Toon posts:

Nieuwe voeding (indien nodig) voor nieuwe grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BrokeLee
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-03 08:41
Ik zoek een?
Hallo allen,
Ik ben naar lang wachten op de R9 300 series eindelijk op het punt aangekomen om een nieuwe grafische kaart te kopen en mijn oude te vervangen. (pricewatch: XFX AMD Radeon HD 6970)
Mijn keuze is al gevallen op de R9 390 van MSI, na lang dubben tussen deze, en de GTX970 en R9 290X.

Echter, met deze aankoop wil ik ook kijken of ik niet meteen mijn voeding kan vervangen.
Op het moment heb ik de volgende voeding in mijn systeem: pricewatch: Corsair Enthusiast TX650 V2

Wat is je budget?
Voor de voeding zit ik te denken aan maximaal 150 euro. Voor eventuele andere upgrades.... een budget van rond de 200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn oog is al gevallen op de volgende voeding: pricewatch: Corsair RM750i
De eerste reviews die ik gelezen heb spreekt goed over deze RMi serie. Het lijkt een kwalitatief degelijk voedinkje te zijn, met de beveiligingen, de 80 plus gold certificaat, semi-passieve koeling die alleen aanslaat bij een bepaald verbruik en de modulariteit.
Dit houdt niet in dat mijn besluit al vaststaat. Anders zou ik dit adviesaanvraag niet schrijven. :)
Gezien mijn amateuristische achtergrond in PCs bouwen, wil ik toch wat bevestigingen of suggesties van jullie.
Lijkt deze upgrade verstandig? Ga ik mijn huis en haard in de brand steken hiermee? Of kan ik mijn tijd en geld beter in andere onderdelen steken? (zoals bijvoorbeeld een nieuwe moederbord?)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidig systeem zoals ik hem nu heb is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-M LE (3.0)€ 0,-€ 0,-
1XFX AMD Radeon HD 6970€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Green WD7500AARS, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 104,95€ 104,95
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 26,50€ 26,50
1WD My Book USB 3.0 4TB Zwart€ 143,-€ 143,-
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 82,28€ 82,28
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Sharkoon Skiller Pro€ 29,04€ 29,04
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 109,50€ 109,50
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 51,67€ 51,67
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,02€ 12,02
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 116,16€ 116,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,07

En hieronder nogmaals de grafische kaart die ik wil aanschaffen, en de voeding die mij in het oog springt:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 362,-€ 362,-
1Corsair RM750i€ 131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,95

Alvast hartelijk dank uit naar iedereen die me wilt helpen hierin! :)

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 02:33
Waarom wil je die voeding hebben als ik vragen mag? 750 Watt is namelijk zo'n overkill, dat je er 2 keer een 390 op kan draaien, en nog redelijk wat ruimte overhoud. Wil je deze voeding kopen om die optie open te houden? of om in de toekomst een monster pc te bouwen, en dat je dan niet meer hoeft te kijken naar een goede voeding?

Als ik het juist heb, moet je ook prima afkunnen met een pricewatch: Cooler Master GM G550M of een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular.

-

• Ramoonster
  • Laatst online: 15-05 11:05
De voeding zelf die je nu hebt is kwalitatief prima, maar het ligt er een beetje aan hoe oud 'ie ondertussen is, of hij nu nog wel al z'n wattage levert vooral.

Anders idd een 550-650W voeding kopen.

• BrokeLee
@PAHvandam:
Ik had inderdaad niet uitgelegd waarom de 750W variant, mijn excuses daarvoor.
Het was inderdaad om ietwat futureproof te zijn, en omdat het prijsverschil tussen de minder krachtige variant maar een paar euro bedraagt.
Maar als er op de 750W variant al twee 390s kunnen draaien, dan kan ik wel afzien van zo'n hoog vermogen.
Echter zou het toch prettig zijn om de modulariteit erin te houden, en ook de hogere certificering.

