Oude laptop upgraden met SSD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• daboytommy666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb hier momenteel nog een oudere Toshiba laptop liggen.
Deze wil ik graag aan mijn vader overdragen maar eventueel wel met een kleine aanpassing met een extra harde schijf (SSD) erin. Grootte hiervan maakt niet zoveel uit.
Zou ook graag willen weten of ik dan in plaats van het huidige OS (Windows Vista) er ook Windows 7 op kan zetten. Iemand een idee of dit kan met een SSD erin? Trekt de laptop dit?

Het gaat om de Toshiba Satellite P300 17R.
http://tweakers.net/pricewatch/215949/toshiba-satellite-p300-17r/specificaties/

Ik zoek een?
Ik zoek een SSD dit wat hierin kan, mits dit uberhaupt mogelijk is? Er is wel ruimte, maar herkent de laptop/moederbord de SSD ook?

Wat is je budget?
100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn eigen PC een Crucial zitten, en mijn ervaringen zijn goed daarmee. Dus mijn voorkeur gaat daar naar uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Laptop is verder standaard. Enige aanpassing is dat er 4GB in zit ipv de standaard 3GB.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08
Wat je zou moeten controleren is of er een Sata of IDE aansluiting in zit. Is het Sata dan zou een SSD geen probleem moeten zijn.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:14
Ik denk dat het de beste investering is die kan je doen in deze laptop. Als er nu een SATA-poort wordt gebruikt voor de huidige HDD, kun je elke SSD plaatsen die je maar wenst. SATA is backward compatible, vandaar.
Wat Windows 7 betreft: de laptop zal met die processor nooit een strepentrekker worden, maar als Windows Vista er vlot op heeft gedraaid, dan zal Windows 7 dat zeker doen, omdat Windows 7 efficiënter met systeembronnen omgaat. Bovendien weet Windows 7 meer dan Vista te profiteren van de SSD (automatische TRIM, bijvoorbeeld).
Nogmaals, elke SSD (mits 2,5 inch en SATA) gaat werken, maar gezien jouw budget zou dit een hele mooie zijn: veel GB's voor weinig. Geldverspilling is het sowieso nooit: mocht de laptop alsnog overlijden, dan kun je SSD natuurlijk gewoon in een ander systeem bouwen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12

Dido

heforshe

HenkDePoema schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:51:
Ik denk dat het de beste investering is die kan je doen in deze laptop.
Dat dus.

Heb vorig jaar hetzelfde gedaan met een oude HP (ook C2Duo). Check of het ding SATA heeft, SSD erin en OS installeren. Fantastisch om te zien hoe snel zo'n oud beestje opeens wordt!

Als dat ding Vista aankan, is 7 geen enkel probleem. Ik heb vorig jaar windows 8 op het ouwe beestje gezet en dat ging ook fantastisch. Vista was niet het meest efficiente OS, zeg maar.

Wat betekent mijn avatar?

• daboytommy666
Hij heeft (gelukkig) een SATA aansluiting, dus dat moet geen probleem worden. En Vista liep er goed op dus dan gooi ik gewoon W7 erop.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:03
Ook als er geen SATA inzat, dan bestaan er ook nog PATA SSD's. Snelheidswinst is natuurlijk beduidend minder, maar nog steeds sneller dan een mechanische HDD.

Goed punt om er meteen Windows 7 op te zetten. :)

• daboytommy666
Ja ik erger me soms echt aan Vista haha. Dat is echt een fout geweest van MS destijds.
Zit er bij die SSD's trouwens ook een bracket? Zie dat ik die wel nodig heb zo te zien.

• HenkDePoema
Ja, het is niet voor niets dat van Windows 7 werd gezegd dat het Windows was zoals Vista had moeten zijn!
Wat bedoel je met bracket? Het metalen omhulsel zal je van de huidige HDD moeten afschroeven en om de SSD plaatsen. De spacer die wordt gebruikt om de SSD dezelfde dikte te geven als de oude HDD (9,5mm), zit erbij, tenminste bij de Crucial die ik aanraadde.

[ Voor 6% gewijzigd door HenkDePoema op 03-07-2015 14:39 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je er windows 7 op wil zetten, waarom?
Windows 8 zal beter lopen en windows 10 waarschijnlijk nog beter. Met die laatste bespaar je je bovendien uren en uren updaten.

• daboytommy666
Ik wil de huidige HDD laten zitten als extra opslag. Kunnen 2 harde schijven in de laptop dus.
Dus vandaar dat ik de bracket nodig heb.

