Ubuntu installeren op MacBook Pro Mid 2009

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 23:23
Naast Mac OS zou ik graag Ubuntu desktop willen draaien op een tweede partitie. Ik heb een aantal dingen geprobeerd maar elke keer loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Voor het maken van de bootable USB gebruik ik de volgende tutorial: http://www.ubuntu.com/dow...te-a-usb-stick-on-mac-osx

Vervolgens maak ik een tweede partitie genaamd "Ubuntu" met behulp van schijfhulpprogramma.

Hierna start ik mijn MacBook opnieuw op en selecteer mijn USB. De Ubuntu installer geeft mij vervolgens meerdere opties, zowel de "Try Ubuntu without install" als "Install Ubuntu" resulteren in het vast blijven hangen op het laadscherm.

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/lmRbt.png

Op het begin zijn de bolletjes nog aan het knipperen en lijkt er iets op de achtergrond te gebeuren, maar na ongeveer 20 seconden lichten alle bolletjes oranje en lijkt er niets meer te gebeuren.

Ik heb het ook geprobeerd via de rEFInd boot manager maar hiermee helaas hetzelfde probleem.

Als laatste heb ik de Ubuntu Mac image geprobeerd op m'n USB te zetten, maar deze lijkt helemaal niet te worden herkend.

Zou fijn zijn als iemand mij hiermee kon helpen, Ubuntu desktop naast Mac OS zou erg handig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 20:24

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Probeer dit eens:

1. Start op vanaf de USB drive
2. In het Ubuntu boot menu, druk op ESC om de timeout te onderbreken. Selecteer vervolgens de optie die je wilt gebruiken (Install Ubuntu) en druk op 'e'
3. Je kunt nu de kernel parameters bewerken. Verwijder 'quiet' en 'splash' uit de regel. Druk op ENTER om de changes te accepteren.
4. Druk op 'b' om te booten.

Je krijgt nu meer output. Zo kunnen we (hopelijk) zien waarop het bootproces blijft hangen.

Uit nieuwsgierigheid: werkt de "Try without install" optie wel?
Uit nog meer nieuwsgierigheid: Waarom niet Ubuntu in een VM draaien? Of wil je het als main OS gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Whieee op 02-07-2015 22:53 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
Whieee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:51:
Probeer dit eens:

1. Start op vanaf de USB drive
2. In het Ubuntu boot menu, druk op ESC om de timeout te onderbreken. Selecteer vervolgens de optie die je wilt gebruiken (Install Ubuntu) en druk op 'e'
3. Je kunt nu de kernel parameters bewerken. Verwijder 'quiet' en 'splash' uit de regel. Druk op ENTER om de changes te accepteren.
4. Druk op 'b' om te booten.

Je krijgt nu meer output. Zo kunnen we (hopelijk) zien waarop het bootproces blijft hangen.

Uit nieuwsgierigheid: werkt de "Try without install" optie wel?
Uit nog meer nieuwsgierigheid: Waarom niet Ubuntu in een VM draaien? Of wil je het als main OS gebruiken?
Ben bezig met de laatste Ubuntu op m'n USB te zetten, ik zal zo even laten weten of en welke errors worden weergegeven. De "Try without install" optie werkt ook niet, hetzelfde probleem. Wat betreft het VM verhaal, ik heb altijd het gevoel dat mijn laptop erg langzaam werkt als ik een ander besturingssysteem naast Mac draai op mijn laptop. Waarschijnlijk omdat het al een vrij oude MacBook is, op mijn vaste PC werkt dit wel soepel.

EDIT: Hij blijft hangen op "* Stopping Restore Sound Card State [ OK ]".

[ Voor 3% gewijzigd door DennisUniOn op 02-07-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 20:24

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

DennisUniOn schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:35:
[...]

EDIT: Hij blijft hangen op "* Stopping Restore Sound Card State [ OK ]".
Aangezien er [ OK ] achter staat is dat deel dus goed gegaan. Ik vermoed dat hierna Xorg gestart zou moeten worden en dat het daar fout gaat. Als ik even Google aanslinger kom ik redelijk wat issues tegen met de GeForce 9400M en Ubuntu installers.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
Whieee schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:00:
[...]

Aangezien er [ OK ] achter staat is dat deel dus goed gegaan. Ik vermoed dat hierna Xorg gestart zou moeten worden en dat het daar fout gaat. Als ik even Google aanslinger kom ik redelijk wat issues tegen met de GeForce 9400M en Ubuntu installers.
Wat kan ik nu het beste doen?

Het liefste zou ik eigenlijk op mijn mac op de achtergrond een Linux server hebben draaien (Ubuntu of Debian) met alleen ssh access en dus geen UI. Kon hier niet veel over vinden dus heb me toen maar voorgenomen om Ubuntu te installeren en daar op te werken als ik gebruik wil maken van Linux.

Heb uiteindelijk Ubuntu maar via VMware Fusion geïnstalleerd en een Debian server zonder UI, lijkt prima te werken. Ik geef het op wat betreft de dual boot. :p

[ Voor 37% gewijzigd door DennisUniOn op 03-07-2015 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:36
Ik zou eens kijken naar vagrant op het moment dat je dingen wilt testen in een headless linux.
helaas gebruikt dit wel VirtualBox. ( je kan een extensie aanschaffen om het te koppelen aan VMWare maar deze is pittig geprijsd )

Ik zit zelf echter ook nog met het idee te spelen om op mijn retina MBP een triple boot ( Bootcamp Win7, OS X, Arch Linux ) te bouwen.
Pagina: 1