SQL de goede programmeertaal voor bepaald doel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Na een jaartje met veel plezier meelezen op het forum, wil ik nu zelf ook een programma gaan schrijven om logistiek het een en ander te vereenvoudigen.
Context:
Met een aantal medestudenten heb ik afgelopen week een studentencongres georganiseerd waar studenten hun onderzoek kunnen presenteren middels een poster. Vervolgens worden deze studenten beoordeeld door 6 supervisoren. Daarnaast mogen studenten niet beoordeleeld worden door hun eigen supervisor (bias), moeten verplicht door een bepaalde supervisor beoordeeld worden (second examiner) en elke supervisor moet 6 posters beoordelen per student die hij/zij superviseert.
Het is een hele klus om in excel zo'n schema in elkaar te knutselen. Daarom vroeg ik mij af of dit een stukje makkelijker kon door middel van een programma.

Voorbeeldje van een schema waarmee wij een beoordelingsschema moesten maken (de lijst gaat door tot 210).
*knip*

Ik heb een beetje ervaring met programmeren (BASIC en Phyton) en vroeg me af in welke taal ik een bovengenoemd programma zou moeten schrijven. Zelf dacht ik aan SQL aangezien je met een database werkt waar veel studenten in komen te staan, hoe denken jullie hierover?
Daarnaast nog tips voor goede online cursus/tutorials voor deze bepaalde programmeertaal?

Alvast heel hartelijk bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door NMe op 03-07-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
SQL is geen progammeertaal, maar een taal om databases te beheren.

Wat wil je precies doen met de tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Met SQL kan je geen executables maken, alleen queries uitvoeren op de database. Je zou bijvoorbeeld wél met C# een programma kunnen maken die SQL queries uitvoert op een database.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

De methode van invoeren van gegevens is meestal gescheiden van het opslaan van gegevens. In Access kan je in een omgeving beiden, maar dat is ongebruikelijk. SQL is een methode om opgeslagen informatie op te halen of te bewerken. Dit voer je met de hand in of vanuit een programma. Dit programmeren als je nog nooit zoiets gedaan hebt is heel leerzaam, maar gaat je best wat tijd en moeite kosten. Uiteindelijk kan dit in ongeveer elke taal. Ik zou HTML5 gebruiken, maar ik weet zeker dat er hier mensen totaal mee oneens zullen zijn. Minder leerzaam, maar wel makkelijker is Access.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
nst6ldr schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:44:
Met SQL kan je geen executables maken, alleen queries uitvoeren op de database. Je zou bijvoorbeeld wél met C# een programma kunnen maken die SQL queries uitvoert op een database.
Dit, C# is vrij makkelijk om mee in te stappen en dmv Entity Framework hoeft de ts dan ook weinig met SQL queries te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Kun je ook even de privacy van studenten en promotoren in achtnemen?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoals gezegd kun je niet een heel programma in SQL schrijven. SQL is geen programmeertaal zoals C, Java of Python: het is een taal waarmee je databases kunt query-en.

Je gaat SQL zeker nodig hebben als je met databases aan de slag gaat, maar dan 'binnen' een andere taal.

Overigens kun je met SQL wel meer dan je denkt; het zou best mogelijk kunnen zijn dat het voorbeeld uit je TS best in puur SQL geschreven kan worden. Houd er dan wel rekening mee dat je dat moet uitvoeren in de MySQL-console of in PHPMyAdmin (als je MySQL gebruikt tenminste) omdat je geen executable hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 03-07-2015 12:55 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
Nu ja, je kunt natuurlijk goed MySQL Workbench gebruiken voor zoiets. En dan een query schrijven die de studenten joint met de supervisors en second examinors. Kom je een heel eind mee.

PS: zoals H!GHGuY al aangeeft is het niet erg sjiek om een screenshot met namen van de studenten en suporvisors hier te posten. Zal niet iedereen in je screenshot even goed waarderen denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Tjolk op 03-07-2015 14:40 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

H!GHGuY schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:47:
Kun je ook even de privacy van studenten en promotoren in achtnemen?
^^ dat inderdaad. Het wordt je vast in dank afgenomen als je al die studenten en begeleiders met naam en toenaam zo publiek op het internet mikt alleen om een datastructuur weer te geven...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Dit is echt veel makkelijker op te lossen met Excel/VBA. SQL en een programmeertaal voegen hier alleen maar onnodige complexiteit toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Pen en papier

Excel

Zelf programma maken

Uitbesteden

uurtje werk?