Windows 7 wil ik erop zetten omdat ik die nog heb. Heb geen W8 of W10 DVD. Maar krijg wel een melding bij de W7 om naar W10 te upgraden. Dus dat is dan in principe nog altijd een optie.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Er zit nooit een bracket bij die speciaal voor jouw laptop geschikt is. Die zul je dan bij toshiba moeten kopen, als die net zo duur zijn als die van HP is dat niet echt een optie... De brackets die soms bij een SSD zitten zijn om een SSD in een PC in te kunnen bouwen, dus van 2,5" naar 3,5". Heb je in een laptop niets aan. Soms heb je wel een plastic framepje zeg maar erbij zitten als de SSD een lager model is, dat is om op te vullen en is ook wel op een andere manier te doen.

• HenkDePoema
Ik zou ook niet op zoek gaan naar een bracket. Als je er al een kan vinden die bij die laptop past, lijkt het me niet heel noodzakelijk. Ik zou met behulp van de spacer zorgen dat de SSD recht voor de SATA-aansluiting zit en als het nodig is em aan de achterkant lichtjes vastklemmen met een stukje rubber oid. Klepje erop, gebeurt niets mee.

• Reepje
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:36:
De brackets die soms bij een SSD zitten zijn om een SSD in een PC in te kunnen bouwen, dus van 2,5" naar 3,5". Heb je in een laptop niets aan.
Bij welke ssd's wordt zoiets erbij gedaan dan?
Ik denk dat je je vergist.

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 16:20
Reepje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:48:
[...]

Vroeger zat dat iig bij de Intel postvile SSDtjes

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Reepje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:48:
[...]

Niet allemaal gecheckt, maar toch max 35 opties . :>

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 03-07-2015 15:53 ]

• HenkDePoema

• daboytommy666
Dan ga ik wel wat met rubbertjes opvullen indien nodig.
Denk dat het de SSD wordt wat HenkDePoema gaf als optie.
Heren (en eventueel dames) bedankt voor alle snelle en goede hulp :).

• Reepje
  • Niet online
ok, I stand corrected. Dacht dat ze daar allemaal mee opgehouden waren nu het allemaal zo goedkoop mogelijk moet.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:54:
[...]

Dat dus.

Heb vorig jaar hetzelfde gedaan met een oude HP (ook C2Duo). Check of het ding SATA heeft, SSD erin en OS installeren. Fantastisch om te zien hoe snel zo'n oud beestje opeens wordt!

Als dat ding Vista aankan, is 7 geen enkel probleem. Ik heb vorig jaar windows 8 op het ouwe beestje gezet en dat ging ook fantastisch. Vista was niet het meest efficiente OS, zeg maar.
Ik heb ook wel een beetje het idee dat harde schijven (laptopschijven in elk geval) van die generatie sowieso ook maar traag waren. Waardoor het verschil met een SSD extra groot werd.

Maar ook ik heb het gedaan (ook een C2D) enne, ik ga niet meer terug hoor. Het is jammer dat de rest van de laptop zo verouderd is (geen HDMI, RAM is heel duur waardoor ik nu maar 2GB heb, grafisch is ie niet sterk), maar qua I/O is ie belachelijk rap.

Saved by the buoyancy of citrus

• dragon2
  • Niet online
daboytommy666 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:56:
Dan ga ik wel wat met rubbertjes opvullen indien nodig.
"Klikt" je gewone hdd nu wel in dat lege slot dan? Bij de hp's die ik ken heb je namelijk hun bracket nodig omdat daar de goede aansluiting naar het moederbord op zit.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:51

SeatRider

Hips don't lie

dragon2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:31:
[...]

"Klikt" je gewone hdd nu wel in dat lege slot dan? Bij de hp's die ik ken heb je namelijk hun bracket nodig omdat daar de goede aansluiting naar het moederbord op zit.
Dan kan je diezelfde bracket toch van de hdd afhalen en om de sdd doen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• daboytommy666
Om de huidige HDD zit ook een soort van bracket. Zal ik ze eventueel moeten omwisselen dan?

• dragon2
  • Niet online
daboytommy666 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:00:
Om de huidige HDD zit ook een soort van bracket. Zal ik ze eventueel moeten omwisselen dan?
Hmm ik trek nu een HP laptop open waar de bracket echt alleen een 'houdt op de plek' bracket is, handig als je hem hebt maar ook wel anders op te lossen.

Als je een bracket echt nodig hebt dan kun je alleen de ssd inbouwen, anders zou ik bracket om de hdd laten ziten als je hdd+ssd wil; een ssd kan wat meer hebben qua beweging.

• daboytommy666
SSD zit erin en W7 staat erop. Werkt super nu vergeleken met eerst. Stukken beter dan met Vista erop.
SSD zit op de plek van de oude HDD en die heb ik weer op de andere vrije plek gedaan:).
Dus genoeg ruimte nu op de laptop. Alleen nog ff wat vinden om die HDD goed vast te zetten. SSD kon alleen met die bracket erin gezet worden dus die had ik echt nodig.
Pagina: 1