Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemMitch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-11-2022
Hey,

Ik heb recent een synology ds214+ gekocht voor mijn bedrijfje, vandaag kreeg ik hem binnen en was ik meteen enthousiast om hem uit te proberen.

Bij het pakket zaten er 2x 4TB's bij, meteen na het instaleren van de nas (wat een simpel werkje was).
Leek alles prima te lopen alle checks waren in orde, totdat ik een paar shared folders maakte.
Ik wilde meteen 1TB aan data op de server knallen popelend om te zien hoe snel het ging maar hij piekte bij 12MB/s en zakte soms weg tot 5MB/s. wat veel te laag is aangezien ik een media bedrijfje heb en graag realtime vanuit mijn server wil editen met 1080P footage. Dus dan gaat 5-12MB/s weinig doen.

Ik heb een tool gedownload van internet die de Lan connectie checkte en die kwam uit op 88Mb/s (bits).
Ik heb toen even goed naar mijn router gekeken en online zag ik overal staan dat het een 1GigMb/s router is.
(D-link Dir-655).

Ik heb verschillende kabels geprobeerd direct naar de router maar geen van deze kabels maakte een verschil.

Nu heb ik online gelezen dat de server tragen kan zijn nadat je hem net geinstaleerd hebt doordat hij new data volume gaat maken, maar 6 uur verder is er nog geen verschil.
Ook zag ik filmpjes van mensen die meteen na hun instalatie al met 50/60 MB/s konden knallen.
Op de nas geeft hij ook aan dat hij een 1GigMb verbinding heeft (1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500)

Het laatste waar ik aan kan denken is dat de hard disks zie meegeleverd zijn misschien defect zijn (Ookal geeft de nas aan dat ze prima zijn.)
Ze geven zo om de paar seconde een flink geluidje, en zeker wanneer je wat dingen gaat overzetten krijg je een flink geluid uit die nas, meer dan dat ik ooit uit mijn laptop heb horen komen.

Dus ja ik weet verder niet meer wat ik er aan kan doen behalve dit op forums vragen, en misschien de nas terug brengen naar de winkel, Want 5-12MB/s is te traag waarvoor ik hem gekocht heb.
Hij zou makkelijk een 100 MB Up en 150 MB down moeten kunnen halen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen :? anders word het maar terug brengen beng ik bang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

rjong5

?

Zit je PC ook op gigabit aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

En welke hdd's heb je er nu dus inhangen, welke opstelling (raid?)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06
88Mbit/s lijkt of ergens veel verlies op de kabel (dan geeft pc wel 1Gb/s aan maar door verlies behaal je dus veel minder). Andere optie wat zou kunnen is een klein beetje verlies op de kabel en dan heb je geen 1Gb/s verbinding maar 100Mbit/s verbinding.

Dat geluid. Kun je dat precies omschrijven? Het is in NL nu aardig warm en een NAS zit tegen de grens van koelen of niet. Op moment dat er veel overgezet word gaat hij over de grens en gaat hij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:12
Via DSM heb je de Resource Monitor. Kijk daar eens wat de NAS aan het doen is.
Daar kun je zien welke processen er draaien, hoeveel CPU en RAM ze gebruiken, wat de diskactiviteit is e.d.

Kun je i.p.v. naar de NAS ook van je PC naar een ander apparaat (server, PC) kopieren en daar de snelheid van controleren? Dan weet je in ieder geval dat je PC goed is. Of van een andere PC naar de NAS. Dan kun je controleren of het de NAS is.

