Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 15:06

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een tijdje ben ik aan het rondspeuren om mijn huidige laptop te vervangen door iets lichts, kleins en snels. Ik heb ervaring met een Dell xps 13 en die is me heel goed bevallen, maar het is geen kleine investering. Dus ik ben me gaan verdiepen in alternatieven. Ik heb de keuze weten terug te brengen tot twee, namelijk de xps 13 of Surface pro 3. Inderdaad, een ultrabook of een tablet :)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik het als primair device, dus niet als aanvulling op een desktop i.o.d. Ik ben zelfstandig ondernemer dus het apparaat zal flink uren gaan maken.
Ik zal voornamelijk Office toepassingen gebruiken (Office 365) waarbij ik ook Powerpoint gebruik om trainingen te geven. Dit is kritiek voor mij. De powerpoints bevatten veel afbeeldingen, animaties, soms filmpjes. Ze zijn niet in ultra HD, maar als het gaat stotteren dan doet het toch afbreuk aan de ervaring van de cursisten.

Wat is je budget?
Max 1500 (incl BTW)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik werk internationaal dus hoe lichter hoe beter.
Voorbeeld: ik heb in de Apple store een macbook air en een macbook pro vastgehouden. De pro voldeed aan mijn voorkeur specs, maar was gewoon een kilo zwaarder dan de air. Dat is best veel.
Hoe langer de accuduur hoe beter.
Tijdens trainingen en zo is het apparaat wel aangesloten op netspanning (tenzij ik de verkeerde plug voor het land bij me heb, dat is me ook wel eens overkomen). Maar 10 uur in een vliegtuig komt ook zeker voor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb als voorkeur: Core i5, 8 GB ram en 256GB ssd en touchscreen. Ik heb ervaring met touchscreen en vind het echt heel fijn werken. Daarom valt Apple al voor me af omdat die de mogelijkheid gewoon niet hebben.
Als je goede argumenten hebt dat een xps/surface met mindere specs ook toereikend zal zijn voor mijn gebruik (dus goedkoper), dan sta ik daar zeker voor open. Hogere specs vallen buiten mijn budget. Als dus blijkt dat ik met mijn huidige voorkeur al onder de maat zit, dan ga ik maar weer opnieuw met de zoektocht beginnen.
O ja, met beide keuzes zal ik randapparatuur nodig hebben en die zijn, wat ik ervan heb gezien, even prijzig: voor de xps zal ik de vga/hdmi/usb connector ding nodig hebben, ruim 90 euries en voor de surface zal ik dus de keypad en vga connector nodig hebben, da's ook weer een boel geld met elkaar.

Alvast enorm bedankt voor jullie adviezen!

[ Voor 0% gewijzigd door alt1579 op 02-07-2015 13:35 . Reden: taalvoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Je moet er rekening mee houden dat Macbooks beter (of eigenlijk soepeler, cpu's zijn niet sneller o.i.d. :+ ) presteren met mindere hardware in vergelijking tot Windows. Dat zijn in ieder geval de ervaringen die ik hoor en ook geloof, ik heb er zelf namelijk geen. Een 13" Macbook Air met 256GB zal het geweldig doen, dat weet ik zeker. Natuurlijk is hij met 1349 euro wel vrij prijzig en je hebt dus geen touchscreen.

Even filteren op 'tablet-notebooks'/8GB/>256GB ssd/i5 in de Pricewatch levert dit lijstje op: http://tweakers.net/categ...CdHno919vsozU1UQEL0_r5_AA. Misschien zie je daar nog wat leuks tussen staan. Voor dit soort office-werkzaamheden kun je eigenlijk prima uit de voeten met iedere laptop. Toch zou ik minimaal een i5 nemen. Ik heb wel eens gewerkt met i3 laptops, en om de een of andere reden voelden die heel traag aan. Ook ssd is een hele goede keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door JoepD op 02-07-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Dank je Joep!
Kan je over de Surface Pro ook nog iets zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

JoepD schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:15:
Je moet er rekening mee houden dat Macbooks beter (of eigenlijk soepeler, cpu's zijn niet sneller o.i.d. :+ ) presteren met mindere hardware in vergelijking tot Windows. Dat zijn in ieder geval de ervaringen die ik hoor en ook geloof, ik heb er zelf namelijk geen. Een 13" Macbook Air met 256GB zal het geweldig doen, dat weet ik zeker. Natuurlijk is hij met 1349 euro wel vrij prijzig en je hebt dus geen touchscreen.

