Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wel of niet zelf herstelimage maken bij Lenovo met one key ?

Pagina: 1
Acties:

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Lenovo G50-30 Ideapad met dvd en Intel celerion N3530... 500 Gb HDD en 8 Gb SSD Hybride.Nieuw gekocht bij Cyberport vorige maand in Duitsland en daarna zelf voorzien van een qwerty toetsenbord dat ik kocht via ebay.

Op mijn nieuwe laptop heb ik een herstelimage gemaakt en die staat als map op de C schijf. ik vraag mij nu af of dat überhaupt nodig was, want als ik het niet verkeerd begrijp heeft Lenovo een ,,onzichtbaar,, gemaakte herstel image zelf reeds op de laptop geplaatst op de D schijf en kan die worden opgeroepen met de onekey recovery knop????
Als dat zo zou zijn heb ik dus een dubbele erop staan en aangezien de herstel image 12 Gb plaats inneemt, zou dat dan slechts een overbodige ballast vormen lijkt me.
Kan ik indien dat zo is, zonder gevaar de zelf gemaakte herstel image van 12 Gb gewoon weer verwijderen door de gehele map ,,herstelimage,, uit de C schijf te verwijderen?

is deze zelf gemaakte herstelimage zowieso overbodig straks na het upgraden eind julie naar widows 10 en zou ik dan in principe weer een nieuwe moeten maken via de onekey recovery knop?

wie kan mij als leek hier wat meer duidelijkheid geven?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problementopic, schopje richting CSA.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-11 18:02
Ik heb hier nogal wat Lenovo's en met die OKR (zoek hierop als je wilt zoeken op internet) maak je inderdaad herstel images. "Standaard" staat er al een op: de herstelimage uit de fabriek. In essentie zoals je de computer aantreft als je hem voor het eerst aanzet (in mijn geval soms dus met extragratis superfish adware :)). Zelf kun je ook nog images maken op elk gewenst moment, soms ook naar bv. DVD's mocht je dat willen. Hoe dat straks met Win10 moet is op z'n best onduidelijk. Ik heb zelf weleens wat gezocht op de lenovo supportsites en niet echt iets duidelijks gevonden. Mijn voorlopig "beste gok": als je een echte clean install van Win10 gaat doen (zou ik zelf het liefste doen denk ik) zijn alle partities weg/nieuw en werkt OKR dus niet meer. De software/drivers daarvoor kun je overigens van de lenovosite halen, dus na de clean install kun je dat weer "activeren". Ik denk dat je zelf dan wel weer nieuwe images kunt maken, maar de "af-fabriek" lijkt mij definitief weg. Overigens lijkt het mij allemaal ook niet echt meer nodig sinds Win8.1, die heeft zelf al redelijk wat herstelmogelijkheden en mocht alles echt een keer gruwelijk misgaan dan kun je gewoon clean installen vanaf USB toch?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nou ben ik nooit blj met een herstel image op de SSD/HD van een pc.

Data op niet OS disk en regelmatig backuppen stelt dat veilig.

Recovery (bij windows want bij Ubuntu is een USB stickie met laatste versie zo gedowned gemaakt en installed.) op een ander medium dan de interne schijf, want juist als die stuk gaat (en naast de fan is de hd het enige onderdeel waar serieus mechanische slijtage kan optreden) wil je weer snel up and running zijn en heb je in een dergelijk geval dus niets aan je recovery partitie.

Je kan ook met software van derden een recovery media maken, incluis installed programmas en updates, dat is nog veel fijner dan de fabrieksherstel omdat je dan weer zit met een ssteem vol bloatware en nog binnen te halen updates en installen eigen software. check deze bijv eens (lees vooral ook even de reacties) downloads: Macrium Reflect 6.0.708

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook los van fysiek kapotte HDD's/SSD's zou ik er niet voor kiezen enkel recovery vanaf dezelfde machine te kunnen doen. Ook bij enige besmetting kan je er immers niet op vertrouwen. --> zet het op een USB-schijf.
En maak los daarvan natuurlijk backups (meervoud).