2-4 uur (echte beginner)

FrontEnd MSAcces = 100 uur
SQL leren = 200 uur
SQL server = 200 uur

0 uur paar honderd euro

Wat denk je :P

[ Voor 7% gewijzigd door ? ? op 03-07-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

200 uur om SQL te leren 8)7

luxan schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:45:
Dit is echt veel makkelijker op te lossen met Excel/VBA. SQL en een programmeertaal voegen hier alleen maar onnodige complexiteit toe.
Want VBA is geen programmeertaal natuurlijk. :')

[ Voor 84% gewijzigd door Compizfox op 03-07-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

400 uur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 10:33
Het is al genoemd, maar ik zou beginnen met het onleesbaar maken van de namen van studenten en begeleiders.
Vervolgens is nog steeds de vraag wat je precies wil. Wil je automatisch een schema genereren dat aan de hand van de genoemde voorwaarden bepaalt wie supervisor van wie gaat worden? Of wil je een compleet invoersysteem maken waarin elke supervisor bij de juiste student z'n beoordeling kwijt kan?
In het eerste geval zou ik inderdaad bij Excel/VBA blijven, in het tweede geval wordt het complexer en kom je bij iets als MS Access of C#/SQL uit. Als je dat nog niet kan, lijkt me het een beetje onhaalbaar om dat eerst nog 'even' te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Compizfox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:52:
200 uur om SQL te leren 8)7

[...]

Want VBA is geen programmeertaal natuurlijk. :')
200 uur is goed mogelijk, ten eerste leert niet iedereen op het zelfde niveau en veel mensen denken dat ze iets onder de knie hebben na een x-aantal uur maar vervolgens mag ik dan zelf het leuke smiley 8)7 8)7 geven als ik de code zie. Niet zo denigrerend doen is mijn advies dan.

En ja, VBA is technisch gezien geen programmeertaal, hoogstens een script c.q. macro. Net als PHP een scripttaal is. ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Douweegbertje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:07:
[...]
200 uur is goed mogelijk, ten eerste leert niet iedereen op het zelfde niveau en veel mensen denken dat ze iets onder de knie hebben na een x-aantal uur maar vervolgens mag ik dan zelf het leuke smiley 8)7 8)7 geven als ik de code zie. Niet zo denigrerend doen is mijn advies dan.
Nou sorry hoor :/

Het leek mij wat aan de hoge kant, zeker voor een klein projectje. Vergeet ook niet dat je kunt leren terwijl je doet. Ja, misschien zal de code dan brak zijn maar dat maakt niet zoveel uit als het niet om een professioneel project gaat.
En ja, VBA is technisch gezien geen programmeertaal, hoogstens een script c.q. macro. Net als PHP een scripttaal is. ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(
Over denigrerend doen gesproken :X

Waar ligt volgens jou de grens tussen een programmeertaal en een scripttaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 03-07-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Waarom niet? SQL is heel wat meer dan simpelweg een Select query schrijven hoor.
Compizfox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Die smileys hadden niet gehoeven nee, maar verder heeft ie wel gelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door InZane op 03-07-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:18

Dido

heforshe

Compizfox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:52:
Zoals gezegd kun je niet een heel programma in SQL schrijven.
Ik zit toevallig door 300 pagina's Stored Procedures te worstelen. Zou je dit concept even uit kunnen leggen aan een paar van mijn voorgangers? :(

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
Allereerst excuses voor de afbeelding, ik had een afbeelding waarin namen zwart gemaakt waren maar hebt alsnog de verkeerde geüpload.
Ik hoef dit niet "even" te leren, ik heb er alle tijd voor. Het is een jaarlijks congres en ik wil het een stukje gemakkelijker maken voor volgend jaar. 200 uur kan ik dus zeker vrijmaken.
Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die we willen verbeteren/automatiseren, dus het is niet leren programmeren voor slechts 1 klein programmaatje.