[ Voor 39% gewijzigd door technorabilia op 03-07-2015 07:03 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40

BLACKfm

o_O

Ik heb een tool gedownload van internet die de Lan connectie checkte en die kwam uit op 88Mb/s (bits).
Dat regeltje moet genoeg zeggen lijkt me. Er is geen Gigabit verbinding op het systeem waar je getest hebt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:12
He inderdaad! Wat ^^^ zegt dus!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
88Mbit is 11MB (komt overeen met 5-12MB/s), dus het ligt waarschijnlijk niet aan je NAS, maar aan je netwerk

maar definieer ook eens beter
Ze geven zo om de paar seconde een flink geluidje, en zeker wanneer je wat dingen gaat overzetten krijg je een flink geluid uit die nas,
zacht tikken (koppen parkeren, zou niet tijdens belasting moeten gebeuren, alleen na x seconden idle, afhankelijk van je disks)?
ventilator (hoge cpu load in je systeem monitor)?
echt hard tikken (afstervende schijven)?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37
DemMitch schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:45:
Hey,

Ik heb recent een synology ds214+ gekocht voor mijn bedrijfje, vandaag kreeg ik hem binnen en was ik meteen enthousiast om hem uit te proberen.
Welke schijven heb je er in zitten?
Welke tool en wat heeft deze precies gecontroleerd?
Nu heb ik online gelezen dat de server tragen kan zijn nadat je hem net geinstaleerd hebt doordat hij new data volume gaat maken, maar 6 uur verder is er nog geen verschil.
Ik heb NASsen gehad die 24 uur nodig hadden om de eerste sync uit te voeren. Maar de diskmanager zal dit waarschijnlijk aangeven, of die nog bezig is met de eerste init sync, of dat die al klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemMitch
Bedankt voor de intresse in mijn probleem allemaal!
rjong5 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 06:28:
Zit je PC ook op gigabit aangesloten ?
Ik heb hem in mijn adapter op auto staan dat is wat ik op internet lees het beste, ook geprobeerd op 1 Gbit te zetten maar was geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/038893c6235c9193728d60afc382b314.png
MB113 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 06:38:
En welke hdd's heb je er nu dus inhangen, welke opstelling (raid?)
2x Toshiba MD04ACA400 (4TB) (Met Raid 1)
Cave_Boy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 06:59:
88Mbit/s lijkt of ergens veel verlies op de kabel (dan geeft pc wel 1Gb/s aan maar door verlies behaal je dus veel minder). Andere optie wat zou kunnen is een klein beetje verlies op de kabel en dan heb je geen 1Gb/s verbinding maar 100Mbit/s verbinding.

Dat geluid. Kun je dat precies omschrijven? Het is in NL nu aardig warm en een NAS zit tegen de grens van koelen of niet. Op moment dat er veel overgezet word gaat hij over de grens en gaat hij koelen.
Ik dacht ook dat het aan de kabels zou liggen maar ik heb als test een meegeleverde LAN kabel direct van de NAS in mijn laptop gedaan, dus niet via de router.
En weer piekte ik bij 12 MB/s.
Ook via een andere PC kwam ik uit op 12 MB/s
kraades schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:02:
Via DSM heb je de Resource Monitor. Kijk daar eens wat de NAS aan het doen is.
Daar kun je zien welke processen er draaien, hoeveel CPU en RAM ze gebruiken, wat de diskactiviteit is e.d.

Kun je i.p.v. naar de NAS ook van je PC naar een ander apparaat (server, PC) kopieren en daar de snelheid van controleren? Dan weet je in ieder geval dat je PC goed is. Of van een andere PC naar de NAS. Dan kun je controleren of het de NAS is.
Heb het met een andere PC geprobeerd en had het zelfde resultaat, ook zegt de Resource monitor dat het allemaal goed is.

Ik kan ook nergens vinden of hij die schrijven nog aan het uitzoeken is, ik ben inmiddels 17 uur verder sinds de instalatie, maar ik heb nog nergens (ook niet het 1e uur) gezien dat hij schrijven aan het instellen was.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/c0b1ba81344f446e5d31a5938fa4783a.png
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/04e99d2b7570d626b4129fe36be0c7a5.png
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/5cfa2a982aa089e2684be7798f8c65b1.png
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/fe8dcf5970a77851b697b023b3b9c361.png
BLACKfm schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:21:
[...]

