Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142554

Topicstarter
Hi

Een vriend van mij stelde mij deze vraag waar ik geen antwoord kon geven.
Vandaar deze topic..

Wanneer iemand tijd voor tijd heeft wanneer er over uren plaats vinden.

Betekend dit dat wanneer 1 uur gewerkt word hij straks ergens 1 uur niet hoeft te werken ?

Of is het zo als je 1 uur over gewerkt hebt. Vervolgens met 63% belast word. Waar hij uit eindelijk nog maar 22min van overhoud?

De laatste gebeurt namelijk bij hem.. Ik vind het raar dat dit zo hoog belast word namelijk..
Kan dit? Mag dit eigenlijk wel ?

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Dat belasten is toch alleen bij het laten uitbetalen van de uren?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nee, je aanname klopt niet. Je werkt een keer een uur minder, een andere keer een uur minder.

Je kan het uit laten betalen, volgens mij komt het dan gewoon bij je hoogste schaal op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Dat lijkt me zeer straf.. net even gevraagd aan een Nederlandse collega om zeker te zijn.
Je boekt 1 uur teveel werk in en je pakt dat gewoon 1 op 1 terug.

In België worden de overuren 150% geteld. Dus 1 overuur is 1.5, waarbij 0,5 automatisch wordt uitbetaald en 1u terug genomen kan worden. Als je dat niet doet dan is het inderdaad zwaar belast

[ Voor 39% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-07-2015 14:15 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dat klopt inderdaad voor geen meter. Hier ook tijd voor tijd. Als ik nu een uur langer doorwerk, kan ik morgen een uur eerder naar huis. Onder de streep is het gewoon een 40 urige werkweek toch? (in mijn geval).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Door wie? Door de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry voor de onduidelijkheid...

Af gelopen maand heeft hij iedere dag 1 uur over gewerkt..

Na mijn idee zou hij dan 16 uur over gewerkt hebben en dus twee dagen verlof kan aanvragen.

Maar de baas geeft hem geen 16 uur maar 6uur terug als in over uren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Hebben we het hier over Nederland of Belgie?

Voor zover ik weet is de maximale inhouding in Nederland momenteel 56% (Dat is gewoon de maximale schaal van 52% plus 4% om te compenseren voor de afbouwende heffingskorting).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Mag niet.. als zijn overuren goed gekeurd zijn op voorhand....

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nederlands bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 142554 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:18:
sorry voor de onduidelijkheid...

Af gelopen maand heeft hij iedere dag 1 uur over gewerkt..

Na mijn idee zou hij dan 16 uur over gewerkt hebben en dus twee dagen verlof kan aanvragen.

Maar de baas geeft hem geen 16 uur maar 6uur terug als in over uren..
Simpel: Zijn baas is een boef en belazerd hem. Tijd voor tijd pakt uiteindelijk gewoon als 40 uur gewerkt uit en maakt dus niks uit voor de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Ah, jij ziet 16 uur, er worden er 10 niet teruggegeven, en je denkt 63% belasting.

Dat is geen belasting.

Een en ander hangt af van het contract dat je vriend heeft.

In de meeste gevallen betekent tijdvoor-tijd gewoon dat je extra uren compenseert met evenveel gratis vrije uren op een later tijdstip, maar daar kan van afgeweken worden.

Zo is het bijvoorbeeld niet ongewoon dat (over)uren die je in het weekend maakt 1,5 of 2 keer gecompenseerd worden als vrije uren door de week.

Daarentegen kan het zo zijn dat er in het betreffende bedrijf regels gelden voor wat betreft een maximaal aantal te compenseren uren per periode.
Of er wordt verwacht dat overuren tot x aantal per periode niet als overuren worden aangemerkt.

Dit heeft allemaal niets met belastig te maken. Die 63% is geen belasting. Belasting gaat pas spelen als je betaald wordt voor die uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:14

Wokschotel

Op 6 wielen

63% belast als je overuren laat uitbetalen? In Nederland? Hoe kom je bij die onzin? Het kan zijn dat er extra belasting wordt ingehouden omdat tegen een hogere schaal wordt belast, maar dat wordt bij de belastingaangifte allemaal recht getrokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Wokschotel op 02-07-2015 14:24 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Overuren vallen in de basis onder bijzonder loon/tarief, het ligt allemaal iets anders.