Even filteren op 'tablet-notebooks'/8GB/>256GB ssd/i5 in de Pricewatch levert dit lijstje op: http://tweakers.net/categ...CdHno919vsozU1UQEL0_r5_AA. Misschien zie je daar nog wat leuks tussen staan. Voor dit soort office-werkzaamheden kun je eigenlijk prima uit de voeten met iedere laptop. Toch zou ik minimaal een i5 nemen. Ik heb wel eens gewerkt met i3 laptops, en om de een of andere reden voelden die heel traag aan. Ook ssd is een hele goede keuze.
Nope, dat is sinds windows 8 onzin. Sterker nog, de nieuwe Macbook presteert onder Windows beter dan onder OSX ;) Dat verhaal kan dus het raam uit. Zelf zou ik voor de XPS 13 gaan; het ding is mooi, relatief goedkoop voor wat je krijgt, en stevig gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-07 10:14
Ik zou uit persoonlijke ervaring de Dell laptops links laten liggen en kiezen voor de Surface Pro 3. De reden hiervoor is dat ik op werk merk dat uit een complete levering laptops (~25) er onderhand een stuk of 20 al verschillende defecten hebben gehad. Varierend van niet meer willen opstarten na in slaapstand gaan tot defecte schermen tot gewoon überhaupt niet meer opstarten. Met de Surface Pro en Windows 8.1 loopt alles gewoon, en zeker met de Windows 10 TP vliegt het geheel zowat (en dat is zonder dat de fan aan slaat ;) ).

Daarnaast is het met reizen (en zeker in een vliegtuig) ontzettend mooi dat je de variabele kickstand hebt. En indien gewenst kun je het toetsenbord gewoon weglaten, wat je nog meer ruimte bespaard op de toch al niet al te grote tafeltjes. Daarnaast hoeven de adapters voor o.a. ethernet en VGA niet veel te kosten. Het toetsenbord in de vorm van de type cover is daarintegen wel weer prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

JoepD schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:15:
Je moet er rekening mee houden dat Macbooks beter (of eigenlijk soepeler, cpu's zijn niet sneller o.i.d. :+ ) presteren met mindere hardware in vergelijking tot Windows. Dat zijn in ieder geval de ervaringen die ik hoor en ook geloof, ik heb er zelf namelijk geen.
Dat is onzin. Ik heb een MacBook Pro met quadcore i7 en een Lenovo ThinkPad met dualcore ULV i5 en die zijn allebei supersnel en soepel. Bij normaal gebruik, dus internet en Office-applicaties merk ik geen verschil.

Ik heb meer dan 15 jaar ervaring met Macs en werk met Windows (consultant in Microsoft-diensten). De trend van de afgelopen 5 jaar is dat Windows steeds beter wordt en dat bij OS X steeds meer issues optreden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Dank voor de heldere reacties iedereen!
De Surface Pro klinkt wel heel aanlokkelijk. Blijft deze ook zo goed bij het vele gebruik, 6 tot 7 dagen lang van 's ochtends tot (en vaak met) 's avonds? Of kan ik 'm dan na een jaar in de kliko mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

alt1579 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:46:
Dank voor de heldere reacties iedereen!
De Surface Pro klinkt wel heel aanlokkelijk. Blijft deze ook zo goed bij het vele gebruik, 6 tot 7 dagen lang van 's ochtends tot (en vaak met) 's avonds? Of kan ik 'm dan na een jaar in de kliko mikken.
Qua bouwkwaliteit zeker, qua batterij zal hij na 5 jaar toch wel uitgeput zijn gok ik. Maar goed, je zal tegen die tijd wel weer wat nieuws kopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
461943 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:41:
[...]

