Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo allemaal,

Mijn nieuwe config wordt een beetje erg heet en nu vroeg ik mij af wat ik het best kan doen als volgende stap.
Zo heb ik een i7 4790K waarvan ik inmiddels de stock koeler heb vervangen door een Hyper 212 Evo. Deze had ik ook op mijn i7 3770K en voldeed ruimschoots. Echter, met dit nieuwe heethoofd not so much. En zeker niet met deze zomerse temperaturen. Een potje GTA V met turbo uit en hij wordt nog dik 90 graden. Let wel, ik speel op 5760x1200; dat heeft er waarschijnlijk ook wel wat mee te maken. Evenals de hitte die van mn R9 390X af komt...

Nu heb ik al rond zitten kijken naar een betere (water)koeler, maar ik heb ook nog de optie om een 140 mm casefan boven mn CPU in de kast te plaatsen. Ik had al gemerkt dat de bovenkant van de kast erg heet werd dus misschien is dat de beste (en goedkoopste) optie om de temperatuur wat omlaag te krijgen.

Wat zijn jullie 2 cents?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Oh en de kast is hetzelfde gebleven, een Lian-Li PC8-FI dus de airflow wordt gevoed door 2x 120mm aan de voorkant en 1 120mm aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dik 90 als in richting de 100?

Intel geeft casetemps op en geen coretemps, dus eigenlijk moet je daar ook niet exclusief naar kijken.

Heb je issues? Throttling?

Want met die cpu moet je ook accepteren dat hij nou eenmaal behoorlijk heet kan worden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De 4790K is een heefthoofd, maar dit is wel overdreven. Weet je zeker dat zaken als "Enhanced Turbo" uitstaan en je standaard voltages gebruikt?

Wat voor koelpasta heb je gebruikt bij het monteren van de 212?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Ja halverwege de 90 graden haalt ie zo. Wat throttling precies is weet ik niet, maar ik merkte het wel tijdens het gamen net en ik schrok van de temperatuur. Dus ja ik heb hem liever minstens een graad of 10 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat merkte je? Want een hoge temp an sich merk je niet, alleen de effecten.

Als je HWinfo64 laat draaien tijdens het gamen dan kun je daar ook zien of er "thermal throttling" plaatsvind.

Dat is dus als je cpu zo heet wordt dat hij zichzelf kort in snelheid terugzet om af te koelen. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Maar hij is dus wel beveiligd en gaat niet snel kapot.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Ik heb alles default staan, Kanarie. In mn MSI command center heb ik de ratio op 40 beperkt. Het max voltage is 1.289. Ook niet te hoog lijkt me, toch?

Teveel koelpasta heb ik even aan gedacht. Initieel had ik, voor de verandering, eens een pea-size drop er gedaan, maar heb het de volgende dag toch even verwijderd (was toch wat teveel) en het op mijn vaste manier gedaan. Zo dun mogelijk met een bankpasje. Hiervoor heb ik de meegeleverde pasta gebruikt, al had ik nog wat AS5 liggen, maar dat ligt er al een poos. En van wat ik heb begrepen zou dat hooguit een verschil van 1-2 graden moeten maken, ervan uitgaande dat de pasta na een paar jaar nog goed is. Verwaarloosbaar dus imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, een 390X die alle hitte de kast in dumpt gaat niet helpen natuurlijk.

Ik zou die casefan maar alvast aanschaffen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Flinke flow lijkt me sowieso wel lekker idd :)

Het "probleem" bij deze en andere cpu's zit hem vaak in de beperkte warmte doorvoer tussen de "die" (chip) en de heatspreader. Of er zit te veel paste tussen, of de heatspreader zit niet dicht genoeg op de "die" door te veel zwarte kit tussen HS en het substraat. Daarom werkt een delid en dan een waterkoelblok direct op de "die" vaak ook zo goed.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Epsilon

Mental76 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:54:
Oh en de kast is hetzelfde gebleven, een Lian-Li PC8-FI dus de airflow wordt gevoed door 2x 120mm aan de voorkant en 1 120mm aan de achterkant.
2 fans voor als intake en achter bij de CPU nog 1 als intake?
Waar zit je outtake? Of is de achterste de outtake?

Als je twijfelt of de airflow in je kast het probleem is: Uitsluiten!
- Kast open
- Tafelventilator je kast in richten

Zakken de temperaturen naar normale waarden? --> Airflow verbeteren
Zakken de temperaturen niet? --> Iets anders mis, verder gaan zoeken.

Is de base van je CPU blok heet onder load?
Ja --> Warmte wordt niet afgevoerd --> Te veel hitte voor de koeler (te klein/heatpipe defect (unlikely)).
Nee --> Koeler heeft slecht contact met de CPU.

Voel tenminste of onder load je CPU koeler base warm wordt. Als je CPU 90 graden wordt, dan zou je ook een hoge temperatuur moeten voelen.

Ga systematisch zaken uitsluiten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Het probleem is opgelost. Net even een dikke Noctua koeler in de bovenkant geschroefd en na een stevig potje gamen komt de temperatuur niet meer boven de 72 graden uit. Ik ben tevreden!

Bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Herstel, 84, maar daar kan ik met deze temperaturen wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
daar zou ik idd niet al te veel over stressen nu :) welke noctua is het geworden dan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental76
Het is de NF-A14 FLX geworden.
Pagina: 1