Op je normale salaris is bij loofheffing volledig rekening gehouden met alle kortingen en regels, einde van de rit zit dat meestal richting 35-45% wat van je bruto af gaat.

In geval van overuren vallen deze kortingen etc er dus niet meer onder, betaal je meteen alle premies (ZVW, WW, etc) over dat loon, kortingen vallen hier niet meer onder. Per saldo is dat inderdaad een stuk hoger dan die 35-45% op je normale loon, puur omdat je je kortingen al verwerkt heb in je normale salaris. Daarbij moet je dus rekening houden dat als jij met je normale salaris net in schaal 2 zit, het grootste deel van je salaris dus tegen het eerste LH tarief loopt, slechts het meerstukje tegen 2de. Overwerk/uren gaat direct tegen de 2de, immers zou die dus 'bovenop' je normale salaris komen (die al in 2 zit).

Mocht je toch teveel inhouding hebben, kan je gewoon je aangifte invullen en kan je evt stukje terug krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 02-07-2015 14:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dido, Sinergyx thx..

..

hij krijgt die uren niet uit betaald.. het zijn gewoon uren die hij op kan nemen.. maar is het normaal als je door de weeks 1 uur meer werkt dat je uit eindelijke maar 22min van terug ziet als in extra verlof uren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46
Bij een Nederlands bedrijf en jaarloon boven de 55k ofzoiets is het percentage 56%, maar dat is alleen relevant als je het laat uitbetalen. Als je een tijd-voor-tijd regeling hebt, dus nu uurtje meer, volgende week uurtje minder, dan heeft dat met de belastingdienst niks te maken.

Als een baas doet voorkomen dat dit wel zo is bedriegt hij de boel, maar uit de topicstart zou het ook wel eens kunnen dat gewoon onduidelijk is hoe het werkt. Laat het hem navragen bij HR waar hij werkt en als hij denkt dat het niet klopt, bij een rechtsbijstandsverzekering.

Die 56% is trouwens alleen de heffing op voorhand, wat je uiteindelijk moet betalen hangt af van je belastingaangifte volgend jaar. Bijvoorbeeld, als je een duur huis hebt (hypotheekrente) en andere aftrekposten drukt dat als eerste de hoogste schaal waarin je belasting betaalt.

Edit: in reactie op je laatste post, nee dat lijkt me dus zeker niet normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 02-07-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:30
Als je een contract hebt voor 40 uur per week en je werkt een keer 44 uur, werk je die week er op 36 uur. Zo simpel als dat. Een constructie zoals je vriend krijgt is te idioot voor woorden; hij toont flexibiliteit door over te werken wanneer dat nodig is, dan kan hij ook flexibiliteit terug verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Anoniem: 142554 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:27:
hij krijgt die uren niet uit betaald.. het zijn gewoon uren die hij op kan nemen.. maar is het normaal als je door de weeks 1 uur meer werkt dat je uit eindelijke maar 22min van terug ziet als in extra verlof uren...
Dat ligt dus aan de regels in het contract.

Het kan normaal zijn, misschien is het niet normaal. De vraag is wat de regels zijn waar die vriend zijn handtekening onder gezet heeft :)

Ik betwijfel dat de werkgever daadwerkelijk die 16 uur "verminderd heeft met 63%". Dat is toevallig een formuletje dat jij erin ziet.

Het lijkt me veel logischer dat de werkgever heeft gezegd:

• Tsja, het maximum per maand is 6 uur, dus alsjeblieft.
Dan had hij diezelfde zes uur gekregen als hij 30 uur had overgewerkt.

of

• De eerste tien uur per maand verwachten we als normale inzet.
Dan had hij bij 30 uur dus 20 uur "terug gekregen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Of: overuren worden geacht te zijn verwerkt in het basissalaris. Dan krijg je er dus geen moer voor, niet in geld, niet in uren.

Die vriend van je moet z'n contract (en handboek, en CAO indien van toepassing) erop na slaan.

Overuren zijn nauwelijks vastgelegd in de wet, en dus veelal onderhevig aan onderlinge afspraken. Als er in z'n contract en in de overige documentatie niets staat, is het dus zaak om daarover snel afspraken te maken met de werkgever. Ik heb bijv. ook regelmatig bij werkgevers gewerkt waar overuren niet waren toegestaan. Bij wijze van hoge uitzondering mocht je op maandag een uurtje langer doorwerken om op vrijdag een uur eerder naar huis te gaan, maar dan nog alleen met toestemming, en alleen als maandag en vrijdag in dezelfde maand vielen.