@Ramoonster:
De voeding is ondertussen al.... 4 jaar oud. (of ouder)
De garantie verloopt hierdoor dus ook al binnenkort.
Ook hoor ik af en toe de lager van de fan lopen. Dit is op te lossen door een nieuwe lager of fan te installeren, maar ik wil liever niet knutselen in de voeding zelf. :P

(Voor het vermogen te meten wil ik sowieso eigenlijk een verbruikersmeter aanschaffen)

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 14-05 02:33
Als je een modulaire voeding wilt, en met een hoge certificering, dan kan dit een goede optie zijn: pricewatch: Antec Edge 550W

Deze voeding heeft een uitgebreide review van The_Mask. Een zeer gerespecteerd persoon als het aankomt op voedingdeskundigheid. productreview: Antec Edge 550W review door -The_Mask-

Een tweede optie is : pricewatch: Seasonic G-series 550 watt
Deze komt goed uit de Tweakers test, met als eindcijfer een 8.

Misschien hebben de voedingen minder vermogen, maar voor jouw doeleinden zijn ze beide meer dan prima, en kan je die 40 euro mooi in je portomonnee houden.

[Voor 4% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 02-07-2015 21:39]

-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrokeLee
PAHvandam schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:37:
Als je een modulaire voeding wilt, en met een hoge certificering, dan kan dit een goede optie zijn: pricewatch: Antec Edge 550W

Deze voeding heeft een uitgebreide review van The_Mask. Een zeer gerespecteerd persoon als het aankomt op voedingdeskundigheid. productreview: Antec Edge 550W review door -The_Mask-

Een tweede optie is : pricewatch: Seasonic G-series 550 watt
Deze komt goed uit de Tweakers test, met als eindcijfer een 8.

Misschien hebben de voedingen minder vermogen, maar voor jouw doeleinden zijn ze beide meer dan prima, en kan je die 40 euro mooi in je portomonnee houden.
Heel erg bedankt voor deze suggesties, dit is precies wat ik zoek! :)
Ik heb ook even gebladerd in de tweaker test, aangezien hier ook goede alternatieven staan.
Ik neig naar de Antec Edge 550W, vanwege de prachtige review van The_Mask en de reden dat het een recenter model is dan de voedingen in de tweaker test. Ik weet echter niet of voedingen (of electronica in zijn geheel) continu gereviseerd worden, of dat ze na markt toetreding ophouden met revisering.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ramoonster schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:05:
De voeding zelf die je nu hebt is kwalitatief prima, maar het ligt er een beetje aan hoe oud 'ie ondertussen is, of hij nu nog wel al z'n wattage levert vooral.
Een voeding gaat niet zo maar minder leveren, dat is een fabeltje.
copkilla7779 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:22:

De voeding is ondertussen al.... 4 jaar oud. (of ouder)
De garantie verloopt hierdoor dus ook al binnenkort.
Ook hoor ik af en toe de lager van de fan lopen
Als het lager van de fan niet meer goed is dan valt dit onder garantie, dus dan hoef je ook geen nieuwe te kopen. Mocht je niet zonder voeding kunnen omdat je geen vervanger hebt en niet een dag zonder PC kan dan kun je hier misschien ook wel een oplossing voor vinden bij Corsair. Ze willen soms ook wel eens de vervanger direct opsturen als je niet zonder kan.

Mocht je trouwens een gehele nieuwe voeding krijgen. De VS550, CX5/600(M), RM550 CS550 zijn allemaal van mindere kwaliteit dus hier hoef je niet akkoord mee te gaan en met de CX(M) of VS series moet je dat ook sowieso niet doen, die zijn gewoon echt minder.

Mocht Corsair echter niet staan te springen om minimaal iets van vergelijkbare kwaliteit te leveren, lees RMi, HXi, AX of AXi dan kun je altijd nog akkoord gaan met de RM550, de rest sowieso niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• BrokeLee
-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 01:25:
Als het lager van de fan niet meer goed is dan valt dit onder garantie, dus dan hoef je ook geen nieuwe te kopen. Mocht je niet zonder voeding kunnen omdat je geen vervanger hebt en niet een dag zonder PC kan dan kun je hier misschien ook wel een oplossing voor vinden bij Corsair. Ze willen soms ook wel eens de vervanger direct opsturen als je niet zonder kan.

Mocht je trouwens een gehele nieuwe voeding krijgen. De VS550, CX5/600(M), RM550 CS550 zijn allemaal van mindere kwaliteit dus hier hoef je niet akkoord mee te gaan en met de CX(M) of VS series moet je dat ook sowieso niet doen, die zijn gewoon echt minder.

