Wifi router aankoop advies voor scouting groep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 13:25
Beste allemaal,

Hardware en netwerken is niet mijn kennisvlak dus ik dacht ik vraag de beste mensen van Tweakers eens.

Voor een Scouting vereniging ben ik opzoek naar wat de beste aankoop is om een WiFi netwerk aan te leggen in en rond onze blokhut.

We hebben momenteel nog niets (niet eens een internet lijn). Maar zijn bezig om dit aan te gaan sluiten. Het internet zal bij ons op de blokhut vooral gebruikt worden om een beetje te browsen en Whatsapp en Facebook.

We hebben momenteel 1 computer staan maar mogelijk worden dit in de toekomst 2 of 3. Meer zullen het er niet worden. Wel hebben we 20 man leiding en zij hebben allen smartphones waarmee ze via WiFi willen kunnen whatsappen enz. Verder hebben we ook nog 100 leden maar hiervan hebben slechts een handje vol hun telefoon bij op de blokhut (10 man ofzo) en de vraag is of zij wel toegang zouden moeten krijgen.

Onze blokhut is een stenen gebouw met houten dak. Het terrein dat we hebben is ongeveer 117meter bij 50 meter (22*50 meter voor de blokhut, 20*50 meter blokhut , 75*50 meter terrein achter de blokhut).

Op het terrein staan bomen, maar het is niet heel dicht bebost. Om de paar meter staat weer een boom.

Nou is mijn vraag: wat kan ik het beste aanschaffen om een beetje fatsoenlijke Wifi verbinding aan te kunnen bieden bij ons op het terrein en in de blokhut? Is het te realiseren met 1 WiFi router, moet ik extra accesspoints ophangen? Kan ik met standaard antennes werken of is het mogelijk iets krachtigers neer te zetten? Helaas heeft onze scouting hier niet een heel groot budget voor (wat het budget wel is moet nog bepaald worden) dus niet alle ideale oplossingen zullen ook daadwerkelijk realiseerbaar zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:14
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/
En deze buiten plaatsen. Op de zijkant van het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wat het budget wel is moet nog bepaald worden
Dat is wel cruciaal.

Zoals ze zeggen: choose any two:

Makkelijk en goedkoop
Performant en goedkoop
Makkelijk en performant

Als je budget beperkt is, moet je ofwel zelf veel doen (kennisintensief) danwel concessies doen op performance (stabiliteit, throughput, dekking). En als je kennis beperkt is, moet je concessies doen op budget of performance.

Zonder geld en kennis ga je - bot gezegd - shit krijgen :o

De hierboven genoemde Ubiquiti AP is een goede bouwsteen voor een gebruiksvriendelijk systeem - maar je hebt meer nodig dan alleen die ene AP. Om de volle meerwaarde van Ubiquiti te halen wil je zowel de router (EdgeRouter) als binnen (UniFi Pro) en buiten (UniFi Outdoor) AP's bij Ubiquiti nemen. Dat is kwalitatief goed en makkelijk/kennisextensief in beheer. Maar je bent wel meerdere honderden EUR verder.

Gaat dat niet betaalbaar zijn, dan kom je in het domein van zelf hobbyen. Je wilt in ieder geval aparte logins per persoon met WPA2-Enterprise via Radius server. Dat hoeft niet ingewikkelder te zijn dan een fatsoenlijke router die OpenWRT draait en gelijk de blokhut voor z'n rekening neemt en vervolgens een of meerdere outdoor AP's die met de Radius-server praten. Dit kun je als het moet voor minder dan EUR 100 totaal bij elkaar sprokkelen, maar dan moet je wel zelf alle configuratie doen en ook zelf kunnen troubleshooten als het fout gaat. Klinkt m.i. niet ideaal voor wat je beschrijft aan groep en gebrek aan kennis. Maar het is ook geen rocket-science. Lijkt me een goede om als plan B te presenteren als de Ubiquiti oplossing te duur lijkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 13:25
Wat zou de reden zijn om iedereen apart in te laten loggen? We zijn een vaste groep personen die niet veel wisselt. Ook is het niet heel belangrijk dat oud leden ofzo toegang ontzegt wordt.