Qua bouwkwaliteit zeker, qua batterij zal hij na 5 jaar toch wel uitgeput zijn gok ik. Maar goed, je zal tegen die tijd wel weer wat nieuws kopen denk ik.
Ja, zakelijk schrijf ik dat soort zaken met een jaartje of drie af.
Haha nou twijfel ik of ik de Surface met 4BG/128GB koop of the Surface 8GB/256GB. Alle reviews die ik lees zijn met die eerste uitvoering en daar worden toch nog flink zware applicaties op getest (Adobe Premiere, zelfs games). De zwaarste applicatie die ik zal gebruiken is Office 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

alt1579 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:14:
[...]

Ja, zakelijk schrijf ik dat soort zaken met een jaartje of drie af.
Haha nou twijfel ik of ik de Surface met 4BG/128GB koop of the Surface 8GB/256GB. Alle reviews die ik lees zijn met die eerste uitvoering en daar worden toch nog flink zware applicaties op getest (Adobe Premiere, zelfs games). De zwaarste applicatie die ik zal gebruiken is Office 365.
Ik zou voor de 8/256 gaan. 128GB is gewoon niet veel, en 4GB RAM wordt wat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Allrighty then!
Microsoft Surface Pro 3 8/256GB met keypad en een vga connector wordt het dan.
Nou eens kijken of er een winkel is die een leuke aanbieding heeft.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Even opletten, de surface pro 3 heeft problemen met passieve vga connectors.

Voor de rest is het een super apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
darkadon schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:41:
Even opletten, de surface pro 3 heeft problemen met passieve vga connectors.

Voor de rest is het een super apparaat.
Vreemd, ik kan daar helemaal niks over vinden. Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ik breek ff in hier.

Zelf de Pro2 gekocht 1,5 jaar terug. En het is de aankoop van de eeuw. robuust, supersnel (COD4 draait op max prima!). Toetsenbordje erbij, wat een prachtapparaat. Hiervoor een 15" laptop gehad, maar nooit dat ik een laptop weer hoef/neem. Dit apparaat is het beste uit beide werelden. Trust me, buy the surface pro 3, en je wilt nooit anders!

*edit: en dat vga verhaal ken ik ook niet nee. Sowieso gewoon altijd active adapters gebruiken. :+

[ Voor 12% gewijzigd door NeFoRcE op 03-07-2015 14:59 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
alt1579 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:52:
[...]

Vreemd, ik kan daar helemaal niks over vinden. Heb je een linkje?
Wij gebruiken deze: http://www.centralpoint.n...art-mdp2vgaw-num-1335627/

Hier zijn voor zover ik weet geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
In het kader van "het ijzer smeden als het heet is" wil ik jullie laten weten dat ik deze tekst nu intoetst op mijn hagelnieuwe Surface Pro 3 i5 8/256GB met zwarte keypad cover.
Ik zit alleen even met de plakker van de stylus houder, waar moet ik die nou opplakken en aan welke kant?

Nu ik dit ding heb, weet ik weer hoe ik touchscreen gemist heb. Wat een heerlijke manier van werken!
En met de stylus kan ik nu ook dingen tijdens een presentatie tekenen alsof ik op een flipover sta te tekenen. Zo makkelijk! En de tekening kan ik dan e-mailen naar mijn cursisten.

Dank allemaal voor de tips! Ik ga nu maar even office en zo installeren, dit bericht is werkelijk het eerste dat ik met dit ding gedaan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Veel plezier ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BicNote
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09-2022
Goede keus! Heb sinds 2 maanden ook een surface pro 3 en erg tevreden. Gebruik de surface beetje hetzelfde en twijfelde ook tussen de xps van Dell en de surface.
Pagina: 1