Score productreview pakt niet de mediaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 09:54
Geen idee of dit in MF of SB hoort, maar het valt mij zojuist op dat voor productreviews het gemiddelde ipv. de mediaan gebruikt wordt. Het zou logischer zijn hier ook de mediaan voor te gebruiken, net als bij FP reacties. Eigenlijk met dezelfde rede, ik kom zojuist een productreview tegen met

+1 Beknopt 4
+2 Uitvoerig 3
+3 Spotlight 13

Totaal is 65% van de stemmen voor +3, maar toch komt hij op +2 omdat het gemiddelde 2,5 is en dat naar beneden afgerond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 10:04

rob_erwt

What does this button do?

Dit is niet zozeer een bug, maar meer een (aanpassing van een) feature request. Ik verplaats hem dus even naar Mooie Features.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

De spreiding van de scores voor productreviews is kleiner dan bij reacties (3 waarden versus 5) waardoor het ook minder zinvol is om de mediaan te gebruiken.

Het voorbeeld dat je schetst zegt helaas ook niet veel zonder vermelding van de productreview in kwestie. Wellicht is het ook gewoon een twijfelgeval dat eigenlijk net geen +3 verdient...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Het gaat natuurlijk niet om die ene review, maar om het feit dat een 0 stem 6x zwaarder telt dan een +3 stem. Op die manier wordt het wel heel makkelijk om een +3 review onderuit te halen. Idem kan een 0 review naar +1 getrokken worden met een enkele +3 stem, die dan 6x zwaarder telt dan 0 stemmen.

Natuurlijk is het probleem minder groot omdat er geen -1 is, dan was het verschil 8x geweest. Het lijkt mij al in al eerlijker daat als 60% van de gebruikers +3 geeft, dat +3 de juiste eindscore is, en dat het niet uit moet maken of de overige 40% +2 gegeven heeft zoals zou moeten, of aan het compensatie stemmen is en 0 geeft.

Hier nog een voorbeeld wat ik in de lijst met populaire gebruikers reviews tegen kwam:

0 Oppervlakkig 12
+1 Beknopt 6
+2 Uitvoerig 4
+3 Spotlight 72

76% van de stemmen naar +3, maar toch eindscore +2....
productreview: Tweakers Zonnebril review door PWM
productreview: Tweakers Zonnebril review door MrBreaker
productreview: Tweakers Zonnebril review door Kiwi

(Nogmaals, het gaat niet om deze voorbeelden, maar er om dat de mediaan gewoon zoveel eerlijker is: meeste stemmen gelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat zijn dan ook wel reviews waarvan de beoordeling nogal kan uiteenlopen afhankelijk van de stemming of het karakter van de gebruiker. Sommige gebruikers vinden reviews van de Tweakers Zonnebril grappig en geven er daarom een +3 voor, anderen begrijpen de lol er misschien niet van en geven een 0.

Los daarvan heb je wel een punt dat het een beetje krom is dat een score waarvoor een overweldigende meerderheid is niet de eindscore is.

[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 06-07-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Naar aanleiding van dit topic wil ik deze toch nog een keer bumpen. Nu niet vanwege grappige zonnebril reviews (dat was immers een slecht voorbeeld), maar ook serieuze reviews lijden hier onder.

Neem bijvoorbeeld deze.

100x +3. Daar komt hij niet meer vanaf zou je denken? Toch is 16x extra een 0 score genoeg om hem aar +2 te trekken. Met eerlijke +2 scores heb je er 77 nodig voordat hij naar +2 afdaalt.

Daar in tegen, met de mediaan heb je er 86 nog om hem op +2 te krijgen, zowel 86x 0 als 86x +2 zou het hem doen. En 46x 0 en 40x +2 zou ook werken. Gewoon omdat met de mediaan alles even zwaar telt.
Pagina: 1