = 1,5 x 50

bus is 50!

pci en geheugen is inderdaad 25. Maar je formuleert het niet echt duidelijk.

Verwijderd

Ja, je kan hem wel op MASTER hebben staan, maar sommige dingen hebben ook wel eens een SINGLE mode (dus dan is MASTER alleen voor als je er nog een 2e aan hebt).
Maarja, als ie niet werkt onder primary slave lijkt dat eigenlijk ook niet echt het probleem... :?

• WouterG
  • Laatst online: 21:20

WouterG

Dit is geen ondertitel

Branden de lampjes van je cdrom speler als je de pc aanzet?

Verwijderd

he, ik heb vanmiddag ook een p75 gemaakt met een intel boardje

die herkende de cdrom ook niet
maar als je een driver gaat laden, dan is ie er wel gewoon!!!!

probeer maar eens!

bij mij hd primaire master en cdrom slave
geen extra flatcable

en je harddisk kan ook op master only gejumperd staan ja

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op maandag 18 juni 2001 20:19 schreef gcb het volgende:

[..]

Kerel!! Een p75 = 1,5 x 50

bus is 50!

pci en geheugen is inderdaad 25. Maar je formuleert het niet echt duidelijk.
Oeps. :D Had het idd eerst zo staan, toen ge-edit naar het verkeerde, Sja dat rekenen....

? weet jij wat.

• BOOTZ
ik probeer te installeren vanaf een win98 bootdisk die ik nog ergens had liggen, maar het probleem ligt bij het bios want die herkent 'm niet.
lampjes op de cd-rom gaan branden als je opstart en hij gaat ook gewoon open en dicht. die single-mode zal ik es ff naar kijken, op de hd zat er volgens mij zo'n optie (op de cdrom niet, daar alleen master/slave/cableselect)
overclocken komt nog wel eerst maar es de boel aan het werk krijgen, toch?
die herkende de cdrom ook niet
maar als je een driver gaat laden, dan is ie er wel gewoon!!!!
zijn er speciale drivers nodig voor ide cdrom dan? dacht dat het bios zorgde dat dat werkt, net zoals hdd en floppy

Maak je eigen poll

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:52 schreef BOOTZ het volgende:
zijn er speciale drivers nodig voor ide cdrom dan? dacht dat het bios zorgde dat dat werkt, net zoals hdd en floppy
Ja, voor de meeste dus wel he. Je kan gewoon van de Windows boot-disk OAKCDROM.SYS gebruiken. Je moet dan in de CONFIG.SYS hebben staan:
code:
1
DEVICE=C:\OAKCDROM.SYS /D:MSCD001

En in de AUTOEXEC.BAT:
code:
1
C:\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

Je moet dus ook MSCDEX.EXE op je HD hebben staan.

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Even voor de duidelijkheid,

staat die OAKCDROM.SYS of IDEATAPI.SYS op de floppy dan moet er staan,

in de config.sys
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=OAKCDROM.SYS /D:CDROM

en in de autoexec.bat
MSCDEX.EXE /D:CDROM

bestandjes moet je er wel naar toe gekopieerd hebben natuurlijk.
Het woordje CDROM na die D:/.. kan je elke naam aan geven, zorg alleen dat ze in de config.sys en autoexec.bat gelijk heten.

Staat er op die floppy helemaal geen CONFIG.SYS of AUTOEXEC.BAT maak je die gewoon even aan met een tekst editor zoals b.v. kladblok.
Die oude DOS tijd hé, was niet zomaar klikken, schijfje erin en draaien maar. Moest nog wel eens voor getiept worden.

Tip:
Als die CDrom werkt, kopieër dan de hele Win95 directory van de CD naar de Harddisk, en draai van daaruit SETUP.exe, installeren gaat veel sneller, want zo'n CD speler in een P75 zal wel niet van de snelste zijn.
Doe ook geen format c:/s =systeem bestanden erop zetten, vanaf die Win98 bootdiskette anders begint de installatie van Win95 weer te zeuren. Alleen format C: dus.

Op die bootflop moet dus staan:
1.IO.SYS (=verborgen)
2.MSDOS.SYS (=verborgen)
3.COMMAND.COM
4.HIMEM.SYS
5.OAKCDROM.SYS of IDEATAPI.SYS
6.MSCDEX.EXE
7.format.com
8.fdisk (voor noodgevallen)
9.CONFIG.SYS
10.AUTOEXEC.BAT

? weet jij wat.

• BOOTZ
thx voor alle aanwijzingen. ik denk dat het zo wel moet lukken

Maak je eigen poll

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 19:28 schreef PokkeNoise het volgende:
Als die CDrom werkt, kopieër dan de hele Win95 directory van de CD naar de Harddisk, en draai van daaruit SETUP.exe, installeren gaat veel sneller, want zo'n CD speler in een P75 zal wel niet van de snelste zijn.
Nog 1 dingetje he... wat maakt dit nou uit? Het kopieren van de Win95 dir naar de HD duurt ook fokking lang, dat scheelt echt niet veel tijd hoor.

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Maar als je later wat wil toevoegen, of moet rommelen met wat instellingen waar de CD bij nodig is gaat dat wel ff soepeler vanaf de HD.
b.v. toetsenbord instellingen, geluidskaartje, monitortje wijzigen enzo.

En neem van mij aan dat in 1 keer die 50Mb op de HD zetten sneller gaat dan installeren vanaf een langzame CD. (been there, done that many times)

? weet jij wat.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op dinsdag 19 juni 2001 19:28 schreef PokkeNoise het volgende:
[lang verhaal wat wel klopte]
je kan ook gewoon de win98 bootdisk gebruiken en dan voor optie 1 kiezen :+

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 23:52 schreef PokkeNoise het volgende:
Maar als je later wat wil toevoegen, of moet rommelen met wat instellingen waar de CD bij nodig is gaat dat wel ff soepeler vanaf de HD.
b.v. toetsenbord instellingen, geluidskaartje, monitortje wijzigen enzo.

En neem van mij aan dat in 1 keer die 50Mb op de HD zetten sneller gaat dan installeren vanaf een langzame CD. (been there, done that many times)
Ja, okay, dat zal wel zo zijn dan. Ik ga toch altijd ff wat anders doen als ie nou eenmaal bezig is met installeren. Die paar minuten extra tijdwinst maken mij dan ook geen fuck meer uit :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kicked/to.OM

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:11

JJJ

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Alleen blijft het lampje van de cdrom constant branden en hij wil ook niet open/dicht. Iemand een oplossing/idee?

• BOOTZ
Op zaterdag 23 juni 2001 20:42 schreef JJJ het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Alleen blijft het lampje van de cdrom constant branden en hij wil ook niet open/dicht. Iemand een oplossing/idee?
ja ide kabel zit verkeerd om

Maak je eigen poll

Verwijderd

misschien moet je de jumper op de cdrom op slave zetten ook al is ie master. heb ik wel s gehad met een oude mitsumi.
Pagina: 1