• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb in mei 2014 een JVC DLA-X500RWE gekocht die me €5000,- gekost heeft.
De projector is door het bedrijf waar ik hem gekocht heb gemonteerd aan het plafond.
Na een klein half jaar begon de lamp van de projector af en toe heel licht te knipperen ik kon dit probleem oplossen door de lamp even van de lage stand naar de hoge stand te zetten om hem vervolgens weer op de lage stand te zetten. Aangezien dit probleem zich niet heel vaak voor deed heb ik er verder niets mee gedaan. Toen ik de projector ongeveer een jaar had kreeg ik het idee dat het contrast echt aanzienlijk was teruggelopen dus ik besloot om de lamp op de hoge stand te zetten waardoor deze meer licht gaf en het contrast verbeterde.

Op 13 juni 2015 zat ik met een vriend van mij een film te kijken toen ik ineens een knal hoorde en m'n projector begon te piepen. Het beeld was helemaal weggevallen. Ik heb de projector toen uitgezet.

In de week erna heb ik contact opgenomen met het JVC reparatie bedrijf. Zij zeiden dat ik de projector bij hun kon langs brengen en dat het garantie was aangezien de projector nauwelijks 1 jaar oud is.

Nu kreeg ik gisteren een mail van het bedrijf dat de lamp stuk is en dat de reparatie van de lamp €760,37 is.
Bij navraag over de garantie zei de medewerker dat de lamp 736 uur gedraaid heeft en dat het geen garantie is.
Vervolgens heb ik contact opgenomen met JVC. De meneer vertelde mij dat er geen garantie op de lamp zat en gaf aan dat de lampen vaak kapot gingen door verkeerd gebruik van de eigenaar. Toen ik vroeg waar hij op doelde zei hij "de lamp moet na gebruik gekoeld worden en sommige mensen trekken de stekker van de projector er uit zodat dat niet gebeurd".
In mijn geval kan ik vertellen dat ik dat nooit gedaan heb, de projector hangt aan het plafond en ik zet hem altijd netjes uit met de afstandsbediening zodat de lamp goed gekoeld wordt.

De website van JVC geeft het volgende aan over de lamp levensduur:

"Ongeveer 4.000 uur met de lamp in Low mode"

Ik heb maximaal 100 uur de lamp op high mode gehad dus ik kom niet in de buurt van de verwachtte levensduur van de lamp.

Mijn vraag is kan JVC maar zo zeggen je krijgt geen garantie op dit onderdeel? Of kan ik nog ergens m'n beklag doen?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:01
Meestal staat er voor slijtage onderdelen 6 maanden garantie. Daar ben je al overheen. Anderzijds is in de wet geregeld dat je de verwachten levensduur mag verwachten. Blijkbaar is die ongeveer 4000 uur. Mijn inziens heb je dus wel degelijk recht op garantie, tenzij de fabrikant kan aantonen dat je het product verkeerd hebt gebruikt natuurlijk.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
Mijn ervaring met projectorlampen is helaas dat het een kansspel is; de lamp van een Hitachi beamer die ik ooit had doet het nog steeds terwijl die al aan 2x zijn officiele levensduur zit. En voor mijn huidige Epson beamer zit ik inmiddels aan de 3e lamp; geen van de 2 lampen die ik moest vervangen heeft de 1000 uur gehaald. De eerste ging stuk na 650 uur en is netjes onder garantie vervangen (de service van Epson is in dat opzicht uitstekend!). Ik vind het getuigen van erg slechte service van JVC dat voor zo'n dure projector de klant zo in de steek wordt gelaten. Het zal echter conform hun regels zijn, en de lamp is een verbruiksobject.

Ik ben bang dat je gewoon pech hebt, en zelf een nieuwe lamp zal moeten aanschaffen. Voordat je dat doet zou ik wel controleren of de lamp heel is gebleven (d.w.z. de behuizing is intact). Indien dat niet het geval is, kun je ook direct je projector afschrijven.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-01 20:32
Munchkin schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:17:
Ik ben bang dat je gewoon pech hebt, en zelf een nieuwe lamp zal moeten aanschaffen. Voordat je dat doet zou ik wel controleren of de lamp heel is gebleven (d.w.z. de behuizing is intact). Indien dat niet het geval is, kun je ook direct je projector afschrijven.
Afschrijven is een groot woord. Hij moet dan inderdaad goed schoongemaakt worden, omdat er overal glas kan zitten. Dat schoonmaken moet erg zorgvuldig gebeuren, want stofdeeltjes kunnen je beeld snel verstoren (zoek maar eens op 'dust blobs in projector').

Het bedrag van 760 euro vind ik trouwens erg hoog voor het vervangen van een lamp, misschien dat daar ook een grondige schoonmaak bij zit?

• appie1981
Arzie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:30:
[...]

Afschrijven is een groot woord. Hij moet dan inderdaad goed schoongemaakt worden, omdat er overal glas kan zitten. Dat schoonmaken moet erg zorgvuldig gebeuren, want stofdeeltjes kunnen je beeld snel verstoren (zoek maar eens op 'dust blobs in projector').

Het bedrag van 760 euro vind ik trouwens erg hoog voor het vervangen van een lamp, misschien dat daar ook een grondige schoonmaak bij zit?
De factuur bestaat uit de volgende kosten:

lamp: €524.16
verzendkosten: €8
klein materiaal: €15
uurloon: €81.25 (1.25 uur a €65)

De kosten zijn ex btw.

Overigens heb ik net voor m'n vakantie ook nog even contact gehad met consuwijzer.nl die vertelden mij dat dit gewoon onder de garantie valt aangezien ik mag verwachten van het product dat het veel langer mee gaat dan wat nu het geval is.

Ook had ik nog even een email gestuurd naar JVC. Ik heb inmiddels een mail gehad via de reparatieservice dat mijn lamp vergoed wordt door JVC maar ik vemoed dat ik het totale bedrag uiteindelijk wel vergoed krijg.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-01 20:32
Mooi om te horen dat ze erkennen dat het onder garantie valt! We hopen met je mee voor het totale bedrag ;).

• appie1981
Ik heb weer contact gehad met JVC, ze stuurden mij een document waar in staat dat een lamp een jaar garantie heeft of 1000 branduren. Ze zeiden dat ze uit coulance mij de lamp hadden gegeven maar dat ik de kosten voor de montage zelf moet betalen.

Ik ben hier mee akkoord gegaan. Al met al is de rekening van €760, naar €116 gegaan en daar ben ik blij mee.
Pagina: 1