Ik heb ook bij een werkgever gewerkt waar iemand op 'n gegeven moment zoveel overuren had, dat hij 3 maanden verlof op kon nemen.

Dus: afspraken maken (en niet vergeten die op papier te zetten!).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou de formule hoe hij werkt is als volgt...

dit geld voor iedereen.. hij heeft gezin om van iedereen de pauzes gaan bij houden vandaar dat hij met de formule 0.93% komt..

8 uur per dag waar 7,5 uur gewerkt word.. 16dagen in de maand is normaal = 127.5 uur (bruto uren)
7,5 uur gewerkt x 16 = 120 gewerkt uur...(netto uren)

als je 128 * 0,93 pakt zit je op de = 120 uur ongeveer....

Maar met overwerken word het veel erger..

9 uur gewerkt + pauze = 144 uur in 16 dagen.
hij moet 127,5 werken (met pauze)

in zijn formule is 144 * 0.93 = 133.92 uur
133,92 - 127,5 = 6.42uur over..

--
volgens mijn berekening zou het moeten zijn

144 - 127,5 = 16,65
16,65 * 0.93 = 15.345 over uren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ter extra info..

Ik heb het contract even door gelezen. het is een simpel iets.. maar staat niks over overuren.
Alleen de verwachten uren die gewerkt moeten worden.
Tevens zie ik geen cao terug komen. Dus dat wil zeggen dat dit bedrijf geen heeft...

Bedrijf bevat 15 werknemers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

godverdomme wat kut geregeld ja. Waarom al die moeite? gewoon 8 uur werken. excl pauzes. Je moet zorgen dat je zelf 8 uur werkt. Hier is inloop bijv tussen half 9 en 9. En dan moet je gewoon die dag 8 uur draaien...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 142554 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:47:
dit geld[t] voor iedereen.. hij heeft [geen zin] om van iedereen de pauzes gaan bij houden vandaar dat hij met de formule 0.93% komt..
Met die redenatie moet een uurtje overwerken MEER dan een uur terugkrijgen betekenen. Immers zal tijdens overwerken met 100% efficiency gewerkt worden (anders ga je naar huis) terwijl dat bij gewone uren niet zo is. --> 1 uur langer werken betekent 1/0,93 = 1,075 uur = 64,5 minuten eerder naar huis.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die baas is helemaal 8)7 Waarom niet standaard een half uur aftrekken voor pauze? Zo gebeurt het in elk normaal bedrijf. Mijn baas gaat ook niet meten hoe lang ik pauze neem, van de uren die ik maak wordt altijd een half uur pauze afgetrokken.
Anoniem: 142554 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:47:
nou de formule hoe hij werkt is als volgt...

dit geld voor iedereen.. hij heeft gezin om van iedereen de pauzes gaan bij houden vandaar dat hij met de formule 0.93% komt..

8 uur per dag waar 7,5 uur gewerkt word.. 16dagen in de maand is normaal = 127.5 uur (bruto uren)
7,5 uur gewerkt x 16 = 120 gewerkt uur...(netto uren)

als je 128 * 0,93 pakt zit je op de = 120 uur ongeveer....
Dit kan ik helemaal niet volgen. 16 dagen van 8 uur bruto zijn 128 uur, geen 127,5. 120/127,5 is 0,941 en 120/128 is 0,9375. Allemaal meer dan 0,93.
Maar met overwerken word het veel erger..

9 uur gewerkt + pauze = 144 uur in 16 dagen.
hij moet 127,5 werken (met pauze)

in zijn formule is 144 * 0.93 = 133.
133,92 - 127,5 = 6.42uur over.
Ook dat klopt niet. Werknemer wordt betaald voor 120 uren en dat zou 127,5 * 0.93 zijn. Hij werkt nu 144 uren en zou volgens die berekening dus 144 * 0.93 = 133,92 uren betaald worden.
Dat is 133,92 - 120 = 13,92 uren meer dan normaal, niet 6,42.

Hoe dan ook, die baas licht zijn werknemers op. Ik vermoed echter dat dit in een branche is waar de werknemer erg vervangbaar is en niet veel kan klagen voordat hij op straat staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 03-07-2015 08:39 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:58

CeesKees

I rest my Kees

Wat een raar verhaal..

Het zijn overigens overuren geen over uren, maar goed, dat terzijde.