Er is wel wat kennis om dingen in te stellen, ook vind ik dit wel leuk om te doen. Anders heb ik daar nog wel connecties voor, maar ik weet niet wat ik moet aanschaffen. Dus het hoeft niet plug en play te zijn. Budget is wel een belangrijke en kwaliteit moet uiteraard ook niet diep bedroevend zijn.

Ik ben bang dat de Ubiquiti oplossing te veel gaat kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Moosjes op 03-07-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ayahuasca1986 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:46:
Wat zou de reden zijn om iedereen apart in te laten loggen? We zijn een vaste groep personen die niet veel wisselt. Ook is het niet heel belangrijk dat oud leden ofzo toegang ontzegt wordt.
Je hebt het over aan laten melden van bepaalde leden en de vraag of dat mag. Dat is een use case waar je fijnmazig wilt kunnen zijn.
Er is wel wat kennis om dingen in te stellen, ook vind ik dit wel leuk om te doen. Anders heb ik daar nog wel connecties voor, maar ik weet niet wat ik moet aanschaffen. Dus het hoeft niet plug en play te zijn.
Belangrijkste punt waar kennis nodig is, is de RF-planning, dus waar AP's te hangen en hoe hard ze te laten zenden (max is zeker bij grotere groepen mensen absoluut niet altijd beste...). Daarmee vergeleken is instellen van de apparaten redelijk triviaal.

Verder kun je wel roepen dat jij het leuk vindt, maar wat gebeurt er als het fout gaat als jij er een weekendje niet bent? Wat gebeurt er als jij niet meer actief bent in de groep? Je moet SPOF's willen vermijden en bovenal zelf geen SPOF worden.
Budget is wel een belangrijke en kwaliteit moet uiteraard ook niet diep bedroevend zijn.

Ik ben bang dat de Ubiquiti oplossing te veel gaat kosten.
Probeer zowel budget als kwaliteit een stuk scherper te definiteren.

Juist als die twee erg gespannen tegenover elkaar gaan wil je exact weten wat vereist is en wat minder relevant.

Waar je aan moet denken:
- je hebt het over +-20 clients (30 als de leden ook toegang hebben). Dat zit in de buurt van de bovengrens van wat een enkele buiten-AP aankan bij goed signaal (dichtbij het apparaat). Een enkele AP kan vermoedelijk (afhankelijk van die bomen) hele terrein dekken, maar als je met 20 man in een hoek van het terrein staat gaat dat niet lukken en ga je meerdere buiten-AP's nodig hebben. Is dit een eis of niet?
- ik lees nergens in je verhaal iets over 2.4GHz en 5GHz. Als er interferentie is, wil je zeker 5GHz hebben, maar ook voor bovenstaand verhaal van max aantal clients op een AP kan het uitmaken, als een deel van de clients op 5GHz zit, is gelijk 2.4GHz minder druk. Maar dan moet je AP het natuurlijk wel aankunnen
- verbinding hebben is 1, er iets mee doen is 2. Wat verwacht je dat deze 20 client devices allemaal moeten kunnen? "whatsappen enz." is niet erg specifiek. En hoeveel daarvan moeten ze tegelijk kunnen doen? Dit is relevant voor zowel min bandbreedte die je point-to-point nodig hebt als voor de totale RF-management, want meerdere apparaten die tegelijk zenden zetten je SNR en je media access verder onder druk.

Zonder specifieker info blijf ik bij eerste 'voordelige keus' idee, dualband router/AP in blokhut die WRT draait en als het even kan Radius doet (als je er echt geen zin in hebt prima, maar het is typisch iets wat eenmalig moeite kost vs continu gezeik als je het niet doet), en vervolgens een of twee outdoor AP's. Je kunt rustig eerst eentje kopen en als dat onvoldoende blijkt tweede erbij nemen.

Oslik blyat! Oslik!