Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:39
Sinds vandaag zijn we afgesloten van het lichtnet van cogas. Ons stroom komt nu van ons bedrijfspand 150 meter verder op. Hier wordt de stroom grotendeels door zonnepanelen opgewekt.

Nu wil ik thuis het verbruik kunnen meten. Ze hebben de originele meter er tussen uitgehaald. Een eenvoudige kWh meter kan er op aangesloten worden. Deze wil ik het liefst online kunnen uitlezen. En bij voorkeur met mijn domotica systeem pimatic. voor pimatic zijn genoeg mogelijkheden om de data te verwerken.

Ik heb zitten zoeken op kWh meters met netwerk aansluiting, maar deze kan ik niet vinden? Ik kan wel kWh meters vinden met pulses en S0 poorten. Ik zou hiervoor een Youless kunnen gebruiken of eventueel een arduino die aan de S0 poort hangt.

Weet iemand of er kWh meters zijn met netwerk aansluiting? Of heeft iemand ervaring met kWh meters met een arduino op de S0 poort?

kWh meter die ik gevonden heb: http://koopman.nu/files/201303_kwh1050pro1v20_v1.24.pdf

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij zijn er geen kWh-meters waar al een netwerkkaart in zit, althans, nog nooit gezien.

Bij mijn weten is de meest makkelijke optie een meter met pulsuitgang/S0-poort, Raspberry Pi eraan met webservertje erop die de gegevens (binnen je netwerk) online zet waarmee je de gegevens kan inzien. Je kan natuurlijk ook een Arduino gebruiken, maar een Raspberry Pi is al voorzien van netwerkmogelijkheden, daarnaast kan je er een wifi-stick op aansluiten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sweebee
Ik dacht er aan om een arduino te gebruiken met een NR24L01 die de data doorzend naar mijn raspberry pi. De raspberry hangt niet in de buurt omdat er ook xbmc op draait voor bij de televisie.

Of een extra raspberry kopen en het hele domotica scheiden van xbmc? Ik gebruik ook veel nrfs voor pirren en wat licht, wellicht dat wanneer ik die ook gebruik voor de stroom het netwerk snel overflooded wordt? Hoe vaak zal die de consumptie door moeten sturen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zou eventueel kunnen, geen mogelijkheid om een kabeltje te leggen?

Zo'n pulsmeter/S0 levert afhankelijk van het model elke Wh of 0.5Wh een puls -> afhankelijk van het verbruik meerdere/tiental pulsen per minuut.

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 03-07-2015 11:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met pilight zou je een 'node' kunnen gebruiken bij de kWhmeter, dan heb je een goede draadloze verbinding naar de Rpi als het daar op draait.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• sweebee
Heb even een kWh meter besteld. Ga hier even mee experimenteren en kijken wat het beste werkt.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probeer anders eens een van de volgende meters

Een beetje snuffelen over eBay gaf al een hoop types terug die misschien interessant kunnen zijn. Uiteindelijk gebruiken ze in de industrie natuurlijk veel vaker dit soort apparaten.
Bijvoorbeeld dit ding, volgens mij met RS485. Geen idee of het doet wat het moet doen, maar dan heb je een merk/serie waar je eens naar kunt kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door TheGhostInc op 03-07-2015 18:10 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sweebee schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:25:
Heb even een kWh meter besteld. Ga hier even mee experimenteren en kijken wat het beste werkt.
Welk merk/type?

Oscar Wilde

• sweebee
deze https://www.vekto.nl/kwh-...-met-puls-met-accu/162835

Deze wil ik dan uitlezen op de S0 poort

• sweebee
de meter aangesloten en kan hem prima uitlezen met een arduino met een NRF die de data doorzend naar pimatic.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IE4MyMT.png
Pagina: 1