Boot problemen SSD

Pagina: 1
Acties:

• Alrac4
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07-2021
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe laptop gekocht (Acer Aspire E5-572G-38NM, Windows 8.1). Daarnaast heb ik een SSD (Samsung EVO 850, 256 GB) gekocht die ik toe wil voegen als opslagmedium. Ik wil deze SSD vooral gebruiken voor het OS en een paar grote programma's. Omdat ik geen plaats heb in de laptop om direct een SSD bij te plaatsen, heb ik de optische drive vervangen door de SSD. Mijn setup is nu dus dat er 1 HDD van 500 GB op de normale plaats zit en 1 SDD van 256 GB op de plaats van de optische drive zit.

Het installeren van de SSD ging allemaal goed, en na deze geformatteerd te hebben werd hij ook herkend. Ik heb daarna de HDD gecloned naar de SSD, zodat Windows op de SSD kwam te staan. Dit is ook gelukt (hiervoor heb ik dit gebruikt: http://hddcaddy.eu/2013/02/21/how-to-clone-factory-installed-windows-8-to-a-new-empty-ssd/). Het probleem is nu dat ik niet automatisch kan booten vanaf deze SSD. De UEFI ziet de SSD niet als bootable device. Ik kan wel handmatig vanaf de SSD booten door Windows Boot Manager te laden bij het opstarten, maar dit is niet ideaal natuurlijk.

Ik heb de SATA mode al op AHCI staan.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:16

TommieW

Numa numa.

Start eens op van een Windows CD en probeer daarmee de bootloader te repareren.

Verder heb je twee dingen gedaan die ik zelf anders zou hebben gedaan. Ten eerste zou ik de HDD op de plaats van de optische drive doen, en de SSD op de plaats waar de HDD oorspronkelijk zat. De reden hier voor is dat de optische drive vaak is verbonden via een langzamere SATA standaard. Hierdoor presteert je SSD mogelijk minder dan hij zou kunnen.

Verder heb je een clone gedaan. Hoewel dat in het principe niet echt een ramp is, zou ik zelf een schone instalatie doen. Daarmee voorkom je dingen als GPT signature conflicts of het niet correct alignen van de partitie. Verder heb je dan weer gewoon een schone installatie zonder vervuiling.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Alrac4
Ik heb geen Windows CD, alleen een Recovery partitie op mijn HDD (en na clonen ook op mijn SSD). Hoe zou ik daarvanuit kunnen booten?

Volgens mij zijn bij deze laptop de SATA poorten even snel. Ik heb voor deze setup gekozen omdat de HDD dan op een schokbestendigere locatie zit.

De clone was misschien niet zo'n heel goed idee inderdaad. Ik vind het niet erg om een nieuwe installatie te doen, er staat toch nog niets op de laptop. Zou dit mogelijk de problemen kunnen verhelpen?

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Hey,

windows wissen van hdd, en ik zou ook de ssd op de plek van de hdd plaatsen,

succes,

groet Bas

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk ook dat de bootloader naar de HDD verwijst. Door de hdd te clonen heb je die meegekloont. Nu staat dus op de ssd dat die moet booten van de hdd. En die zit precies op de plek waar de bootmgr hem verwacht.

Zet de ssd eens op de plek van de hdd, en laat de hdd er verder uit, boot die dan wel?

Nu je toch de ssd in je dvd drive hebt, wat is de snelheid (ben gewoon benieuwd of het een snelle poort is of niet)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 13:23

MsG

Forumzwerver

Je hebt de opstartvolgorde wel veranderd naar de SSD in het bios?

Anders even met een Windows CD booten en naar de repair-console gaan, het liefst even met de hardeschijf er uit (zodat die niet conflicteert)

en dan doen:
bootrec /fixboot

bootrec /rebuildbcd

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Alrac4
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb gisteren mijn HDD al geformatteerd, in de hoop dat hij dan wel vanaf de SSD moet opstarten. Toen kreeg ik echter een foutmelding bij het opstarten. Het zou dus goed kunnen dat de bootloader naar de HDD verwijst.

Zou ik dit ook kunnen verhelpen met een nieuwe installatie van Windows op de SSD? Ik maak liever niet de hele laptop open.

Hoe zou ik de snelheid van de SSD moeten meten? Als ik even google zie ik dat er veel benchmarking software is, welke moet ik gebruiken? Of heeft Windows hier zelf ook software voor?

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
met jouw voorkeur om niet open te schroeven is de verse installatie op de ssd de enige optie, half uurtje werk, ik zeg doen,

groet

• Reepje
  • Niet online
Snelheid van de ssd test je met AS SSD.
Kijk bij schijfbeheer of je alle partities, dus ook de systeem en verborgen partitie hebt gewist bij de hdd.

Over het algemeen is het beste om windows install te doen met de hdd eruit.
win81 kan je downloaden. Zet het dan op een bootable usb stick dan gaat de install razendsnel.

• Alrac4
Ok, bedankt voor de tips. Ik ga het nu proberen.

Mijn snelheidstest: http://imgur.com/Gr5dp4w

• Reepje
  • Niet online
Je SSD werkt -en zit dus aangesloten op- SATA300. Op zich niet heel erg, maar je gooit nu wel een beetje performance weg want de disk zelf is SATA600.

• Alrac4
Het heeft even geduurd, maar windows opnieuw installeren op de SSD is gelukt!
Bedankt voor de hulp allemaal :)
Pagina: 1