Ervaring gezocht: Apple mail problemen als webhostingbedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik weet niet goed of ik dit in Werk en Inkomen moet zetten of in Macs & Software. Punt is dat ik graag van andere werknemers bij hostingbedrijven wil weten of zij ook zo vaak tegen Apple Mail problemen lopen.

Ik werk bij de helpdesk van een hostingprovider en regelmatig spreek ik klanten waarbij van de een op de andere dag hun Apple apparaat (Mac, iPhone, iPad) ineens geen mail meer wil ophalen. Als je dan alle gegevens naloopt kloppen deze, maar op een of andere manier kan hun apparaat geen verbinding leggen met de mailserver. Als ze inloggen op hun webmail zien ze wel berichten staan, dus mail komt wel aan. Echter hun emailprogramma kan het niet ophalen. Als je het account dan verwijderd en opnieuw aanmaakt - met exact dezelfde gegevens- dan wordt mail wel ineens weer opgehaald.

Zodra iemand aangeeft dat hij ineens geen mail meer kan ontvangen, dan weet ik ook al meteen dat het om een Apple apparaat gaat. Windows of Android gebruikers hoor ik hier vrijwel nooit over. Vaak komt het ook met vlagen, heb je een hele week Apple gebruikers aan de telefoon en dan hoor je weer een hele poos niets van ze.

Komt dit bekend voor bij andere helpdesk medewerkers?

Ik vraag me namelijk af of de Apple software zo grillig is of dat onze mailserver op een of andere manier niet Apple geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft dat te maken met Apple's algoritme om alleen de nieuwste 100 mails te laten zien?
Dit zorgt voor een andere query aan de mailserver dan normale apps doen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
We hebben voldoende klanten die gebruik maken van Apple mail zowel Mac als iPhone en iPad en het werkt als een trein...
Je moet natuurlijk wel de poorten juist instellen voor inkomend en uitgaand zodat ze niet via hun provider lopen te mailen etc.
Dat kan nog wel eens voor problemen zorgen. Verder zelden problemen met Apple.

Heb zelf ook Apple, maar werk met Outlook i.v.m. de hoeveelheid mailaccounts 20+ dan werkt het iets prettiger.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 17:44
Wellicht een overbodig bericht, maar ik zie het op iPhone / iPad ook regelmatig, synchronisatieproblemen met calender en contacten gaat vooral vaak mis.

Op mijn eigen MBA heb ik ook regelmatig problemen met het ophalen van mail, dit is dan voornamelijk in een Exchange omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

In mijn ervaring hebben zowel Mail op OS X als Outlook op Windows soms spontaan last van problemen. Dit lijkt zich voornamelijk voor te doen nadat een verbindingsprobleem is ontstaan, bv door uitvallen van internet. Wij vragen klanten dan om als eerste hun Mail of Outlook even af te sluiten (zodanig dat er niet nog een stukje Outlook in de achtergrond draait), en opnieuw te starten. Het is al een aantal keren voorgekomen dat dit een raar probleem ineens oploste.

Volgensmij heeft Apple bij een recente OSX release een optie gemaakt in Mail waardoor deze zelf naar instellingen gaat zoeken:
Afbeeldingslocatie: http://kb.kerio.com/assets/Connect/smtp-settings.png

Als het zelf detecteren van instellingen niet helemaal goed gaat kan dit na een OS X update plots voor problemen zorgen. Je kunt dit van twee kanten benaderen:
• analyseer hoe OS X Mail de instellingen detecteerd, en pas mailserver configuratie aan zodat detectie beter verloopt. Denk bv aan hoe de mailserver aangeeft wat zijn capabilities zijn. Soms komen deze niet goed overeen met wat de gewenste configuratie is.
• zet de automatische detectie uit en zorg handmatig voor de juiste instellingen.

Dat gezegd hebbende merken we weinig problemen met OS X Mail, en ook niet met iOS Mail. IMAP synchronisatie lijkt goed te verlopen tussen verschillende Apple devices. Oudere versies van Outlook geven vaker (rare) problemen.

Ik zie overigens dat je ook problemen meld met ophalen en/of verzenden van mail op verschillende apparaten tegelijk. Een mogelijk bron van dit probleem is een verkeerd ingesteld mailaccount op één van deze devices, die door herhaaldelijke inlogpogingen een IP-blokkade triggert (fail2ban bv). Door de IP-block kunnen de apparaten geen mail meer ophalen. Na X-minuten wordt de block weer opgeheven, maar wellicht heb je precies in die tijdspanne het account opnieuw aangemaakt ;-)

Een verkeerd ingesteld account kan ook voorkomen -naast- een correct ingesteld account, waardoor een klant wel al zijn mail binnen kan halen als er geen blokkade is. Het incorrect ingestelde account valt mogelijk niet op.

[ Voor 20% gewijzigd door Booster op 06-07-2015 23:50 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...