Wachten op een 4K GSync monitor dit jaar na aanschaf 980 TI?

Pagina: 1
Acties:

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-02 23:38
Ik zit erover na te denken om een 4K monitor aan te schaffen. Na wat dagen van zoekwerk en reviews ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de nieuwe Nvidia technologie GSync ontzettend veel kan doen. Het probleem is alleen dat er op dit moment maar 1 4K G sync op de markt is, namelijk de Acer XB280HK. Een model wat toch hier en daar wat dingen opoffert om puur aan die G sync standaard te kunnen voldoen.

Mijn budget ligt tussen de 600 en 700 euro. Ik heb een 980TI model van MSI in mijn setup zitten en kijkende naar de benchmarks op 4K monitoren ben ik ervan overtuigd dat deze kaart geschikt is voor de 4K stap.
Echter zit ik met de vraag of het niet slimmer is om te wachten. Vooralsnog is het merendeel 4K monitor een TN paneel met wat de bekende matigere kijkhoeken en kleurbereik.

De 27 inch van Dell: P2715Q heeft een prachtig IPS paneel maar ik ben dus bang dat deze iets minder is geschikt voor gaming.

Persoonlijk vind ik 1440P geen optie als ik zie wat voor prestaties de VGA heeft op 4K. Daarnaast heb ik dan het idee dat ik liever dan wat langer met mijn 1080p monitors werk totdat die ene juiste monitor op de markt komt.
Hebben jullie hier ideeen over? Indien ik wil gamen, is bijv de Dell P2715Q dan geschikt of is het beter om helemaal te wachten tot verderop in het jaar? Wachten is bijna altijd beter maar uiteindelijk wil ik de stap natuurlijk wel maken.

Mijn vraag aan jullie is dus niet zozeer een direct aankoopadvies maar desalniettemin een advies wat nou een verstandige keus is.

Alvast bedankt!

• echtwaarisdatzo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09-2017
Wel €100 over je budget en 1440p. Maar wel een IPS paneel, 4ms reactietijd en 144hz met g-sync. De reviews zijn lovend, enige nadeel is de prijs dus. Maar ongetwijfeld "best of both worlds". Nagenoeg geen ghosting/ips glow eveneens.

pricewatch: Acer XB270HU Zwart

Ga er iets minder dicht op zitten (verder dan 60/70cm), en het verschil in resolutie is minimaal. Met de 980ti haal je in minder zware games hoge frames om de beeldverversingssnelheid te benutten. De g-sync zorgt ervoor dat je in zwaardere games met veel variatie in fps en framedrops, toch lekker soepel beeld hebt.

1440p blijft voorlopig dé resolutie zo lijkt het. De 980ti kan nagenoeg elke game op het moment voluit draaien op die resolutie. Op sommige gimmicky grafische instellingen na, waar je toch geen reet van ziet.

4k dat gaat nog wel komen. Maar wanneer er 4k monitoren met ips en lage reactietijden beschikbaar zijn, zullen die echt ver boven de 700 euro kosten. Neem je genoeg met een TN paneel dan idd de
pricewatch: Acer Predator XB280HKbprz Zwart

Maar kijkend naar de benchmarks, is 4k (of 2160p) nog niet echt speelbaar. Sites die minimale framerates erbij zetten laten zien dat op die resolutie flinke framerate drops erbij horen, als ook lange frametimes.
Echt soepel loopt het niet, tenzij je instellingen terug schroeft. En dan gaat het nut wel een beetje verloren van je 4k setup.
En er is zoeits als DSR, maar hier ben ik niet zo bekent mee. Schijnt er goed te werken, dus als je vind dat je performance overhoud op 1440p, dan scale je het omhoog met DSR.

Vergeet 3440x1440 niet. De breedbeeld variant. Erg populair en er komen ips/gsync varianten uit.
Asus pg34q - 34inch, IPS, 3440x1440, 75hz, gsync
Acer x34 - 34inch, IPS, 3440x1440, 75hz, gsync
Echter zoals ik al zei, de prijs ligt ver boven je budget. De acer kost €1500 op het moment. 2160p zal dus nog duurder zijn voorlopig. Staar je er niet blind op iig.

Of ga voor een TN model, dan heb je idd de acer predator als aanbod. Er gaan nog veel meer opties erbij komen de komende maanden, houd daar rekening mee. Beter even geduld hebben, als later balen van een dure aankoop.

[ Voor 44% gewijzigd door echtwaarisdatzo op 03-07-2015 18:29 ]

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-02 23:38
Bedankt voor je advies. ik ga er nog eens goed over nadenken!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Als je dan voor een g-sync monitor gaat kiezen op 1440p kun je beter even op die van Asus wachten: http://www.guru3d.com/new...ips-panel-and-g-sync.html. Acer scherm is qua design echt afschuwelijk gewoon.