Tijd voor tijd wil zeggen dat je de tijd die je meer werkt ook weer kunt opnemen.

Wanneer je ze laat uitbetalen gaan ze ook tegen het daarvoor geldende tarief. Netto echter zal er minder overblijven omdat ze tegen bijzonder tarief worden belast.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:06
Tijd voor tijd, waar niets is vastgelegd via contract, CAO of handboek is gewoon 1 op 1.
Laat die baas maar eens duidelijk maken waar zijn berekening op is gebasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Gadgeteer schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:36:
Tijd voor tijd, waar niets is vastgelegd via contract, CAO of handboek is gewoon 1 op 1.
Laat die baas maar eens duidelijk maken waar zijn berekening op is gebasseerd.
Z'n dikke duim of "zo heb ik het altijd al gedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:06
_Arthur schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:39:
[...]

Z'n dikke duim of "zo heb ik het altijd al gedaan".
Wel dan wordt het tijd voor ander werk, kan die baas zijn dikke duim in zijn dikke holte steken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hij kan er natuurlijk ook voor kiezen om geen overuren te maken... Zeker als er zo mee wordt omgegaan zou ik er snel klaar mee zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CeesKees schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:06:
Wanneer je ze laat uitbetalen gaan ze ook tegen het daarvoor geldende tarief. Netto echter zal er minder overblijven omdat ze tegen bijzonder tarief worden belast.
Aan het einde van de rit blijft er net zo veel ove rals ieder ander uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

Icekiller2k6 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:14:
Dat lijkt me zeer straf.. net even gevraagd aan een Nederlandse collega om zeker te zijn.
Je boekt 1 uur teveel werk in en je pakt dat gewoon 1 op 1 terug.

In België worden de overuren 150% geteld. Dus 1 overuur is 1.5, waarbij 0,5 automatisch wordt uitbetaald en 1u terug genomen kan worden. Als je dat niet doet dan is het inderdaad zwaar belast
Dit is overigens de theorie, die meestal alleen bij de echt grote bedrijven wordt gebruikt.

In de praktijk zijn overuren meestal:

* Ofwel onbetaald (tenzij je er extreem veel doet), en zie je dit vroeg of laat wel vergoed door loonsopslag, een bonus, promotie, ....
* Ofwel kan je ze één op één compenseren: één overuur wil zeggen dat je een andere dag één uur vroeger mag vertrekken.
* Ofwel stelt je werkgever een "extralegaal" voordeel voor. Ik heb bvb werkgevers gehad die mij voorstelden een reis te boeken of iets aan te kopen. Dat is op het randje van de wet, maar komt zeker in de kleinere bedrijven & zeker in BE enorm veel voor. :)

In België is overuren laten uitbetalen financieel erg oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Anoniem: 179216 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:15:
[...]
Dat is op het randje van de wet, maar komt zeker in de kleinere bedrijven & zeker in BE enorm veel voor. :)
Tenzij volledig belast door de belastingdienst is dit niet op het randje van de wet maar gewoon over de rand heen ;)

Voor de rest, erg aparte regeling en ik kan er ook niet uithalen waar die getallen nu precies vandaan komen (127.5, 93% e.d.). Klinkt als een zelf bedacht iets dat vooral gunstig is voor het bedrijf (al zou ik zeggen dat het administratief gezien juist veel werk kost)
Maasluip schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:35:
Ook dat klopt niet. Werknemer wordt betaald voor 120 uren en dat zou 127,5 * 0.93 zijn. Hij werkt nu 144 uren en zou volgens die berekening dus 144 * 0.93 = 133,92 uren betaald worden.
Dat is 133,92 - 120 = 13,92 uren meer dan normaal, niet 6,42.
Dit is inderdaad wel de grootste fout die in die hele berekening zit. Wat er nu gedaan wordt is 2* de pauze van het geheel aftrekken en dan zul je inderdaad bar weinig over houden (waardoor als je maar 1 overuur hebt je er zelfs 8 uur mag terugbetalen 8)7 )

[ Voor 33% gewijzigd door redwing op 03-07-2015 12:41 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ken de praktijken van dergelijke kleine bedrijven wel, daar wordt vanalles onder 'het grote goed' geschaard en liggen er vage Excel bestanden ten grondslag aan veel dingen. Ik zou het als wijze les aannemen en in de toekomst duidelijke afspraken maken wanneer ik mijn overuren niet in diezelfde maand kan opnemen.
Tenzij mijn salaris dusdanig zou zijn dat ik niets te klagen had, maar zo klinkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/die/zij

Er is ook een verschil tussen meerwerkuren en overwerkuren. De grens daartussen is wat bij de werkgever een standaard voltijdcontract is, dus als dat 40 uur is dan is de grens 40 uur; als het 36 uur is dan is de grens 36 uur.

