• Qruzader
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik zoek een?
Zoals hierboven al vermeld zoek ik een camera, dit kan een compactcamera zijn, spiegelreflex of systeem camera.

Wat is je budget?
Mijn budget is ongeveer €600 (body + lens), maar wanneer een bepaalde camera een meerwaarde heeft ten opzichte van andere modellen dan kan hiervan worden afgeweken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga dit jaar voor het eerst een verre reis maken, naar Maleisië en Borneo om precies te zijn. Ik heb een compactcamera in bezit maar deze maakt plaatjes die niet van heel geweldige kwaliteit zijn, daarom wil ik nu graag upgraden en het daarbij in een keer goed doen. Ik heb niet echt heel specifieke wensen met betrekking tot de camera ik zou alleen wel graag een redelijk zoombereik willen hebben, maar dit mag niet te veel ten koste gaan van de beeldkwaliteit. (dus het liefst ook een grote sensor)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al wel naar meerdere camera's gekeken, uit alle drie de categorieën. Ik denk voornamelijk dat de spiegelreflex en systeemcamera's betere kwaliteit foto's opleveren. Verder ben ik een rookie met spiegelreflex en systeemcamera's. Ik heb bij de systeemcamera's mijn oog enigszins laten vallen op de sony alpha reeks (a5100 en a6000), maar wellicht zijn er betere opties? Tevens wil ik geen opties bij voorbaat uitsluiten.

Alle input is welkom :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-01 22:46

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
De vraag is: Wil je later nog meer investeren in fotografie. Zo ja ---> Systeemcamera, zo nee --> Compact camera.

Als compact camera zou ik de Sony RX100 III aanraden, als systeemcamera inderdaad de Sony Alpha 5100 of Alpha 6000, en de Samsung NX500.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 15:56
Aangezien je op reis gaat, zou ik de grootte van de camera ook mee laten wegen in je beslissing. Een systeemcamera lijkt me dan een betere optie dan een DSLR.

• Qruzader
Bedankt voor jullie reacties. Als ik een systeem camera zou kiezen, welke lenzen zouden jullie daarbij adviseren? En hoe staat het met de kwaliteit van de RX100 III ten opzichte A5100 en A6000? Tevens wat is het verschil in kwaliteit tussen de sony's en de samsung?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:51

Bever!

3

Panasonic fz1000 lijkt me ideaal voor jouw wensen. compact, goed bereik en prima lichtgevoeligheid.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
RX100 is beter (sneller, minder dof, scherper) dan de kitlens bij de A5100 en A6000. RX100 heeft geen mogelijkheid tot tele zoom.

Ben je van plan om te investeren in objectieven zodat je flexibeler bent in je bereik en mogelijkheden dan zou ik voor een M43 camera gaan als de G7, E-M10 of GM1 (groot naar klein).

Ga je geen objectieven aanschaffen en zoek je naar het standaard bereik van ~24-70mm ga dan voor de RX100 (compact) of de LX100 (minder compact).

Ga je geen objectieven aanschaffen en wil je toch meer bereik hebben neem dan de FZ1000 of RX10.

Instagram

• Qruzader
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb de rx 100 III gekocht, voornamelijk vanwege de afmetingen en de lichtsterke lens.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-01 13:18
Gefeliciteerd! Geen verkeerde keuze, zou de Panasonic ook niet geweest zijn trouwens. Je zult daar voldoende plezier aan beleven denk ik. Vergeet vooral de extra accu's en SD kaartjes niet, het is namelijk jammer als je midden op de dag "droog" komt te staan. Compacte en systeemcamera's trekken namelijk behoorlijk wat stroom als je foto's maakt en/of bekijkt. Een van de verbeterpunten.
Een voordeel is overigens dat je hem met een micro-usb kunt opladen, maar daar ben je wel minimaal een uurtje mee bezig.

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik heb via amazon.de een aparte lader + accu gekocht. Het irritante is dat je continu een melding in beeld hebt als het toestel aan het opladen is en je er dus niets mee kunt doen.

PSN id: NL_SToRM

Pagina: 1