Keuze is dus tussen alles in SQL schrijven en uitvoeren in MySQl zoals Compizfox voorstelt of combinatie van C#/SQL.
Ik zal maar eens beginnen met C#, de rest komt daarna wel. Op internet zijn heel veel tutorials te vinden (Virtual Academy, learnCS, etc.), zijn er bepaalde tutorials die jullie mij kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Compizfox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:52:
Zoals gezegd kun je niet een heel programma in SQL schrijven. SQL is geen programmeertaal zoals C, Java of Python: het is een taal waarmee je databases kunt query-en.
Oracle en diens PL/SQL-gedrocht zijn het daar niet mee eens. De rest van de wereld volgens mij wel, overigens. :P
InZane schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:10:
Die smileys hadden niet gehoeven nee, maar verder heeft ie wel gelijk.
Oneens, maar laten we die discussie in hemelsnaam niet nog een keer gaan voeren in andermans probleemtopic. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 03-07-2015 15:25 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:46
Waarom kijk je niet naar VBA? Als je het zelf in Excel kan, dan kun je het ongetwijfeld ook met VBA in elkaar knutselen. Over VBA kun je heel veel vinden, de leercurve is niet zo steil. Dat maakt het ook redelijk te beheren, wat als je parameters veranderen en jij bent er niet? Kunnen anderen het dan ook aanpassen? Daar zal je goed over moeten nadenken als je zelf wat maakt om het makkelijker te houden.

Overigens is zoiets toch niet zo'n grote klus dat je het in een programma moet bouwen? Dat kost volgens mij veel meer tijd dan het kost om het te doen (je terugverdientijd is 50 jaar als je er 4 uur per jaar mee bezig bent, en het kost je 200 uur om het te bouwen).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Is 200 uur (we zeggen maar wat hé) investeren om een probleem van 4 uur op te lossen rendabel? De eerste 50 jaar niet... Als je wil leren programmeren is het een leuk idee, maar de hoeveelheid die je daar in gaat steken weegt niet op om het aan een IT dienst te vragen om dat even te doen ;-)

Persoonlijk zou ik gewoon aanraden om met Excel en VBA te beginnen. Dat is ook leren programmeren. I hate VBA as much as the next guy, maar je kan er in principe wel alles mee.

Typet die boven mij nu toch wel net hetzelfde :>

Met Excel en VBA ga je de smaak van programmeren te pakken krijgen. Dan merk je zelf of je dat leuk vindt of je vaak voor je hoofd slaat. :F

* Ik haat VBA, maar je komt het erg vaak tegen bij bedrijven die er alles mee doen, maar echt alles. :/

[ Voor 25% gewijzigd door ? ? op 03-07-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Compizfox schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Nou sorry hoor :/

Het leek mij wat aan de hoge kant, zeker voor een klein projectje. Vergeet ook niet dat je kunt leren terwijl je doet. Ja, misschien zal de code dan brak zijn maar dat maakt niet zoveel uit als het niet om een professioneel project gaat.

[...]

Heel mijn reactie zit zo in elkaar dat je misschien snapt dat je eigen reactie niet zo 'relaxed' is.
IMO is er een redelijke discussie en je pakt 2 punten en 'brand dit af' met simpele one-liners maar inhoudelijk vertel je niets.. los van dat het erg discutabele uitspraken zijn.

Maar goed, scripting vs programming..
Ik denk dat VBA wellicht lastig te definiëren is, maar in feite heb je altijd een platform nodig zoals word/excel/access om daarin te 'scripten'. Ik zie het daarom ook meer als een script dan daadwerkelijk een 'programma' terwijl dat in zekere zin niet uit hoeft te maken of het nu scripttaal of programmeertaal is. Hell, ik noem PHP vaak genoeg een programmeertaal omdat ik de discussie tussen scripten en programmeren meestal redelijk onzinnig vind.
Echter als je het specifiek zo gaat beoordelen, dan vind ik dat je VBA zeker niet als programmeertaal kan zien.

Los van deze hele discussie zou ik iedereen erg afraden om nog überhaupt met VB / VBA te beginnen. Prima als je ooit eens even snel iets in VBA bouwt omdat je dat binnen ~15 minuten klaar hebt en het enorm veel tijd scheelt maar tegenwoordig zijn er vele oplossingen mogelijk en VB is IMO enorm ruk. Met name als je wilt beginnen met programmeren.. dan zou ik echt voor een wat 'betere' taal kiezen.
Pagina: 1