Dat regeltje moet genoeg zeggen lijkt me. Er is geen Gigabit verbinding op het systeem waar je getest hebt.
Heb het getest met die tool naar een map op de NAS server, met een schrijf uit mijn laptop is hij vele male sneller

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/157bdf1e14cecb7b818d99dcdf412660.png
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/cc500ea932865cdab1d9d2101b0eb9f0.png
Prulleman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:03:
88Mbit is 11MB (komt overeen met 5-12MB/s), dus het ligt waarschijnlijk niet aan je NAS, maar aan je netwerk

maar definieer ook eens beter het geluid.

zacht tikken (koppen parkeren, zou niet tijdens belasting moeten gebeuren, alleen na x seconden idle, afhankelijk van je disks)?
ventilator (hoge cpu load in je systeem monitor)?
echt hard tikken (afstervende schijven)?
Ik ben ook bang dat het vanuit het netwerk is, maar ik heb ook getest met een kabel direct van de nas in de laptop en met het zelfde resultaat.

Hier zijn de geluiden (opgenomen met Iphone 5)

Wanneer word gebruikt: https://dl.dropboxusercon...96357/Nas%20Sound%201.m4a
Wanneer er dingen worden geupload: https://dl.dropboxusercon...96357/Nas%20Sound%202.m4a
Rolfie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:57:
Welke tool en wat heeft deze precies gecontroleerd?

Ik heb NASsen gehad die 24 uur nodig hadden om de eerste sync uit te voeren. Maar de diskmanager zal dit waarschijnlijk aangeven, of die nog bezig is met de eerste init sync, of dat die al klaar is.
De tool: LAN Speedtest light van Totusoft

Ik ben inmiddels 17 uur verder sinds de instalatie
Maar ik kan nergens zien dat de NAS nog bezig is met de schrijven.

Ik zelf denk dat er ergens iets zit dat het me maar een 100Mbit verbinding geeft aangezien een 1000Mbit verbinding die 12MB/S x 8 zou doen, dus ~96MB/s wat normaal is.

[ Voor 0% gewijzigd door DemMitch op 03-07-2015 12:19 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:21
Is de nas direct op de router aangesloten of zit er nog een switch tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40

BLACKfm

o_O

DemMitch schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:54:
[...]

Heb het getest met die tool naar een map op de NAS server, met een schrijf uit mijn laptop is hij vele male sneller

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Ik ben ook bang dat het vanuit het netwerk is, maar ik heb ook getest met een kabel direct van de nas in de laptop en met het zelfde resultaat.
Je test de lanverbinding lokaal? Dat schiet niet bepaald op als je een bestand naar je c schijf wegschrijft met 7,5Gb/s....

En als je de nas direct aan je laptop hangt en je hebt de zelfde 'trage' verbinding van minder dan 100Mbit dan staat er wellicht een instelling lokaal op je pc niet goed. Heb je wellicht een netwerkmanager die bepaald verkeer voorrang geeft?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
wat hangt er verder aan je router? Het is bij sommige routers zo dat als er maar 1 100Mb/s apparaat aan hangt, hij geen gigabit meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Connect je pc wel op 1 Gigabit, of is het 100 Mbit.
Vaak kun je dit op de router zien.

Ik weet wel dat er vroeger wel eens problemen waren met de Realtek Pcie series m.b.t. auto negotiation en gigabit. Staat flow control aan of uit ?
Andere kabel geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemMitch
Heb eindelijk progres,

Op mijn (moderne) Laptop kom ik niet voorbij de 12MB/s
Op een oudere laptop van mijn vader kom ik er eindelijk overheen.

Nu is er alleen nog iets storends.

Hij begint heerlijk met 90 MB/s maar al na een seconde of 2 zakt hij terug naar 40MB/s tijdens het uploaden en 30MB/s tijdens het downloaden.

Al is dit natuurlijk niet heel traag en gelukkig vele male sneller dan die 10/12MB/s die ik eerst had.
Zou de ds214+ sneller moeten kunnen.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Welk protocol?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemMitch
Ik ben een beetje een noob hierin maar bedoel je het protocol van de laptop of van de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat niet gewoon je wireless adapter nog aan en test je wel de juiste verbinding? Zet je wireless uit en test dan nog eens. Kan zomaar zijn dat ie de wireless als hogere prio netwerkverbinding pakt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1