Een recovery image is IMHO enkel handig bij zware configuratie-/softwarefouten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Carnoustie
Silent7 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:54:
Je kan ook met software van derden een recoery media maken, incluis installed programmas en updates, dat is nog veel fijner dan de fabrieksherstel omdat je dan weer zit met een ssteem vol bloatware en nog binnen te halen updates en installen eigen software. check deze bijv eens (lees vooral ook even de reacties) downloads: Macrium Reflect 6.0.708
Dat kan dus ook met die OKR en werkt best aardig, kost alleen nogal wat Dvd's :). (Zelf geloof ik het allemaal altijd wel: Data is belangrijk en daarvoor zorgen we voor goede back-ups. Programma's e.d. installeren we wel opnieuw mocht het een keer misgaan. Mooie reden om meteen eens kritisch naar de noodzaak van al het geinstalleerde spul te kijken...)

• Thei
Dus kort samen gevat is het beter om een copie van de gehele laptop naar een aparte harde schijf te zetten en geen herstel image op mijn C schijf te laten staan.

Ik heb overigens ook een losse WD elements harde schijf waarop een backup staat van deze laptop in goed werkende staat.

Mag ik die complete map met inhoud genaamd herstelimage zo rechtstreeks via de prullenbak verwijderen van de C schijf van de lenovo?

[ Voor 3% gewijzigd door Thei op 02-07-2015 19:08 ]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Carnoustie schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:03:
[...]

Programma's e.d. installeren we wel opnieuw mocht het een keer misgaan. Mooie reden om meteen eens kritisch naar de noodzaak van al het geinstalleerde spul te kijken...)
Eens, maar met Windows duurde dat me altijd toch te lang, met Ubuntu maak ik ook geen images meer, install wel opnieuw als t moet.

TS, je zegt al een bacup op een externe disk te hebben? Dus een image die je terug an zetten, nou dan ben je inderdaad klaar en kan je die andere gewoon weggooien. (deleten en ofwel op OK klikken als ie zegt dat t te groot is voor de prullenbak of in de prullenbal het nogmaals permanent verwijderen)

• Thei
Ik heb de backup van op de externe schijf erop terug gezet en daarmee is ook gelijk de zelf gemaakte herstel image van de C schijf verdwenen.

Na de komende upgrade naar windows 10 zal ik dan lijkt me weer een backup moeten maken op de externe schijf?

Ik ben ook nieuwschierig naar wat er na die windows 10 upgrade gedaan moet/kan worden met de herstel image die via de one key recovery is op te roepen. Want daar (D:) blijft dan het ,,oude,, windows staan.

• Carnoustie
Als ik het goed heb gebruikt OKR niet de D-schijf, maar een verborgen partitie voor de herstelpunten. Rechtermuisknop linksonder op het windowsicoontje en kies "schijfbeheer". Nu kun je zien hoe je harde schijf is ingedeeld. Je zult bij lenovo's iets van 6 tot 8 partities vinden. C: is voor windows en waar standaard al je eigen spul terechtkomt. Op die D: staan alleen wat drivers (die je ook gewoon van hun website kunt halen) en vaak iets als een McAfee trial. Hier kun je gewoon bij en deze "schijf" kun je dus ook gewoon gebruiken voor programma's of data (eventueel zelfs leeghalen en "toevoegen" aan C: mocht je dat handiger vinden, maar als je even op het lenovoforum zoekt lijkt dat niet altijd helemaal goed te gaan...). Verder zul je nog een herstelpartitie van (bij mij, hangt volgens mij een beetje van het model af) 15Gb vinden, en volgens mij is die voor OKR. Op de lenovo forums kun je trouwens wel aardig wat uitleg vinden hierover, hoeft ook niet specifiek jouw model te zijn, het idee is altijd hetzelfde. (bv. https://forums.lenovo.com...169/highlight/true#M44827 even naar beneden scrollen)
Pagina: 1