aanloop of bedrijfscondensator ventilator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:51
Met deze hitte draait de ventilator 24 uur per dag omdat het op de zolderkamer op het zuiden tegen de 40 graden kan worden. Ik heb de ventilator helemaal schoongemaakt en gesmeerd (ptfe) en deze draait nu perfect.

Nou zou ik de condensator willen vervangen en ik vroeg mij af of het een aanloop of bedrijfscondensator is. Er zit verder geen schakelaar of elektronica op, en gezien het voltage en waarde denk ik dat het een bedrijfscondensator is. Al is een aanloop condensator bij ventilatoren meer gebruikelijk (dacht ik), verder geen schema maar waarschijnlijk zit ie over de hulpwikkeling.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2qnwf48.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2v96y38.jpg

condensator heeft waarschijnlijk bijna geen capaciteit meer en elektronische smoke terwijl ik lig te slapen is niet ideaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-07-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hmm, heb zelf nog nooit een ventilator met een aanloopcondensator gezien, enkel met bedrijfscondensator. Dat laatste is ook een eenvoudiger constructie (condensator hoeft niet afgeschakeld te worden), geeft een beter rendement en het lagere koppel bij het op gang komen is voor een ventilator geen enkel bezwaar.
Ik zou de oude doormeten (als je een daarvoor geschikte multimeter hebt) en eventueel vervangen door een bedrijfscondensator van 450VAC 1μF.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:51
Bedankt voor je antwoordt, ik moet dus een bedrijfscondensator hebben als ik deze wil vervangen. Ik heb nog geen multimeter met capaciteit stand, zou enkel de weerstand kunnen meten. De cap ziet er nog goed uit dus hij kan inderdaad minder kapot zijn dan ik dacht, de fan werkt prima. (30 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou ja Bart, aanloopcondensator of bedrijfscondensator, het enige verschil is dat het bij kleine motoren niet noodzakelijk is om hem af te schakelen, bij grotere machines is dat wel het geval, omdat de motor bij blijvend ingeschakelde hulpwikkeling minder soepel loopt. Niettemin blijft het een aanloopcondensator als zodanig is er volgens mij geen verschil.

Ik vermoed dat je dit heel goed weet, maar de vraag wordt duidelijk gesteld door een niet volledig deskundige, daarom lijkt me als je me toestaat enige uitleg wel op z'n plaats. Die condensator dient zoals bekend alleen maar voor het aanlopen omdat bij éénfasemotoren het draaiveld ontbreekt. Zonder condensator loopt hij alleen aan met een duwtje in willekeurige richting en bij grotere motoren leidt stilstand van de motor in heel korte tijd tot verbranden van de wikkeling.

Een multimeter met een condensatorstand, capaciteitsmeter, is er volgens mij alleen maar in de duurdere klassen. Maar met een gewone ohmmeter kom je ook een heel end. Hij zal beginnen met nagenoeg nul ohm en vervolgens opladen tot de batterijspanning. M.a.w. zal hij een steeds hogere waarde weergeven tot oneindig. Maar hiermee meet je natuurlijk niet een teruglopende capaciteit.
Maar waarom wil je vervangen, je zegt namelijk dat hij perfect loopt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Techneut schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:40:
Maar hiermee meet je natuurlijk niet een teruglopende capaciteit.
Dat is de voornaamste reden dat ik er eigenlijk nooit over begin. Een condensator die compleet kaduuk is kun je er uit pikken met een ohmmeter, maar vaak zat zijn die dingen te versleten om de motor op gang te helpen, maar niet zo dood dat het met een ohmmeter direct evident is.
Maar waarom wil je vervangen, je zegt namelijk dat hij perfect loopt,
Hé verrek, daar heb ik helemaal overheen gelezen. Ik zou zeggen "If it ain't broken, don't fix it".

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"