Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe fileshare op Win2012R2 benaderen met Windows 3.11?

Pagina: 1
Acties:

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:06
Hoi tweakers,

Wij hebben in de fabriek nog een robot staan die gebouwd is op 3.11 ( I know..) en die moet op de fileshare. We hebben onlangs een nieuw netwerk gekregen dus kan die 3.11 machine niet meer op de fileshare.

Wat ons plan is is een nieuwe fileserver erbij. Alleen moet hij wel rechten hebben tot die fileshare speciaal voor de robot. Weet iemand hier hoe we kunnen zorgen dat hij op de share kan?

Alvast bedankt.

Als je vragen hebt stel ze gerust :)

edit: wij zaten zelf te denken aan Anonymous Logon of Everyone. Het maakt niet uit dat iedereen de bestanden kan lezen, geen bedrijfskritieke informatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Galukon op 03-07-2015 08:56 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat draaide de oude fileserver en wat draait er nu? Ik denk dat je naar Server 2012(R2) bent gemigreerd en die doet aan SMBv3, iets waar 3.11 natuurlijk nog nooit van heeft gehoord. Het is ook niet backwards compatible naar SMBv1. Je kan dat wel inschakelen, maar daar heb je met je andere clients mogelijk last van, de performance verbeteringen heb je dan niet meer. Het makkelijkste is om een aparte fileserver in te richten speciaal voor die robot en daar legacy SMB op inschakelen.

Als je geen ruimte hebt voor nog een Windows licentie (betwijfel het, maar je weet maar nooit ;)) kan je het ook met Linux doen icm Samba.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat heb je al gedaan om het probleem op te lossen?

Welk OS gebruikt de machine met de netwerkshare? Wat was het vorige OS?
Welk protocol wordt er gesproken?
Waar loop je nu tegenaan? Puur het bereiken van de netwerkshare of de authenticatie om er op te mogen? Anders?

Windows 3.11 praat zelf volgens mij niet eens TCP/IP, maar dat kun je wel installeren. Zodra je TCP/IP hebt zou je in plaats van een Windows share ook gebruik kunnen maken van FTP als dit alles toch op een intern netwerk zit en niet over het internet gaat. FTP is immers simpel, oud en wordt vrij universeel ondersteunt.

Wat ik ook nog vond na een Google op "Windows 3.11 file share": http://dan.van.derveer.co...shares-from-windows-3-11/. Handig?

Je zou ook een andere machine kunnen inrichten met Linux met Samba welke wel files van de moderne fileserver af kan pakken, maar ook een oud protocol kan serveren voor Windows 3.11. (Ja, Windows problemen oplossen met een Linux, de wereld is mooi).

Hero heeft dezelfde ideeën zo te zien :z

[ Voor 29% gewijzigd door Ultraman op 03-07-2015 09:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Galukon
Hero of Time schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:58:
Wat draaide de oude fileserver en wat draait er nu? Ik denk dat je naar Server 2012(R2) bent gemigreerd en die doet aan SMBv3, iets waar 3.11 natuurlijk nog nooit van heeft gehoord. Het is ook niet backwards compatible naar SMBv1. Je kan dat wel inschakelen, maar daar heb je met je andere clients mogelijk last van, de performance verbeteringen heb je dan niet meer. Het makkelijkste is om een aparte fileserver in te richten speciaal voor die robot en daar legacy SMB op inschakelen.

Als je geen ruimte hebt voor nog een Windows licentie (betwijfel het, maar je weet maar nooit ;)) kan je het ook met Linux doen icm Samba.
Ons plan is ook om een nieuwe server erbij te zetten. Klopt 2012R2. 2012 R2 Datacenter dus kan nog wel 1 bij. :)

• Galukon
Ultraman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:59:

Waar loop je nu tegenaan? Puur het bereiken van de netwerkshare of de authenticatie om er op te mogen? Anders?

Windows 3.11 praat zelf volgens mij niet eens TCP/IP, maar dat kun je wel installeren. Zodra je TCP/IP hebt zou je in plaats van een Windows share ook gebruik kunnen maken van FTP als dit alles toch op een intern netwerk zit en niet over het internet gaat. FTP is immers simpel, oud en wordt vrij universeel ondersteunt.
Nou ons plan is dus om er een fileserver bij te zetten.

2012 R2 , hiervoor 2003

SMB3 waarschijnlijk

De machine geeft alseerst aan dat hij niet kan inloggen maar ik denk dat hij daarna ook niks op de share kan i.v.m. de protocollen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 19:03

Shunt

Boe

Galukon schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:02:
[...]

2012 R2 , hiervoor 2003

SMB3 waarschijnlijk

De machine geeft alseerst aan dat hij niet kan inloggen maar ik denk dat hij daarna ook niks op de share kan i.v.m. de protocollen.
Ik weet het niet meer 100% zeker maar volgens mij gebruikt iedere Windows versie ouder dan 2000 op zijn hoogst SMB 1.0. Zo ver ik weet gaat een 2012R2 server geen SMB 1.0 meer praten:
zie link: http://woshub.com/smb-1-0-support-in-windows-server-2012-r2/

Je zult dus een share moeten vinden die backwards compatible is met Windows 3.11.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Galukon
Ik kom misschien al wat verder met al jullie informatie. Ik ga even kijken hoe ver ik ermee kom.

Alvast bedankt!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inhoudelijk niets toe te voegen. Dan pas ik de topictitel nog even aan. Enkel 'Windows 3.11' zegt niet alles. Ook al is het in deze eeuw wel een unieke titel :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Galukon
F_J_K schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:14:
Inhoudelijk niets toe te voegen. Dan pas ik de topictitel nog even aan. Enkel 'Windows 3.11' zegt niet alles. Ook al is het in deze eeuw wel een unieke titel :+
Haha, ik zie de titel. Ik wou hem niet zo lang maken maar maakt mij niks uit :)

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Ik zou het navragen bij die gene die bij jullie "een nieuw netwerk" heeft geinstalleerd. Het is zijn taak dat het nieuwe netwerk geschikt is voor jullie toepassingen. Windows3.11 vormt dan een uitdaging.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

[...]

2012 R2 , hiervoor 2003

SMB3 waarschijnlijk

De machine geeft aan dat hij niet kan inloggen? Hoe authenticeer je? Domain credentials? Vanaf server 2008 R2 is DES bijvoorbeeld niet meer standaard ingeschakeld als encryptie voor logons. Je kunt het wel inschakelen maar dat zou ik echt puur en alleen doen als blijkt dat die machine inderdaad DES praat.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
SMB3 waarschijnlijk
Welk netwerkprotocol praat de robot? TCP/IP is nl. niet de standaard voor Windows 3.11. Met wat pijn en moeite is dat wel werkend te krijgen overigens. Maar het kan best zo zijn dat jullie robot bv. nog IPX/SPX gebruikt.

Wat is de exacte foutmelding die je krijgt? Welke instellingen hebben jullie nu ingesteld of geprobeerd om dit werkend te krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 03-07-2015 10:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zet er een W7 station of 2008r2 tussen, dan lukt het je wel met deze instructies:
http://dan.van.derveer.co...shares-from-windows-3-11/

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Semt-x schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:19:
Ik zou het navragen bij die gene die bij jullie "een nieuw netwerk" heeft geinstalleerd. Het is zijn taak dat het nieuwe netwerk geschikt is voor jullie toepassingen. Windows3.11 vormt dan een uitdaging.
Dat hangt er natuurlijk vanaf of deze 3.11 machine vooraf is meegenomen in de scope van het project plan voor de vervanging. Als dit niet vooraf als eis/wens kenbaar is gemaakt, dan is achteraf de verantwoordelijkheid ergens neerleggen natuurlijk ook niet van toepassing.

@Ts, er even vanuitgaande dat de 3.11 machine TCP/IP draait en je shares via SMB praat is dit nog vrij lastig, ik heb iets soortgelijks ooit met een Windows 95 machine en 2008 server moeten doen, en daar moeten een aantal handelingen gedaan worden die in principe unsupported zijn door MS heb de handelingen zo niet meer helemaal helder, maar het in i.i.g. te maken met SMB signing en onveilige authenticatie protocollen in dat geval.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Windows 3.11 heeft geen NTLM aan boord. Dit is dus problematisch voor de authenticatie en zal dat nooit en te nimmer werken.
https://www.samba.org/cifs/docs/what-is-smb.html
Een null share maken is een optie, of een SAMBA proxy (linux) er voor zetten. Wat bedoel ik met SAMBA proxy? zoiets: http://lzeit.blogspot.nl/...mba-share-to-another.html

of dit dus:
KillerAce_NL schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:32:
Zet er een W7 station of 2008r2 tussen, dan lukt het je wel met deze instructies:
http://dan.van.derveer.co...shares-from-windows-3-11/
Let wel op dat je met bovenstaande instructies dus NTLM uit zet (wordt alleen enabled wanneer het negotiated wordt). Credentials worden zo niet/slecht encypted. In dat geval is een NULL share soms veiliger.

[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 03-07-2015 14:47 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lekker virtueel machientje neerzetten met 2 nic's waarvan 1 in een apart vlan en de machine ook :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VM op een gewoon win 7 werkstation zat ik ook aan te denken. Maar dan gewoon een netwerkschijf op de host kenbaar maken aan de win 311 guest. Makkelijker krijg je het niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Of gewoon een vrij simpele NAS gebruiken voor de fileshare.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik me niet vergis zit er in group policy of security policy een setting om LANMAN authenticatie in te schakelen.

edit: dat is ongeveer beschreven in de link van killerace.

[ Voor 21% gewijzigd door spone op 03-07-2015 20:59 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1