Meerwerkuren: als iemand een part time contract heeft (dus bijvoorbeeld voor 30 uur terwijl 1 FTE 40 uur is), dan zijn dat de uren die de werknemer meer werkt dan wat in zijn contract staat tot 40 uur. Meerwerkuren kunnen via tijd voor tijd (1:1) verdisconteerd worden of uitbetaald. Bij uitbetaling worden meerwerkuren betaald als normale werkuren: stel dat twee werknemers beiden 40 uur werken, maar de een heeft een contract voor 30 uur en de ander voor 40 uur (alle andere contractuele bepalingen zijn het zelfde), dan moeten beiden precies het zelfde gecompenseerd worden voor die 40 uur (dus inclusief pensioenopbouw etc.!)

Overwerkuren: Alles boven de standaard fulltime werkweek, dus alle uren boven 40 als er een 40-urige werkweek geldt voor 1 FTE. Ook hier kan gekozen worden voor tijd voor tijd, of voor uitbetaling. De beloning van overwerkuren mag wel afwijken van normale werkuren.

Een bepaling dat de eerste x overuren voor "eigen rekening" zijn, kan dus alleen gelden voor overuren (boven de 40 uur), niet voor meerwerkuren (boven contracturen maar onder de 40 uur). Als meerwerkuren voor eigen rekening zouden zijn, dan zou iemand met een 20-urig contract die 30 uur werkt namelijk minder verdienen dan iemand met een 30-urig contract die 30 uur werkt en dat mag niet.

Een contract met een "verwacht aantal werkuren" kan sowieso niet. De uren die in het contract staan zijn altijd een minimum. De werkgever moet de werknemer minimaal dat aantal uren laten werken (en als er niet genoeg werk is, dan toch dat aantal uren uitbetalen), de werknemer moet minimaal dat aantal uren beschikbaar zijn voor werk. Dus als je een contract voor 30 uur hebt, maar je wordt maar voor 20 uur ingepland, dan moet de werkgever je toch 30 uur betalen - tenzij je eerder opgespaarde tijd voor tijd opneemt. Maar die opgenomen tijd voor tijd telt dan als gewone werkuren. Dus stel dat je een week 40 uur werkt (30 uur + 10 meerwerkuren) en de volgende week 20 uur (30 uur - 10 uur tijd voor tijd), dan word je gewoon betaald alsof je beide weken 30 uur hebt gewerkt.

In geval van een conflict over de werktijden, zal een rechter altijd aannemen dat er een arbeidscontract bestaat ter hoogte van het gewoonlijk gewerkte aantal uren. Dus stel dat je een contract voor 20 uur hebt maar je wordt maandenlang voor 30 uur ingepland, dan is het dus de facto een 30-urig contract geworden ondanks dat er "20 uur" in het contract staat. Dit geldt echter alleen als de meerwerkuren worden uitbetaald. Want als je die maanden lang elke week 10 uur tijd voor tijd hebt opgespaard, dan heb je eigenlijk maar 20 uur gewerkt, precies zoals in je contract staat. (En de werkgever dient je ook in de gelegenheid te stellen om de opgespaarde tvt-uren binnen een redelijke termijn op te nemen...)

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 03-07-2015 14:30 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Protip: houdt altijd zelf je uren bij. Ik doe dat in Excel waarmee ik bereken hoeveel uur ik heb gewerkt per dag en hoeveel uur pauze. Per week zie ik min- en meeruren en kan ik daarop anticiperen zodat er niets opgenomen/uitbetaald hoeft te worden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
redwin en maasluip thx... vandaag is hij bij zijn baas geweest en dit voor gelegd..

Het is inderdaad pauze die dubbel gerekend werd. Antwoord van de baas was.."foutje in de administratie systeempje en zullen het aanpassen" ....

@albantar bedankt voor de uitleg. daar heb ik zelf nog iets aan..

@ aan allen.. bedankt voor jullie reacties :)
Pagina: 1