Van slaapkamer naar woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-10 09:36
Omdat ik na de zomervakantie samen met vriendinlief op onszelf gaan wonen (in een klein koophuisje), zal ik mijn huidige en zeer verouderde receiver en melkpaksetje mee verhuizen naar ons huisje.

Momenteel staat er op mijn slaapkamer een oude Sony STR-DE598 i.c.m. een JBL SCS200.5 (6/7 jaar geleden ergens op Marktplaats gekocht voor samen €75,-). En ja, ik ben wel aan iets nieuws toe vind ik, maar wat?

Ik zoek een?
Ik zoek in eerste instantie een leuke receiver die mijn huidige receiver (Sony STR-DE598) zal moeten vervangen. Momenteel doe ik het beeld nog volledig via de TV en het geluid d.m.v. een SPDIF kabeltje via de receiver.

Een receiver met minimaal 3x HDMI input, en 1x output is in eerste instantie al voldoende, maar wat moet ik tegenwoordig geloven qua vermogen en dergelijke en wat moet ik nodig hebben?

Daarnaast zou ik ook graag vervangers willen voor mijn speakers van mijn JBL SCS200.5 setje. Deze zijn ten eerste grijs van kleur, ik wil graag naar zwart, en ten tweede zoek ik wel iets wat, wat meer voller & helderder van geluid is.
Ik was laatst namelijk bij een vriend die een tweetal Sonos Play 3 had staan en dat klonk voor één enkele speaker toch voor mij doen super (de prijs mag er dan ook naar zijn).

Wat is je budget?
Natuurlijk heb ik niet superveel te besteden als 22-jarige die net een woning heeft gekocht en in het achterhoofd houdend dat er ook nog meubels, laminaat, verf, witgoedapparaten moeten komen (en nog veeeel meer).

Graag wil ik iets wat wel beter is als mijn huidige set en waar ik zeker wat aan heb de komende jaren.
Het houdt dan ook op bij rond de ~€700,- (Receiver en nieuwe speakers).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Sowieso wil ik de receiver gaan gebruiken waar het voor bedoeld is, centraal mijn apparaten erop aansluiten.

Het volgende zal er onder andere aan gaan hangen:
- Playstation 4
- Amino
- Kleine PC voor wanneer handig
- Eventueel in de toekomst nog meer

Daarnaast wil ik bijpassende speakers (5.1) erop aansluiten met in eerste instantie de sub van mijn JBL SCS200.5, deze voldoet nog prima.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie overal receivers tussen de €300 - €500 maar echt grote verschillen zie ik niet.

Hetzelfde als met speakers (front, center, rear), ik zie wel mooie boekenplank setjes maar wat te doen dan met center en rear? Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar zuilen, dit i.v.m. dat de woonkamer daarvoor gewoonweg niet groot genoeg is.

Qua merk heb ik ook geen enkel idee, het liefst iets wat degelijk en strak is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het hoeft niet persé nieuw spul te zijn zolang het er maar netjes uit ziet, voorkeur gaat natuurlijk wel uit naar nieuw.

Ik hoop in eerste instantie voldoende informatie te hebben gegeven, kort gezegd, ik wil sowieso een nieuwe receiver, en daarbij speakers (front, center, rear) wat bij elkaar past, voller en helderder klinkt als mijn JBL SCS200.5 speakers. :)

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
pricewatch: Jamo S 626 HCS Home Cinema System (Zwart) samen met de pricewatch: Yamaha RX-V377 Zwart
Hiermee heb je een knappe set die je huidige set zal wegspelen.
Eigenlijk moet je proberen de speakers te beluisteren ergens want het kan jouw smaak niet zijn.
Maar voor het budget wat je hebt kan je hier niet op stuk lopen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

@grandisimo,

Geen ARC zie ik, dat zou ik toch wel als een vereiste stellen ivm lip sync. e.d.?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuiderwijk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
De Yamaha is echt een aanrader. Heb ik ook. Ik kwam van een Onkyo 5** (serie weet ik niet meer exact, 3-4 jaar oud), maar die Yamaha levert voor mij persoonlijk een veel voller geluid. (i.c.m. 2x Kef iQ50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
@NeFoRcE

De yamaha heeft gewoon ARC hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
Ontzettend bedankt voor het meedenken mensen! Yamaha ging mijn voorkeur stiekem al wel een beetje naar uit, de prijs ervan is netjes enkel het design voor mij vind ik wat minder met de hoeveelheid knopjes. Misschien dat dit in het echt weer meevalt.

Die speakerset lijkt mij ook wel wat alleen ga ik niet echt de ruimte hebben voor die zuilen vooraan, zijn er toevallig ook fronts die bijvoorbeeld op een TV meubel kunnen of aan de muur? Ik begrijp dat dit natuurlijk niet ten goede komt qua geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
Grandisimo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:11:
pricewatch: Jamo S 626 HCS Home Cinema System (Zwart) samen met de pricewatch: Yamaha RX-V377 Zwart
Hiermee heb je een knappe set die je huidige set zal wegspelen.
Eigenlijk moet je proberen de speakers te beluisteren ergens want het kan jouw smaak niet zijn.
Maar voor het budget wat je hebt kan je hier niet op stuk lopen.
Succes
Bedankt nogmaals!

Persoonlijk wil ik in eerste instantie toch nog gaan voor boekenplank formaat speakers voor de fronts, dit omdat zuilen denk ik toch teveel ruimte in gaan nemen.

Is er iets samen te stellen wat ongeveer op hetzelfde uitkomt? Zag namelijk ook kant en klare Harman Kardon sets maar lees hier mindere ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeFoRcE schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:22:
@grandisimo,

Geen ARC zie ik, dat zou ik toch wel als een vereiste stellen ivm lip sync. e.d.?
Off topic, wat heeft ARC te maken met lip sync? Lip sync werkt toch los van ARC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:31:
[...]

