HTPC/NAS €450 incl. 1x 3GB HDD

Pagina: 1
Acties:

• DoubleUx2
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 17:22
Een nieuw project waar ik nog niet heel veel verstand van heb maar ik hoop dat ik met mijn onderzoek al in de goede richting zit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is bedoelt om als netwerk opslag gebruikt te worden en om films mee af te spelen. Het systeem gaat waarschijnlijk niet 24/7 draaien om daarin kosten te besparen.
RAID setups komen later pas aan bod.
Ook wil ik het systeem gebruiken om te downloaden. (Torrents)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€450 inclusief een HDD van 3 TB, later wil ik nog meer HDD toevoegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is geen punt. Enkel de PC zelf zal moeten worden aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De gehele pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, prijs kwaliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, energiezuinig, stil.

Ga je overklokken?
Ja als ik voor de 3258 ga

Ik wil graag een ITX systeem en daarbij vond ik de Node 304 een mooie kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1Asus H97I-PLUS€ 84,95€ 84,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 116,-€ 116,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 47,-€ 47,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,80

Voor OS hoor ik graag nog wat goede tips.
Ik zat te denken om er of FreeNas of Ubuntu op te zetten met een XBMC zoals Kodi.

Leef je uit op mijn keuzes en ik hoor graag wat opbouwende kritiek (ook geen problemen met Heckling).

[ Voor 28% gewijzigd door DoubleUx2 op 03-07-2015 16:27 . Reden: Aanpassen naar advies ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Alleen als de transcoding software gebruik maakt van de GPU zal die AMD APU het mogelijk winnen van een Intel processor. Het zijn beide dual cores, maar de Intel processoren presteren gewoon een stuk beter per core. Dat geldt zelfs voor een eenvoudige processor als de Celeron G1840. Bovendien is de GPU in de A6-6400K ook niet bepaald een krachpatser. Net iets krachtiger dan de iGPU in de Intel Celeron/Pentium processoren maar daar houdt het dan wel een heel eind op. Ik wil niet zeggen dat die APU een verkeerde keuze is, maar volgens mij wordt voor dit soort systemen toch meestal een low-end Intel processor gekozen. Al was het maar vanwege het gunstige energieverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Tribits op 03-07-2015 14:24 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• DoubleUx2
Bedankt voor je reactie.

Ik zal afstappen van de APU, ik kwam net een lijst tegen die dit soort processoren ook af raad.
Ik denk (niet dat ik dit goed kan onderbouwen) dat de Celereon G1840 misschien net wat aan de zwakke kant is.
Ik heb zelf nu de pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed of de pricewatch: Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed
De 3258 is ook nog leuk over te clocken en daarom een stuk krachtiger, wel en kleine €15 duurder dan de 3250.

Wat ik nog vergeten te melden ben (en ik zal zo de beginpost aanpassen) is dat ik er ook mee wil gaan downloaden. Misschien dat dit ook nog iets uitmaakt voor de hardware die ik heb gekozen, ik zal nu de lijst aanpassen naar de 3258.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

De G3258 is een processor die alleen interessant is als je wilt overklokken, het is de enige dual core van Intel met een unlocked multiplier. Mocht je dat echt van plan zijn dan zou ik voor de zekerheid nog even controleren of je moederbord daarvoor geschikt is. De meeste moederborden staan het wel toe maar er zijn er een paar met kreupele firmware geloof ik.

De G3250 is in de benchmarks een procent of 15 sneller dan de G1840, daar zal je in de praktijk een systeem mee krijgen dat een kleine 10 procent sneller is. Het is altijd een beetje een twijfelgeval, de meerprijs van 20 euro is nu niet echt iets om lang over te twijfelen, maar je krijgt er aan de andere kant ook weinig voor terug.

Afhankelijk van je toekomstplannen op NAS gebied zou je nog een moederbordje met 6 SATA poorten kunnen overwegen zoals de pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI. Mocht formaat niet direct van belang zijn dan is het ook nog de moeite waard om eens te kijken naar compacte microATX kasten. Dan heb je een stuk meer keuze in betaalbare moederborden met wat meer voorzieningen.

• DoubleUx2
Bedankt voor je reactie.

Dom van mij dat ik enkel de CPU heb aangepast en niet naar het moederbord heb gekeken.
De B85 chipset is inderdaad niet geschikt voor het overclocken van deze CPU.
Ik ga de CPU overclocken en zal dan ook gaan kijken naar een H97 bord.

3 SATA poorten zouden al genoeg zijn aangezien dat er 3 HDD goed geïnstalleerd kunnen worden in de kast (ghetto mounting is nog wel een optie of een SSD toevoegen).
En eigenlijk wil ik het wel bij ITX houden, de Node 304 past nog mooi in mijn tv meubel en ziet er netjes uit (systeem wordt bekabeld aangesloten op een Horizon box).

Het is een goed moederbord wat je hier hebt geselecteerd maar ik denk dat met mijn eisen de pricewatch: Asus H97I-PLUS al voldoet.
Tenzij jij een goede reden hebt waarom twee ethernet poorten en wifi verstandig is.
(TV heeft internetaansluiting maar zal HDMI gebruiken, alle apparaten zitten bedraad of draadloos aangesloten op de Horizon box)

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich heb je geen specifieke chipset nodig om een G3258 te overklokken, dit in tegenstelling tot de i5 en i7 K processoren. Het enige punt is dus dat er enkele modellen moederborden zijn waarmee het om onduidelijke reden niet werkt. Daarom is het verstandig om even te googelen. Zie bijvoorbeeld deze thread. Dat Gigabyte moederbord was puur vanwege de 6 SATA, poorten maar als je kast geen ruimte biedt voor zoveel schijven is dat inderdaad niet zinvol.

edit: De berichten die ik lees over de Asus H97I-PLUS in combinatie met de G3258 zijn nog al wisselend. Het verschilt geloof ik nog al per BIOS versie. Vaak lukt het alleen om de limiet op de turbo te unlocken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tribits op 04-07-2015 01:19 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Een extra ethernetpoort kan handig zijn om een verbinding te bridgen en wi-fi kan altijd handig zijn.

Nu is de meerprijs wel zodanig groot dat ik niet zo kan zeggen "het kost je maar 10% meer waarom niet".

Zit ook een iets luxere geluidschip op, maar of je dat gaat merken.. Eh...

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 04-07-2015 01:22 ]

Pagina: 1