Mocht Corsair echter niet staan te springen om minimaal iets van vergelijkbare kwaliteit te leveren, lees RMi, HXi, AX of AXi dan kun je altijd nog akkoord gaan met de RM550, de rest sowieso niet.
Dankje voor je reactie! :)

Ik weet niet of ik de garantie nog kan regelen, aangezien ik moet spitten om mijn aankoopbewijs terug te vinden. Ik zal eens moeten kijken hoe precies de RMA van Corsair in elkaar steekt. Echter wil ik sowieso eens een modulaire voeding proberen, om wat cable clutter tegen te gaan. en een hoger rendementscertificering doet nooit iemand kwaad lijkt me. :P
Verder ben ik van mening dat techniek niet stilstaat en dat bij nieuwere modellen toch wel het een en ander verbeterd is door de jaren heen. (al kan ik me hier lelijk in vergissen met dit soort optimistische denken..)

Zoals ik het nu begrijp lijken de Antec Edge, Corsair 650W RMi leuke dingetjes voor de mens, al is de RMi toch weer een prijsklasse hoger dan de Antec.. Met behulp van jouw reviews en wat opzoekwerk probeer ik voedingen een beetje te begrijpen, maar uiteindelijk ben ik toch een leek en heb ik er soms moeite mee.

• Ramoonster
  • Laatst online: 15-05 11:05
-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 01:25:
[...]

Een voeding gaat niet zo maar minder leveren, dat is een fabeltje.

...
Ow, dacht dat het 20W per jaar was ofzo... Bedankt voor de duidelijkhied!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:43
Ramoonster schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 02:12:
[...]

Ow, dacht dat het 20W per jaar was ofzo... Bedankt voor de duidelijkhied!
Dat wordt idd minder naarmate hij ouder wordt ja.

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a PSU will slowly lose some of its initial wattage capacity. 20% for more than 1 year or 25-30% for 24/7 usage and 1+ years.

• -The_Mask-
  • Niet online
Sommigen geloven nog in fabeltjes. Maar ik neem aan dat iedereen die serieus kan nadenken wel weet dat een voeding niet nog maar de helft kan leveren na 2 jaar 24/7 gebruik.

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
copkilla7779 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 01:43:

Ik weet niet of ik de garantie nog kan regelen, aangezien ik moet spitten om mijn aankoopbewijs terug te vinden. Ik zal eens moeten kijken hoe precies de RMA van Corsair in elkaar steekt. Echter wil ik sowieso eens een modulaire voeding proberen, om wat cable clutter tegen te gaan. en een hoger rendementscertificering doet nooit iemand kwaad lijkt me. :P
Meestal repareren ze de voeding niet maar krijg je een andere. Als vervanger hebben ze op dit moment alleen maar modulaire voedingen. De niet modulaire CX en VS zijn veel minder, dus als ze die aanbieden hoef je er niet akkoord mee te gaan, zie ook mijn vorige bericht.

Wat betreft modulair daar wordt het niks netter van. Je hebt een goede behuizing dus verschil tussen modulair en niet modulair is er niet qua netheid.
Verder ben ik van mening dat techniek niet stilstaat en dat bij nieuwere modellen toch wel het een en ander verbeterd is door de jaren heen. (al kan ik me hier lelijk in vergissen met dit soort optimistische denken..)
Er zijn idd wel aardig wat verbeteringen gekomen.
Zoals ik het nu begrijp lijken de Antec Edge, Corsair 650W RMi leuke dingetjes voor de mens, al is de RMi toch weer een prijsklasse hoger dan de Antec.. Met behulp van jouw reviews en wat opzoekwerk probeer ik voedingen een beetje te begrijpen, maar uiteindelijk ben ik toch een leek en heb ik er soms moeite mee.
Ik zou eerst even naar de RMA van de huidige kijken, mocht dat niks worden kan er altijd nog een nieuwe gekocht worden.

Wat betreft de RM650i en Edge 550 dat zijn wel twee voedingen met een verschillende doelgroep. De RMi serie is gericht op stilte en de Edge is dat minder zie ook mijn review.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee