Graphics card wordt heel heet door de zomer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02 06:24
Ik zat csgo te spelen en dacht opeens eraan om even te kijken hoe het met me grafische kaart zit, hij was zo heet dat als ik men hand er ong 10 seconden op zou houden ik me hand zou verbranden.

Ik heb een pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0
Alleen heb niet zon zin om allemaal coolings dingen te bestellen en in te bouwen aangezien ik dan ook een nieuwe case nodig heb.

Zijn er handige tips? is het verstandig om er een ventilator op te zetten met de case open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dat laatste is het enige wat je kan doen met dit weer EN als je geen dedicated casefans er in wilt zetten.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst eens gaan kijken wat de temps zijn misschien? Als het ding niet warmer is dan 80 graden hoef je je echt geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
Notna schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:36:
Dat laatste is het enige wat je kan doen met dit weer EN als je geen dedicated casefans er in wilt zetten.
Oke bedankt, ik heb deze tip eerder voorbij zien komen alleen was er niet zeker van of dat wel goed zal zijn voor de pc.
Dan ga ik maar snel even een ventilator regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:37:
Eerst eens gaan kijken wat de temps zijn misschien? Als het ding niet warmer is dan 80 graden hoef je je echt geen zorgen te maken.
RealTemp geeft aan

Temperuture C
54 58 53 50

Distance to TJ Max
50 46 48 55

Maximum temp = 60

[ Voor 3% gewijzigd door shoppa op 02-07-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

gpu's mogen bloedheet worden itt cpu's. Wat is je temp?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

shoppa schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:43:
[...]

RealTemp geeft aan

Temperuture C
54 58 53 50

Distance to TJ Max
50 46 48 55

Maximum temp = 60
Dat is van je CPU denk ik? Als 't wel je GPU is, dan is er niets aan't handje.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

RealTemp geeft aan

Temperuture C
54 58 53 50

Distance to TJ Max
50 46 48 55

Maximum temp = 60
Niks mis mee toch? Lekker laten draaien zoals hij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

RealTemp geeft aan

Temperuture C
54 58 53 50

Distance to TJ Max
50 46 48 55

Maximum temp = 60
60 graden is alles behalve extreem heet. Ik geloof bij 80 dat je pas zorgen moet maken. Maar een extra fan erop kan nooit kwaad hoor :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
NeFoRcE schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:43:
[...]

Dat is van je CPU denk ik? Als 't wel je GPU is, dan is er niets aan't handje.
Geen idee word er niet bij vermeld, welk programma raden jullie aan om het mee te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Notna schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:44:
[...]

60 graden is alles behalve extreem heet. Ik geloof bij 80 dat je pas zorgen moet maken. Maar een extra fan erop kan nooit kwaad hoor :)
Maak daar maar >95c van.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 15:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Als je een foto'tje upload kunnen we zien wat de mogelijkheden zijn.
Hoewel het niet zo erg is, is een koele computer toch beter voor de levensduur van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

shoppa schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:45:
[...]

Geen idee word er niet bij vermeld, welk programma raden jullie aan om het mee te checken?
Afterburner.

Alles onder de 90 is eigenlijk prima.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:12
Notna schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:44:
[...]

Nee hoor, mijn reference R9 290X schiet bij max load (tijdens deze 'hittegolf') wel eens naar 93 graden. Niks aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Gpu's mogen om een of andere reden veel warmer worden dan cpu's. De reden erachter weet ik niet, maar zo is het volgens mij eenmaal geevolueerd.

Je gegeven temps zijn zeer waarschijnlijk je CPU temperaturen, aangezien er 4 waardes staan en je waarschijnlijk gebruikt maakt van een quadcore. Ook is Distance to TJ Max een waarde wat voor cpu's geldt.

Zoals iemand al zij: je kan MSI afterburner gebruiken (wertkt ook op non MSI kaarten) of een programma zoals HWmonitor. Deze logged ook je max temp zodat je kan zien wat je max temp tijdens gamen is zelfs nadat je de game afgesloten hebt.
(let dan wel op dat je naar GPU temp kijkt ipv CPU temp :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
shoppa schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:35:
Ik zat csgo te spelen en dacht opeens eraan om even te kijken hoe het met me grafische kaart zit, hij was zo heet dat als ik men hand er ong 10 seconden op zou houden ik me hand zou verbranden.

Ik heb een pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0
Alleen heb niet zon zin om allemaal coolings dingen te bestellen en in te bouwen aangezien ik dan ook een nieuwe case nodig heb.

Zijn er handige tips? is het verstandig om er een ventilator op te zetten met de case open?
Alleen zou ik oppassen dat je niet de afgevoerde warme lucht van je cpu koeler fan terugblaast, en zodoende je eigenlijk het nut van die koeler elimineert
Dat is dat je een cpu koeler fan hebt die de lucht afvoert zoals een stock cpu koeler fan dat doet dus recht uit de case.
Want dan heb je kans dat je cpu heet wordt, dus ik zou het wel even regelmatig controleren hoe heet je cpu blok aanvoelt.
Heb het zelf meegemaakt met een oude kast, mijn cpu werd bloedheet en schakelde mijn systeem uit, en mijn cpu was een van de dingen die niet heet was voor ik de ventilator op mijn case richtte.
Gewoon een waarschuwing om in de gaten te houden.

Ikzelf richtte altijd een ventilator op mijn intake fan aan de voorkant werkte perfect, maar nu ik een airconditioner heb hoeft dat niet meer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
Ardjee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:41:
Gpu's mogen om een of andere reden veel warmer worden dan cpu's. De reden erachter weet ik niet, maar zo is het volgens mij eenmaal geevolueerd.

Je gegeven temps zijn zeer waarschijnlijk je CPU temperaturen, aangezien er 4 waardes staan en je waarschijnlijk gebruikt maakt van een quadcore. Ook is Distance to TJ Max een waarde wat voor cpu's geldt.

Zoals iemand al zij: je kan MSI afterburner gebruiken (wertkt ook op non MSI kaarten) of een programma zoals HWmonitor. Deze logged ook je max temp zodat je kan zien wat je max temp tijdens gamen is zelfs nadat je de game afgesloten hebt.
(let dan wel op dat je naar GPU temp kijkt ipv CPU temp :P)
Je cpu stopt ook pas bij 95 graden. Intel zegt zelfs pas dat hij bij 105 graden kapot gaat. Maar lager is beter voor je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De hardware bevat ook allemaal interne beveiligingen tegen oververhitting dus zolang je gewoon een stabiele framerate krijgt zou ik mij niet zoveel zorgen maken.

De zijkant van de case openzetten en er dan een ventilator opzetten is een slecht idee, de fans in de computer gaan dan allemaal valse lucht aanzuigen, je kan dan beter de casefans harder laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
loki504 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:42:
[...]

Je cpu stopt ook pas bij 95 graden. Intel zegt zelfs pas dat hij bij 105 graden kapot gaat. Maar lager is beter voor je cpu.
Intel raad zelf een max gebruikstemperatuur aan van ong 72 a 75 graden voor hun cpu's. Throttlen doen ze pas bij 95 graden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
Ja en dus het zelfde als bv de r9 290. Die gaan ook trottelen bij 95. Alleen geeft amd er geen ideale temp zoals intel dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 20:30
Mijn GTX 780 schiet ook nu erg snel naar de 80 graden. Op die temperatuur throtteled hij volgens mij wel, zolang hij niet in de buurt komt van de 90 vind ik alles best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 14:11
Mijn EVGA 970 staat af-fabriek ingesteld op een max temperatuur van 80 graden. Ga je daar overheen dan klokt hij zichzelf terug om die 80 graden weer te bereiken. Normaal zit ik rond de 75 graden bij fors gamen, maar de afgelopen dagen kwam hij af en toe aan de 80 graden.

Ik zou eerst eens je temperatuur gaan meten voordat je er geld tegen aan gaat smijten. Ik verwacht dat het reuze meevalt. En door de beveiliging is er ook geen risico op hele warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ardjee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:41:
In principe kan een CPU ook gewoon veilig op de temperaturen van een GPU werken, waarom word dit niet gedaan? GPU's werken veelal met een hoger voltage als CPU's en moeten er op gebouwd worden dat ze dit voltage (en bijbehorende warmte) ook aankunnen. De laatste kaarten van Nvidia en AMD worden dan ook op 28nm gebakken ipv 22nm welke voor moderne Intel CPU's gewoonlijk is. Ook is de grote van de chip een belangrijk aspect, om je een voorbeeld te geven. De R9 280x heeft een die size van 352mm2 waar een i5 4570K een die size heeft van 177mm2. De 280x heeft een veel groter oppervlak wat warm word en dus ook een groter oppervlak om warmte af te geven aan een heatsink.

Daar komt trouwens ook nog bij dat bij een GPU de die vaak direct word gekoeld zonder tussenkomst van een heatspreader:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/3/39/500x1000px-LL-3946592a_073af3d4-8fe5-4a93-a7ee-71d13cd6303a.jpeg
(dat zwarte vlakje op het groene PCB).

Processor:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/12-05-11/114d.jpg
Die glimmende zwarte streep is wat (bijna) alles van een processor bevat, het tinnen plaatje wat je normaliter ziet is enkel om de die te beschermen en om warmte over een groter oppervlak te verspreiden.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 07-07-2015 15:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55

Epsilon

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:49:
De zijkant van de case openzetten en er dan een ventilator opzetten is een slecht idee, de fans in de computer gaan dan allemaal valse lucht aanzuigen, je kan dan beter de casefans harder laten draaien.
Slecht idee omdat de fans valse lucht aanzuigen? Leg uit?

Dat je casefans zelf dan nauwelijks nut meer hebben: ja. Is dit erg? Nee. Het maakt het effect van verse lucht in je case niet minder!

Simpelere oplossing kun je niet bedenken. Casefans harder laten draaien kan in veel gevallen niet en in lang niet alle gevallen heeft dat het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
Epsilon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:07:
[...]

Slecht idee omdat de fans valse lucht aanzuigen? Leg uit?

Dat je casefans zelf dan nauwelijks nut meer hebben: ja. Is dit erg? Nee. Het maakt het effect van verse lucht in je case niet minder!

Simpelere oplossing kun je niet bedenken. Casefans harder laten draaien kan in veel gevallen niet en in lang niet alle gevallen heeft dat het gewenste effect.
Ah ik dacht dat koelere lucht meer belangrijker is dan verse lucht, en aangezien de temperatuur van de lucht in de kamer ook erg warm is, zullen de onderdelen van je comp nou niet echt heel veel koeler worden van die ventilator, plus dat je de warmte die van de onderdelen afkomt net zo hard weer terugblaast tegen de onderdelen.

Ik heb het zelf meegemaakt jaren geleden, dat dat niet helpt, ik denk dat het beter is om als je zoiets wil doen om de ventilator schuin in je kast laten blazen en ook het andere zijpaneel achter het moederbord eraf te halen.

Zo blaas je de warmte die van je onderdelen afkomt tenminste weg van het moederbord en niet terug ertegen aan, of zet de ventilator gericht op de achterkant van je moederbord dat zijn volgens mij ervaring veel betere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55

Epsilon

"Verse" lucht = koelere lucht. De lucht in je kast is _altijd_ warmer dan de lucht die er in gaat.

Wat je wil is dat er zo veel mogelijk lucht van buiten je kast door je kast heen gaat, zodat je altijd je onderdelen koelt met zo koel mogelijke lucht. Of dit door je casefans gergeld wordt, of door een ventilator die je kast in blaast (en een groot deel van de outtake wordt weer verzorgt door de outtakes die je al hebt zitten), maakt natuurlijk niet uit.

Ventilator tegen de achterkant van je moederbord? Mijn onderdelen zitten vooral aan de voorkant en vooral je CPU en GPU zijn de zaken waar de problemen zich normaliter voordoen. Deze wil je voorzien van zo koel mogelijk lucht.
Pagina: 1