Off topic, wat heeft ARC te maken met lip sync? Lip sync werkt toch los van ARC?
Afaik zorgt ARC er pas voor dat 't geluid uitgestuurd wordt als 't beeld processed is toch, of andersom. Wat ik nu thuis heb bijv is dat geluid van de Blu-ray rechtstreeks op de Z5500 zit, maar dat daardoor 't geluid iets voorloopt op 't beeld omdat de TV 't nog moet verwerken. Dit is verder ook niet op te lossen helaas. Tot ik een nieuwe receiver heb met ARC....

Correct me if i'm wrong.. :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

GAITii schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:24:
[...]

Bedankt nogmaals!

Persoonlijk wil ik in eerste instantie toch nog gaan voor boekenplank formaat speakers voor de fronts, dit omdat zuilen denk ik toch teveel ruimte in gaan nemen.

Is er iets samen te stellen wat ongeveer op hetzelfde uitkomt? Zag namelijk ook kant en klare Harman Kardon sets maar lees hier mindere ervaringen over.
Hoe wil je de boekenplankspeakers dan positioneren? Voor optimaal geluid zit je met de afstand van de muur en de vloer.. Dus of het nu zuilen zijn of boekenplankspeakers (op stands?), zou qua positionering niet heel veel uit gaan maken.. Tenzij je ze gewoon op je TV meubel zet naast de TV, maar je levert dan al aardig wat in op het gebied van geluid :)

Mocht je i.p.v. zuilen toch voor boekenplankspeakers gaan, zal je waarschijnlijk ook wel een (goede) subwoofer willen om het lage gebied weer te kunnen geven..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
Jean Paul schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:49:
[...]

Hoe wil je de boekenplankspeakers dan positioneren? Voor optimaal geluid zit je met de afstand van de muur en de vloer.. Dus of het nu zuilen zijn of boekenplankspeakers (op stands?), zou qua positionering niet heel veel uit gaan maken.. Tenzij je ze gewoon op je TV meubel zet naast de TV, maar je levert dan al aardig wat in op het gebied van geluid :)

Mocht je i.p.v. zuilen toch voor boekenplankspeakers gaan, zal je waarschijnlijk ook wel een (goede) subwoofer willen om het lage gebied weer te kunnen geven..
Ja naast de TV op een meubel. Heb nu een SCS200.5 van JBL dus alles kan wellicht beter zijn.
Hiervan zou ik in eerste instantie ook gewoon de sub van mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeFoRcE schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:35:
[...]

Afaik zorgt ARC er pas voor dat 't geluid uitgestuurd wordt als 't beeld processed is toch, of andersom. Wat ik nu thuis heb bijv is dat geluid van de Blu-ray rechtstreeks op de Z5500 zit, maar dat daardoor 't geluid iets voorloopt op 't beeld omdat de TV 't nog moet verwerken. Dit is verder ook niet op te lossen helaas. Tot ik een nieuwe receiver heb met ARC....

Tot je een nieuwe receiver hebt die lip sync ondersteunt :) ARC staat daar los van (denk ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Het enige wat ARC doet is het geluid van je TV naar je receiver (of ander apparaat) sturen. Dit is gunstig als je bijvoorbeeld een tv met CI+ module hebt. Of als je tv het middelpunt is van alle aansluitingen, dan hoef je niet alles op je versterker aan te sluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door tiguan op 07-07-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Laatst online: 13-10 14:57
Kleinere speakers die de meeste goed vinden klinken zijn de Boston Acoustic A25's.
Zelf heb ik de Tangent EVO 4, zien er erg goed uit en klinken ook heel aardig!
Ik heb ze in het hoogglans rood. Je mag ze wel van me lenen om te kijken of je het wat vind?
Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
Dr Pro schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:55:
Kleinere speakers die de meeste goed vinden klinken zijn de Boston Acoustic A25's.
Zelf heb ik de Tangent EVO 4, zien er erg goed uit en klinken ook heel aardig!
Ik heb ze in het hoogglans rood. Je mag ze wel van me lenen om te kijken of je het wat vind?
Stuur maar een DM.
Bedankt voor je reactie!

Deze had ik inderdaad zelf ook gezien, alleen rest bij mij de vraag... kan ik deze ook voor zowel front als rear gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk, elke front speaker kan je ook als rear speaker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:53
Ik heb 5 kleine Kef HTS2001.3 speakers op de kop weten te tikken voor weinig (2011, 5 voor 400 bij eshop.nl) en aan de muur gehangen met kabels weggewerkt. Ik kon deze speaker al van mijn oude set voor links rechts waar ik grote (Kef Q serie) boxen had voor voor achter. Het is dus een ouder model maar nog steeds in productie denk ik.
Met alleen deze speakers als 5+1 hebben we ook een super geluid met m'n (wat oude) Yamaha versterker al is de subwoofer nu wel heel belangrijk. Ook muziek en lekker hard gaat prima.
Als je geen speakers op de grond wil moet je zeker ook aan deze denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Aankomende week wil toch gaan overwegen er één aan te schaffen.

Twijfel tussen twee modellen namelijk de aanbevolen Yamaha hier (pricewatch: Yamaha RX-V377 Zwart), of de op het oog gevallen Denon AVR-X1100W, die namelijk bij net wat meer winkels te verkijgen is (pricewatch: Denon AVR-X1100W).

Ik ken het merk Denon verder niet goed en mijn vraag is hier dan ook of ik er geen miskoop aan zal doen?

Pagina: 1